Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door willie »

Statler Rail schreef:
willie schreef:Zeg jij nou dat de puntentelling niet klopte? Zo ja, waar blijkt dat dan uit?
Je kan bij een aanbesteding op verschillende criteria punten scoren. De punten voor het "vervoersplan" zijn in die zin de kwalitatieve punten voor je vervoersaanbod, het reizigersbelang. Maar daarnaast kon je ook punten scoren op bijvoorbeeld circulariteit, de levensduur van de batterijpakketten. Die punten hebben weinig met kwaliteit voor de reiziger te maken. En datzelfde geldt voor allerlei andere plannen waar je punten mee kan verdienen: een marketingplan, een participatieplan, etc.. Met name dat laatste was kennelijk een belangrijk onderdeel van het bod van Keolis. Allemaal leuk maar niet per se "kwaliteit voor de reiziger". Zodoende dat ik beweer dat de partij die de meeste punten haalt niet per se het beste bod voor de reiziger heeft.
Uit de brief van 7 juli van Gedeputeerde Staten van Gelderland https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... S2020-485):
Zonder in detail in te gaan op de verschillen tussen de inschrijvingen – dat is juridisch ook zeer
beperkt mogelijk – kan worden gezegd dat de andere inschrijvingen op de concessie IJssel-Vecht
vervoerskundig voor de reiziger beduidend minder aantrekkelijk zijn dan de winnende inschrijving
van Keolis. Zoals op het gebied van duurzaamheid en de aangeboden dienstregelinguren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

Van de laatste zin uit die quote krijg ik ook wel een beetje jeuk hoor... In hoeverre is een concessie nu werkelijk aantrekkelijker voor de reiziger doordat 'ie duurzamer is, dat maakt de busdienst eerder aantrekkelijker voor wie langs de route woont maar dat zijn niet persé allemaal reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door BusFreakRotterdam »

PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door PHS »

Er komt een noodconcessie gevolgd door een nieuwe aanbesteding van de hele concessie: https://www.overijssel.nl/actueel/nieuw ... sel-vecht/
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

De drie provincies hebben vervoerder Keolis gevraagd om deze tijdelijke noodconcessie uit te voeren. Dit betekent ook dat de nieuwe zero-emissie bussen worden ingezet. Reizigers kunnen ook vanaf december blijven rekenen op de bus.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door aj80 »

Owel huidige drgl doorzetten met nieuwe bussen of ook nieuwe routes?
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Er wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was. Hierdoor gaan we verantwoord om met de belangen van het personeel en duurzaam om met het materieel. 
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Houdt dit in dat alle electrische bussen ingezet moeten worden in de noodconcessies EN dat dit materieel MOET worden overgenomen in de nieuwe aanbesteding? Ik ben wel blij dat het electrische materieel ingezet gaat worden in de noodconcessies. Ik zou het materieel over laten nemen door de nieuwe vervoerders.

Die nieuwe aanbesteding gaat denk ik fors duurder uitvallen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Ik zie dit deels negatief maar ook deels positief: het negatieve is uiteraard dat Keolis – wel of niet terecht – de concessie definitief verliest. Ik vind het dan juist wel weer verrassend positief dat Keolis wel de noodconcessie mag uitvoeren en met de bussen die reeds onderweg zijn. Ik weet nu niet of ik Keolis nou echt een verliezer kan noemen of toch een klein beetje winnaar, hoewel dat laatste wel raar klinkt…

Ik ben wel verder benieuwd hoe de noodconcessie eruit zal gaan zien met de lijnvoeringen en dienstregelingen. We zullen het wel merken! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

We mogen in ieder geval al blij zijn dat men aan de reiziger gedacht heeft bij het definitief maken van deze maatregel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

cassie127 schreef:
Er wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was. Hierdoor gaan we verantwoord om met de belangen van het personeel en duurzaam om met het materieel. 
Betekend dit dat de volledige dienstregeling en lijnennet van de nieuwe concessie wordt overgenomen of komt er een tussenvorm tussen de huidige en de nieuwe situatie?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Milco schreef:Ik zie dit deels negatief maar ook deels positief: het negatieve is uiteraard dat Keolis – wel of niet terecht – de concessie definitief verliest. Ik vind het dan juist wel weer verrassend positief dat Keolis wel de noodconcessie mag uitvoeren en met de bussen die reeds onderweg zijn. Ik weet nu niet of ik Keolis nou echt een verliezer kan noemen of toch een klein beetje winnaar, hoewel dat laatste wel raar klinkt…

Ik ben wel verder benieuwd hoe de noodconcessie eruit zal gaan zien met de lijnvoeringen en dienstregelingen. We zullen het wel merken! :)
Er is gelukkig wel gedacht aan waar voor je geld krijgen. Alle gemaakte bussen terugsturen gaat ook niet werken.

De dienstregeling gaat wel een leuk verhaal worden. Wellicht gaat Keolis hun vervoerplan wel doorzetten voor de noodconcessie. Neemt daarnaast Keolis ook de stadsdienst Lelystad op in deze periode?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Ik neem aan met overnameplicht? Lijkt me erg kapitaalintensief om elektrische bussen maar voor een jaartje te gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door HOV38 »

sirvinniei schreef:Ik neem aan met overnameplicht? Lijkt me erg kapitaalintensief om elektrische bussen maar voor een jaartje te gebruiken.
Ik begreep dat de noodconcessie 2 jaar zou lopen en de nieuwe concessie per december 2022 in zou gaan
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Zonnig »

Wat mij betreft is het volstrekt onaanvaardbaar dat Keolis de noodconcessie mag rijden.
Je kan dus gewoon frauderen en vervolgens toch nog 2 jaar doorrijden.
Ik mag hopen dat de benadeelde vervoerders hier een stokje voor gaan steken (al dan niet samen).

Nu wordt waarschijnlijk de volgende vervoerder opgescheept met bussen die ze misschien wel niet willen hebben.
Dat drijft de prijs alleen maar op voor de provincie. Maar ja we zullen wel zien wat er gaat gebeurden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Wat nu als Keolis de noodconcessie rijdt, omdat niemand anders het wil doen? Ik kan me indenken dat dit voor nu de snelste en goedkoopste manier is voor de provincie om de exploitatie te garanderen. Anders moet je als bedrijf alles regelen in de komende 3 maanden terwijl corona nog grote grepen in OV en dagelijks leven houdt.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Pascal1998 »

Keolis is de huidige vervoerder in het gebied waar het als eerst overgaat, dus is het volstrekt logisch dat Keolis hier door moet rijden. Dit geldt ook voor Arriva volgend jaar september in Lelystad
gkw1969
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Het is, in mijn ogen, alleen maar winst voor Keolis.
Ze zijn de dure concessie kwijt (in deze onzekerheid was de 20% extra werk echt een molensteen), ze mogen 2 jaar doorrijden op basis van de nieuwe concessie (90miljoen per jaar) en hebben mogelijk ook nog eens de kans de bussen door te schuiven naar een andere concessie als ze niet mee mogen doen met IJssel-Vecht. Want.... in december 2022 start ook Rijn-Waal en Zuid Holland Noord.
When you're tired of London, you're tired of life
gkw1969
Berichten: 1754
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Pascal1998 schreef:Keolis is de huidige vervoerder in het gebied waar het als eerst overgaat, dus is het volstrekt logisch dat Keolis hier door moet rijden. Dit geldt ook voor Arriva volgend jaar september in Lelystad
Dat Lelystad wordt inderdaad een interessante, want daar is nog niks over gezegd.
When you're tired of London, you're tired of life
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

@CK 17:41:
Volgens mij had Connexxion aangegeven de noodconcessie wel te willen rijden. De keuze voor Keolis is volgens mij gemaakt om het personeel niet in twee jaar tijd twee keer van werkgever te laten wisselen, en ook om wel de verbeteringen voor de reizigers en duurzaamheid te behouden.
Keolis kan zijn nieuwe bussen met de noodconcessie in ieder geval twee jaar gebruiken. Ik snap die keuze wel.
Het is me niet duidelijk of Keolis in de noodconcessie met de oude buurtbussen mag blijven rijden. Dat is namelijk precies wat Keolis leek te willen.

Als de noodconcessie ook voor Lelystad geldt, ontstaat daar het omgekeerde effect: personeel dat voor mogelijk anderhalf jaar in dienst moet treden bij Keolis, en dan weer een andere werkgever. En verslechteringen van het vervoer voor de reizigers die daarna misschien weer teruggedraaid worden. Ik hoop dat Flevoland daar wel goed over nagedacht heeft.

T.a.v. de nieuwe aanbesteding: als Keolis dan ook mee mag doen, ontstaat er wel een erg scheve verhouding met de andere inschrijvers. Alle laadinfra e.d. is dan immers al afgestemd op de wensen van Keolis. Ik kan me ook niet voorstellen dat de andere vervoerders de bussen verplicht over moeten gaan nemen, want dan is er helemaal niets meer om op te concurreren, en misschien zitten de andere vervoerders niet op zoveel bussen te wachten. Maar Keolis uitsluiten als het de organisatie verbeterd heeft, is ook raar, en leidt tot minder concurrentie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Pascal1998 schreef:Keolis is de huidige vervoerder in het gebied waar het als eerst overgaat, dus is het volstrekt logisch dat Keolis hier door moet rijden. Dit geldt ook voor Arriva volgend jaar september in Lelystad
Bedoel je dat Arriva door blijft rijden? Ik lees daar nergens wat over. Probleem is dat de gemeente geen partij meer is in de nieuwe concessie, en wel de opdrachtgever van Arriva. Misschien krijgt Arriva ook een noodconcessie van de provincie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

sirvinniei schreef:Ik neem aan met overnameplicht? Lijkt me erg kapitaalintensief om elektrische bussen maar voor een jaartje te gebruiken.
Die kunnen prima gebruikt worden in Frankrijk.....
Als Keolis ook nog eens makkelijk van z’n bussen afkomt komen ze wel heel goed weg met deze oplossing.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Precies: eerst twee jaar afschrijven in Nederland, en in die periode worden er genoeg ander concessies aanbesteed in binnen- en buitenland waar de bussen vanaf december 2022 naartoe kunnen. Die bussen waren al besteld, en nu wordt Keolis de strop van stilstand van die bussen bespaard. Alleen de investering in de laadpalen is nu voor een korte periode, want of de vervoerder vanaf december 2022 hetzelfde systeem gebruikt, weet niemand. Maar die palen kunnen waarschijnlijk ook wel verplaatst worden naar de toekomstige locatie van de bussen (al doe je dat niet in een nachtje).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ICE105 »

Keolis vangt aannemelijk ook een hogere vergoeding per DRU door de materieelpark vernieuwing, zo komen ze erg goed weg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Hainje »

Kan me bijna niet voorstellen dat de andere vervoerders dit zomaar laten gebeuren.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten