Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Vandaag contact gehad met redacteur van de stentor. Er komt morgen een artikel in krant en op site met reactie van ROCOV en gemeente. De bal rolt.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door diederickx »

:pos:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Dat is mooi! Wat ik vandaag ook hoorde is dat misschien wel 40 Apeldoornse chauffeurs moeten worden overgeplaatst naar andere vestigingen. Ook gaat de garage aan de wapenrustlaan waarschijnlijk weg. Er komt dan een nieuwe bij de ecofactorij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door KL577 »

TimoD schreef:Vandaag contact gehad met redacteur van de stentor. Er komt morgen een artikel in krant en op site met reactie van ROCOV en gemeente. De bal rolt.
Mooi! Naast hier veel besproken stadsdienst Apeldoorn zijn de eisen aan de streeklijnen op de Veluwe trouwens ook wel bedroevend. De 105, 106 en 108 worden allen B-lijnen - in ieder geval tot aan de overheveling naar Rijn-Waal. Ik snap daar als regelmatig gebruiker eerlijk gezegd niets van. Vorig jaar, op eerste kerstdag, eerste of tweede rit van Arnhem naar Otterlo (105): met mijn vrouw en kinderen op stap naar Kröller-Müller, en vrije zitplaatsen bleken op deze vroege bus niet vanzelfsprekend! Dit zijn bussen die ook in de weekenden een goede bezetting hebben, al was het alleen maar omdat ze van een toeristische topattractie bedienen.

Wie (op het provinciehuis) verzint toch dit soort idioterie? Moeten al die Aziatische toeristen dan ergens via een obscure nieuwe app een deelauto gaan boeken? Man, man, man wat een nodeloze afbraak lijkt dit te worden.
Sietse
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 14 nov 2014, 01:26
Locatie: Etten GLD (lijn 28)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Sietse »

Het zijn minimumeisen, dus vervoerders zijn vrij om meer aan te bieden voor hetzelfde subsidiebedrag. Op die manier maken ze het verschil tegenover de concurrentie. En als de genoemde ritten op 105, 106 en 108 goed bezet zijn is lijkt me de kans groot dat de nieuwe vervoerder deze ook gaat rijden. Goed bezette ritten in het dal zijn goedkoper in exploitatie dan extra ritten in de spits, want dan heb je al snel extra materieel nodig.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik ben blij dat het ROCOV en de gemeente zich verzetten tegen de provincie. Totaal onlogische keuzes zijn er gemaakt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ah, meer tegenstand: De Stentor. Het blijkt maar weer dat de provincie geen idee heeft waar ze het over heeft. "Waarom zou je een bus naar het ziekenhuis nog ieder uur laten rijden? Er zijn betere oplossingen denkbaar." Nou hij rijdt nu een groot gedeelte van de dag om het kwartier.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Is er ook al kritiek op de plannen in de overige delen van de concessie?
De concessie is immers groter dan alleen Apeldoorn. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Apeldoorn is de grootste stad in de concessie, maar wordt wel het hardst getroffen. Lelystad en Zwolle hebben gewoon allemaal B lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door flipje »

De grootste pijn zit in de stadsdienst van Apeldoorn en veel lijnen van IJsselmond deze vallen allen bijna onder de categorie C.
Grote kans dat bijvoorbeeld Kampen (lijn 11) en Dronten (lijn 21/22) hun stadsdienst gaan verliezen..
regenmaker schreef:Apeldoorn is de grootste stad in de concessie, maar wordt wel het hardst getroffen. Lelystad en Zwolle hebben gewoon allemaal B lijnen.
Heeft dit ook niet te maken dat het lijnennet van Apeldoorn al jaren zo goed als ongewijzigd is? In Zwolle is er de afgelopen jaren al flink wat gesneden en bezuinigd op de stadslijnen..
KL577 schreef: Wie (op het provinciehuis) verzint toch dit soort idioterie? Moeten al die Aziatische toeristen dan ergens via een obscure nieuwe app een deelauto gaan boeken? Man, man, man wat een nodeloze afbraak lijkt dit te worden.
Alle Chinezen mogen straks wandelend van station Steenwijk naar Giethoorn _O-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Het feit dat Connexxion OV Regio IJsselmond een extra buslijn in het leven heeft geroepen om toeristen naar Giethoorn te vervoeren, geeft wel aan dat het een winstgevende zaak is. Ik zou dus maar niet zo bang zijn dat de toeristen moeten lopen. :wink:
Het is uiteraard wel goed mogelijk dat deze lijn voortaan niet meer 's avonds rijdt en in het weekend alleen nog tussen Steenwijk en Giethoorn rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Wat je zou kunnen gaan bieden als vervoerder is een spitslijn Steenwijk - Giethoorn - Blauwe Hand - Wanneperveen - Meppel. Het hele traject Blauwe Hand - Zwartsluis(- Zwolle) hoef je niet aan te bieden. Tussen Zwartsluis en Blauwe Hand ligt toch niets noemenswaardigs en Giethoorn - Zwolle is niet per se langzamer via Steenwijk. Buiten de spitsuren zou je dan alleen de 270 kunnen laten rijden.
flipje schreef:Heeft dit ook niet te maken dat het lijnennet van Apeldoorn al jaren zo goed als ongewijzigd is? In Zwolle is er de afgelopen jaren al flink wat gesneden en bezuinigd op de stadslijnen.
In Apeldoorn moet zeker wat gebeuren met de stadsdienst, maar dat betekent niet dat je maar geen minimale eisen meer aan lijnen moet gaan stellen. De eisen voor B stadslijnen vind ik al zeer laag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

In dat plan staat zeker niet de maximale loopafstand tot een bushalte (in een stad met stadsdienst)?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ArrivaBas »

Er wordt door de provincie gepoogd de te maken gaten te dichten met flexvervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

flipje schreef:Heeft dit ook niet te maken dat het lijnennet van Apeldoorn al jaren zo goed als ongewijzigd is? In Zwolle is er de afgelopen jaren al flink wat gesneden en bezuinigd op de stadslijnen..
Zegt dat niet meer over de stadsdienst van Zwolle dan over die van Apeldoorn dan. Als er al veel gesneden is waren er blijkbaar al lijnen in Zwolle niet zo rendabel om uit te voeren en in Apeldoorn dan kennelijk niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het verschil is met name dat de provincie Gelderland geen bezuinigingsopdracht heeft gegeven. Dit in tegenstelling tot de provincie Overijssel die met de bijl door bijna heel Midden Overijssel is gegaan. Het maximale budget voor het Gelders concessiegedeelte blijft in absolute aantallen hetzelfde als bij de vorige concessie. Er is dus niet voor inflatie gecompenseerd, maar veel DRU zal dit niet schelen t.o.v. de huidige situatie. Ik ben dus wel benieuwd wat vervoerders gaan aanbieden aangezien ze waarschijnlijk een zeer grote mate van vrijheid krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Inmiddels komen er ook reacties vanuit de regio Zwolle
Stadsbus Zwolle hoeft in 2020 minder vaak te rijden
De bestaande stadslijnen in Zwolle blijven ook na 2020 rijden. Wel mag de toekomstige busvervoerder zelf bepalen of en hoe vaak de bussen 's avonds en in het weekend nog worden ingezet. Scholierenlijnen naar Deltion College zitten op de wip. Reizigersorganisatie ROCOV noemt het provincievoorstel 'ver onder het minimum'.

De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland besteden het busvervoer in de wijde regio gezamenlijk opnieuw aan. Het busvervoer in en rond Zwolle wordt sinds 2010 door Syntus Overijssel verzorgd. Van alle bestaande buslijnen is globaal vastgelegd hoe vaak ze straks moeten rijden. Waar vrijwel alle Zwolse stadslijnen nu de hele dag twee keer per uur rijden en sommige lijnen nog vaker, zal dat vanaf 2020 minder worden.

De minimale eisen voor de Zwolse stadslijnen worden vanaf dat moment grotendeels losgelaten. In de ochtend- en avondspits moet minimaal twee keer per uur worden gereden, in de daluren minimaal eens per uur. Na acht uur 's avonds en in het weekend is de vervoerder volledig vrij om de dienstregeling in te vullen.

https://www.destentor.nl/zwolle/stadsbu ... ~ada67b16/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Joh, je vraagt zero-emissiebussen die aanzienlijk duurder zijn dan dieselbussen, en het budget blijft gelijk. Dan is het toch niet raar dat er minder OV-aangeboden kan worden? Die duurdere bussen moeten toch ergens uit betaald worden...

Er is een politiek besluit genomen dat al het openbaar vervoer per bus zero-emissie moet worden, wat impliciet betekent dat er de komende jaren minder OV aangeboden kan worden als de budgetten niet fors verhoogd worden. En dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Het is ironisch dat de duurzaamheidslobby er dus voor gezorgd heeft dat er op het OV-aanbod bezuinigd moet worden. Dezelfde partijen die willen dat er in OV geïnvesteerd wordt, zijn er óók de oorzaak van dat er bezuinigd moet worden. Politiek is één en al ironie. :wink:
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TimoD »

Aanschaf is niet alles hè. Op vlak van rijkosten (brandstof, onderhoud) zijn elektrische bussen weer goedkoper. Komt bij dat een elektrische bus met nieuw accupakket zo weer een concessie mee kan; ze voldoen tenslotte aan elke willekeurige euronorm. Zie https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/31/ele ... -dieselbus. De TCO is nu al gelijk.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door nsimmelink94 »

Als aanschaf de belemmerende factor zou zijn, dan is er vast wel een gunstige financiering te regelen. Immers, in de transport sector wordt het gros van het wagenpark tegen een gunstig tarief geleased en dan voor een habbekrats overgekocht na afloop.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Het is de exploitatie mbt opladen wat het duurder maakt. Beetje dieselbus rijdt 700 km op een tank. Als je 1/3e haalt met een e-bus is dat anno 2018 mooi. Dus extra bussen en bewegingen naar een oplaadpunt wat personeel kost.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het concept advies van de gemeente Apeldoorn.

Concept advies pdf
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

nsimmelink94 schreef:Als aanschaf de belemmerende factor zou zijn, dan is er vast wel een gunstige financiering te regelen. Immers, in de transport sector wordt het gros van het wagenpark tegen een gunstig tarief geleased en dan voor een habbekrats overgekocht na afloop.
En jij denkt dat leasen gratis is? En alleen voor elektrische bussen?

Een elektrische bus is zowel in aanschaf als in exploitatie momenteel aanzienlijk duurder dan een dieselbus. Ongeacht of je ze koopt of least. Het grootste probleem is dat je ook nog eens meer bussen nodig hebt om dezelfde dienstregeling te rijden. Dan loopt het hard op met de kosten: 1) meer bussen, 2) hogere aanschafkosten, 3) hogere exploitatiekosten. Maar ach, weten die overheden veel... Het is toch mooie PR als je als gedeputeerde weer een nieuwe Zero Emission bus in gebruik kan nemen; zonder Zero Emission hoor je er tegenwoordig niet meer bij op het IPO-congres... :D
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef:Het concept advies van de gemeente Apeldoorn.

Concept advies pdf
Terecht punt van de gemeente Apeldoorn, dat de provincies geen verbindingen / reisrelaties, maar alleen bestaande lijnen als A, B of C categoriseren.

Overigens vind ik het vrij bizar dat de provincies voor de A- en B-lijnen wel E-bussen voorschrijven, maar voor de C-lijnen niet.
Want sommige A- en B-lijnen (zoals bijv. de A50-lijnen, of lijnen als Harderwijk-Lelystad, Lelystad-Emmeloord en Zwolle-Dedemsvaart) rijden grotendeels over autowegen buiten de bebouwde kom, waar een beperkt beetje dieseluitstoot geen enkel probleem is.
Maar bij een C-stadslijn kan diesel wel een serieus probleem zijn, en is (maatschappelijk gezien) een E-bus wel wenselijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten