Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

Werd er bij de gunning niet geschreven dat "het vierde bod niet aan de eisen voldeed"?
Dan zou Arriva dus een bod hebben gedaan dat niet conform de eisen was en zijn ze daarom ook niet gevraagd om hun bod gestand te doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

De PVV Overijssel heeft opnieuw vragen gesteld aan de gedeputeerde, nu omdat de BYD-bussen alsnog in dienst lijken te komen terwijl door Provinciale Staten een motie was aangenomen dat bij een nieuwe concessie geen Chinese bussen meer ingezet zouden worden...

In Flevoland worden alleen op donderdag de stukken van PS online gezet. Ik verwacht dat er morgen in de loop van de dag ook daar een brief zal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Tja, we weten ook niet waar EBS mee zou gaan rijden.
Ik moet ook nog maar zien of zo'n eis het in de nieuwe aanbesteding redt. Bovendien kunnen de BYD's dan ook uit Frankrijk of Hongarije komen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Suus schreef:terwijl door Provinciale Staten een motie was aangenomen dat bij een nieuwe concessie geen Chinese bussen meer ingezet zouden worden...
Dus de Provincie denkt dat ze boven de aanbestedingswet staan?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Niets dwingt de provincie om overname van deze bussen onderdeel te laten zijn van de nieuwe aanbesteding. Als je in de nieuwe aanbesteding eisen stelt aan de arbeidsomstandigheden (zoals bijvoorbeeld de vrijheid om een vakbond op te richten en stakingsrecht) valt China als land van levering snel af.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 02 sep 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Mag dat?
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Nee, de provincie heeft een contract met de vervoerder en niet de busbouwer.
Ga er overigens maar vanuit dat elke elektronische bus (of eigenlijk bijna elk stuk electronica) deels uit China komt.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Een provincie kan er voor kiezen om zelf de bussen te kopen of te leasen als ze zoveel invloed wil. Maar in het PvE eisen stellen aan het materieel kan natuurlijk ook gewoon, ook over de arbeidsomstandigheden.
Het opnemen van een merknaam of bepaalde herkomst mag niet.

Arbeidsomstandigheden:
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-5
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... keurmerken
Herkomst of merk:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/ju ... ecificeren

Ik heb ook mijn twijfels welke fabrikanten je zo allemaal zou treffen, want volgens mij komen de accu's van vrijwel alle busbouwers uit China. Ook van VDL.
Alleen eisen stellen aan de fabricage van het chassis zou nogal hypocriet zijn.

Volgens een hoogleraar kun je wel producten weren die voor meer dan de helft uit een derde land (ik neem aan buiten de EU) afkomstig zijn. Maar aangezien de accu's zo ongeveer het duurste deel van de bus zijn, vraag ik me af of VDL daar wel aan voldoet.
https://www.ed.nl/economie/chinese-conc ... google.nl/
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
Als EBS inderdaad met VDL's ingeschreven heeft, en zoals we weten bereid was zijn bod gestand te doen en de noodconcessie te rijden, en een bod gedaan had dat in ieder geval aantrekkelijk genoeg was om de vraag te krijgen tot gestanddoening, dan heeft Boerman heel wat uit te leggen aan Provinciale Staten. Hij heeft dan willens en wetens een motie genegeerd. Het blijft toch ook de vraag waarom hij weer bij Keolis op schoot kruipt terwijl er andere mogelijkheden waren.

Voor EBS is dit natuurlijk wel een kans: maak bekend wat je inschrijving was, en start een procedure tegen het besluit tot gunning van de noodconcessie aan Keolis en tegen het besluit tot hernieuwde aanbesteding. In de bezwaarprocedure zal de provincie de besluiten dan in ieder geval nogmaals moeten overwegen en moeten motiveren. Dat geeft ook Provinciale Staten de kans om druk uit te oefenen als ze het materieel echt zo belangrijk vinden (belangrijker dan vervoeraanbod?)
De productielocatie van materieel was en is natuurlijk geen beoordelingscriterium, maar het zou wel een toevallige bijkomstigheid kunnen zijn van gunning aan EBS. Als het waar is dat EBS met VDL-bussen zou rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
De verbinding Volendam - Amsterdam moest geleed electrisch worden gemaakt. Zover ik weet is alleen VDL een leverancier van geleed electrisch materieel.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Vergeet niet de midi Citea's in de Haaglanden.

Was zelf wel benieuwd naar het aanbod van EBS, hoe ze het hebben aangepakt in de MRDH ben ik nog best tevreden over.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Ik denk dat ik maar alvast een leuke Amba als aandenken ga reserveren voor ze straks in december allen uit dienst gaan.
Dan zou ik kiezen voor de 4146/5112/5117/5118/5130/5135/5139/5143 of de 5149. Daarvan klinkt die voith tenminste fatsoenlijk als de chauffeur hem flink op zn staart trapt en lekker hoge toeren maakt als die een heuvelachtige weg op moet. :mrgreen: (A)
Laatst gewijzigd door MichOV op do 06 aug 2020, 18:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Sowieso blijven er een aantal voor TVV van Blauwnet. Daarnaast denk ik dat er wel wat op reserve blijven eerst.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

ovVeluwe schreef:Sowieso blijven er een aantal voor TVV van Blauwnet. Daarnaast denk ik dat er wel wat op reserve blijven eerst.
Ja dat was in Arnhem destijds ook het geval toen ze daar over gingen op die Man bussen bleven er een x aantal Amba's voor de spitsuren of in geval er weer eens een trolley uitviel. Reserve bussen houden is altijd verstandig want je weet maar nooit he.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Daarnaast hangt het ook af welke vervoerder er dus komt. EBS heeft volgens mij nog wel wat Scania's reserve staan. Hoop dat ze EBS nog een kans kunnen geven.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Hoe zien die Scania's eruit dan? Iemand foto ergens?
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door bartjemestrom »

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ArrivaBas »

CamilleKreemers schreef:
Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
De verbinding Volendam - Amsterdam moest geleed electrisch worden gemaakt. Zover ik weet is alleen VDL een leverancier van geleed electrisch materieel.
De elektrische versie van de Solaris Urbino is ook als gelede bus leverbaar. In Brussel rijdt er een serie van.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door DrechtBlub »

Heuliez leverde toen ook al Electrische gelede bussen.
Ik blub in het Drecht.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Rikkel schreef:Het blijft spannend zo, maar zou de concessie dan 2022-2032 worden net als Rijn Waal?
Rijn-Waal wordt 2022-2037, een 15-jarige concessie net als Berkel-Dinkel van 2023-2038
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Ik vraag me wel af hoe de bussen het 15 jaar vol moeten gaan houden...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht eerder dat na 8 jaar het wagenpark wordt vervangen, danwel ergens tussen 8 tot 12 jaar met overname garantie.
sirvinniei
Berichten: 3640
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Abus schreef:Een provincie kan er voor kiezen om zelf de bussen te kopen of te leasen als ze zoveel invloed wil. Maar in het PvE eisen stellen aan het materieel kan natuurlijk ook gewoon, ook over de arbeidsomstandigheden.
Het opnemen van een merknaam of bepaalde herkomst mag niet.

Arbeidsomstandigheden:
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-5
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... keurmerken
Herkomst of merk:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/ju ... ecificeren
Zoals ik al zei heeft BYD geen overeenkomst met de provincie. De provincie besteed busvervoer aan, niet bussen. De eisen worden aan de vervoerder gesteld. Alle eisen die nu al gesteld worden hebben betrekking op de uitvoering door de vervoerder: zij moeten vanaf het begin van de concessie kunnen rijden (en daar dus een garantie voor leveren) en in de uitvoering van het busvervoer geen CO2 uitstoten. Bij de artikelen waar jij naar linkt gaat het over de arbeidsomstandigheden waarin een product dat specifiek wordt aanbesteed is gemaakt.
Anders kan je hele rare situaties krijgen, bijvoorbeeld: een bouwcontract waarin eisen worden gesteld aan de productie van de drilboor die op het bouwterein wordt gebruikt. Waarschijnlijk is dat geeneens te achterhalen.

Neemt natuurlijk niet weg dat de provincie ook zelf bussen kan inkopen, zoals in Duitsland soms het geval is.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland leasen of kopen sommige provincies het materieel (Utrecht bijvoorbeeld een leasecontract voor bussen en eigendom van trams). Bij de eisen die PS van Overijssel wil stellen gaat het om de nieuwe concessie, en niet de afgelopen mislukte aanbesteding. Natuurlijk kan de provincie eisen aan dat materieel stellen, ook voor de noodconcessie. Zoals je kunt eisen dat ze ZE zijn, of minstens 15 zitplaatsen hebben en een rolstoelplaats, zo kun je ook eisen stellen aan de wijze van produceren van de bussen. Niets nieuws. Overheden stellen dat soort eisen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij de vleet in allerlei aanbestedingen. Alleen is er voor bussen nog geen Max Havelaar keurmerk o.i.d. Dat maakt het wat lastiger controleerbaar.
Bij projecten voor wegaanleg of wegonderhoud worden er overigens soms ook wel eisen gesteld aan het materieel dat gebruikt mag worden. Overheden bepalen zelf welke eisen ze stellen in een aanbesteding, en dat kan over de hele productieketen gaan, zo lang het maar niet strijdig is met de aanbestedingswet en de EU-regels.

Hier wat meer over eisen aan de keten. Ben benieuwd welke verklaring Keolis afgelegd heeft over het sociaal recht en arbeidsrecht in de keten... Juist Guangdong, waar ook BYD gevestigd is, is berucht.
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-4
Laatst gewijzigd door Abus op vr 07 aug 2020, 00:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten