Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Z2N »

Voor het personeel op de vloer is de impact van een eventuele aanbiederswissel vrij beperkt, onder de wp2000 moeten de chauffeurs met vast contract sowieso over, en voor een noodconcessie ga je als exploitant voor zaken als onderhoud natuurlijk liever gebruik maken van datgene wat snel te vinden is (het bestaande personeel). Van het afpakken van de concessie lijden de mensen op het hoofdkantoor het meest, maar daar zit ook veel meer de schuld dan bij de gemiddelde buschauffeur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Abus schreef:NRC deelt Almere ook maar alvast in bij IJssel-Vecht op het kaartje...
Dat was me nog niet eens opgevallen, wel dat de concessies blijkbaar nog niet groot genoeg waren en Rijn-Waal dus maar is veranderd in Rijn-Maas :lol:
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

gkw1969 schreef: Nu ik hier over nadenk, proef ik hier een Connexxion keuze in: we nemen iets wat al op de plank ligt, halen een belangrijk dingetje er uit en gaan dat vervangen door iets ingewikkelds. Voorbeeld: ... Waarom iedere keer wat nieuws ontwikkelen terwijl er genoeg op de markt is. Koop toch eens wat standaard verkocht wordt, dat voldoet goed genoeg.
Vergeet voorloper Midnet niet met de gelede Den Oudsten bussen voor de stadsdienst Almere. Waarbij de assen tussen de wielen uit moesten. En afwijkende deuren erin.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Selivio schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/19/to ... f-a4006409

Geloof dat keolis een charme offensiefje heeft gelanceerd. Frank Jansen over de onregelmatigheden(hij vind het zelf geen fraude). Even openen in incognitomodus tegen de paywall.
Frank Janssen in dat artikel; Begin dit jaar begon Ginaf, de leverancier van 78 buurtbussen, de boel te traineren.

En Ginaf in
https://www.bestelauto.nl/nieuws/ginaf- ... ust/16482/ ;

Sinds maart dit jaar is er op technisch vlak echter minimaal contact.

Hier kan ook nog best wel een rechtzaakje uit voortkomen als ze zo'n andere beleving hebben.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Littlebusdriver »

Abus schreef:NRC deelt Almere ook maar alvast in bij IJssel-Vecht op het kaartje...
En Amersfoort ligt opeens in de gemeente Nijkerk.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dafdriver »

Littlebusdriver schreef:Vergeet voorloper Midnet niet met de gelede Den Oudsten bussen voor de stadsdienst Almere. Waarbij de assen tussen de wielen uit moesten. En afwijkende deuren erin.
Als je de assen verwijderd word het onmogelijk om de wielen onder de bus te monteren. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Interessant media-offensief van Keolis, lijkt vooral bedoeld om het personeel tegen de opdrachtgevers en andere vervoerders op te zetten. Alles wat ze zelf fout doen wordt onder de mantel der liefde bedekt, maar begrijpen dat de overheid dergelijk gedrag bij inschrijvingen niet kan tolereren lukt niet. En ja, ik snap echt wel de onzekerheid bij het personeel die niet weten voor wie ze over een paar maanden werken. Tegelijkertijd hebben OV-buschauffeurs zo ongeveer de beste werkzekerheid van het land. Het is gewoon vals van Keolis om nu hun personeel tegen de opdrachtgevers en andere vervoerders op te gaan zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Ik betwijfel of er sprake is van ''opzetten''. Ik heb eigenlijk alleen nog maar initiatieven van de collega's zelf gezien. De petitie die verspreid is onder collega's en later ook onder passagiers op station Apeldoorn is bijvoorbeeld een initiatief van de collega's van de Veluwe. Ik werk weliswaar voor Utrecht en zit derhalve niet superdicht op het vuur, maar onze stalling in Ede (waarvandaan ik werk) delen wij met de Veluwe. Ik heb tot nu toe niets gezien of gehoord wat op ''opzetten'' vanuit het bedrijf duidt, enkel initiatieven van de eigen collega's.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

De interviews waarin Keolis-mensen beweren dat het intrekken van de concessie slecht is voor het personeel en de reizigers zie ik toch vooral als stemmingmakerij en ophitsen.

Het personeel krijgt een nieuwe werkgever. Dat hoort bij concessiewisselingen. Het personeel van Arriva Lelystad en Connexxion OV IJsselmond zit pas echt in een rare onzekerheid, want het was niet hun werkgever die rommelde, maar als het aan Keolis ligt moeten ze daar wel in dienst na de fraude.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Tom98 »

Laat ik het dan anders zeggen: ik, als Keolis medewerker, word daar totaal niet warm of koud van. Ik voel mij op geen enkele wijze geroepen/uitgedaagd door mijn werkgever om ''in opstand te komen''. Dus nee, niet al het personeel ervaart dit als stemmingmakerij. Sterker nog: bij de Veluwe bespeur ik oprecht hart voor de zaak. Collega's die zich oprecht uit zichzelf inzetten voor deze kwestie.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Ik ben overtuigd van de oprechtheid van de acties van de buschauffeurs. Opkomen voor baanbehoud en voor behoud van een goede dienstverlening aan de klanten: zo ken ik de gemiddelde buschauffeur ook. Niets mis mee. Alleen zouden ze die belangen moeten benadrukken naar de provincies, en niet daaraan de conclusie moeten verbinden dat ze in dienst moeten blijven van Keolis. Daarmee passeren de chauffeurs van Keolis ook de belangen van hun collega's (en de reizigers) in IJsselmond en Lelystad. Maar in de hitte van de strijd snap ik dat dat wat kort door de bocht gaat. Ik raak dan ook zeker niet geïrriteerd door de acties van de chauffeurs. Als die wat anders geframed waren (baanbehoud, goede dienstverlening, maar geen koppeling aan Keolis) had ik ze zelfs nog wel kunnen steunen in hun petitie.

Maar ik erger me wel heel erg aan de uitspraken van de beoogde concessiemanager en met de directie van Keolis. Die zijn echt niet oprecht maar erg manipulatief.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Ook bij het bestaande rijdend personeel in loondienst staat hun baanbehoud niet ter discussie. Mocht er al bezuinigt worden, dan gaan als eerste de pensionado's er uit en worden geen uitzendkrachten ingevlogen. Allemaal conform Wp2000/Cao. Dus dat hele baanbehoud-ding komt keer op keer terug maar voor het huidige rijdend personeel in vaste dienst heeft de vakbond dat allemaal wel in orde.

Verder is het niet alleen baanbehoud. Keolis is gewoon een verdomd goeie werkgever waar veel kan qua arbeidsmogelijkheden - wat ik heb gehoord wat bij Cxx of Arriva niet kan. Er zijn altijd mensen die er anders over denken, maar over het algemeen zijn de relaties zijn goed en ben je geen nummer. Na 10 jaar weer je niet wat te terug krijgt bij Cxx of wie dan ook. Zeg t maar. Je weet nu wat je hebt (en andersom zal dat ook zo zijn).

Maar het aanbod van Keolis omhield meer Dru's en dat hield in dat er fors meer chauffeurs nodig zijn die al lang aan te lessen zijn. Die mensen ken je. Als je nu de boel stopzet dan zijn die mensen (weer) werkloos. Moet je dat willen? Lijkt mij niet. Over 10 jaar kan het nota bene wel eens om meer arbeidsuren dan VDL kan beloven (dat China vs Nederland speelt gewoon mee in dit hele dossier).

En dat er nu 'werk zat' is? Investeringen in het OV zijn nu even niet aan de orde. Er wordt eerder gesproken over een bezuiniging. De economie krijgt ws. een dikke klap. Misschien op middellange termijn weer, maar het komend half jaar zeker niet.
Hoe Keolis dit dan wél vol had kunnen houden? Zeg t maar. Ze moeten het nu wel roepen...

En wat betreft het kantoorpersoneel en de quote
Van het afpakken van de concessie lijden de mensen op het hoofdkantoor het meest, maar daar zit ook veel meer de schuld dan bij de gemiddelde buschauffeur.

Weet je wel wat je hier zegt? Het gaat om 2 man management die een compleet verkeerde gok hebben genomen en 2 externen die inmiddels ook gewiebert zijn. Van de 100 anderen kunnen er als 't tegen zit grofweg straks 40 solliciteren! Als ze je niet nodig hebben dan krijg je wat geld mee en kan je bij het Uwv aankloppen. Niets baangarantie. En als je aangenomen wordt en pech hebt 100 km per dag extra moeten reizen.
Ja: ook Wp2000/Cao en als het sowieso een ander was geworden had men ook over gemoeten, maar dan had je het al lang geweten. Dit is last minute horen dat je ws. je baan kwijt bent. Behoorlijk k*t als je maanden lang hebt gebuffeld om die tender binnen te halen en de implementatie te doen. Dus neem aub de woorden terug dat hier de schuld zit.

Ja en moet je dan de hele concessie toch door laten gaan? Dat is iets voor de politiek en rechter om daar uiteindelijk over te beslissen. Mijn mening is dat dit een complete kapitaalvernietiging omhelst (zowel qua materieel als voorbereidingen) en heeft daarnaast een gigantische impact op het beeld van de OV branche na Qbuzz in Limburg. Ik denk dat twee jaar uitsluiting van tenders (dus geen RijnWaal en Valleilijn) ook een prima sanctie was geweest.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Z2N »

Doordat Keolis de informatie achterhield wonnen ze de concessie, als zij dit niet hadden gedaan hadden ze concessie waarschijnlijk helemaal niet gekregen. Het intrekken van de concessie is dan ook een juiste maatregel, de concessie wordt niet gegeven aan de maatschappij die de concessie niet zou moeten hebben gekregen.

Dat er klappen gaan vallen bij het personeel is onvermijdelijk, maar niet bij het rijdend personeel. Een deel daarvan is de schuld van de pandemie, maar een deel daarvan is de schuld van de incorrecte gunning aan Keolis. Dat is rottig voor de mensen die niet meegaan onder de wp2000, maar bij elke vervoerder die het stokje overneemt van Keolis gaan er ook mensen nodig zijn. Als er dan alsnog mensen buiten de boot vallen valt daar weinig aan te doen, maar de schuld daarvan moet niet bij de provincies gelegd worden, maar bij degenen die fraude gepleegd hebben. Mogelijk kan je daar dan nog een civiele procedure tegen beginnen, maar dat is geen reden om als provincie te besluiten dan maar alsnog de concessie in handen van een frauderend bedrijf te houden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

aj80 schreef:Over 10 jaar kan het nota bene wel eens om meer arbeidsuren dan VDL kan beloven (dat China vs Nederland speelt gewoon mee in dit hele dossier).
Hiermee suggereer je dat het de provincies in het hele intrekkingsproces eigenlijk om de BYD-bussen gaat. Dat is een vreemde beschuldiging. De provinciebesturen hebben juist steeds de eigen materieelkeuze van Keolis benadrukt, en dat de provincies niet over materieel gaan. Bovendien weten we helemaal niet of de andere vervoerders niet ook BYD-bussen aan zouden schaffen. En ook niet of die ook extra dienstregelinguren geboden hebben, waarvoor extra chauffeurs nodig zijn.

Het is voor iedereen gewoon een heel vervelende situatie. De provincies zaten hier ongetwijfeld ook niet op te wachten. Maar daarmee kun je niet een bedrijf een concessie laten houden waar dat bedrijf op basis van de werkelijke inschrijving geen recht op heeft.

Het personeel van de OV-bedrijven en de vakbonden kunnen hun kritische blik beter eens richten op de Wet Personenvervoer en de manier van aanbesteden in Nederland.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Maar nog geen week later zegt een andere gedeputeerde dat er meer sprake moet zijn van wederkerigheid want VDL heeft in China geen kans en andersom wel.
https://www.destentor.nl/zwolle/gedeput ... ~aee2a3e2/
(premium)

Ik geloof absoluut niet dat men bewust de boel heeft laten klappen omwille van VDL een kans te geven, maar er is naar mijn gevoel wel een relatie. Het is FvD en Pvv die de media opzoeken en VDL keer op keer noemen. Dan moet je daar als provincie wel weer op reageren. En als VDL een soortgelijke 'overeenkomst' had met Keolis, zou er dan ook zo hoog van de toren zijn geblazen? Daar heb ik wel sterke twijfels over. Ik vraag me zelfs af of dit op deze wijze naar buiten zou zijn gekomen, want welk (ander) belang had de 'klokkenluider' van FTM hiermee? Beetje stoer doen over wat hij/zij wist, wat frustratie of zat er meer achter.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Abus schreef: Het is voor iedereen gewoon een heel vervelende situatie. De provincies zaten hier ongetwijfeld ook niet op te wachten. Maar daarmee kun je niet een bedrijf een concessie laten houden waar dat bedrijf op basis van de werkelijke inschrijving geen recht op heeft.
Er is ook nog zoiets als proportionaliteit in de aanbestedingswet. Is het echt gerechtvaardigd om alles in te trekken en dan specifiek op dit moment. Natuurlijk, als dit in het najaar 2019 bekend was, was het een gelopen race. Maar nu, in wezen vlak voor de start. En waarbij het maar echt de vraag is of een elektrische buurtbus inzetten het verschil had gemaakt. 1% van de Dru's... Ik denk van niet.

Natuurlijk dom die batterijgaranties, maar dat is nu in orde. Toch durven de provincies de 'proportionaliteitstoets' niet aan. Zij zegt: als dit vorig jaar naar buiten was gekomen was het einde oefening en nu ook. Maar juist als de bieding an sich zonder de e-buurtbussen vanaf de start óók voldoende was geweest voor #1, met alle investeringen die al zijn gedaan en toezeggingen naar mensen, daar zit nu nog de crux. En dat vind ik nog best hele redelijke wat vanuit de politiek ook nog uitlegbaar was. Maar goed regels zijn regels en tegen principes kan je je moeilijk verweren. Gewoon kl***n voor alle partijen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Met een verhouding 1/5 buurtbussen ten opzichte van 4/5e lijnbussen kunnen de buurtbussen echt niet 1% van de DRU’s zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Statler Rail »

Als Keolis ook zonder gesjoemel gewonnen had, dan is het des te dommer geweest om te sjoemelen. Maar het gaat nu steeds om die buurtbussen, maar ik vind de batterijgaranties een veel groter probleem. Dat had rechtstreeks gevolg voor de score. Keolis lijkt in de media het steeds terug te brengen tot "een probleempje met buurtbussen" en veegt die batterijgaranties onder het tapijt, maar op basis van die garanties kreeg je juist gunningspunten.

Het "proportionaliteitsbeginsel" is inderdaad ook de enige juridische strohalm die ik voor Keolis zie. Het lastige is echter dat het bij zo´n gunning "alles of niets" is. Er was in deze aanbesteding geen mogelijkheid om de gunning gedeeltelijk ongedaan te maken, bijvoorbeeld alleen voor bepaalde deelgebieden.

Maar ik denk dat het weinig uitmaakt. Opzettelijk onjuiste informatie aanleveren betekent gewoon uitsluiting. Als de provincies Keolis niet zouden uitsluiten, dan krijg je precedentwerking. Dan gaat iedereen volgende keer de garanties vervalsen, want dan maak je een grotere kans om te winnen en als je betrapt wordt dan win je alsnog. Dat kan natuurlijk ook niet. Door de fouten te erkennen heeft Keolis haar lot in IJssel-Vecht bezegeld.

Iemand nog een vervoersbedrijf kopen? Beetje beschadigingen opgelopen, maar doet het verder nog wel.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

aj80 schreef:Maar nog geen week later zegt een andere gedeputeerde dat er meer sprake moet zijn van wederkerigheid want VDL heeft in China geen kans en andersom wel.
https://www.destentor.nl/zwolle/gedeput ... ~aee2a3e2/
(premium)
Vind ik ook een heel rare en zeer onhandige uitspraak in deze tijd. De provincie Overijssel gedraagt zich in het OV-dossier om de haverklap onbeholpen en weinig professioneel. Op EU-niveau/globaal niveau vind ik het wel een aandachtspunt dat vrijhandel twee kanten op moet kunnen plaatsvinden, en anders niet.
aj80 schreef: Ik vraag me zelfs af of dit op deze wijze naar buiten zou zijn gekomen, want welk (ander) belang had de 'klokkenluider' van FTM hiermee? Beetje stoer doen over wat hij/zij wist, wat frustratie of zat er meer achter.
Ja, dat is volgens mij de vraag die velen bezig houdt. Wie had er belang bij om deze informatie te verspreiden? Daarom dachten sommigen - waaronder ik zelf - aanvankelijk dat dit misschien wel een strategie was van Keolis om in deze coronatijd van de concessie af te komen. Maar gezien de forse schade voor Keolis vanwege de al gebouwde BYD-bussen geloof ik dat niet meer. Volgens Keolis wisten maar vier mensen binnen Keolis van de sideletters. Die hadden voor zover we weten allemaal geen belang bij openbaring; heeft sommigen zelfs hun baan gekost en de anderen hun inhuurcontract.
Verder wisten alleen wat mensen bij BYD en GINAF hier vanaf. Maar die bedrijven lijken ook vooral verrast te zijn door de commotie.
EEO
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 06 mei 2020, 19:30

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door EEO »

Keolis lijkt ondertussen nog verder te werken aan de implementatie. De 6207 uit Almere reed vanmiddag rond in Zwolle met de tekst 'Datacontrole Routes IJssel-Vecht'.

Afbeelding
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Dat zegt niets hoor, ze doen tussendoor gewoon hun werk waar ze voor betaald worden, lijkt me logisch.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 22 jul 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:Met een verhouding 1/5 buurtbussen ten opzichte van 4/5e lijnbussen kunnen de buurtbussen echt niet 1% van de DRU’s zijn.
Buurtbussen worden toch überhaupt van een ander potje gefinancieerd?
Hoe dan ook: kleiner materieel telt maar voor 30% ofzo mee in vergelijking tot 12m bussen.
Ik heb geen onderschrift
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Plus dat je tov nu een dubbele vloot nodig hebt. Dik accupakket of niet, een beetje buurtbus rijdt 12 uur p/d * 40 km/h = 480 km. Dat ga je nooit redden met 1 acculading. Dus zonder drgl. wijziging al 2x zoveel buurtbussen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Of je moet de accu zelf snel kunnen omwisselen ergens, of juist ergens tijdens het wachten kunnen opladen.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Zoals bij Breng in Arnhem kunnen die trolleybussen tijdens een rit gewoon worden opgeladen om er vervolgens op de accu mee door te rijden maar goed dat is dan weer een hele andere infra dan wat ze bij IJssel-Vecht van plan zijn.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 22 jul 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten