Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Milco schreef:Nee, daarom vraag ik mij ook af of de huidige Syntus-vloot dan overgenomen zou kunnen worden ;)
Als men de huidige vloot zou overnemen dan zullen daarvan wel een aantal bussen opgelapt moeten worden voor zo'n noodconcessie of zijn er nog voldoende bussen die nog makkelijk een jaar meekunnen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

De andere vervoerders hebben allemaal nog wat bussen over die prima in IJssel-Vecht kunnen rijden als dat moet. Als je de bruikbare bussen uit de huidige concessies daarmee aanvult heb je wel genoeg voertuigen lijkt me.
The Greyhound schreef:
Milco schreef:Als de concessie dus deductief niet naar keolis zou gaan, wat is dan de mogelijke verwachting wat er gaat gebeuren met de BYD bussen die al onderweg zijn? Kunnen deze dan automatisch naar de “tweede inschrijver”?
Dat lijkt mij het probleem van Keolis. Misschien is er met een boete van de order af te komen. Anders kan Keolis ze wellicht ergens anders inzetten, Utrecht(?) of ergens in het buitenland.
Als de BYD's die nu onderweg zijn er niet al te veel zijn en aan de stekker kunnen laden zal inzet rond Almere en Amersfoort geen groot probleem zijn. Als Keolis alle BYD's moet afnemen wordt het een ander verhaal.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Bijzonder dat de nummers twee en drie van de aanbesteding gevraagd wordt of ze hun inschrijving nog gestand willen doen, en de nummer vier niet. Zou een van de andere inschrijvers (Arriva, Connexxion, EBS) bij de beoordeling uitgesloten zijn? Het lijkt me niet dat je een partij nu uit kunt sluiten als die wel aan de inschrijvingerseisen voldeed.
Of zou Transdev vanwege de uitlatingen in de media dat Transdev niet wil, niet meer meegeteld worden?

Ook bijzonder dat er dan uitgegaan wordt van een ingangsdatum een jaar later, waardoor de instroom en uitstroom van gebieden anders wordt (Ede één jaar in de concessie, Deventer twee jaar), en de concessie qua opbouw toch anders wordt. Bovendien staat er ook niet dat de concessie dan ook een jaar langer geldig blijft. Een kortere looptijd van negen jaar is ook een wezenlijke wijziging, maar een einddatum van december 2031 ook (voral door de verplichting dat alle bussen vanaf 2030 elektrisch moeten zijn). Een implementatieperiode van een maand of 15 is ook niet erg krap met elektrische bussen. De andere inschrijvers hadden ongetwijfeld andere ideeën bij remises, opportunity charging e.d. Dat moet allemaal nog geregeld worden.

Als de andere partijen geen interesse meer hebben, volgt een nieuwe aanbesteding voor de periode vanaf december 2022. Er staat in de brief aan Provinciale Staten dat dan "in grote lijnen de eerdere concessie" is. Maar dat lijkt me niet. Veluwe-Zuid is dan al uit de concessie, en of het nog zo logisch is Deventer voor één jaar in de concessie te houden? Bovendien is het misschien niet zo onlogisch om het geheel in december 2023 in te laten gaan, dus met IJsselmond er direct bij.
Een aanbesteding per december 2022 lijkt me qua planning ook onhandig. Voor de implementatie van zo'n grote concessie heb je toch al snel anderhalf jaar nodig, zeker met de gestelde materieeleisen en benodige laadpalen. Dat betekent dat je eind dit jaar de uitvraag al moet doen, om voor het zomerreces 2021 de concessie te gunnen. Een aanbesteding middenin coronatijd is uitermate onverstandig. Eind dit jaar heeft nog niemand zicht op de gevolgen van corona. Als je dan aan wil besteden, kun je als opdrachtgever beter opbrengstverantwoordelijk worden (of voor Midden-Overijssel: blijven), of je moet de vervoerder veel meer vrijheid gunnen dan het huidige bestek bood.
FRAM-9390
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 00:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door FRAM-9390 »

Het mensenrechten schendende EGGED EBS zou men in Nederland niet moeten toelaten. Als integriteit een grond van uitsluiting is, dan moeten mensenrechtenschendingen dat helemaal zijn.

Een recent artikel hierover: https://rightsforum.org/nieuws/nederlan ... er-de-bus/
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

MichOV schreef:
Milco schreef:Nee, daarom vraag ik mij ook af of de huidige Syntus-vloot dan overgenomen zou kunnen worden ;)
Als men de huidige vloot zou overnemen dan zullen daarvan wel een aantal bussen opgelapt moeten worden voor zo'n noodconcessie of zijn er nog voldoende bussen die nog makkelijk een jaar meekunnen?
Wie zegt dat Keolis zijn bussen aan een andere vervoerder wil verkopen? Keolis kan het spel ook hard spelen om zelf als enige de noodconcessie uit te kunnen voeren. Ik denk niet dat Arriva, Connexxion, EBS, QBuzz ergens een grote vloot ongebruikte bussen hebben staan. Zaanstreek en Waterland worden immers ook al verlengd, en Friesland wordt ook later aanbesteed. Ook daar wordt dus voorlopig met bestaand materieel doorgereden.
Laatst gewijzigd door Abus op di 07 jul 2020, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Abus schreef:Bijzonder dat de nummers twee en drie van de aanbesteding gevraagd wordt of ze hun inschrijving nog gestand willen doen, en de nummer vier niet. Zou een van de andere inschrijvers (Arriva, Connexxion, EBS) bij de beoordeling uitgesloten zijn? Het lijkt me niet dat je een partij nu uit kunt sluiten als die wel aan de inschrijvingerseisen voldeed.
Of zou Transdev vanwege de uitlatingen in de media dat Transdev niet wil, niet meer meegeteld worden?
Er wordt gezegd dat alle andere aanbiedingen beduiden minder waren, maar dat de aanbiedingen 2 en 3 dermate aantrekkelijk zijn dat deze bedrijven gevraagd wordt om ze gestand te doen. Dus de laatste aanbieding was niet interessant genoeg.
When you're tired of London, you're tired of life
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Qbuzz heeft hier niets mee te maken; zij hebben zich immers niet inschreven. Wel is het zo dat een groot deel van het huidige wagenpark van Syntus in Gelderland en Overijssel toch niet meer ingezet zou worden na december, dus wat dat betreft is er wel genoeg materieel "over" om een noodconcessie te rijden, ongeacht welk bedrijf dat dan gaat doen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Abus schreef:
Wie zegt dat Keolis zijn bussen aan een andere vervoerder wil verkopen? Keolis kan het spel ook hard spelen om zelf als enige de noodconcessie uit te kunnen voeren. Ik denk niet dat Arriva, Connexxion, EBS, QBuzz ergens een grote vloot ongebruikte bussen hebben staan.
Met uitzondering van de 5101-5126 en een aantal voor Twente en Zwenzwoka gereserveerde exemplaren gaan ze gewoon terug naar de leverancier, in dit geval VDL en AB-BC. Daar zijn ze dan gewoon weer te huur voor een ander.
When you're tired of London, you're tired of life
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

gkw1969 schreef:
Abus schreef:Bijzonder dat de nummers twee en drie van de aanbesteding gevraagd wordt of ze hun inschrijving nog gestand willen doen, en de nummer vier niet. Zou een van de andere inschrijvers (Arriva, Connexxion, EBS) bij de beoordeling uitgesloten zijn? Het lijkt me niet dat je een partij nu uit kunt sluiten als die wel aan de inschrijvingerseisen voldeed.
Of zou Transdev vanwege de uitlatingen in de media dat Transdev niet wil, niet meer meegeteld worden?
Er wordt gezegd dat alle andere aanbiedingen beduiden minder waren, maar dat de aanbiedingen 2 en 3 dermate aantrekkelijk zijn dat deze bedrijven gevraagd wordt om ze gestand te doen. Dus de laatste aanbieding was niet interessant genoeg.
Ja, dat lees ik ook. Maar de vraag is of dat zo maar kan, een partij uitsluiten als die wel een inschrijving gedaan heeft die aan de bestekseisen voldoet. Dat is ook weer een juridisch risico als de nummers twee en drie weigeren. Reële kans dat nummer vier wel een (magere) inschrijving gedaan heeft die past bij de coronatijd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

gkw1969 schreef:
Abus schreef:
Wie zegt dat Keolis zijn bussen aan een andere vervoerder wil verkopen? Keolis kan het spel ook hard spelen om zelf als enige de noodconcessie uit te kunnen voeren. Ik denk niet dat Arriva, Connexxion, EBS, QBuzz ergens een grote vloot ongebruikte bussen hebben staan.
Met uitzondering van de 5101-5126 en een aantal voor Twente en Zwenzwoka gereserveerde exemplaren gaan ze gewoon terug naar de leverancier, in dit geval VDL en AB-BC. Daar zijn ze dan gewoon weer te huur voor een ander.
Als het leasebussen zijn, is het inderdaad snel opgelost.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Milco schreef:Qbuzz heeft hier niets mee te maken; zij hebben zich immers niet inschreven. Wel is het zo dat een groot deel van het huidige wagenpark van Syntus in Gelderland en Overijssel toch niet meer ingezet zou worden na december, dus wat dat betreft is er wel genoeg materieel "over" om een noodconcessie te rijden, ongeacht welk bedrijf dat dan gaat doen.
Waarom zou Qbuzz niet in mogen schrijven op een tijdelijke concessie of noodconcessie? Als de inschrijvers op IJssel-Vecht hun inschrijving niet meer gestand willen doen, hebben ze natuurlijk ook niet een groter recht op een noodconcessie of tijdelijke concessie. Als een van de partijen wel bereid is de inschrijving vanaf december 2021 gestand te doen, dan is het wel logisch dat die partij ook de noodconcessie krijgt.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

PHS schreef:Even voor de (juridische) duidelijkheid: het lijkt te gaan om een voorgenomen besluit tot intrekking van de concessie. Zoals gebruikelijk is, wordt aan de betrokkene een zienswijze gevraagd, waarna het besluit wordt genomen. Dat de concessie wordt ingetrokken, staat dus nog niet vast; Keolis kan met argumenten komen waarom ze vinden dat ze alsnog de concessie moeten houden.
En welke argumenten kunnen dat dan zijn? Het verbeterplan van Keolis is in overweging genomen, maar de provincie vindt het niet afdoende om het intrekkingsbesluit terug te trekken. Uit de brief:
Keolis heeft weliswaar maatregelen getroffen om haar integriteit en betrouwbaarheid in de toekomst te verbeteren (zie onder), maar nu de verklaringen in kwestie zijn ingediend in de aanbesteding voor deze specifieke concessie én bekendheid met de onjuistheid daarvan tijdens de aanbesteding vrijwel zeker tot uitsluiting zou hebben geleid, komen wij tot de conclusie dat intrekking een evenredige consequentie is.
De enige mogelijkheid die ik dan nog zie is dat Keolis het op een juridisch getouwtrek gaat gooien, door in de geldende wetten naar mazen te zoeken en daarmee de provincie voor het blok te zetten. Maar of dat überhaupt gaat lukken?
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door willie »

Nou, de hoge heren hebben zichzelf lekker in de hoek laten zetten. Ze zeggen het ook met zoveel woorden: dat hele integriteitsverhaal gaat voor op het belang van de reiziger. Ze zijn op de stoel van de rechter gaan zitten in plaats van te kiezen voor de belangen van de bevolking, en staan nu met lege handen tegenover eventuele nieuwe aanbieders, zelfs als het gaat om een noodconcessie.

Wie kan me uitleggen waarom de reiziger zou moeten opdraaien voor het gepruts van een stel ingehuurde boekhouders? Vooral van Jan van der Meer (Gelderland) met zijn groene profiel had ik meer verwacht. Slapjanussen!
Laatst gewijzigd door willie op di 07 jul 2020, 20:10, 5 keer totaal gewijzigd.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

gkw1969 schreef:
Abus schreef:
Wie zegt dat Keolis zijn bussen aan een andere vervoerder wil verkopen? Keolis kan het spel ook hard spelen om zelf als enige de noodconcessie uit te kunnen voeren. Ik denk niet dat Arriva, Connexxion, EBS, QBuzz ergens een grote vloot ongebruikte bussen hebben staan.
Met uitzondering van de 5101-5126 en een aantal voor Twente en Zwenzwoka gereserveerde exemplaren gaan ze gewoon terug naar de leverancier, in dit geval VDL en AB-BC. Daar zijn ze dan gewoon weer te huur voor een ander.
En wat betreft de 5127-5157 dan, gaan die niet terug naar VDL en AB-BC?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Wel is het zo dat een groot deel van het huidige wagenpark van Syntus in Gelderland en Overijssel toch niet meer ingezet zou worden na december, dus wat dat betreft is er wel genoeg materieel "over" om een noodconcessie te rijden, ongeacht welk bedrijf dat dan gaat doen.
Dat het materieel over is wil niet zeggen dat Keolis het ook aan de concurrent ter beschikking wil stellen (mooi voorbeeld is de DAV-concessie in 2003 waar de verliezende vervoerder Connexxion dus weigerde de nieuwe vervoerder te helpen na een late gunning)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Jef400 »

FRAM-9390 schreef:Het mensenrechten schendende EGGED EBS zou men in Nederland niet moeten toelaten. Als integriteit een grond van uitsluiting is, dan moeten mensenrechtenschendingen dat helemaal zijn.

Een recent artikel hierover: https://rightsforum.org/nieuws/nederlan ... er-de-bus/
Wat Egged en EBS zijn ook dezelfde rechtspersonen :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

MichOV schreef:
gkw1969 schreef:
Abus schreef:
Wie zegt dat Keolis zijn bussen aan een andere vervoerder wil verkopen? Keolis kan het spel ook hard spelen om zelf als enige de noodconcessie uit te kunnen voeren. Ik denk niet dat Arriva, Connexxion, EBS, QBuzz ergens een grote vloot ongebruikte bussen hebben staan.
Met uitzondering van de 5101-5126 en een aantal voor Twente en Zwenzwoka gereserveerde exemplaren gaan ze gewoon terug naar de leverancier, in dit geval VDL en AB-BC. Daar zijn ze dan gewoon weer te huur voor een ander.
En wat betreft de 5127-5157 dan, gaan die niet terug naar VDL en AB-BC?
Lees nog even wat ik er neer heb gezet, de 5101-5126 zijn eigendom van Syntus, daarnaast zouden een aantal VDL’s van Midden Overijssel naar Twente en voor treinvervangend vervoer bij Syntus blijven. De rest gaat terug naar de leverancier
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik vind het persoonlijk niet de beste zet van de provincies. Ze storten zichzelf nu in jaren van onzekerheid en extra kosten. Het verbaasd mij niets als er per december niets rijdt. :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

^^^ nou, dat valt wel mee. In het ergste geval kan er dwangmatig een vervoerder opgetrommeld worden.
Of dat het beste is voor de medewerkers, reizigers.. dat is een tweede.

De kostenstijging zal beperkt zijn, aldus de provincie.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Nou, ik had dit niet verwacht.
Zelfs de naam van de gedeputeerde moet van de trein af.

Sterkte aan o.a. Marvin, gkw en dennisdt.. lijkt mij nu ff niet zo prettig alle berichtgeving (o.a. hier) te lezen.

Zelfs voor de noodconcessie komt Keolis niet in aanmerking, als ik zo de regels in de brief van de gedeputeerde lees.

Onderstaande quote uit de motivering van de provincie begrijp ik niet zo goed:
(..) Keolis heeft weliswaar maatregelen getroffen om haar integriteit en betrouwbaarheid in de toekomst te verbeteren (zie onder), maar nu de verklaringen in kwestie zijn ingediend in de aanbesteding voor deze specifieke concessie én bekendheid met de onjuistheid daarvan tijdens de aanbesteding vrijwel zeker tot uitsluiting zou hebben geleid, komen wij tot de conclusie dat intrekking een evenredige consequentie is. (..)
https://api.notubiz.nl/documents/898146 ... ser&token=

Hoezo 'vrijwel zeker tot uitsluiting zou hebben geleid'?

Want, op basis van wat ik vanuit de media (interview CEO Keolis NL) begrepen heb, had er dan in de aanbesteding een garantietermijn op de accu's van 10 jaar in de aanbesteding gestaan en was tijdige levering van elektrisch aangedreven buurtbussen niet zeker.
Nou, dat levert dan (in het algemeen) minder punten op in de aanbesteding OF de indiener is af omdat er niet aan een voorwaarde voldaan wordt.

In mijn ogen is er, vanuit o.a. de vlootmanager en de operationeel directeur opportunistisch gedacht: Ja, wij verklaren (op die punten) dat wat de provincie graag wil / het meest kansrijk is en fixen dat naderhand wel met onze leveranciers. Wat dus met BYD en de batterijgarantie is gelukt.

Tja.. een dergelijke handelswijze.. dat is toch niet uniek bij aanbesteden / contractvormen / sales / orders binnen halen. ??
Uitlopende leveringen zijn aan de orde van de dag in OV land.. Lijkt mij niet dat er bij de winnende aanbestedingen daarvan in het bidbook staat: instroom van nieuw materieel zal naar verwachting 6 tot 12 maanden vertraging opleveren.. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Abus schreef:
Milco schreef:Qbuzz heeft hier niets mee te maken; zij hebben zich immers niet inschreven. Wel is het zo dat een groot deel van het huidige wagenpark van Syntus in Gelderland en Overijssel toch niet meer ingezet zou worden na december, dus wat dat betreft is er wel genoeg materieel "over" om een noodconcessie te rijden, ongeacht welk bedrijf dat dan gaat doen.
Waarom zou Qbuzz niet in mogen schrijven op een tijdelijke concessie of noodconcessie? Als de inschrijvers op IJssel-Vecht hun inschrijving niet meer gestand willen doen, hebben ze natuurlijk ook niet een groter recht op een noodconcessie of tijdelijke concessie. Als een van de partijen wel bereid is de inschrijving vanaf december 2021 gestand te doen, dan is het wel logisch dat die partij ook de noodconcessie krijgt.
De noodconcessies gaan niet aanbesteed worden. De provincies vraagt aan twee partijen (maar niet Qbuzz, want die deden niet mee aan IJssel-Vecht) of ze in december vervoer kunnen bieden, afhankelijk van de situatie voor 1 of 2 jaar. Zeggen ze nee, dan gaat de provincies een nog niet bekende vervoerder (ik vermoed dat Keolis dan wel een rol kan krijgen) dwingen (als openbaredienstverplichting) om beide concessies te rijden. Er rijden hoe dan ook na 12 december nog bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De provincies hebben niet veel meer te dwingen als dit de val van Keolis Nederland betekent...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Ik vraag me eigenlijk nog wel af of dit ook gevolgen heeft of kan hebben voor Almere, Provincie Utrecht, Twente en de spoorlijnen waar Keolis actief is in Nederland.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

Over een jaar bestaat Keolis niet meer.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Suus schreef:
Abus schreef:
Milco schreef:Qbuzz heeft hier niets mee te maken; zij hebben zich immers niet inschreven. Wel is het zo dat een groot deel van het huidige wagenpark van Syntus in Gelderland en Overijssel toch niet meer ingezet zou worden na december, dus wat dat betreft is er wel genoeg materieel "over" om een noodconcessie te rijden, ongeacht welk bedrijf dat dan gaat doen.
Waarom zou Qbuzz niet in mogen schrijven op een tijdelijke concessie of noodconcessie? Als de inschrijvers op IJssel-Vecht hun inschrijving niet meer gestand willen doen, hebben ze natuurlijk ook niet een groter recht op een noodconcessie of tijdelijke concessie. Als een van de partijen wel bereid is de inschrijving vanaf december 2021 gestand te doen, dan is het wel logisch dat die partij ook de noodconcessie krijgt.
De noodconcessies gaan niet aanbesteed worden. De provincies vraagt aan twee partijen (maar niet Qbuzz, want die deden niet mee aan IJssel-Vecht) of ze in december vervoer kunnen bieden, afhankelijk van de situatie voor 1 of 2 jaar. Zeggen ze nee, dan gaat de provincies een nog niet bekende vervoerder (ik vermoed dat Keolis dan wel een rol kan krijgen) dwingen (als openbaredienstverplichting) om beide concessies te rijden. Er rijden hoe dan ook na 12 december nog bussen.
Ik begrijpt uit de brief dat er 2 noodconcessies komen gebaseerd op de huidige concessies MO en Veluwe. Dit kan betekenen dat Arriva gevraagd/gesommeerd wordt Veluwe te doen en CXX MO. Want als ze zelf niet willen kunnen ze gesommeerd worden.
Gezien de vergoeding die er tegenover staat is het voor beide concessies geen slechte deal. MO is een kostencontract dus de vervoerder draagt geen financieel risico. Veluwe is goed uit onderhandeld zodat deze winstgevend is.
Als het om Arriva en CXX gaat dan zullen ze aansturen op nieuwe aanbestedingen zodat ze 2 jaar geen problemen hebben met inkomsten in deze concessies. Het is redelijk lucratief. Het gestand doen van de bestaande bieding daarentegen is financieel niet meer haalbaar.

Keolis zal ook in het geval van een noodconcessie niet meer mee doen. Je gaat niet een vervoerder de concessie ontnemen en dan verplichten toch nog 2 jaar door te rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Milco schreef:Ik vraag me eigenlijk nog wel af of dit ook gevolgen heeft of kan hebben voor Almere, Provincie Utrecht, Twente en de spoorlijnen waar Keolis actief is in Nederland.
Zolang er geen faillissement is moeten ze het vervoer blijven aanbieden. Ze kunnen de concessies wel verkopen aan een andere vervoerder. Ze kunnen niet volgende week zeggen: bekijk het maar en toedeloe. Want dan kunnen de opdrachtgevers ze gewoon weer aan het werk zetten, het is en blijft openbare dienstverlening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten