Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

De lijnen 201-204 vallen dan ook niet onder het concept ComfortRRReis met zulke hoge frequenties over de hele dag, wat wel het geval is met de C1 (29+100), C2 (91) en C3 (84+88). ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

MichOV schreef: za 14 nov 2020, 17:07 Wat raar om een buslijn C2 te geven zeg. :N
Wie komt er in vredesnaam op dat idee. :?:
Je kan als vervoerder toch gewoon de beschikbare normale nummering gebruiken?
In het buitenland is dat vrij gebruikelijk. Vlak over de grens in Bocholt en in Gronau rijden de lijnen C1, C2 en C3 als stadslijnen. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

De 200 lijnen zijn geen HOV meer
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Dat waren ze ook nooit, want de 205, 293, 231 en de 200 waren ook geen HOV-lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Wat mij opvalt dat Keolis netjes een kaartje heeft gemaakt van de haltes in Apeldoorn die vervallen, dat zijn er maar liefst 64! Maar dan zijn ze nog de haltes Zevenhuizenseweg, Zonnedauw, Salomonszegel en Winkelcentrum Anklaar vergeten dus het zijn er 68 zover ik kan zien.

Daarnaast blijf ik het jammer vinden dat lijn 14 in het weekend overdag niet als vaste lijndienst rijdt. Eventueel zou je de lijnen 13 en 14 dan elk uur kunnen laten rijden om het aantal bussen niet te laten toenemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Lijn 13 bediend veel meer dan lijn 14. Aangezien lijn 14 op zaterdag een andere route rijdt volgens het kaartje, bediend die lijn dan nog maar één bushalte waar geen andere buslijn rijdt...
Ik vind het dan eerder raar dat voor die belbus niet gewoon ook de weekhaltes bediend worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De lijnen 201 en 203 rijden niet in het weekend, dat betekent dus dat heel Sluisoord en Wkc. Anklaar geen vaste bus meer hebben in het weekend en dat was nog wel een redelijk bezet traject op de lijnen 8 en 9. De weekhaltes liggen op industrieterrein De Vlijt en die worden nu ook al niet in het weekend bediend vanwege de geringe vraag. Lijn 11 naar Stadhoudersmolen rijdt dan namelijk niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

Ik was vergeten dat die lijnen in het weekend ook niet rijden. Dan had lijn 14 inderdaad ook gewoon een vaste bus moeten zijn ja.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Het gaat mij daarnaast niet verbazen dat na een jaar de tienminuten-diensten op de lijnen 1 en 2 weer terug worden geschroefd. Ik kan mij met name voor de lijn naar Orden niet voorstellen dat de bussen nu goed gebruikt gaan worden. Lijn 2 rijdt nu al een groot gedeelte van de week leeg rond en dan is met name 4x/uur in de avond een enorme overkill, maar misschien heeft de nieuwe route een enorme aantrekkingskracht. We zullen het zien. Ik had zelf enkele andere keuzes gemaakt, zoals niet 6x/uur maar 4x/uur in de spits rijden. Dan kan de DRU ingezet worden om de gehele week 1x/uur naar Ugchelen te rijden waarbij op zondag/avond als ReserveerRRReis wordt gereden. ReserveerRRReis is de avonduren vind ik wel een prima oplossing, omdat de vraag van het station naar de wijk juist het grootste is en je daarvoor niet hoeft te reserveren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Ardan »

Mijn eerlijke mening: ik vond Apeldoorn dan ook wel een enorme onoverzichtelijje janboel met lijnen 1 tot 19 ofzo die allemaal alternerend en in 1 richting weer net wat anders bedienen. Daar mocht best wat in gesneden worden :oops:

En ik ben happy met Deventer, haha. Gaan twee kleine gebiedjes wat op achteruit maar het meeste erop vooruit :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Daar ben ik het ook mee eens. Er zitten zeker een aantal goede verbeteringen in de stadsdienst en ik ben over het algeheel best tevreden, maar er zijn nog wel een aantal verbeterpunten hier en daar. Ik zat zelf te denken aan:
  • Lijn 14 op zaterdag en zondag overdag als vaste lijndienst laten rijden.
  • Lijn 11 krijgt extra nieuwe haltes aan de Marchantstraat/Ravenweg en bij de Aluminiumweg.
  • Lijn 18 (nieuw) gaat met een beperkte frequentie naar Ugchelen rijden, eventueel als ReserveerRRReis. Wordt bekostigd door het snijden in de spitsfrequenties van de lijnen 1 en 2.
  • Lijn 112 gaat via de Soerenseweg en J.C. Wilslaan rijden.
  • Lijn 15 krijgt een nieuwe halte bij De Waterkamer.
  • Lijnen 202/204 krijgen een nieuwe halte bij de kruising Hertenlaan/Zwolseweg.
Met deze verbeteringen heb je al een veel betere dekking van Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef: zo 15 nov 2020, 00:24[*] Lijn 112 gaat via de Soerenseweg en J.C. Wilslaan rijden.
Ik zou eerder lijnen 102 en 103 via de J.C Wilslaan, Soerenseweg en Burg. Roosmale Nepveulaan naar de Apenheul sturen en daarna via het belastingkantoor. Lijn 1 dan ook laten afbuigen naar de Apenheul en lijn 12 dan naar de Willem III Kazerne.

Lijn 1 wordt dan een aanvullende lijn bovenop lijnen 102 en 103 en zorgt ervoor dat de voorgestelde frequentie binnen Apeldoorn gereden worden.

Binnen Apeldoorn ontsluiten lijnen 102, 103 en 112 eigenlijk alleen maar de Julianatoren (Paleis Het Loo wordt immers ook al door de frequente lijn 202 bediend middels halte Gedenknaald), maar dat pretpark zit grote delen van het jaar dicht. Om daar dan 3 bussen per uur langs te sturen is nogal nutteloos. Dan kun je beter 2 van die 3 via Berg en Bos sturen en integreren in de lijn 1. Dat bespaart behoorlijk wat DRU's én lijnen 102 en 103 ontsluiten daarmee Berg en Bos wat nu grotendeels OV-loos is. Op momenten dat de Julianatoren wél geopend is en 1x p/u niet volstaat, kun je extra ritten van lijn 112 inleggen tussen het station en de Julianatoren om tot een halfuursdienst te komen (meer lijkt me sowieso niet nodig, aangezien de huidige 104 direct voor/na een bus uit Voorthuizen rijdt en er nu dus al effectief maar een halfuursdienst is). Dat is al met al alsnog een flinke besparing op het aantal DRU's.

Lijnen 102 en 103 worden dan weliswaar iets langzamer, maar hebben als voordeel wel dat én Berg en Bos meegenomen wordt (extra reizigers) én het Belastingkantoor bediend wordt (kan voor sommige forenzen juist weer een versnelling beteken, aangezien dan niet via het station gereisd hoeft te worden) en voor dagjesmensen bedien je ook de Apenheul beter, terwijl de Julianatoren ook bereikbaar blijft zonder veel langere reistijd (vanaf Voorthuizen gewoon bij Nieuw-Millingen overstappen op de 112). Eventueel zou je ook nog kunnen kijken of je met lijnen 102 en 103 ook nog Hoog-Soeren mee kan nemen in de bediening (vanaf Berg en Bos gezien de Soerenseweg blijven volgen en dan via de Kampsteeg naar de N344 rijden).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Maar lijn 112 rijdt als ReserveerRRReis in de avonduren en op zondag, dat betekent dus dat de Juliana Toren op zondag niet meer bediend wordt.

Ik zie nu ook dat de haltes Hoge Dries en Laan van de Mensenrechten ook komen te vervallen, die staan ook niet op het kaartje van Keolis. Dat brengt het totaal op 70 vervallen haltes in Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft Keolis er eigenlijk voor gekozen om de lijnnummers 5 t/m 9 over te slaan in Apeldoorn? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Ik denk omdat de lijnen 1 t/m 4 HOV-stadslijnen zijn en de lijnen 10 t/m 17 aanvullende lijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: zo 15 nov 2020, 01:26Lijnen 102 en 103 worden dan weliswaar iets langzamer, maar hebben als voordeel wel dat én Berg en Bos meegenomen wordt (extra reizigers)
Volgens Keolis zijn er juist vrijwel geen reizigers in Berg en Bos, waarom dan zoveel moeite doen om die wijk alsnog te kunnen bedienen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Komt ook deels door die lusstructuur die werd gehanteerd. De haltes Koning Lodewijklaan en Robijnstraat hadden nog wel regelmatig instappers richting het station maar in de omgekeerde richting moest je dus eerst de hele lus door Berg en Bos maken. Dan kan je beter bij de halte Grote Kerk uitstappen en gaan lopen. De haltes in Berg en Bos zelf deden het altijd al vrij slecht inderdaad.

Als je de 112 via de haltes Koning Lodewijklaan, Orpheus, Robijnstraat, Burg. Rosmalen Nepveulaan en Arendsburght laat rijden heb je toch een aardig gedeelte extra ontsloten zonder dat je heel veel extra tijd kwijt bent. Dan bied je ook een verbinding die in beide richtingen grotendeels hetzelfde is. Alleen bij de splitsing Badhuisweg/Soerenseweg heb je te maken met twee eenrichtingswegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef: do 12 nov 2020, 14:06 Alle 259 BYD bussen zijn vanaf nu in Nederland https://twitter.com/KeolisNED/status/13 ... 88928?s=19
Volgens deze post zijn het er maar 246
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Naar wat ik begreep moeten de BYD K7U's nog komen en als dat er 13 zijn dan klopt het aantal van 259 uiteindelijk wel. Geen idee wat hiervan waar is hoor...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Milco »

Het valt mij trouwens op dat lijn 7 in Zwolle geregeld twee ritten vlak na elkaar rijdt, met slechts een minuut verschil. Is deze lijn dusdanig druk of komen er extra ritten om de vervallen lijnen 161, 166 en 167 te compenseren?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Meltrain »

Het valt mij een beetje tegen dat er vrijwel geen nieuwe haltes worden geplaatst op "strategische plekken", waar een gewijzigde lijn wel langs komt.
Zo zou een halte in de Vechtstraat in Zwolle zeer handig zijn voor lijn 3.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Milco schreef: zo 15 nov 2020, 14:51 Het valt mij trouwens op dat lijn 7 in Zwolle geregeld twee ritten vlak na elkaar rijdt, met slechts een minuut verschil. Is deze lijn dusdanig druk of komen er extra ritten om de vervallen lijnen 161, 166 en 167 te compenseren?
Lijn 7 heeft eerder ook al ritten gehad metname in de spits die 2 minuten achter elkaar gepland waren. Daarnaast gaat lijn 7 door Oosterenk waar meerdere middelbare scholen zitten, het ziekenhuis en Landstede (MBO). Ook bij de halte stadion zitten allemaal scholen en panden van Landstede. Eigenlijk is de hele route van lijn 7 vooral voor de scholen die langs de hele route zitten. Ze rijden die lijn ook niet voor niets met Capacity's
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef: zo 15 nov 2020, 08:26 Maar lijn 112 rijdt als ReserveerRRReis in de avonduren en op zondag, dat betekent dus dat de Juliana Toren op zondag niet meer bediend wordt.
Dan laat je natuurlijk lijn 112 wel rijden tussen het station en de Julianatoren (maar alleen als die open is) uiteraard.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Of je laat de bussen van de Julianatoren naar het station rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had meer structuur in de nummers verwacht.

Zo had ik richting het ziekenhuis de 1 geplaatst, en dan linksomm de belangrijke lijnen met kwartiersdienst onder 10 en de aanvullende lijnen tussen 10 en 20.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten