Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Suus schreef:Koppelwerkwoord?
Daar kwam ik ook op uit toen ik google erbij haalde
Laatst gewijzigd door MichOV op zo 19 jul 2020, 00:00, 2 keer totaal gewijzigd.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door jjasloot »

Goed Twents motto, Kijken Wat 't Wordt (maar dan op z'n Twents)
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

dennistd schreef:Mijn gevoel zegt KWW
Ik hoop uiteraard het beste voor jou en je collega's. Deze vervelende situatie gun ik niemand.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

jelmerrr schreef:In ieder geval geen EBS gezien dat artikel: er staat alleen CXX en Arriva genoemd.
Dat komt omdat journalisten in het algemeen niet veel verstand hebben van het openbaar vervoer. En deze journalist duidelijk niet in de materie van de aanbesteding zit, maar meer in de materie van het lef hebben om de juiste vragen te stellen.
Voor de gemiddelde Overijsselaar en Gelderlander zijn Connexxion en Arriva bekende namen. Een aantal pagina's terug is vastgesteld dat Connexxion en EBS de 2 andere gegadigden waren. Maar de journalist, niet wetende dat EBS bestaat wellicht, denkt dat de in de buurt zittende concurrenten Arriva en CXX gevraagd worden de noodconcessie te rijden.

Journalistiek is helaas niet altijd gebaseerd op feiten.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

TLP schreef:Klopt, al bedoel ik het ook meer in de zin van dat vanuit Keolis het alternatief zou zijn geweest om (tijdelijk) door te rijden met de huidige buurtbussen (of buurtbussen uit een andere concessie die (beter) aan de eisen voldoen). Dat had natuurlijk een andere puntentelling opgeleverd bij de aanbesteding en men had wellicht ook op basis van dat scenario het besluit kunnen nemen. Al blijft het natuurlijk wiedes dat men er pas maanden na de gunning achterkwam dat de gunning achterkwam dat de gegeven garanties niet nagekomen konden worden, dan is een principieel voornemen zoals de provincies dat hebben gepresenteerd zeker te verdedigen.
Dan heb je nog niet helemaal door hoe de vork in de steel zit:
De meest harde eis was gewoon 100% ZE voor de delen die in IJssel-Vecht bleven, dus ook de buurtbussen, en dat had heel mooi gekund als Keolis niet een aanpassing van Ginaf had genomen, maar gewoon volledig de e-Crafter had besteld, kant en klaar.
Maar het is gewoon dom om het contract niet te tekenen en vervolgens te verdoezelen met een side-letter. Er had ook een belletje moeten gaan rinkelen waarom Keolis 20 tot 22 % meer vervoer bood dan de rest.
When you're tired of London, you're tired of life
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

We weten niet hoeveel vervoer Keolis meer bood dan de rest, want we kennen de andere offertes niet. We weten alleen dat Keolis zelf zegt voor Veluwe en Midden-Overijssel 20%-22% meer geboden te hebben dan er nu rijdt. En we weten ook dat het in Lelystad minder zou worden. Voor IJsselmond weten we het helemaal niet. Maar als voor geheel IJssel-Vecht 15% meer vervoer geboden was dan er nu is, zoals Keolis eerder gesteld heeft, dan lijkt het erop alsof ook IJsselmond minder vervoer zou krijgen, waarbij we ook al wel weten dat Harderwijk-Lelystad-Emmeloord wel opgewaardeerd zou worden tot comfortlijn.

Keolis is vooral bezig om op het sentiment in te spelen van de inwoners van de gebieden waar Syntus nu rijdt. Daarbij doet men alsof het intrekken van de concessie een te strenge straf is. Maar het is geen straf, het is - als ik de brief aan PS van Overijssel lees - een correctie van de beoordeling van de inschrijving van Keolis op basis van de nieuwe informatie. Volgens die nieuwe informatie had Keolis de concessie niet gegund mogen krijgen. Vermoedelijk omdat niet aan de inschrijvingseisen voldaan werd.

In het artikel in De Stentor valt me vooral op dat Transdev/Connexxion nogmaals aangeeft de inschrijving niet meer gestand te willen doen door de corona-gevolgen. En dat Connexxion wel bereid is in gesprek te gaan. Dat laatste zou dan over de noodconcessies moeten gaan, want de inschrijving aanpassen mag niet, ook niet in coronatijd.
We weten helaas nog steeds niet of EBS nog interesse in IJssel-Vecht heeft.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door TLP »

gkw1969 schreef:Dan heb je nog niet helemaal door hoe de vork in de steel zit:
De meest harde eis was gewoon 100% ZE voor de delen die in IJssel-Vecht bleven, dus ook de buurtbussen, en dat had heel mooi gekund als Keolis niet een aanpassing van Ginaf had genomen, maar gewoon volledig de e-Crafter had besteld, kant en klaar.
Nou, nee. Artikel 6.3.3c. van het PvE zegt dat bij het begin van de concessie mogelijk is om op alle lijnen die geen stadslijn in Apeldoorn, Lelystad, Zwolle en Ede zijn Euro VI-voertuigen in te zetten. En een e-Crafter heeft standaard een hoge vloer wat volgens artikel 6.4.5 van datzelfde PvE niet mag.

Verder is het afwachten wat de uitspraak van de rechter zal zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:Maar het is geen straf, het is - als ik de brief aan PS van Overijssel lees - een correctie van de beoordeling van de inschrijving van Keolis op basis van de nieuwe informatie.
De gunning was al bindend, dus het is weldegelijk een straf. Je kunt een beoordeling niet meer aanpassen zodra de gunning bindend is.

Immers: als het 'een correctie van de beoordeling' was, dan had Keolis alsnog kunnen winnen (konden ze niet) en als ze dan niet de winnaar zouden zijn geweest, dan had de nieuwe winnaar de concessie gekregen. Dat is echter niet gebeurd, omdat de beoordeling al voorbij was en er al een bindende gunning was. Alle andere inschrijvingen zijn ook al vervallen en dus niet meer rechtsgeldig (d.w.z. de partijen zijn er niet meer aan gebonden). Het is dus weldegelijk een straf en gezien er ook volgens mij een uitsluiting volgt op een nieuwe aanbesteding van deze concessie is dat absoluut niet uit te leggen als een 'correctie van de beoordeling'
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Volgens mij is de brief aan PS helder: Keolis zou de concessie niet gekregen hebben als de juiste informatie bij inschrijving bekend was, en wordt de concessie daarom ingetrokken. Dat vind ik geen straf, maar een correctie van de beoordeling (maar dat is een semantische discussie). Veel concessiebeschikkingen bevatten een bepaling over een tussentijdse intrekkingsmogelijkheid, bijvoorbeeld als een vervoerder bij de inschrijving gelogen heeft. Dan wordt de inschrijving dus wel degelijk opnieuw beoordeeld.

De inschrijvingen van de andere vervoerders zijn inderdaad verlopen, maar blijkbaar is er een wachtkamerprocedure waarbij Connexxion en EBS ervoor mogen kiezen om hun inschrijving alsnog gestand te doen (geldigheidsduur te verlengen). Als ze daarvoor kiezen, wordt er gegund op basis van de eerdere beoordeling, waarbij de inschrijving van Keolis op basis van de aanvullende informatie terzijde gelegd wordt omdat de inschrijving niet voldoet. De keuze tussen Connexxion en EBS gaat dan wel degelijk op basis van de oorspronkelijke beoordeling lijkt mij. Overigens is dat hypothetisch, want Connexxion wil zijn inschrijving niet gestand doen. Waarom de inschrijving van Arriva niet meer meedoet bij het opnieuw opstarten van de gunningsprocedure, is mij een raadsel. Zou m.i. wel moeten als de inschrijving aan het bestek voldoet. Maar wellicht voldeed Arriva ook niet aan de bestekseisen.

Als Keolis uitgesloten wordt van deelname aan een nieuwe aanbesteding, dan is dat duidelijk wel een straf, en een heel zware ook. Volgens mij is dat iets waar Keolis apart tegen in het geweer moet komen, los van het intrekken van de concessie. Want hoe ver gaat deze straf: ook niet meer inschrijven op Rijn-Waal? Uitsluiting is bovendien niet redelijk als een bedrijf aangetoond heeft de eigen organisatie te verbeteren. En dat heeft Keolis volgens eigen zeggen maar heel plausibel, toch echt wel gedaan.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

TLP schreef: Verder is het afwachten wat de uitspraak van de rechter zal zijn.
Zover is het nog niet. Er loopt nog geen rechtszaak. Eerst een zienswijze van Keolis en een definitief besluit van de provincies.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

TLP schreef:
gkw1969 schreef:Dan heb je nog niet helemaal door hoe de vork in de steel zit:
De meest harde eis was gewoon 100% ZE voor de delen die in IJssel-Vecht bleven, dus ook de buurtbussen, en dat had heel mooi gekund als Keolis niet een aanpassing van Ginaf had genomen, maar gewoon volledig de e-Crafter had besteld, kant en klaar.
Nou, nee. Artikel 6.3.3c. van het PvE zegt dat bij het begin van de concessie mogelijk is om op alle lijnen die geen stadslijn in Apeldoorn, Lelystad, Zwolle en Ede zijn Euro VI-voertuigen in te zetten. En een e-Crafter heeft standaard een hoge vloer wat volgens artikel 6.4.5 van datzelfde PvE niet mag.

Verder is het afwachten wat de uitspraak van de rechter zal zijn.
De E-crafter is er, als ombouw van TRribus, wél als rolstoelbus.

https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/bedr ... elbus.html

Kennelijk is ombouw naar een OV (buurtbus) vorm nog niet beschikbaar?

Wellicht is de aandrijf / batterij systemen als te licht beoordeeld door Keolis en is de ombouw door Ginaf veelbelovender?

Eigenlijk ben ik nu wel nieuwsgierig wat de andere inschrijvers voor merk EV bus hadden gekozen.
Hunen89
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:19

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Hunen89 »

Ik ben benieuwd welke vervoerder de Noodconcessie mag doen.

Naast Keolis (Syntus) zijn Connexxion, EBS en Arriva de andere inschrijvers van de nieuwe Concessie IJssel-Vecht.
Volgens mij wordt momenteel voor de nieuwe concessie gekeken naar Connexxion en EBS die dan uiteindelijk de nieuwe vervoerder wordt, blijkbaar was Arriva niet goed genoeg.

Verder weet ik dat Connexxion wel in de nieuwe concessie wilt maar geen zin heeft in een tijdelijke noodconcessie.

Betekend dit dat waarschijnlijk EBS dus vanaf december de noodconcessie gaat rijden als vervanger van Syntus Gelderland (Veluwe) en Syntus Overijssel (Zwolle, Deventer e.o.) tenzij Keolis de rechtszaak wint (bezwaar tegen de strafmaatregel van de provincies) en dus vanaf december de nieuwe concessie mag rijden?

Binnenkort maar eerst afwachten hoe de rechtszaak is verlopen dan is het voor iedereen ook meteen een stuk duidelijker.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De directeur van Connexxion/Transdev heeft al een paar keer laten weten.- laatstelijk in de Stentor - dat Connexxion/Transdev de inschrijving op de concessie IJssel-Vecht NIET gestand wil doen. Dus geen interesse, tenzij er een nieuwe aanbesteding komt. Dezelfde directeur gaf in de Stentor aan dat Connexxion/Transdev WEL in gesprek wil over de tijdelijke concessies voor Veluwe en Midden-Overijssel.
Maar over die tijdelijke concessies spreken de provincies met meer partijen. Ook EBS en Arriva lijken in beeld, en de provincies kunnen ook Keolis nog dwingen een of twee jaar door te rijden. Dus NEE, het is zeker nog niet waarschijnlijk dat EBS de tijdelijke concessies gaat rijden. Alle opties zijn open.

Er is nog GEEN rechtszaak tussen de provincies en Keolis. Op dit moment is de stand van zaken een zienswijze van Keolis. Daarna moeten de provincies een definitief besluit nemen over de intrekking van de concessie. En daarna volgen - als Keolis dat wil - verdere bezwaarprocedures en rechtszaken.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

[De E-crafter is er, als ombouw van TRribus, wél als rolstoelbus.

Kennelijk is ombouw naar een OV (buurtbus) vorm nog niet beschikbaar?

Wellicht is de aandrijf / batterij systemen als te licht beoordeeld door Keolis en is de ombouw door Ginaf veelbelovender?
De buurtbusversie van de Crafter bestaat wel, maar alleen als diesel van Tribus. Zij werk(t)en met Ginaf samen om een elektrische variant van die busjes te ontwikkelen.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Selivio »

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/19/to ... f-a4006409

Geloof dat keolis een charme offensiefje heeft gelanceerd. Frank Jansen over de onregelmatigheden(hij vind het zelf geen fraude). Even openen in incognitomodus tegen de paywall.
Grt. Stefan
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Zonnig »

Leuk artikel. Fraude recht praten door dit met kapitaalsvernietiging te vergelijken.
Een zwartrijder wordt toch ook gestraft (desnoods met een vervoersverbod)!
Keolis heeft zelf het risico genomen door iets aan te bieden dat niet conform de richtlijnen is, nu willen ze alleen de straf / sanctie niet accepteren.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Los van dat is heel deze situatie voor het rijdend personeel, monteurs etc. niet leuk!
Dat maakt het allemaal wel een beetje dubbel, die hoge heren verdienen de straf.. echter door hun dubieuze acties slepen ze het personeel mee in deze soap terwijl die gewoon normaal hun werk doen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 22 jul 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Precies. Beetje vreemde vergelijking. Een zwartrijder wordt alleen zelf gestraft. Hier is de impact veel groter.
Ik heb geen onderschrift
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

Ik snap zijn gedachtegang niet over het afnemen van de concessie.. Hij zegt in het artikel immers letterlijk:

Keolis directeur Frank Jansen: „De kern is: we hadden het bod niet zo mogen indienen. Onder tijdsdruk zijn er garanties in opgenomen die er in werkelijkheid niet waren. Dat betreuren we zeer.”

Als het bod er zo niet had mogen zijn dan is het toch logisch dat het bod als nietig beschouwd wordt?
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dafdriver »

gkw1969 schreef:
Als dat de reden is, dan voldeed Keolis sowieso niet aan de inschrijving. De GINAF is gebaseerd op de VW e-Crafter/MAN. Het product is al kant en klaar, het enige verschil de gebruikte techniek. Daarnaast heeft Ford de elektrische techniek. Er zijn al legio bedrijven die de techniek al hebben.
Nu ik hier over nadenk, proef ik hier een Connexxion keuze in: we nemen iets wat al op de plank ligt, halen een belangrijk dingetje er uit en gaan dat vervangen door iets ingewikkelds. Voorbeeld: chauffeurscabine Mercedes Integro en Citaro waarbij allerlei knoppen verplaatst moesten worden.

Waarom iedere keer wat nieuws ontwikkelen terwijl er genoeg op de markt is. Koop toch eens wat standaard verkocht wordt, dat voldoet goed genoeg.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat de Duitsers standaard de knoppen voor de deuren rechts op het dashboard hebben en tevens een gestandaardiseerd dashboard hebben in hun bussen en dat bij bijvoorbeeld Mercedes het dashboard ook in het ontwerp is meegenomen terwijl wij in Nederland gewend zijn dat de deurbediening links naast de bestuurder geplaatst is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Morgen vindt in ieder geval een gesprek tussen Keolis en de 3 provincies plaats. Vandaag praten de provincies met de vakbonden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

NRC deelt Almere ook maar alvast in bij IJssel-Vecht op het kaartje...
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

HOV38 schreef:Ik snap zijn gedachtegang niet over het afnemen van de concessie.. Hij zegt in het artikel immers letterlijk:

Keolis directeur Frank Jansen: „De kern is: we hadden het bod niet zo mogen indienen. Onder tijdsdruk zijn er garanties in opgenomen die er in werkelijkheid niet waren. Dat betreuren we zeer.”

Als het bod er zo niet had mogen zijn dan is het toch logisch dat het bod als nietig beschouwd wordt?
Ja, vind ik ook. Uiteraard wordt de nieuwe informatie betrokken als het bod niet blijkt te kloppen.
Vreemde suggestie ook dat als je iets zelf meldt en het niet door de andere partij ontdekt is, dat dan ook tot minder of geen straf zou moeten leiden... Eerst beweerde Keolis dat ze het in maart zelf bij de provincies gemeld hadden, maar nu de provincies gemeld hebben dat dat in mei was, houdt Keolis het erop dat ze die maanden nodig hadden voor intern onderzoek. Continu gedraai. Volgens mij had Keolis helemaal niets gedaan als FTM er niet achter was gekomen.
Vreemd ook dat nog steeds GINAF de schuld krijgt van Keolis, terwijl GINAF zelf verklaard heeft wel tijdig te kunnen leveren.

En over het personeel: dat wordt gewoon overgenomen, zoals bij iedere aanbesteding. In opleiding zijnde chauffeurs kunnen op heel veel plekken aan de slag. Werk genoeg. Op vals sentiment spelen is geen slimme strategie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:Morgen vindt in ieder geval een gesprek tussen Keolis en de 3 provincies plaats. Vandaag praten de provincies met de vakbonden.
Morgen zijn de twee weken voorbij. Ik neem aan dat Keolis morgen de zienswijze toe mag lichten?
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Zonnig »

MichOV schreef:
Zonnig schreef:Leuk artikel. Fraude recht praten door dit met kapitaalsvernietiging te vergelijken.
Een zwartrijder wordt toch ook gestraft (desnoods met een vervoersverbod)!
Keolis heeft zelf het risico genomen door iets aan te bieden dat niet conform de richtlijnen is, nu willen ze alleen de straf / sanctie niet accepteren.
Los van dat is heel deze situatie voor het rijdend personeel, monteurs etc. niet leuk!
Dat maakt het allemaal wel een beetje dubbel, die hoge heren verdienen de straf.. echter door hun dubieuze acties slepen ze het personeel mee in deze soap terwijl die gewoon normaal hun werk doen.
Als er een noodconcessie komt dan zal het bestaande dienstmodel toch voortgezet worden?
Dan nis er vooralsnog niets te vrezen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten