Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daelea »

Rocov Gelderland heeft het Vervoerplan van Keolis voor IJssel-Vecht online gezet:

https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/299
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

Het grootste probleem wat ik hier zie is Ugchelen, Berg & Bos en de jammergenoeg grote hoeveelheid VraagRRReis op sommige punten. Schrale troost dat er vanaf de stations niet gereserveerd hoeft te worden. En de deels érg hoog en onhandig uitgevallen loopafstanden in Zwolle Noord. Over Deventer ben ik zeer te spreken: Het netwerk ziet er véél duidelijker en beter uit voor de reizigers over het algemeen.

Ik zou als vervoerder in Harderwijk eerder kijken naar het verbuurtbussen van de stadsbus ipv. minder te gaan rijden, maar dat is persoonlijk.

Voor Ugchelen moet er een beter alternatief komen: De loopafstanden zijn véél te hoog. Voor Berg & Bos vind ik het jammer dat er niet op z'n minst gekeken is naar een VraagRRReis of buurtbusoptie.

Verder vind ik het plan er nog niet eens zo slecht uit zien aan de stadsdiensten kant op z'n minst.

Tevens een iets positiefs vind ik dat door de wijzigingen in Nunspeet lijn 112 deels als een soort stadsbus gaat fungeren in Nunspeet, die altijd een uurlijkse verbinding maakt in beide richtingen met de trein en bus: Op dit moment is deze aansluiting deels maar in één richting. Wellicht is de frequentie lager dan voorheen maar voor reizigers in Nunspeet ziet dit er een stuk logischer uit in mijn opinie.
Ik blub in het Drecht.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

Ik heb niet alles gelezen, maar opzich klinken de meeste zaken me logisch in de oren en zitten er zeker wat verbeteringen bij

- lijn 202 en 203 worden logischer, dru bespaard in lege stukjes en uren om de frequentie op te kunnen schroeven
- 201 gaat vaker
- 91/C2 gaat vaker
- Apeldoornse lijnennet wordt wat meer gestrekt, hoogfrequenter en logischer in opzet. maar hier vallen wel wat dingen op.

- Lijn 1 gaat keren bij mandala/Kazerne, ze hebben het hier over een keerlus die er al zou liggen, bedoelen ze hier de ingang van de kazerne aan de Sportlaan mee? het lijkt me onlogisch dat de bus bij de halte zelf een U-bochtje kan maken.
-De ontsluitende lijn 12 neemt de bediening van de Apenheul op zich, waarbij Keolis in de zomer logischerwijs veel meer reizigers verwacht, maar er staat niks over een frequentieverhoging in die tijd. Dit terwijl de kazerne dan veel minder reizigers trekt. misschien kan lijn 1 in het hoogseizoen bij de Apenheul keren, waar lijn 12 dan kazerne/mandala bedient. Nadeel is dat dat wel weer complexiteit toevoegt.
- is er geen manier om lijn 11 door te trekken door ugchelen, of wordt deze dan te traag om aantrekkelijk te zijn?

@drechtblub uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat Berg en Bos een wijk is met bijzonder weinig vraag. De gemiddelde inwoner is verre van arm, het centrum en station zijn op fietsafstand, het bestaat bijna alleen maar uit vrijstaande huizen en bungalows en er zitten, afgezien van de Apenheul, geen interessante attracties of werkgevers. Zelfs een buurtbus zou hier zo goed als leeg rondrijden. verder blijft lijn 12 in de ene hoek, en de streeklijnen in de andere hoek die nog aanbod geven. Nogal frequent, maar wel een eind lopen/fietsen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De zwakke punten voor de stadsdienst Apeldoorn zijn wat mij betreft toch wel:
  • Inderdaad, geen verbinding meer voor Ugchelen. -> Ik zou voor ma-za overdag voor 2x/uur een buurtbus kiezen.
  • Rivierenkwartier heeft geen verbinding meer in de late avond en weekend. -> Ik hoop dat er extra haltes op lijn 11 komen, tussen de Marchantstraat en Hoenderparkweg zit wel een groot gat.
  • Sluisoord/Anklaar moeten het doen met VraagRRReis in de avond/weekend. -> Ik zou ervoor kiezen om de helft van de ritten van lijn 2 in het weekend/avond via de Pinkersterbloem en Sluisoordlaan te laten rijden. Er wordt dan toch 4x/uur gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Mdk »

Het is natuurlijk verre toekomstmuziek, helemaal met een opdrachtgever als de Provincie Gelderland, maar de nieuwe opzet van het Apeldoornse stadsnet lijkt wel ruimte te bieden voor een ringlijn. (durf ik zelfs te zeggen een BRT-achtige ringlijn).
Je zou, indien je puur de ringweg volgt er wel het volgende mee bereiken:
- betere verbinding tussen naastliggende Wijken
- Toch weer bediening van Berg en Bos, maar over een snelle route met de enige relevante reisbestemmingen in de buurt (Christelijk lyceum, Begraafplaats soerenseweg/Fletcher hotel en Bejaardentehuis de Loohof/Scounting/Paleis het loo.
- Betere bediening Anklaar
- Versterking functies stations De Maten & Osseveld
- Bediening Woonboulevard, Omnisport, Intratuin Steenkamp-west e.d.
- Complementair op de sterke lijnen richting Arnhem (maten), Arhnem direct en Ede
Mocht de provincie/gemeente nou echt vooruitstrevend zijn en dit geheel of zo veel mogelijk als vrije busbaan aanleggen dan hebben alle lijnen die een stuk ringweg meepakken hier ook nog baat bij, voornamelijk in de spitsuren wanneer dat ding eigenlijk integraal vaststaat.

nadelen:
- Onnodige frequentieverhoging op de Aluminiumweg en de Matenring
- Weinig vervoersvraag in Berg en Bos
Bij twijfel altijd klagen
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

In het Vervoerplan staat dat de koppeling 5/83/85 wel wordt behouden. Is dat achterhaald?
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

De koppeling blijft inderdaad behouden. In een eerdere versie van het vervoerplan stond nog dat deze i.v.m. materieeleisen verbroken zou worden, maar blijkbaar wordt er door de provincies een uitzondering voor gemaakt.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik zie verder overigens ook dat 89 via de Klomp naar de oprit Veenendaal Oost rijdt. Komen er ook tunnelbussen voor Ijssel-Vecht?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nee lijkt me, rondom Ede blijven de oude bussen nog een tijdje rijden en die lijn gaat toch naar Rijn-Waal uiteindelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Maar de gasploffers passen niet onder het beruchte tunneltje bij Klp.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Ik vind het wel jammer dat reizigers vanuit Beekbergen/Loenen/Eerbeek die naar het ziekenhuis moeten nu op kosten worden gejaagd.

Nu is er immers nog een overstapmogelijkheid bij halte Aluminiumweg. Straks moet je of omreizen via het station (wat extra gaat kosten) of helemaal van halte Aluminiumweg naar halte Hoenderparkweg lopen. Dat is 650 meter. Voor mensen die naar het ziekenhuis moeten (vaak al een doelgroep die al minder mobiel is) gaat dit dus voor extra kosten zorgen lijkt me. Erg jammer dit.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

sirvinniei schreef:Maar de gasploffers passen niet onder het beruchte tunneltje bij Klp.
Nee, klopt. Ik verwacht dan ook dat de uiteindelijke route dan ook via de N224 en A30 gaat lopen, want er komen voor deze lijn geen tunnelbussen naar mijn weten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Als ik op het (vage) kaartje in het document kijk, lijkt het alsof lijn 89 aan de zuidkant van het station gaat stoppen i.p.v. op het busstation.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 08 mei 2020, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Nee, lijn 89 zal gewoon aan de noordzijde van het station gaan halteren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

BrengMe schreef:
sirvinniei schreef:Maar de gasploffers passen niet onder het beruchte tunneltje bij Klp.
Nee, klopt. Ik verwacht dan ook dat de uiteindelijke route dan ook via de N224 en A30 gaat lopen, want er komen voor deze lijn geen tunnelbussen naar mijn weten.
De vraag is hoe hoog de nieuwe elektrische bussen gaan worden, want wat ik begrepen heb is dat de streek rond Ede al elektrisch zou gaan rijden.

Precies dat zou ook de reden geweest zijn voor het in de oorspronkelijke plannen vervallen rondje 5/83/85: het voornaamste conflict in de eisen was dat lijn 85 elektrisch zou moeten gaan rijden terwijl voor 5 gas voorgeschreven was. De 83 heeft verder geen specifieke eisen voor de aandrijving van de bus, vandaar ook dat mijn suggestie bij het bespreken van de plannen ook was om als oplossing een paar Utrechtse BYD's naar vestiging Ede te dirigeren. De nieuwste exemplaren zijn immers toch identiek aan wat er in IJssel-Vecht aan BYD's moet gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

een aantal vragen en opmerkingen.

1. De koppelingen over Zwolle Station met C1 lijkt me goed. Ik zou in Dedemsvaart kijken of de 83 en 129 ook gekoppeld kunnen worden, om op die manier een rechtstreekse verbinding Zwolle - Slagharen te behouden en te versnellen.
2. Jammer dat de Veluwelijnen en de 83 niet op ComfortRRReis gezet kunnen worden. Beide groepen hadden in mijn ogen wel potentie ervoor. Is het een idee om de tegenritten op lijn 83 in te zetten op een snelle verbinding Zwolle Station - Hellenpoort?
3. Zou het een idee zijn om lijn 40 via Berkum te sturen? Op die manier is de reisduur ietsje langer en voeg je de streekbus en stadswijk samen.
4. In de toekomst hoop ik dat de 640 wordt uitgebreid tot een halfuursdienst. Ik zie wel potentie om eventueel de 640 in Zwolle ook via de Woonboulevard te leggen.
5. Is het niet mogelijk om de 166 en 167 een soort ringlijn te maken met route Lemenerveld - Dalfsen - Hellenpoort - Isabel ZKH - Marslanden - Heino - Raalte? Dan kun je wellicht de bezetting nog iets spekken door intern reisverkeer Dalfsen - Dalfsen station en Dalfsen - Bedrijven Zwolle.
6. Deventer ziet er goed uit. Ik zou persoonlijk de bus 161 en 2 hebben geintegreerd tot een stadslijn Olst Station - Diepenveen - Deventer en dan de 3 iets doorgetrokken te hebben tot de winkelcentrum.
7. Is een scholierenlijn 8 naar Windesheim niet een oplossing? Als het echt maar 3 minuten lopen is, kun je toch met een bus al een 10-minuten dienst aanbieden.
8. Is een doorsteek Mannagras - WKC Stadshagen niet mogelijk? Dan kun je iets DRU besparen en wellicht in de toekomst tot 4x/uur op lijn 1 en 11 komen.
9. Is er potentie op een dwarsverbinding Voorst - Twello?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Een aparte scholierenlijn naar Windesheim is absoluut niet nodig. Als lijn 14 de huidige route van lijn 6 langs Windeshiem blijft rijden en lijn 6 en 8 de huidige route van lijn 8 volgen, behoud Windesheim een prima verbinding zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Ardan »

CamilleKreemers schreef: 6. Deventer ziet er goed uit. Ik zou persoonlijk de bus 161 en 2 hebben geintegreerd tot een stadslijn Olst Station - Diepenveen - Deventer en dan de 3 iets doorgetrokken te hebben tot de winkelcentrum.
Ik ben ook blij met deze veranderingen in Deventer. Voor veel lijnen en buurten wordt de situatie weer zoals aan het begin van de huidige concessie, en voor die paar gebiedjes die er op achteruit gaan is er een alternatief dichtbij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De situatie in Deventer is natuurlijk maar voor drie jaar. Maar daarnaast waren er meer kwartiersdiensten in Deventer aan het begin van de concessie Midden Overijssel. Hoe snel dat destijds naar soms uursdiensten is gegaan, is eigenlijk zorgwekkend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

BrengMe schreef:Een aparte scholierenlijn naar Windesheim is absoluut niet nodig. Als lijn 14 de huidige route van lijn 6 langs Windeshiem blijft rijden en lijn 6 en 8 de huidige route van lijn 8 volgen, behoud Windesheim een prima verbinding zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Het is juist de bedoeling (volgens het vervoerplan) dat lijn 14 niet in de buurt stopt, om studenten te stimuleren om te gaan lopen.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

regenmaker schreef:De situatie in Deventer is natuurlijk maar voor drie jaar. Maar daarnaast waren er meer kwartiersdiensten in Deventer aan het begin van de concessie Midden Overijssel. Hoe snel dat destijds naar soms uursdiensten is gegaan, is eigenlijk zorgwekkend.
De provincie was opbrengstverantwoordelijk. Ze hadden een hele periode het uitgangspunt dan mensen de eerste 5km wel met de fiets zouden afleggen om daarna op de bus te stappen. Met zo'n beleid is het nog een wonder dat niet alles gewoon geschrapt was door de provincie. Nu is de vervoerder opbrengstverantwoordelijk, dus lopen zij risico als het minder goed loopt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

sirvinniei schreef:
BrengMe schreef:Een aparte scholierenlijn naar Windesheim is absoluut niet nodig. Als lijn 14 de huidige route van lijn 6 langs Windeshiem blijft rijden en lijn 6 en 8 de huidige route van lijn 8 volgen, behoud Windesheim een prima verbinding zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Het is juist de bedoeling (volgens het vervoerplan) dat lijn 14 niet in de buurt stopt, om studenten te stimuleren om te gaan lopen.
Nee, lijn 14 stopt niet in de buurt, omdat Keolis een vervoerplicht heeft. Dat houdt in dat alle reizigers die bij de halte staan, met de eerstvolgende rit mee moeten kunnen. Omdat Windesheim een grote instelling is (nog groter dan Deltion) is Keolis bang dat ze eenzelfde dienstregeling als op lijn 9 aan moeten bieden om aan die vervoerplicht te kunnen voldoen, wat voor Keolis niet haalbaar is. Zelf zie ik het probleem niet, met de huidige halfuursdienst gaat het gewoon goed. De meeste studenten lopen het stuk toch al, en dat is ook prima te doen, maar voor studenten die mindervalide zijn is dat stuk lopen toch echt te ver.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Die mindervalide studenten kunnen dan toch lijn 641 pakken? Ik zie het probleem niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Lijn 641 rijdt maar een paar keer per dag. Als je alleen 's ochtends college hebt en aan het begin van de middag weer naar huis wilt, of pas 's middags college hebt, kan je geen gebruik maken van lijn 641 omdat die simpelweg niet rijdt.

Windesheim is met ruim 20.000 studenten en een grote instelling, een goede busverbinding daarnaartoe is daarom een must. Het schrappen van de bushalte bij Windesheim is niets meer dan een oplossing voor een niet bestaand probleem.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Die bus rijdt van 8:00 tot 9:30 elk half uur van het station naar campus entussen 14:16 en 17:16 elk half uur richting het station. Is wel iets meer dan een paar keer per dag.
Dan nog: je kan je planning er ook op aanpassen wanneer de bus gaat. Gewoon nog een paar uur doorstuderen, Windesheim heeft daar vast goede voorzieningen voor. Persoonlijk snap ik als student niet zo goed waarom mensen zo lang reizen om maar een paar uur op campus te blijven. Er zijn veel betaalde voorzieningen, maak daar dan ook gebruik van.

Verder ben ik erg benieuwd hoe het vraagafhankelijk openbaar vervoer gaat lopen in 2021. Dit is de eerste keer dat er in een grote stad 's avonds met vraagafhankelijk vervoer wordt gereden. In een plaats als Zutphen, Harderwijk of Woerden is dat nog overzichtelijk met 2 stadslijnen, maar in Apeldoorn zullen er straks 's avonds 5 verschillenden VraagRRReis busjes staan. Zullen deze de standaardhaltes gebruiken? Zullen er ritten gecombineerd worden? Zullen de busjes duidelijk gemarkeerd zijn?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten