Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Z2N »

Ik krijg er de rrrillingen van. :roll:

Maar even serieus: dit is fraude van het bovenste niveau. Keolis tekende aldus dit verhaal in het geheim contracten met Chinese staatsbedrijven, die (waarschijnlijk ver onder de kostprijs) bussen leveren om zo de markt in Nederland op te stormen, en dat gebruiken om de concessie financiëel haalbaar te maken en daarmee een oneerlijke concurrentiepositie te krijgen tegenover de andere inschrijvers. Daar is maar 1 maatregel passend: concessie intrekken, en Keolis weren bij komende aanbestedingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Mag je niet van tevoren al een mogelijke deal met een busleverancier maken, of....?
(ik weet het oprecht niet)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Ik vraag me inderdaad af wat dit voor gevolgen gaat hebben voor deze concessie en wellicht Keolis in het algemeen. Ik vind het wel opvallend (positief of negatief?) dat Keolis het wel zelf aangeeft op hun website...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Of de tweede de concessie gunnen zoals in Limburg.
Vanuit BYD is het begrijpelijk dat ze koste wat het kost voet aan de grond wil krijgen in Europa.
Betekent dit dat de offerte die ze hadden gedaan voor elektrische bussen eigenlijk allemaal een farce was?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Mag je niet van tevoren al een mogelijke deal met een busleverancier maken, of....?
(ik weet het oprecht niet)
Een deal maken (lees: een optie nemen op materieel) wel, immers moet een vervoerder ergens vanuit kunnen gaan bij het doen van z'n bod en dat wordt wat lastig als je geen flauw idee hebt wat je materieel gaat kosten en of de leverancier het überhaupt tijdig kan leveren.
Maar afspraken maken waardoor de leverancier veel minder risico's loopt en daardoor goedkoper kan leveren is uiteraard gewoon niet toegestane concurrentievervalsing. Niet voor niks waren die afspraken in geheime side letters gemaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stadsbus
Berichten: 1135
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Stadsbus »

Inmiddels heeft de NOS het ook opgepikt: https://nos.nl/artikel/2334867-vervoerd ... essie.html

Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. De concessie aan een andere vervoerder gunnen lukt niet meer denk ik, daarvoor is het nu te laat.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

Iedereen: Oh jee, fraude van bovenste kaliber.
Ugchelaren: Misschien komt er wel een andere vervoerder en krijgen wij tóch een busje.

(Sorry ik kon het niet laten.)
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

BYD kan dus ongestraft de enorme vloot bussen veel te laat leveren terwijl Keolis beweerde dat juist de tijdige levering van BYD de reden was niet voor VDL te kiezen. Nu snap ik wel dat de Chinese bussen zo lekker goedkoop waren :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovforens »

Ben wel benieuwd van welke overtreding van de Aanbestedingswet sprake zou zijn.

Is toch ander verhaal dan bij Limburg. En ook zoals bij de M7 in Amsterdam. https://www.stibbe.com/en/news/2019/apr ... ccesvol-te
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Ik krijg er de rrrillingen van. :roll: (..)
Serieus :?:
Z2N schreef:(..)dit is fraude van het bovenste niveau. (..)
Nou nou.. het is nog niet bewezen hè. In de kop van het FTM artikel staat het ook nog tussen aanhalingstekens.
Z2N schreef: (..)
Keolis tekende aldus dit verhaal in het geheim contracten met Chinese staatsbedrijven, die (waarschijnlijk ver onder de kostprijs) bussen leveren om zo de markt in Nederland op te stormen, (..)
Nou ja, Keolis niet, een directeur die namens Keolis handelde, stelde die sideletter op. Vanwege persoonlijk belang? Dat lees ik (nog) niet.
Waarom dan wel?

Wat staat er in het PvE?
Hoe strikt was de opdrachtgever m.b.t. leverdata van de EV bussen?
Immers, ervaringen leert (neem Qbuzz) dat EV leveringen plus de daarbij behorende infrastructuur nog weleens vertraging oploopt..
Dat wetende.. en wie daarvoor de rekening richting opdrachtgever moet betalen.. (of minder punten scoort op de aanbestedingsladder) heeft men, kennelijk de noodzaak geacht om separate afspraken te maken. :?:

Waarom zouden deze documenten nu pas naar boven komen?? Zit er vertraging op de lijn en is er iemand vanuit Keolis op de Chinese trom gaan slaan en kwam daarop reactie met verwijzing naar de side letter afspraken?

Z2N schreef: (..)
Daar is maar 1 maatregel passend: concessie intrekken, en Keolis weren bij komende aanbestedingen.
Dat eerste lijkt mij wel gepast, althans, opnieuw aanbesteden en Keolis met strafpunten mee laten doen :6 Dat andere is wel heel rigoureus.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Welke Ginaf (Chinese) bussen zouden er komen?
Ik begrijp nu wel waarom ik zo af en toe een Syntus Utrecht Rosero daar naar binnen of buiten zag rijden. Zoiets zal het wel moeten worden, denk?
Syntus stelt de bus ff beschikbaar om e.e.a. 'te kopiëren' voor design en construct. :P


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Huidige CEO van Keolis had in het verleden al wel van een smak (Frans :?: ) geld mogen genieten.. :X
(..) Janssen kwam op 1 juni 2019, vlak voordat de aanbieding werd gedaan, bij Keolis in dienst. (..) en had daarvoor ruim 16 jaar bij vervoersbedrijf Connexxion gewerkt, waar hij het tot de raad van bestuur schopte. Zijn vertrek bij Connexxion in 2008 stond in het teken van de coup die de nieuwe Franse eigenaar pleegde en de gesuikerde vertrekpremies die hij en zijn eveneens weggestuurde medebestuurders toucheerden. Janssen nam met 7,5 ton in zijn zak tijdelijk afscheid van het openbaar vervoer. (..)
https://www.ftm.nl/artikelen/vervoersbe ... #bijdragen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Z2N »

Durashift schreef:
Z2N schreef:Ik krijg er de rrrillingen van. :roll: (..)
Serieus :?:
Woordgrappen zijn niet je ding? Ik denk, ik maak het nog even gezellig, de beschuldigingen zijn al ernstig genoeg. :6
Durashift schreef:
Z2N schreef: (..)
Daar is maar 1 maatregel passend: concessie intrekken, en Keolis weren bij komende aanbestedingen.
Dat eerste lijkt mij wel gepast, althans, opnieuw aanbesteden en Keolis met strafpunten mee laten doen :6 Dat andere is wel heel rigoureus.
Een vervoerder niet mee laten doen vanwege eerder wangedrag is een vrij gebruikelijke maatregel in aanbestedingsland. In het VK is bijvoorbeeld Virgin Trains verdwenen, omdat aandeelhouder Stagecoach oneerlijk met pensioenen omging (leesvoer).
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 24 mei 2020, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Bartjk »

Durashift schreef:Nou nou.. het is nog niet bewezen hè. In de kop van het FTM artikel staat het ook nog tussen aanhalingstekens.
Nou dit is toch behoorlijk tegen de regels. Andere vervoerders die zich netjes aan de regels houden maken op deze manier geen schijn van kans. Dankzij een goedkope busorder kon er meer geld naar andere zaken waar punten in de aanbesteding mee gewonnen kon worden. Als blijkt dat dat op illegale manier gedaan is lijkt mij ontbinding en uitsluiting niet ondenkbaar.

Dit alles moet uiteraard tot de bodem uitgezocht gaan worden. Dat zal nog wel wat tijd in beslag gaan nemen vrees ik
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Ik denk dat het niet om sec. de prijs van de bussen gaat. Meer de kosten/gedoe daaromheen.. qua op tijd leveren en als dat niet gebeurt.. wie dan betaald. Vermoedelijk een strikte eis vanuit de opdrachtgever?
(wie leest het PvE ff op dat punt na? :wink: )
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

5. Materieel
b. Aanschaf van Nieuwe Voertuigen en eventueel benodigde Laadinfrastructuur, inclusief afspraken met leverancier(s) (met toevoeging van gesloten overeenkomsten met leverancier(s) dan wel andere door de desbetreffende leverancier ondertekende documenten, waarin een tijdige levering wordt gegarandeerd). De overeenkomst(en) met en/of documenten van de leverancier(s) dienen waarborgen te bevat(ten) (bijvoorbeeld een boetebepaling) voor wat betreft de tijdige levering van de bestelde Voertuigen en eventueel benodigde Laadinfrastructuur. Indien de overeenkomst(en) zoals hiervoor bedoeld een optie, een intentieovereenkomst of een voorlopige overeenkomst betreft (betreffen), stelt de Inschrijver, indien de Concessieverleners de
Concessie IJssel-Vecht aan hem verlenen, uiterlijk 2 maanden na het nemen van het besluit tot concessieverlening een kopie van de definitieve overeenkomst(en) aan de Concessieverleners beschikbaar;
Aldus Beschrijvend document Aanbesteding Concessie IJssel-Vecht, versie 1.0 dd 05-02-2019
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

:pos: . Helder, wat mij betreft. Gegarandeerde levering incl. waarborgen is wat de opdrachtgever verlangde. Terwijl zo'n opdrachtgever ook wel weet dat tijdige levering nooit 100% te garanderen valt. Heb je ooit garanties in het leven?

Nou, Byd wilde wel de grootste vloot EV bussen in hun historie leveren.. maar geen boetes betalen.
Zeker nu met de Coronacrisis is vertraagde levering best aannemelijk. Zou mij niet verbazen als daardoor dit gedoe (mede) naar boven is gekomen.. Iemand bij Keolis zal vast naar de implicaties van dit virus op de levering van eind dit jaar hebben gevraagd, kan ik mij zo voorstellen.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovforens »

Op zaken vooruitlopen is natuurlijk deels speculeren: zijn bij uitsluiting van keus 1 de daaropvolgende winnaars nog wel verplicht om hun bod uit te voeren?

Ik kan mij goed voorstellen dat een EBS ofzo met de totaal veranderde en onzekere markt (Covid-19) eigenlijk helemaal niet wil inschrijven en dat het dus eindigt met een concessie zonder inschrijvers (waarbij de huidige concessiehouder nog wel even door kan rijden)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Welke Ginaf (Chinese) bussen zouden er komen?
De buurt- en midibussen zouden van Ginaf zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Verschil met Abellio in Limburg is wel dat we nu een stuk verder in de voorbereiding zitten. Zo is het vervoerplan al bijna af, worden de bussen al gebouwd en wordt de laadinfrastructuur voor de BYD bussen o.a. in Zwolle al volop aangelegd. Het nu terugtrekken van de concessie zou enorme gevolgen hebben voor zowel de provincie als de vervoerder. Pure kapitaalvernietiging. Ook voor de Nederlandse leveranciers voor o.a. de stoelen (Franz Kiel), camera's (Carvision) en deuren (Ventura Systems) zou afblazen van de concessie in corona tijd niet echt goed doen.

Daarnaast had Mona Keijzer niet al onderzoek gedaan naar de aanschaf van de BYD bussen en niets vreemds gevonden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Dat mag geen reden zijn om met Keolis en BYD door te gaan voor de nieuwe concessie. Uiteraard zijn alle extra kosten die een nieuwe aanbesteding met zich meebrengt voor deze twee partijen.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 24 mei 2020, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Mocht er iets (ernstigs) aan de hand zijn, dan zou een forse boete vanuit van de belastingbetaler beter zijn dan het intrekken van de concessie. Dat bedoel ik te zeggen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Bartjk »

Met het gevolg dat keolis niet verder gaat ontwikkelen in de concessie of failliet gaat. Er is namelijk een reden waarom er meer DRU'S zijn aangeboden. Omdat ze veel geld bij het materieel hebben bespaard
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Tja, failliet gaan kan ook met Keolis gebeuren indien de concessie wordt ingetrokken, maar dan misschien inclusief de toeleveranciers achter de BYD-bussen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

De biedingen van de andere vervoerders hebben een einddatum, in de aanbesteding staat tot wanneer biedingen geldig moet zijn. Dikke kans dat als blijkt dat Keolis de aanbesteding wil ontbinden de gehele aanbesteding overnieuw moet. Misschien een goed moment voor de opdrachtgevers om nog eens te overdenken wat ze echt willen, we leven niet meer in 2019. Ja, het kost een hoop geld om de huidige (allemaal verliesmakende concessies) langer door te laten lopen, maar de huidige situatie lijkt ook niet echt levensvatbaar.

BYD denkt, lekker puh met je bussen half december allemaal geleverd hebben. Vervolgens krijgt Keolis de ene na de andere boete vanwege de inzet van dieselvoertuigen. Keolis kan door de afspraken de boete niet kwijt bij hun leverancier. SNCF, het moederbedrijf in Frankrijk (de laatste tijd toch al meer argwanend tegenover alle buitenlandse investeringen) besluit niet te helpen en dan is het tabee Keolis Nederland.

De opdrachtgevers kunnen zichzelf ook wel voor de kop slaan. Je besteedt een gebied aan wat drie bestaande concessies bevat die allemaal verliesmakend zijn voor de vervoerders en krijgt vervolgens een bod wat 15% meer vervoer aanbiedt dan nu voor een bijna gelijkwaardige prijs. Gaat er dan in Arnhem, Lelystad en Zwolle nergens een alarm rinkelen dat dit wel eens te goed is om waar te zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

regenmaker schreef:Mocht er iets (ernstigs) aan de hand zijn, dan zou een forse boete vanuit van de belastingbetaler beter zijn dan het intrekken van de concessie. Dat bedoel ik te zeggen.
Het laakbare handelen van Keolis (eigendom van de Franse staat (waar toevallig of niet ook een nieuwe BYD fabriek komt), dus die gaan zo snel niet failliet) en BYD heeft andere vervoersbedrijven en bus fabrikanten gedupeerd. Dus met zomaar een boete mogen ze hier niet wegkomen. Deze gebeurtenis geeft ook gelijk het nadeel aan van hele grote gebieden aanbesteden. Dan zijn de gevolgen gelijk enorm.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten