Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

MichOV schreef: za 24 okt 2020, 14:19 Zou dat kostengerelateerde keuze zijn dat men heeft gekozen voor het oude model borden?
Heeft ermee te maken dat ze in de hele concessie hetzelfde willen hebben. En de RRReis-zuilen die Keolis had aangeboden zullen er wel nooit komen in de noodconcessie.

Overigens blinken die Gelderse borden ook uit in non-informatie dus voor de reiziger wordt het allicht beter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Hoe bedoel je qua non-informatie? Ik vind ze namelijk erg duidelijk eigenlijk. En wat voor zuilen had Keolis eigenlijk aangeboden?
teun schreef: za 24 okt 2020, 14:24 Bevinden de laadpalen zich bij de haltes of op een buffer?
In Zwolle staan ze op het perron bij een aantal haltes aan de B zijde. Lijken op laadpalen waarbij de pantograaf op de bus hoort te zitten, terwijl tekeningen een pantograaf in de laadpaal hebben.
In Apeldoorn komen de laadpalen op de buffer, daar ligt de fundering nu voor. Ede komen ze ook op de perrons.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

ovVeluwe schreef: za 24 okt 2020, 15:37 Hoe bedoel je qua non-informatie? Ik vind ze namelijk erg duidelijk eigenlijk.
Nou zie bv. de Gelderse palen die afgelopen december op De Klomp geplaatst zijn. Met daarop een 50 en 298 beide naar "Utrecht" terwijl ze toch een totaal verschillende bestemming hebben.
En daaronder dan lijn 5 naar "Ede" zonder dat je ergens kunt zien door welke wijken die stadsbus komt.
En wat voor zuilen had Keolis eigenlijk aangeboden?
Net zoiets als er in Almere staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

ovVeluwe schreef: za 24 okt 2020, 15:37Lijken op laadpalen waarbij de pantograaf op de bus hoort te zitten, terwijl tekeningen een pantograaf in de laadpaal hebben.
In Apeldoorn komen de laadpalen op de buffer, daar ligt de fundering nu voor. Ede komen ze ook op de perrons.
In Zwolle zit de pantograaf op de bus inderdaad, bij de rest in de laadpaal. Waarom, geen idee...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

Daniel schreef: za 24 okt 2020, 17:44
ovVeluwe schreef: za 24 okt 2020, 15:37 Hoe bedoel je qua non-informatie? Ik vind ze namelijk erg duidelijk eigenlijk.
Nou zie bv. de Gelderse palen die afgelopen december op De Klomp geplaatst zijn. Met daarop een 50 en 298 beide naar "Utrecht" terwijl ze toch een totaal verschillende bestemming hebben.
En daaronder dan lijn 5 naar "Ede" zonder dat je ergens kunt zien door welke wijken die stadsbus komt.
Vooral de vulling van die palen is een dingetje. Lijkt erop dat de afmetingen niet lekker overeenkomen.
Degene die het later zijn, zijn vaak stickers op geplakt om nog iets van info te hebben. Vaak zijn ze ook leeg...
Bij twijfel: gebruik beton.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door teun »

Dan zijn er dus ook aparte busvloten voor die verschillende laadmethodes?
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dafdriver »

Dat zou verre van ideaal zijn om meerdere type oplaadmethode's te gebruiken in deze concessie. Als de Nederlandse overheid slim was geweest dan had men vanuit de overheid aan moeten sturen op 1 type snelladers op station's en eindpunten zodat je niet in de toekomst bij elke concessiewisseling heel de oplaadinfrastructuur moet veranderen.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door bartjemestrom »

Of er nu een pantograaf of een laadrekje op de bus gemonteerd zit maakt niet zoveel uit toch? Stekkeren kunnen al die bussen dus dat zou ook geen probleem hoeven zijn?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

En het ene systeem sluit het andere systeem niet uit.

De VDL's, Volvo's en Ebusco's kunnen op beide systemen werken, zowel met de stroomafnemer in de paal als op de bus als steckeren. Weliswaar momenteel met verschillende betrouwbaarheid, maar ook hier moet doorontwikkeld worden.

En we staan op de vooravond van de massale introductie van elektrisch rijden, dat bussen met beide systemen om kunnen gaan is ook een kwestie van tijd lijkt me. Juist als beide systemen worden gebruikt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Dafdriver »

bartjemestrom schreef: zo 25 okt 2020, 09:37 Of er nu een pantograaf of een laadrekje op de bus gemonteerd zit maakt niet zoveel uit toch? Stekkeren kunnen al die bussen dus dat zou ook geen probleem hoeven zijn?
Het probleem van meerdere constructie's toepassen is dat je niet kan uitwisselen. Als je een universeel systeem hebt loop je daar nimmer op klem onder alle omstandigheden. Vergelijk het maar met bijvoorbeeld vroeger de autoradio's in de auto's daar zijn gestandaardiseerd afmetingen vastgesteld en gestandaardiseerde stekkers voor ontwikkeld zodat je in iedere auto ieder merk autoradio kon monteren. Zo zou men dus ook dus het oplaadsysteem moeten standaardiseren.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ZO6176 »

Dafdriver schreef: zo 25 okt 2020, 09:12 Dat zou verre van ideaal zijn om meerdere type oplaadmethode's te gebruiken in deze concessie. Als de Nederlandse overheid slim was geweest dan had men vanuit de overheid aan moeten sturen op 1 type snelladers op station's en eindpunten zodat je niet in de toekomst bij elke concessiewisseling heel de oplaadinfrastructuur moet veranderen.
Dat moet Europees geregeld worden. Anders zit je weer mee als een bus de grens over gaat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

MdJ schreef: zo 25 okt 2020, 09:46 En het ene systeem sluit het andere systeem niet uit.

De VDL's, Volvo's en Ebusco's kunnen op beide systemen werken, zowel met de stroomafnemer in de paal als op de bus als steckeren.
Maar kunnen ze ook alledrie tegelijk? Want dat bussen altijd kunnen stekkeren is logisch, maar kan een bus met stroomafnemer erop ook laden bij een paal met stroomafnemer eraan?
Tot nu toe zijn er immers nog nergens concessies waarbij sprake is van zo'n mix aan laadpaalsystemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Durashift »

Lijkt mij niet dat stroomafnemer tegen stroomafnemer (toevoeger eerder) ideaal zal zijn met stroomdoorvoer.
Of in de laadpaal zal een specifiek punt moeten zijn waar de stroomafnemer van de bus tegenaan gezet kan worden.
Geldt dan ook voor de bus.

Het lijkt mij niet zo logisch, het maakt het ingewikkelder dan nodig, ook qua onderhoud / storingoplossingen.

Qua stekkeren is er intussen wel een Europese standaard: de zgn. CCS stekker / laadprotocol.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Tegenwoordig wisselt Syntus nog regelmatig bussen uit tussen stallingen, op deze manier wordt dat vrijwel onmogelijk. Ik dacht dat ze juist eenheid wouden tussen de 3 provincies, want dit systeem klinkt alles behalve logisch eerlijk gezegd. :S
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door waldo79 »

Durashift schreef: zo 25 okt 2020, 12:58 Qua stekkeren is er intussen wel een Europese standaard: de zgn. CCS stekker / laadprotocol.
Die CCS zie je ook voor auto's als standaard alhoewel Aziatische merken een ander systeem hanteren.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Ik neem aan dat de gelede Citaro's en de CapaCity's de komende periode ook de witte kleuren gaan krijgen? Alleen de 12m CNG-Citaro's hebben nu de witte kleuren toch?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Ja, maar ik twijfel of ze allemaal al wit zijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Nee, vorige week nog in een blauwe citaro gezeten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ovVeluwe »

Volgens mij zijn er nu 5 witte en 6 blauwe Citaro's nog.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Scherp gezien ovVeluwe, voor zover ik het heb kunnen zien idd ook.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Net twee chauffeurs in Apeldoorn gesproken die ik ken. En beide wisten ze nog vrij weinig wat er nou precies gaat gebeuren. En dat terwijl over 6-7 weken de nieuwe dienstregeling al ingaat.

De nieuwe stalling in Apeldoorn komt aan Laan van de Mensenrechten achter het station. Huisnummer 555.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MichOV
Berichten: 349
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MichOV »

Dus het is nog niet eens zeker of in december al die nieuwe bussen al kunnen worden ingezet? Ik meende iemand een tijdje geleden hier nog praten dat het pas in januari gaat plaatsvinden. Zou dat kloppen?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door MdJ »

regenmaker schreef: ma 26 okt 2020, 15:00 Net twee chauffeurs in Apeldoorn gesproken die ik ken. En beide wisten ze nog vrij weinig wat er nou precies gaat gebeuren. En dat terwijl over 6-7 weken de nieuwe dienstregeling al ingaat.

De nieuwe stalling in Apeldoorn komt aan Laan van de Mensenrechten achter het station. Huisnummer 555.
Toevallig heeft de Shell dat huisnummer. Tenzij het aannemersbedrijf daar inmiddels weg is/weggaat lijkt me het sterk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

Het stallingsterrein schiet wel op, het grond werk is gedaan en een dezer dagen zouden de laadkasten geplaatst moeten worden.
Op intranet spreekt men over "Kanaal Zuid 2, op het terrein van Zevenhuizen" De foto's die erbij staan lijken naast de Shell te zijn genomen.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Roeland »

regenmaker schreef: ma 26 okt 2020, 15:00 De nieuwe stalling in Apeldoorn komt aan Laan van de Mensenrechten achter het station. Huisnummer 555.
Leuk adres voor een concessie waarvan de rechtmatigheid wordt betwist ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten