Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

"Vermoedelijk", om dat het werken met sideletters niet normaal is. Ik heb niet de verwachting dat de andere inschrijvers dat ook gedaan hebben. Zeker niet omdat die niet allemaal met BYD zaken gedaan zouden hebben.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

sirvinniei schreef:Elke aanbesteding waar er iets veranderd levert commotie op. Zie Leusden, die nog steeds commentaar hebben na een verandering van 3 jaar geleden waar de meeste reizigers flink op vooruit gingen (en meer DRU voor nodig waren).
Die wijzigingen in Leusden hebben ook tot minder reizigers geleid. Dus hoezo gingen de reizigers erop vooruit?
Meer dru's is niet altijd een verbetering. Vaak pompt een vervoerder stilstand over naar overbodige dru's waar nauwelijks iemand wat aan heeft.
https://voorleusden.nl/2017/06/misleide ... r-leusden/

Het is me te kort door de bocht om te zegen dat handhaven van het bod van Keolis voor reizigers in deze het beste is.
Laatst gewijzigd door Abus op do 28 mei 2020, 11:47, 6 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

sirvinniei schreef:Hoezo vermoedelijk? We weten niks over de biedingen van andere vervoerders behalve dat ze fors minder DRU hebben geleverd. Bij Keolis is het toevallig onderzocht, omdat ze gewonnen hadden en er een commotie is ontstaan over de BYD bussen (die net zo goed ook in het vervoerplan van andere vervoerders zouden kunnen staan)
Nee, dat de andere inschrijvers minder vervoer geboden zouden hebben, weten we ook niet. Volgens de geruchten had EBS ook een kleine groei t.o.v. het huidige aanbod. We weten alleen dat de andere inschrijvers minder geboden hebben dan Keolis. Waarbij Keolis die extra dru's ook stopt in onzinnig extra aanbod, zoals comfortlijn C4 tussen Lelystad en Emmeloord.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Abus schreef:
sirvinniei schreef:Elke aanbesteding waar er iets veranderd levert commotie op. Zie Leusden, die nog steeds commentaar hebben na een verandering van 3 jaar geleden waar de meeste reizigers flink op vooruit gingen (en meer DRU voor nodig waren).
Die wijzigingen in Leusden hebben ook tot minder reizigers geleid. Dus hoezo gingen de reizigers erop vooruit?
Meer dru's is niet altijd een verbetering. Vaak pompt een vervoerder stilstand in overbodige dru's waar niemand wat aan heeft.
https://voorleusden.nl/2017/06/misleide ... r-leusden/

Het is me te kort door de bocht om te zegen dat handhaven van het bod van Keolis voor reizigers in deze het beste is.
Tsja, en dat is dus een artikel van een van de ongefundeerde klagers.
Keolis schrijft zelf over een reizigersgroei elk jaar en verhoogt ook regelmatig de frequentie en bedieningsperioden (zie de vervoerplannen).
Je hebt bijna complotdenken nodig om te beweren dat de lijn daadwerkelijk krimpt en een professionele commerciële vervoerder er bewust voor kiest om meer DRUs te pompen in een onrendabele lijn. Als de nieuwe lijnvoering voor krimp zou zorgen is Keolis wel degene met het meeste baat bij het terugveranderen van de situatie.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De vervoerders in Nederland verdienen nog altijd het meest aan de subsidie van de overheid (in Oost-Nederland meer dan de helft, 55% tot 60%). Niet aan de losse reizigersinkomsten, want van de reizigersinkomsten bestaat een aanzienlijk deel uit vaste SOV-inkomsten (in veel concessies ca. een derde van de reizigersinkomsten). De vervoerders in Nederland zetten dus vooral in op situaties waarin ze tegen de laagste kosten de meeste subsidie kunnen vangen. Dat dat een handjevol reizigers kost, boeit niet.
En vervoerplannen, tja... een vervoerder verzint altijd wel een tranentrekkend mooi verhaal om een feitelijke besparing te onderbouwen. En als het na een paar jaar weer anders goedkoper kan, dan onderbouwen ze dat net zo tranentrekkend mooi.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Dat klopt. Er is daarnaast nog wel een verschil tussen de aanbestedingsfase en de uitvoeringsfase. In de aanbestedingsfase moet je eerst nog de concessie winnen, dus is het vooral van belang om voldoende punten op de gunningscriteria te scoren. Daarnaast geven de aanbestedende diensten ook allerlei voorwaarden en instructies mee in het Programma van Eisen. Vaak heeft een vervoerder maar een vrij beperkte speelruimte, die vooral in hogere frequenties ligt omdat de verbindingen al min of meer door de opdrachtgever zijn vastgelegd.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Abus schreef:De vervoerders in Nederland verdienen nog altijd het meest aan de subsidie van de overheid (in Oost-Nederland meer dan de helft, 55% tot 60%). Niet aan de losse reizigersinkomsten, want van de reizigersinkomsten bestaat een aanzienlijk deel uit vaste SOV-inkomsten (in veel concessies ca. een derde van de reizigersinkomsten). De vervoerders in Nederland zetten dus vooral in op situaties waarin ze tegen de laagste kosten de meeste subsidie kunnen vangen. Dat dat een handjevol reizigers kost, boeit niet.
En vervoerplannen, tja... een vervoerder verzint altijd wel een tranentrekkend mooi verhaal om een feitelijke besparing te onderbouwen. En als het na een paar jaar weer anders goedkoper kan, dan onderbouwen ze dat net zo tranentrekkend mooi.
Met tranentrekkende verhalen bedoel je dan het fingeren van cijfers. Ja, dat reken ik onder complotdenken...
Ik heb geen onderschrift
EEO
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 19:30

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door EEO »

https://www.ftm.nl/artikelen/vervoersbe ... de-letters
Goed ingevoerde bronnen zeggen tegen FTM dat de side letters op initiatief van Keolis tot stand kwamen.
Ze hebben dit gedaan voor het bedrijf, van eigenbelang is geen sprake. Ze zijn er niet persoonlijk beter van geworden,’ meldde een interne bron over de beide directeuren aan de journalisten van De Stentor en Tubantia. Dat Keolis beter werd van de afspraken, staat buiten kijf: het bedrijf wist mede dankzij deze geheime afspraken de concessie binnen te halen. De lezing dat zij er niet direct beter van werden, wordt ook bevestigd door de bronnen van FTM.

Wat niet wordt vermeld is dat er een derde persoon bij de totstandkoming van de aanbesteding en de bewuste side letters betrokken was. Die kon volgens bronnen van FTM wél op een bonus rekenen voor het binnenhalen van de aanbesteding. Zijn naam: Cornelis Uijl, de directeur die verantwoordelijk was voor het zogeheten ‘tenderteam’.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Aanstaande woensdag een spoeddebat over de kwestie in de provinciale Staten van Overijssel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Heeft Overijssel de autoriteit over de concessie of moeten alle besluiten daarover door alle drie de provincies worden bevestigd?
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

EEO schreef:En ook in Gelderland staat het op de agenda. Overijssel volgende week.
Mooi zo laten ze maar de boel goed onder de loep nemen want hoe Keolis heeft gehandeld is niet erg chique ten opzichte van bijv. VDL.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

sirvinniei schreef:Heeft Overijssel de autoriteit over de concessie of moeten alle besluiten daarover door alle drie de provincies worden bevestigd?
De provincie Overijssel is "penvoerder" voor de concessie IJssel Vecht. Dat houdt in dat zij de andere provincies vertegenwoordigen in het overleg. Ze hebben dus als het ware het mandaat van de andere provincies.
When you're tired of London, you're tired of life
EEO
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 19:30

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door EEO »

Bericht over de vergadering in de GS van Overijssel zonet en het interne onderzoek van Keolis.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/331415/Ke ... t-aangifte
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Dus eigenlijk zijn er concreet weinig updates behalve: het wordt uitgezocht.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Op Omroep Flevoland net zo'n nietszeggend bericht.
Wel erg brutaal van Keolis om gewoon te stellen dat ze vanaf 13 december het vervoer gaan rijden. Voor Flevoland klopt die datum zonder meer al niet (ik denk dat Omroep Flevoland dit van RTV Oost overgenomen heeft).
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -na-fraude

Ik vind het wel wat zeggen dat Overijssel blijkbaar al uitzoekt of de huidige vervoerders door kunnen rijden. Dat is dus vooral Keolis zelf, en vanaf september volgend jaar Arriva in Lelystad.
EEO
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 19:30

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door EEO »

Zie ook hun eigen verklaring op https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/v ... ssel-vecht

Ze proberen er vrij makkelijk overheen te praten lijkt het.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik ben blij dat het goed wordt uitgezocht. Ik vind wel dat de media al een sterke conclusie hebben getrokken zonder dat alle feiten boven tafel zijn. Ook wordt telkens opgemerkt door het provinciebestuur dat continuïteit van het ov en de reiziger voorop staan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

In de eigen verklaring van Keolis lijkt een voorschot genomen te worden dat de buurtbussen inderdaad niet op tijd geleverd gaan worden.
Het valt ook op dat gesteld wordt dat er geen sideletter is mbt de bussen van BYD. Of die moet onder de sideletter circulariteit vallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik ben blij dat het goed wordt uitgezocht. Ik vind wel dat de media al een sterke conclusie hebben getrokken zonder dat alle feiten boven tafel zijn. Ook wordt telkens opgemerkt door het provinciebestuur dat continuïteit van het ov en de reiziger voorop staan.
Ik neem mededelingen van Keolis wel met een korreltje zout, het bedrijf probeert zijn voortbestaan te verzekeren.

Overigens is gisteren de CEO van geheel Keolis door de aandeelhouders op straat gezet vanwege een verschil van mening over de strategie. Hij vervulde de functie pas sinds 1 februari.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 03 jun 2020, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

regenmaker schreef:Ik ben blij dat het goed wordt uitgezocht. Ik vind wel dat de media al een sterke conclusie hebben getrokken zonder dat alle feiten boven tafel zijn. Ook wordt telkens opgemerkt door het provinciebestuur dat continuïteit van het ov en de reiziger voorop staan.
Niet alleen de media, maar ook de reacties hier op het forum zijn soms van dien aard dat ze direct de schuld bij Keolis leggen en roepen om nieuwe aanbestedingen.

Voordat we nog meer mensen en bedrijven gaan beschadigen(het noemen van namen aan de pers door 1 van de medewerkers van Keolis vind ik zeer kwalijk. Ik hoop dat deze persoon er mee kan leven dat hij een collega aan de schandpaal heeft genageld). Het lijkt me het verstandigst om het onderzoek van het advocatenkantoor af te wachten en te wachten op de juiste antwoorden alvorens een conclusie te trekken. Dat doet de politiek ook op dit moment.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

gkw1969 schreef:Dat doet de politiek ook op dit moment.
Behalve als je de PVV of FvD bent. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

maar die partijen hebben zich nooit van goed onderzoek gediend. Alle criminelen volgens die partij zijn altijd moslim of surinamer.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef:Ik ben blij dat het goed wordt uitgezocht. Ik vind wel dat de media al een sterke conclusie hebben getrokken zonder dat alle feiten boven tafel zijn. Ook wordt telkens opgemerkt door het provinciebestuur dat continuïteit van het ov en de reiziger voorop staan.
Vroeger betekende journalistiek: je ergens in verdiepen, dingen goed uitzoeken, hoor- en wederhoor plegen, en dan een volledig verhaal opschrijven.
Tegenwoordig is een deel van 's lands journalistiek gedegradeerd tot het selecteren en overnemen van persberichten.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Bij regionale kranten met een kleine redactie begrijp ik dat, maar dat een nieuwssite als de NOS zo makkelijk dingen letterlijk overneemt...
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Ook bij de NOS is vanwege de bezuinigingen door de regering aardig wat ingeleverd qua journalisten natuurlijk.

Als we gewoon serieuze journalistiek willen, moeten we ons ook eens beseffen dat we niet voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen gaan zitten. Nederland betaald vrij weinig voor het publieke net en nog denken veel Nederlanders we dat we buitensporig veel zouden betalen. Dus ik vrees dat dat voorlopig ook niet gaat verbeteren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten