Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef:
regenmaker schreef:Keolis heeft aangekondigd bezwaar in te dienen tegen het besluit van de provincie. Of ook de stap naar de rechter wordt gemaakt, is niet bekend.
Dat bericht klopt niet. Het besluit is nog niet genomen, er is alleen een voorgenomen besluit, en Keolis is om een zienswijze gevraagd.

Als Keolis geen zienswijze indient, verspelen ze hun kansen voor een eventueel bezwaar of beroep. Maar voordat bezwaar of beroep aan de orde komen, moet de opdrachtgever eerst de concessie intrekken, en dat is nog niet gebeurd.
Het lijkt me toch sterk dat het uitsluiten van een vervoerder zonder tussenkomst van een rechter kan. Hoort daar niet een juridische stap tussen?
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

Wat betreft het uitsluiten van een vervoerder van de nieuwe aanbesteding: ook dat is een besluit en staan de wegen van bezwaar en beroep open. Bij het uitsluiten van een vervoerder moet je wel de vervoerder in staat hebben gesteld om de eigen betrouwbaarheid aan te tonen, de zelfreinigende maatregelen (art. 2.87a lid 2 Aanbestedingswet).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Suus schreef:
Abus schreef:Wat een nieuwe aanbesteding op gaat leveren, weten we ook niet.
We verwachten allemaal minder vervoer, maar weten doen we dat niet. Keolis kan opnieuw met hetzelfde bod komen, omdat het de bussen al heeft en in wil zetten. Die strategie zullen ze in Parijs bepalen.
Boerman heeft tijdens de statenvergadering van 8 juli aangegeven dat bij een nieuwe aanbesteding van IJssel-Vecht Keolis is uitgesloten van deelname.
Die had ik nog nergens gelezen. De straf voor Keolis is dus nog zwaarder.
Ik weet niet of uitsluiting zo'n slimme zet is. Zoveel concurrentie is er nu ook weer niet op de Nederlandse OV-aanbestedingsmarkt. En dat kan door de corona-effecten nog minder zijn.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

CamilleKreemers schreef:
Abus schreef:Zichzelf met de rug tegen de muur zetten hebben de provincies al gedaan toen ze kozen voor de monsterconcessie. En ze leren er niets van, aangezien Overijssel (vermoedelijk na overleg met Gelderland en Flevoland) hetzelfde bestek weer in de markt wil zetten. Grote concessie = groot risico.
Daarnaast wordt de aanbesteding van een enkele grote concessie sterk conjunctuurafhankelijk. Met meer kleine concessies kun je als provincie de conjunctuurgevoeligheid spreiden: bij de ene concessie heb je dan een tegenvallende aanbesteding waar wat geld bij moet, en bij een andere concessie een meevaller waardoor je wat kunt besparen. Ook de vervoerders kunnen hun risico zo meer spreiden.
Het bestek moet sowieso worden aangepast, want de looptijden van alle concessiedeeltjes is anders binnen de concessie door verloop van tijd.
Ja, dat klopt. Die actualisatie is nodig. Maar als ik de brief aan Provinciale Staten lees, blijft verder alles hetzelfde. Waarschijnlijk omdat de provincies geen nieuwe inspraakprocedure op het PvE willen doen, maar dat is mijn interpretatie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Klinkt plausibel. Als je het helemaal anders gaat doen, moet ook het PvE volledig opnieuw. De vraag is echter of het door corona überhaupt realistisch is om met het oude PvE door te gaan. Behalve de datums aanpassen moet misschien ook het voorzieningenniveau omlaag. En dan moet je toch weer beleidskeuzes maken die een zorgvuldige voorbereiding vragen.

De "zienswijze" die Keolis nu kan indienen moet je ook in dit kader zien. Dit is geen zienswijze zoals bij inspraak op ruimtelijke projecten (dan is een zienswijze een voorwaarde om later beroep in te stellen), maar onderdeel van de zorgvuldige voorbereiding (artikel 3:2 Awb) en evenwichtige belangenafweging (artikel 3:4 lid 2) van het intrekkingsbesluit. Keolis krijgt nu de kans om haar argumenten in te brengen, die vervolgens in het intrekkingsbesluit worden afgewogen.

In theorie kan het zo zijn dat de provincie alsnog op basis van de argumenten van Keolis tot de conclusie komt dat ze de concessie NIET gaat intrekken, maar die kans is vrij klein. De eerder aangehaalde brief van de provincie zit juridisch goed in elkaar. Ik heb zo´n vermoeden dat ze dit niet zelf hebben geschreven, maar dat dit van Pels-Rijcken komt. Zij zijn landsadvocaat en weten goed hoe juridisch de procedure is. Dat betekent overigens niet dat ze daarom altijd gelijk krijgen, je kan ook de procedure goed doen maar toch juridisch nat gaan op de inhoud.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Ik hoop dat de provincie voet bij stuk houdt en gewoon de terecht genomen beslissing blijft handhaven en dan ook er snel voor gaat zorgen dat er vanaf december door wie dan ook wordt gereden.

Als men zwicht en de concessie alsnog door laat gaan op de wijze waarop dit is verlopen dan kan je de provincie niet meer serieus nemen. Ofwel niet eerst de concessie afnemen en vervolgens toch maar de boel terugdraaien.
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 15 jul 2020, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door koekje »

MichOV schreef:Als men zwicht en de concessie alsnog door laat gaan op de wijze waarop dit is verlopen dan kan je de provincie niet meer serieus nemen. Ofwel niet eerst de concessie afnemen en vervolgens toch maar de boel terugdraaien.
De concessie is nog helemaal niet terug genomen. De media communiceren het zo. De provincie heeft een VOORNEMEN om de concessie in te trekken gecommuniceerd. Keolis krijgt nu de kans om de provincie op andere gedachten te brengen, een soort van in beroep gaan.

Mocht Keolis met valide juridische argumenten komen en de provincie kiest ervoor de concessie niet in te trekken, dan doet dat niets af aan de geloofwaardigheid van de provincie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Nou, na woorden als "vals spel" als provincie door de bocht gaan is niet zo geloofwaardig. Maar dat zijn de provincies in dit dossier toch al niet meer. Er wordt heel hoog van de toren geblazen tegen Keolis, maar het zou de provincies ook sieren eens kritisch naar hun eigen rol te kijken.

Ik geloof er geen snars van dat de medewerkers van Keolis fraude gepleegd hebben om er zelf beter van te worden. De schaalvergroting van de concessies leidt tot een cumulatie van risico's en grote onzekerheden voor de OV-bedrijven. De medewerkers van Keolis hebben zich waarschijnlijk genoodzaakt gevoeld verkeerde keuzes te maken om de toekomst van het bedrijf te redden waar ze jarenlang ziel en zaligheid in gestoken hebben. De fraude is daarmee niet goed te praten, en intrekking van de concessie is te begrijpen, maar dat de provincies op de oude weg door willen gaan met IJssel-Vecht zonder enige kritische zelfreflectie, is onbegrijpelijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Bah Abus, Zelf-reflectie??? Ga de hoek in en zwijg.....

oke, ik ben het wel met Abus eens. De provincies kijken ook niet naar wat zij hebben foutgedaan. Deze concessie was enorm belangrijk voor Keolis en dan kunnen medewerkers met hart voor de zaak zaken uitvoeren, die misschien juridisch niet helemaal netjes zijn. Wat me wel opvalt is dat de provincies niet even laten uitzoeken wat hier ook ten grondslag lag, want vanuit de NvU kwam al naar voren dat de vervoerders deze chaos niet zagen zitten. Het was een enorm ingewikkelde concessie met al die wisselingen in grootte en voor IJsselmond moet je waarzeggers inhuren voor 5 jaar de toekomst in. Ik vind 4 inschrijvers enorm hoog en was enorm verbaasd erover. Ik had niemand verwacht op basis van alle onduidelijkheden en die idioot geregelde wafelijzerverdeling (we zijn Belgie toch niet??).

MichOV heeft ergens ook wel gelijk, maar de bewoording van de provincie laat het overkomen dat ze gewoon even een vervoerder aanwijzen en de noodconcessie even laten uitvoeren. Ik verwacht dat dat een stuk moeilijker is dan de provincies willen doen voorkomen. Vergeet niet dat even 250+ bussen EN personeel overnemen EN stallingen opnieuw huren EN diensten maken EN wat er nog wel niet meer moet gebeuren en alles gebeurt straks in maximaal 5 maanden? Dat is zeer positief gezien dat de dag na Keolis wel/niet de concessie kwijtraakt een noodvervoerder is gevonden. Dat lijkt me een stuk harder werken voor bijna alle bedrijven. Helemaal omdat de provincie het tegen de huidige pre-corona regels wil hebben (al is die 4 miljoen voor Veluwe wel een goed iets).
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Gezien de belangen die op het spel staan en de partijen die er bij betrokken zijn, kan ik me niet voorstellen dat de opdrachtgever niet alles heeft uitgezocht,
De situatie is voer voor juristen en kan een langslepend juridisch conflict worden. Dat wil geen enkele partij, dus kun je er van uitgaan dat alles wel onderzocht is.

Het siert Keolis dat ze aan de bel hebben getrokken. Ze hadden ook het oorspronkelijke contract met GINAF kunnen tekenen en de andere brief in de la laten liggen en niks zeggen.
Maar.... het is wel heel bijzonder dat het contract met GINAF(waar het eigenlijk allemaal begon) niet getekend was, maar de sideletter wel. Dat is raar en je maakt mij niet wijs dat het niet tekenen van een contract met een leverancier een onbewuste actie is. Dus is de vraag: wat wilden de tekenbevoegde mensen hiermee bereiken? Waarom hebben ze het contract met de leverancier niet getekend. Daarnaast is het de situatie dat in maart dit Alan het licht kwam en in mei, 2 maanden later, pas gemeld werd bij de opdrachtgever. Nogmaals: ze hadden er een hele simpele snelle doofpot affaire van kunnen maken, maar hebben dat niet gedaan.

Ik ken het contract met GINAF niet, maar als daar in heeft gestaan dat ze niet tijdig konden leveren en de sideletter ze vervolgens vrijpleit van een te late levering, dan klopt het dat ze de concessie niet hadden gewonnen als vooraf duidelijk was dat GINAF niet tijdig kon leveren, aangezien dat 1 van zwaarstwegende eisen was.

Dus, als duidelijk is dat Keolis niet tijdig 100% emissievrij kan leveren voldoen ze niet aan de bestekeisen en is intrekking gerechtvaardigd.
When you're tired of London, you're tired of life
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dafdriver »

Is er misschien ook nog niet getekend omdat de elektrische buurtbus van GINAF ook nog in ontwikkeling is?

https://ginaf.com/nieuws/

Ik krijg het idee dat opdrachtgevers en politici het elektrisch rijden er te snel er doorheen willen drukken en de risico's bij de vervoerders neerleggen waardoor grote risico's worden genomen.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Mee eens. Ook iets wat zelfreflectie bij de provincies behoeft. Een concessie aanbesteden met als eis dat in het laatste jaar alles elektrisch moet zijn, betekent voor de meeste vervoerders alle bussen direct elektrisch aanschaffen met bijbehorende risico's.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Keolis heeft - zoals te verwachten viel - een zienswijze ingediend.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... busvervoer
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Maandag gaat de vakbond in gesprek met de gedeputeerden van Overijssel en Gelderland.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/333341/FN ... tie-Keolis
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Dafdriver schreef:Is er misschien ook nog niet getekend omdat de elektrische buurtbus van GINAF ook nog in ontwikkeling is?

https://ginaf.com/nieuws/

Ik krijg het idee dat opdrachtgevers en politici het elektrisch rijden er te snel er doorheen willen drukken en de risico's bij de vervoerders neerleggen waardoor grote risico's worden genomen.
Als dat de reden is, dan voldeed Keolis sowieso niet aan de inschrijving. De GINAF is gebaseerd op de VW e-Crafter/MAN. Het product is al kant en klaar, het enige verschil de gebruikte techniek. Daarnaast heeft Ford de elektrische techniek. Er zijn al legio bedrijven die de techniek al hebben.
Nu ik hier over nadenk, proef ik hier een Connexxion keuze in: we nemen iets wat al op de plank ligt, halen een belangrijk dingetje er uit en gaan dat vervangen door iets ingewikkelds. Voorbeeld: chauffeurscabine Mercedes Integro en Citaro waarbij allerlei knoppen verplaatst moesten worden. Ontwikkeling ProCity, terwijl Mercedes en Tribus kant en klare producten hadden liggen. MAN/Caetano ViaBus, alleen voor 1 serie in Nederland ontwikkeld. De Berkhof/MAN midibussen die in Delft hebben gereden. Waarom iedere keer wat nieuws ontwikkelen terwijl er genoeg op de markt is. Koop toch eens wat standaard verkocht wordt, dat voldoet goed genoeg.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Je voorbeelden kloppen niet helemaal: de Procity werd al in 1994 ontwikkeld, toen bestond Tribus nog niet. Connexxion was lang niet de eerste afnemer van de Procity. De Caetano VIAbus is afgeleid van de Caetano City Gold die al in Spanje en Portugal reed voordat Connexxion hun Caetano's kreeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

De ProCity voor Connexxion is toch echt in 2006 nieuw ontwikkeld. Weliswaar op basis van oude tekeningen, maar met een nieuw chassis (en een meter korter dan de oorspronkelijke versie).
Daarmee was Connexxion wel degelijk de eerste afnemer van de VDL Berkhof ProCity, de oudere belgische versie lijkt er weliswaar op maar ziet er toch echt anders uit. En hield het langer vol aangezien de nieuwe versie van VDL Berkhof na een jaar alweer uit productie genomen is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

De Stentor heeft een interview gepubliceerd met René Nekkers, de beoogde concessie-manager (Keolis) van IJssel Vecht. Hij komt naar mijn mening een beetje naïef over..

Keolis doet boekje open over sjoemelschandaal: ‘Dit was geen valsspelen’
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jelmerrr »

In ieder geval geen EBS gezien dat artikel: er staat alleen CXX en Arriva genoemd.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

HOV38 schreef:De Stentor heeft een interview gepubliceerd met René Nekkers, de beoogde concessie-manager (Keolis) van IJssel Vecht. Hij komt naar mijn mening een beetje naïef over..

Keolis doet boekje open over sjoemelschandaal: ‘Dit was geen valsspelen’
Tsja. Ik snap het wel dat je in het heetst van de strijd opportunistisch dingen probeert in de hoop dat het goed uitpakt. Maar met de buurtbussen was dat duidelijk niet het geval. Als ik daar zat zou ik geprobeerd hebben ervoor te zorgen dat de documenten direct na het indienen alsnog gecontroleerd werden en dat op een slim moment kort na de gunning aan de bel getrokken werd. Ik begrijp nog steeds niet of de buurtbussen het verschil zouden hebben gemaakt in de rangvolgorde, maar het blijft een vorm van fraude omdat Keolis haar beloftes niet nakomt...
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Selivio »

TLP schreef:Ik begrijp nog steeds niet of de buurtbussen het verschil zouden hebben gemaakt in de rangvolgorde, maar het blijft een vorm van fraude omdat Keolis haar beloftes niet nakomt...
Nou, als ik alle berichtgeving van afgelopen weken goed begrijp, gaat het er niet zozeer over de rangvolgorde meer, maar meer dat Keolis zonder die garanties sowieso uitgesloten zou zijn van de definitieve rangvolgorde, omdat hun bod ongeldig verklaart zou zijn. Die garanties zijn voor de provincies van IJssel-Vecht gewoon heel belangrijk. :?
Grt. Stefan
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

Klopt, al bedoel ik het ook meer in de zin van dat vanuit Keolis het alternatief zou zijn geweest om (tijdelijk) door te rijden met de huidige buurtbussen (of buurtbussen uit een andere concessie die (beter) aan de eisen voldoen). Dat had natuurlijk een andere puntentelling opgeleverd bij de aanbesteding en men had wellicht ook op basis van dat scenario het besluit kunnen nemen. Al blijft het natuurlijk wiedes dat men er pas maanden na de gunning achterkwam dat de gunning achterkwam dat de gegeven garanties niet nagekomen konden worden, dan is een principieel voornemen zoals de provincies dat hebben gepresenteerd zeker te verdedigen.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Het klinkt misschien raar maar mijn onderbuikgevoel zegt dat Syntus de noodconcessie tot eind 2021 gaat rijden en dat vervolgens Connexxion de nieuwe concessie gaat doen als er een nieuwe aanbestedingsronde wordt gedaan of dit goed besluit zou zijn indien dit gebeurd is nog maar zeer de vraag.

Wat zegt jullie gevoel als het gaat om wat men gaat besluiten voor wat betreft t/m december 2021?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Mijn gevoel zegt KWW
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Koppelwerkwoord?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten