Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Roeland schreef:
MichOV schreef:Misschien is het een rare vraag maar zou het geen optie zijn om de noodconcessie(alleen voor de Veluwe dan) door vervoerder Breng(van Arnhem/Nijmegen) tijdelijk te laten doen? Of is zoiets totaal onmogelijk?
Dan zou je eerder de Veluwe-lijnen rond Ede, Wageningen en Arnhem bij Breng (of Connexxion) kunnen onderbrengen, zodat je nu al meteen splitst in RijnWaal en in IJsselVecht (dan wordt RijnWaal straks niet meer gehinderd door het juridische vechten rond de IJssel).
Ja daarom vroeg ik mij dat dus af omdat lijn 51 en 352 van Breng namelijk dagelijks al Wageningen aandoen dus dacht ik waarom pakt men dan niet tijdelijk die andere lijnen uit die regio er ook bij.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BrengMe »

Roeland schreef:
BrengMe schreef:Dat strekken van de stadsdienst is niet iets wat Keolis alleen in Lelystad wilde doen. Ook in Apeldoorn en in Zwolle was dat het voornemen. (...)
Maar of de stadsdienst van Zwolle er ook echt aantrekkelijker van zou worden? Ik betwijfelde het, want het kwam de aansluitingen op de trein niet echt ten goede.
Strekken en aansluiten zijn twee verschillende dingen.
De stadsdienst Zwolle staat of valt niet met strekken, maar met de aansluitingen op de treinen. De belangrijkste treinen komen aan tussen .10 en .15 en vertrekken tussen .15 en .20 (en resp. .40/.45/.50).
Een lijn vanuit een woonwijk naar het station komt idealiter 's ochtends rond .10/.40 aan en vertrekt 's middags rond .20/.50 op het station.
Een lijn vanuit een school of een bedrijventerrein vertrekt idealiter 's ochtends rond .20/.50 aan en komt 's middags rond .20/.50 aan op het station.
Doorgaande lijnen zouden dan rond .07/.22./37/.52 het station moeten aandoen. Ongeacht of ze gestrekt zijn of niet.
Strekken en aansluiten zijn inderdaad twee verschillende dingen, ik zeg ook niet dat dat hetzelfde is. Wat ik zeg is dat het strekken van de stadsdienst minder goede aansluitingen als gevolg heeft. Je beschrijft heel goed hoe verschillende lijnen op verschillende momenten van de dag het beste op de treinen aan kunnen sluiten. Maar in de plannen van Keolis was dat op verschillende lijnen niet het geval, terwijl ze dat in de huidige situatie wel goed doen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Ik weet niet of het een journalistiek verzinsel is, of dat het gisteren in het debat in Provinciale Staten gezegd is. Volgens dit artikel van RTV Oost wordt de huidige vervoerders gevraagd of ze de noodconcessies willen rijden. Dat zou dan weer een lichtpuntje voor Keolis zijn. Ik vind het zelf het meest logische om de huidige vervoerder van Midden-Overijssel en Veluwe te vragen. Keolis heeft het materieel, de mensen en de kennis van de huidige dienstregeling.

Als Arriva, Connexxion, EBS de nieuwe concessie niet willen rijden, is het ook niet zo logisch om ze wel twee jaar de noodconcessie te laten rijden. Als één van deze bedrijven de inschrijving op de nieuwe concessie wel gestand wil doen, dan is een noodconcessie van een jaar bij datzelfde bedrijf wel logisch. Dan kan het personeel vast over naar de nieuwe vervoerder, en heeft die een fatsoenlijke tijd voor implementatie van de nieuwe concessie. Nog opmerkelijker is dat in dit artikel nu weer over alle drie andere inschrijvers gesproken wordt. Maar dat kan ook een journalistiek foutje zijn.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/332991/Ov ... busvervoer

Omroep Flevoland heeft een nog wat uitvoeriger artikel:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... act-keolis

Volgens Omroep Gelderland is alleen aan Connexxion of EBS gevraagd of ze hun inschrijving nog gestand willen doen (en of ze de noodconcessie willen rijden):
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... is-debacle
Connexxion wil niet hebben ze eerder in de media laten weten, dus is het wachten op EBS...
Arriva was dus de nummer vier in de aanbesteding.

Nogal vreemd de tegenstrijdige informatie van de verschillende omroepen. Of is in Gelderland wat anders verteld dan in Overijssel? Het is niet echt te volgen zo...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Zou me niet verbazen als EBS het aan zou nemen. Ze hebben een groeiambitie en een paar kleine concessies.
Zou natuurlijk wel een nog verder uitkleding van de concessie betekenen, maar lijkt me bij intrekking van de gunning de beste optie.
Een onderhandse gunning zoals (tijdelijk) voorgesteld wordt hier lijkt me juridisch complex.
Is de oplaadinfra trouwens universeel of werkt die alleen met BYD? Anders zou je haast wel de bussen van Keolis over moeten nemen.
Ik heb geen onderschrift
BusFreakRotterdam
Berichten: 959
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BusFreakRotterdam »

EBS heeft concessie Voorne-Putten gewonnen, die al van oudsher in handen was van Connexxion en haar voorlopers, dacht 104 jaar.
Het OV op VP heeft echt een boost gekregen, er is meer aanbod en EBS luistert naar klachten van reizigers. Alle klachtenpunten
die op te lossen waren zijn opgelost of zo goed als mogelijk binnen de mogelijkheden aangepast. Zou mooi zijn als
ze deze concessie zouden willen rijden.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Een noodconcessie wordt in 9 van de 10 gevallen door de zittende vervoerder gereden, dus lijkt me vrij logisch dat het Keolis wordt TENZIJ er een akkoord is met de nummer 2 of 3 om het over te nemen. In dat geval krijgt die vervoerder ook direct de noodconcessie, lijkt mij.

Overigens, noodconcessie = onderhandse gunning

Het begrip "noodconcessie" is geen bestaand begrip, maar om aan leken een tijdelijke onderhandse gunning uit te leggen. Zo´n onderhandse gunning is op zich juridisch vrij simpel, je verlengt gewoon de bestaande situatie voor een bepaalde prijs.
gkw1969
Berichten: 1763
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Juist, in 9 van de 10 gevallen. Maar aangezien de zittende vervoerder juist de veroorzaker is van de problemen lijkt me dat dit het 10e geval wordt.
In Limburg was het namelijk niet de zittende vervoerder die won en fraudeerde.

Van mij mag het EBS worden, ik gun het hen wel.
Bovendien zit je met het feit dat CXX al heeft aangekondigd haar bieding niet te laten staan. Als EBS er met haar investeerders uit kan komen om de bieding wel te laten staan, hebben ze gewoon de concessie.

Pier is een slim iemand, maar ik denk dat hij te vroeg heeft gereageerd. Ik zou, als ik EBS was, met mijn aandeelhouders gaan praten.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 15 jul 2020, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Statler Rail schreef: Het begrip "noodconcessie" is geen bestaand begrip, maar om aan leken een tijdelijke onderhandse gunning uit te leggen. Zo´n onderhandse gunning is op zich juridisch vrij simpel, je verlengt gewoon de bestaande situatie voor een bepaalde prijs.
Ik reageerde op wilde plannen zoals het door Breng laten overnemen van de hele concessie. Dat lijkt me niet te mogen volgens de aanbestedingsregels. (NS en de grote randsteden daargelaten, maar daar zitten dan weer veel voorwaarden aan)
Ik heb geen onderschrift
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

gkw1969 schreef:Pier is een slim iemand, maar ik denk dat hij te vroeg heeft gereageerd. Ik zou, als ik EBS was, met mijn aandeelhouders gaan praten.
En waarom zou Pier dan te vroeg gereageerd hebben? Het is niet voor niets dat alle vervoerbedrijven nu financiële problemen hebben vanwege het verminderde reizigersaanbod. Het is hoogst onduidelijk wanneer ook op de lange termijn het reizigersaanbod weer op peil komt en gaat groeien, want daar waren de biedingen voor deze concessie in principe wel op gericht.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Bezorgde buschauffeurs van Keolis starten handtekeningenactie

ARNHEM - Het intrekken van de vergunning om met bussen op de Veluwe te rijden, is bij het personeel van Keolis ingeslagen als een bom. Omdat het moederbedrijf van Syntus sjoemelde tijdens de aanbesteding, heeft de provincie de vergunning ingetrokken. Het personeel start een actie om het provinciebestuur alsnog op andere gedachten te brengen.

Het intrekken van de vergunning betekent dat Keolis per half december niet meer mag rijden met hun bussen op de Veluwe. Dat betekent onrust bij personeel en reizigers.

Omroep GLD
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Omroep GLD

Ja Jan het is veel regelen, maar dan had je gewoon de concessie moeten doorzetten. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Even los van het feit dat deze situatie zwaar klote en niet leuk is voor de chauffeurs en technici en ik ze dit leed niet gun heeft Keolis gewoon een grove fout begaan en moet men nu gewoon de consequenties onder ogen zien. Men had vooraf beter moeten weten dat je dit risico kan lopen wat nu dus is gebeurd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

De laatste zin spreekt boekdelen:
De provincie heeft de twee bedrijven die achter Keolis eindigden in de aanbesteding een brief gestuurd met de vraag of ze de aanbesteding over willen nemen. Dat zijn Connexxion en EBS. Dat moet dan tegen het aanbod dat de bedrijven eerder deden. Ze zijn niet verplicht daar gehoor aan te geven.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Er zijn twee artikelen verschenen bij Follow The Money over deze kwestie:

Feiten over vermeende aanbestedingsfraude vervoersbedrijf Keolis blijven voor onbepaalde tijd 'geheim' en 'Vals spel' met sideletters raakt vervoersbedrijf Keolis midscheeps, waarin wordt gesproken over de documenten die geheim zijn verklaard en ook de statenleden slechts beperkt kunnen inzien. En de ellende voor Keolis wordt samengevat: dat bedrijf zit met meer dan 200 elektrische bussen opgescheept, maakt verlies én heeft een negatief vermogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zal er gebeuren met die nieuwe stallingen EN de 260 bussen? Die mogen als verloren investeringen worden beschouwd? Of gaat de provincie opeisen dat de noodconcessies ermee worden uitgevoerd? Ik vind het verpienteren van zoveel objecten en geld ook enorm jammer.

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

De elektrificatie van diverse Franse stadsbusnetten wordt voortvarend ter hand genomen. Kan er ook niets anders van maken vermoed ik.

En leuk dat de chauffeurs liever een boete hebben, maar dat overleeft het bedrijf ook niet vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

CamilleKreemers schreef:Wat zal er gebeuren met die nieuwe stallingen EN de 260 bussen? Die mogen als verloren investeringen worden beschouwd? Of gaat de provincie opeisen dat de noodconcessies ermee worden uitgevoerd? Ik vind het verpienteren van zoveel objecten en geld ook enorm jammer.

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren?
Ik denk dat ze o.a. naar Syntus Utrecht gaan.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

Ik denk vooral dat dat te vroeg is.

Ik verwacht eerder eerst het formele intrekkingsbesluit en het bezwaar van Keolis. Daarna horen we pas verder hoe het echt gaat. Wanneer de rechter uitspreekt dat het (on)gegrond is, horen we pas echt verder hoe het gaat.
Bij twijfel: gebruik beton.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Misschien is dit (onverwachte reizigersdaling door corona en het gedoe met Keolis) hét moment voor de landelijke overheid om de Wet Personenvervoer eens opnieuw in te richten.
TLP
Berichten: 1560
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

CamilleKreemers schreef:Wat zal er gebeuren met die nieuwe stallingen EN de 260 bussen? Die mogen als verloren investeringen worden beschouwd? Of gaat de provincie opeisen dat de noodconcessies ermee worden uitgevoerd? Ik vind het verpienteren van zoveel objecten en geld ook enorm jammer.
Wat betreft de stallingen weet ik niet eens of ze al (volledig) gebouwd zijn, de laadinfrastructuur zal op termijn waarschijnlijk toch in gebruik genomen worden ongeacht de vervoerder. En ook de bussen zullen uiteindelijk vast ergens terecht komen; als dat niet bij Keolis of een andere vervoerder die de concessie gaat overnemen is, zullen de bussen met wat ombouw vast doorverkocht kunnen worden. Daar zal ongetwijfeld het nodige geld mee gemoeid zijn, maar de objecten ongebruikt slopen zal vermoedelijk niet snel gebeuren.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Littlebusdriver schreef:Misschien is dit (onverwachte reizigersdaling door corona en het gedoe met Keolis) hét moment voor de landelijke overheid om de Wet Personenvervoer eens opnieuw in te richten.
Op welke wijze bedoel je het aanpassen?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Littlebusdriver schreef:Misschien is dit (onverwachte reizigersdaling door corona en het gedoe met Keolis) hét moment voor de landelijke overheid om de Wet Personenvervoer eens opnieuw in te richten.
Mee eens. De beoogde marktwerking is in Nederland beperkt gebleven tot een paar grote bedrijven. De provincies hebben dat versterkt door voor steeds grotere concessies te gaan, waar het MKB niets meer mee kan, en ook de OV-chipkaart heeft het MKB de facto uitgesloten. Daarnaast telkens steeds hogere eisen uit de overheid qua materieel, reisinformatie enzovoorts. Het eindresultaat bestaat uit een afwisseling van aanbestedingen met één inschrijver en aanbestedingen met financiële rekenfouten en de laatste jaren ook fraude, en daarnaast vooral oneindig veel rechtszaken. Bedrijven die gaan voor marginale winstmarges, alleen haalbaar door het personeel uit te knijpen en de overheid 'te pakken' bij elke afwijking van de concessie. Ritten die geschrapt worden niet vanwege een gebrek aan reizigers, maar omdat ze een extra bus of inefficiënte omloop vergen. Extra ritten op plekken en tijden waar niemand gebruik van maakt, maar die tegen lage kosten zo leuk extra dienstregelinguren scoren in een aanbesteding. Dit is echt niet efficiënt, effectief en reizigersvriendelijk meer.

De eerste rondes aanbestedingen waren nuttig, ook al gingen ook die al vooral ten koste van ritten op het platteland ten gunste van steden (die keuze tegen sociaal vervoer en voor massavervoer had de overheid ook zelf kunnen maken). De efficiëntere personeelsinzet leverde toen ook nog veel op.
Maar de laatste rondes aanbestedingen leveren - buiten de Randstad waar het vervoer echt nog groeit - niet echt winst meer op, en wel veel ellende. Buiten de Randstad is de kostendekkingsgraad ook al jaren rond de 40%-50% blijven hangen. Pre-corona, welteverstaan. De overheid is in die gebieden nog altijd de belangrijkste klant, niet de reiziger.
Laatst gewijzigd door Abus op vr 10 jul 2020, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Daar ben ik het niet mee eens. Bij m'n ouders in Veenendaal zijn er gigantische verbeteringen gekomen door de nieuwe aanbesteding in Utrecht door het integreren van de oude lijn 81 in lijn 50. Aanbestedingen geven een gigantische impuls om de dienstregeling weer eens creatief om te gooien. Een zittende vervoerder ervaart daar echt niet de prikkel voor.
Schrappen komt vrijwel altijd door een zuinige provincie of een slecht opgesteld PvE (Ijssel-Vecht reken ik daar ook onder).
Personeel uitknijpen? Heb je wel eens naar het CAO van de buschauffeur gekeken? Elke twee uur pauze en een fors salaris. Noem mij maar een andere ongeschoolde werkplek waar je dat krijgt.
Ik heb geen onderschrift
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

De Wet Personenvervoer 2000 vormt in Nederland het juridisch kader, maar eigenlijk is het een nationale uitwerking van het kader dat de Europese PSO-verordening geeft. Die Europese regels gaan boven de Nederlandse wet.

Voor alle populisten die vinden dat “Den Haag” maar even een einde aan de marktwerking moet maken: daar gaat Den Haag niet meer over. Het is dus ook niet zo zinnig om daarvoor te pleiten - nog los ervan dat het hoge niveau van ons OV juist door die marktwerking komt. Ga maar eens in België kijken om het verschil te zien.

Het probleem zit hem niet in marktwerking maar in de schaalvergroting, wat Abus ook opmerkt en waar IJssel-Vecht (en eerder Limburg) voorbeelden van zijn. De ironie is dat dit niet bij de marktpartijen vandaan komt, maar bij de overheden. Het zijn de overheden die steeds verder willen opschalen en daardoor allerlei problemen creëren. IJssel-Vecht was gewoon een monsterconcessie, zowel qua omvang als hoe het eruit zag. De busbedrijven vragen daar niet om.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten