Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet mogelijk om lijn 111 (Nunspeet - Harderwijk) en 1 (Harderwijk) samen te voegen tot 1 lijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Milco schreef: do 27 mei 2021, 19:49maar ik kan mij goed herinneren dat ik in de middagspits geregeld alleen in de bus zat na Nijkerk als deze richting Amersfoort reed.
Dat klinkt ook aardig als tegenspits. Lijn 101 heeft natuurlijk vooral een belangrijke functie voor scholieren. Voor de overige reiziger is de verbinding al jaren geleden (nog bij de BBA zelfs) onaantrekkelijker geworden, toen lijn 101 via de Hogeweg naar CS verviel en alleen de trage verbinding slingerend door Hooglanderveen en Schothorst overbleef.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Philip »

regenmaker schreef: do 27 mei 2021, 20:32 Lijn 107 zit op zondag geen reiziger in de bus, hetzelfde geldt in de avonduren voor lijn 102 vanuit Apeldoorn. En als er dan een reiziger inzat dan was dat vaak eentje die binnen Apeldoorn reisde. Sowieso vertrekt de laatste rit vanuit Apeldoorn nu al rond 22:30 uur en die rijdt tot Wittenberg en de rit daarvoor rijdt tot Voorthuizen. De schade zal dus beperkt blijven. Ik had overigens liever gezien dat lijn 102 wordt opgeheven en lijn 103 de nieuwe hoofdlijn werd. Een buurtbus zou dan tussen Voorthuizen en Hoevelaken kunnen gaan rijden.

Ik vind alleen lijn 111 compleet schrappen wel ver gaan die vervult nog enige functie voor het industrieterrein van Harderwijk en de dorpen Hierden en Hulshorst. Lijn 101 kan ik nog begrijpen met uitzondering van het traject binnen Harderwijk dat werd altijd nog wel redelijk gebruikt. Vergeet niet dat tussen Harderwijk en Putten ook nog de 205 rijdt. Deze bedient wel een ander gebied maar beide lijnen hebben ook overlap.

Lijn C2 wordt niets op bezuinigd en volledig terecht ook, die frequentie had al veel eerder naar 4x/uur gemoeten die lijn is ook op zaterdag druk.
Maak dan van lijn 107 ReserveerRRReis op zondag. Op feestdagen is de bezetting prima.

Je moet wel met de bus kunnen. Als ik op een Hemelvaartsdag niet met de bus kan, koop ik wel een auto. Zo jaag je mensen het OV uit.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: do 27 mei 2021, 17:19
sirvinniei schreef: do 27 mei 2021, 16:45 Misschien zou je de lijn dan zelfs op Klp kunnen koppelen aan lijn 298, dan heb je vanuit Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude een directe verbinding met beide universiteitsterreinen.
298 komt al bijna een half jaar niet meer op De Klomp.
Is dat niet een tijdelijke coronamaatregel?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door ArrivaBas »

Het grote probleem met het busverkeer op de Veluwe is de grote reformatorische gemeenschap, want je zit op bepaalde stukken toch behoorlijk in de bible belt. Uit geloofsovertuiging reizen die zo min mogelijk met de bus op zondagen en religieuze feestdagen, want zondag is voor hen een uitgesproken rustdag. Dat is al één van de oorzaken van de minimale bezetting op bepaalde lijnen in dit gebied. Alleen in toeristische hoogseizoenen zit er iets meer potentieel in deze lijnen op zondagen door het toerisme.
Het is ergens dus ook weer begrijpelijk dat Keolis ervoor kiest om lijnen die op zondag niet sterk zijn goed te analyseren en zo nodig om te zetten in een belbus. Dit deel van de Veluwe is door de ligging in de bible belt gewoon een lastige vervoerkundige opgave.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Daarnaast heeft niemand het over Kootwijkerbroek dat sinds de afgelopen dienstregelingswijzigingen in het weekend en avond helemaal geen bediening meer heeft. De 107 bedient veel kleinere dorpen en rijdt 's avonds als ReserveerRRReis. Wellicht is een vergelijkbare opzet met de 112 een alternatief voor lijn 107 dus op zondag als belbus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

De Veluwe heeft nu ook wel een redelijk fijnmazig net, maar dat is nu ook wel het probleem. Er zijn eigenlijk alleen maar kleine kernen die met die buslijnen bediend moeten worden (de grote kernen hebben op Voorthuizen na allemaal een treinstation), waardoor die buslijnen vooral afhankelijk zijn van de reizigers uit die kleine kernen, waarbij bijna elke kern ook nog 2 buslijnen heeft. Dit maakt het geheel erg duur voor de vervoerder en voor de reizigers ook deels onaantrekkelijk door de lage frequenties.

Je moet je dus afvragen of het niet beter is om sommige directe verbindingen te laten verdwijnen om zo het aantal lijnen te verminderen. Sommige reistijden worden dan weliswaar langer en met overstap, maar zouden dan wel frequenter geboden kunnen worden.

Daarnaast heeft de Veluwe ook de pech dat het rijk en NS nog altijd niet willen beginnen aan perrons langs het HRN voor station Barneveld Noord. Als die er zouden komen, dan kun je ook al wat bezuinigen en optimaliseren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Het probleem is alleen: in dit vervoerplan optimaliseert men het netwerk niet maar hakken ze er met een botte bijl zaken uit. En zo kom je dus op grote tegenstellingen tussen geheel onbereikbaar wordende kernen en kernen waarvoor weinig verandert uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

klopt, Ik vind persoonlijk dat Keolis hier weinig creativiteit toont om te zien op welke wijze OV nog zo goed mogelijk geboden kan worden. Er wordt gewoon een bijl gehanteerd en verder niks. Dorpen zonder station kunnen hierdoor in isolement worden geplaatst.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Iets anders dat ik trouwens heel opvallend vind: in alle stadsdiensten wordt 'a avonds flink gesneden, maar lijn 1 en 2 in Ede blijven blijkbaar gewoon 2x per uur rijden in de (vroege) avond.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Wellicht omdat dat lijnen zijn die eigenlijk heel Ede bedienen en Ede nog redelijk groot is.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Tom98 »

Ede is vergelijkbaar met Almelo en in Almelo rijdt de stadsbus ook gewoon 2x per uur in de avond. Vind ik vrij normaal.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door nvdw »

Het kan heel goed zijn, en dat weet ik niet want ik heb geen zin om er de benodigde documenten voor uit te pluizen, dat er gewoon voldaan wordt aan de (minimale) bedieningseisen en dat daarom de stadsdienst Dronten geslachtofferd wordt en die van Ede niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

SuperGhost schreef: zo 30 mei 2021, 15:15 Wellicht omdat dat lijnen zijn die eigenlijk heel Ede bedienen en Ede nog redelijk groot is.
Zwolle en Deventer zijn dus niet "redelijk groot"? Daar wordt na 22:00 dus wel bijna alles geschrapt :')

Zijn misschien inderdaad bedieningseisen, maar het vreemde is dat de 2x per uur 's avonds juist heel recent is ingevoerd, niet omdat de bussen te druk waren, maar om nieuwe reizigers te trekken.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Ik bedoel dus dat die lijnen de hele plaats bedienen, waar de stadslijnen in Zwolle en Deventer maar een klein deel bedienen. De Edese lijnen hebben daarom wellicht juist een groter verzorgingsgebied?

Maar ik vind dat de stadslijnen in Zwolle en Deventer ook gewoon horen te rijden. Wellicht dat ze 's avonds een andere opzet kunnen krijgen eventueel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

In mijn mening zou Keolis lijn 14 en 6 combineren in deze late avonduren en lijn 4 in een lus bieden in Zwolle.

In Deventer zou ik lijn 5 en 6 koppelen voor optimaal bedienen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

https://www.rocovgelderland.nl/download/adviezen/364
In Apeldoorn komen er vanaf de zomer waarschijnlijk 2 nieuwe buurtbuslijnen ter vervanging van de verdwenen stadslijnen in de nieuwe concessie.
Eentje doet Kerschoten-West en Berg en Bosch aan en de ander Ugchelen en zuid-west Apeldoorn.
Ik weet alleen niet of een ringlijn voor die eerste nou zo'n goed idee is.
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door MichOV »

Ik zat net in een snikhete BYD, mag toch hopen dat dit incident was anders beloofd dit wat als over een tijdje de zomer los gaat. 🙈
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Tom98 »

MichOV schreef: ma 31 mei 2021, 15:54 Ik zat net in een snikhete BYD, mag toch hopen dat dit incident was anders beloofd dit wat als over een tijdje de zomer los gaat. 🙈
Ik kan me niet voorstellen dat het in de zomer comfortabel zal zijn in die bussen. Ik heb met verschillende bussen gereden en in de zomer is dat qua temperatuur gewoon kloten. Touringcars koelen wel goed maar een OV bus die aangenaam is in de zomer heb ik nog niet meegemaakt...
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

MAN bussen van Breng hebben erg goede airco.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Ik heb ook bij Keolis prima airco's meegemaakt, maar je moet net de goeie bus treffen want andere exemplaren zijn dan weer rijdende ovens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Tom98 »

Wellicht is het voor mij anders, vol in de zon achter dat grote raam, maar van juni tot september is het niet prettig werken voor mij :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Suus »

Ik heb net bijna veertig minuten in een zeer koele Volvo 8900 op de Bravo Direct 310 gezeten. Zelfs met individuele luchtdouche.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Ja ik zit nu in de 305, die 8900s van Arriva hebben ook goede airco.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door ArrivaBas »

De laatste keer dat ik het echt heet had in de bus was in een aircoloze Citaro Facelift in Tilburg. Dat ding stond overigens niet in brand, hoor. :p
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten