In de aanbesteding waren 3 (van de 100) punten te scoren op het onderwerp "Circulariteit", waarbij de leverancier moest garanderen dat de batterijpakketten 10 jaar meegaan. Als die garantie in feite vervalst is, heeft dit rechtstreeks gevolgen gehad voor de score in het gunningsmodel.Keolis schreef:Wel kunnen we ontkrachten dat het zou gaan om een verklaring die ziet op de tijdige levering van gewone bussen die nodig zijn voor de concessie IJssel-Vecht. We hebben daarvan in de media kennis genomen en stellen heel duidelijk dat daarvan geen sprake is en ook niet is geweest. Het betreffen twee verklaringen die zien op het onderwerp Circulariteit en één verklaring gaat over de levering van de buurtbussen.
De provincies laten nu kennelijk Pels Rijcken uitzoeken wat de consequenties/mogelijkheden zijn. Dit hangt echter ook af van wat de andere vervoerders acceptabel vinden. Transdev en Arriva zullen ongetwijfeld willen blijven doorrijden in respectievelijk IJsselmond en Lelystad. Als zij naar de rechter stappen en de gunning aanvechten hebben ze grote kans om dat te winnen. IJsselmond en Lelystad moeten er dus af, maar je kan dan moeilijk IJssel-Vecht voor de rest instandhouden. Dus dat betekent toch volledig opnieuw aanbesteden - wellicht in andere regionale indelingen. Veluwe-Zuid en Deventer gaan er dan namelijk al sowieso niet meer bijhoren, want die zouden toch al uitstromen.