Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Tom98 »

Dennenboom schreef: wo 13 jan 2021, 16:24 Maar de kop van de chocoladeletterkrant laat je wel denken dat alle bussen stilstaan. Pas later lees je dat het "soms" gebeurt.
''Soms'' is wel echt een te licht woord hoor. Vandaag werden er tijdens mijn dienst, alleen op onze vestiging al, twee bussen met de takelwagen binnengesleept. Gisterenmiddag ontving ik via WhatsApp een foto van een collega op een andere vestiging dat er bij hen eentje werd binnengesleept. Als klap op de vuurpijl appte hij mij vannacht om 2:30 een foto dat hij zélf met een lege bus op een autoweg stilstond.
In een gesprek met de meneer van de berging bleek dat, voor zover hij weet, er al 88 bussen zijn afgesleept door dat bedrijf. Dat is nog exclusief de cijfers van vandaag. Het zijn er nu dus al ongeveer 100, in 4 weken tijd :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door MichOV »

Dat is best bizar @Tom98.

Laten we er vanuit gaan dat het allemaal wel goedkomt, opstartproblemen zijn er altijd en overal wel.. nergens verloopt zoiets perfect alleen zijn dit natuurlijk geen fijne situaties voor de desbetreffende chauffeurs en eventuele passagiers bij wie dit gebeurd. Ik sprak op station Ede-Wageningen laatst nog een chauffeur die zei:"Het zijn mooie bussen, als ze het doen tenminste" kortom een beetje sarcastisch was hij daarover dat hij wel een beetje baalt van problemen die zich voordoen met die bussen.
Laatst gewijzigd door MichOV op do 14 jan 2021, 15:47, 3 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Kan me een zelfde situatie herinneren in Eindhoven. Volgens mij is het daar ook goedgekomen.
Ik heb geen onderschrift
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door MichOV »

Bij Arnhem Centraal ter hoogte van Sonsbeek stond er zojuist weer een BYD stil, takelwagen onderweg om de bus weg te slepen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door The Greyhound »

sirvinniei schreef: do 14 jan 2021, 15:40 Kan me een zelfde situatie herinneren in Eindhoven. Volgens mij is het daar ook goedgekomen.
In Eindhoven was een elektrische bus nog iets nieuws. We zijn inmiddels 4 jaar verder.
Dit zijn bussen van een 'beproefd' chinees model.
Problemen zullen uiteindelijk wel minder worden, maar het was beter geweest de indienststelling geleidelijk te doen. Nu fungeren de reizigers als proefkonijn.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door cassie127 »

Tja daarvoor moet je bij de provincie zijn... Niet bij de vervoerder
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Durashift »

^^^zijn er veel reizigers dan?

Ik zie vooral lege bussen.. en als er al 88 bussen zijn gestrand.. ik lees/hoor er geen groot gemor over van reizigers.

Het is geen goede zaak natuurlijk. Software is klote soms.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door marvinkok »

Niet alleen provincie is schuld..
Doordat de implementatie een tijdje stil gelegen heeft (de fraude..) is er te weinig tijd geweest om alles grondig te testen. Onder meer het plots stilvallen van bussen omdat de software denkt dat de batterijen leeg zijn was dan mogelijk eerder opgemerkt.
Ik zie natuurlijk wat er geschreven wordt op het intranet door de collega's en dat is niet heel positief. Er wordt wel met man en macht gewerkt om het op te lossen, maar dat kost tijd.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

The Greyhound schreef: vr 15 jan 2021, 08:42
sirvinniei schreef: do 14 jan 2021, 15:40 Kan me een zelfde situatie herinneren in Eindhoven. Volgens mij is het daar ook goedgekomen.
In Eindhoven was een elektrische bus nog iets nieuws. We zijn inmiddels 4 jaar verder.
Dit zijn bussen van een 'beproefd' chinees model.
Problemen zullen uiteindelijk wel minder worden, maar het was beter geweest de indienststelling geleidelijk te doen. Nu fungeren de reizigers als proefkonijn.
Nee hoor, was helemaal niks nieuws. Daarvoor reden er al elektrische bussen op Schiermonnikoog, juist van BYD. Keolis rijdt overigens al vrij lang met BYD bussen in Utrecht, dus reizigers zijn minder "proefkonijn" dan in Eindhoven.
Opstartproblemen horen er gewoon bij.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door The Greyhound »

Schiermonnikoog was 1 van de eerste projecten in Nederland en qua aard en omvang niet vergelijkbaar met Eindhoven. De inzet bij Keolis Utrecht is qua omvang niet vergelijkbaar maar blijkbaar hebben de ervaringen daar er niet toe geleid dat nu alles soepel gaat.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Tsja, dan creëer je dus een cirkelredenering, waardoor er nooit nieuwe bussen ingezet kunnen worden door vervoerders.

Iets anders, ik kwam dit artikel tegen: https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/verke ... kerkerveen
De gemeente Amersfoort wil dat bussen van buiten de gemeente richting Amersfoort stad of de provincie Utrecht niet meer op Amersfoort Centraal aankomen, maar op een eerder op een ander station worden opgevangen.
Waarom is de 101 dan wel ingekort en de 102 niet?
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Omdat de 102 afbuigen naar Schothorst minder logisch is, omdat je dan langer onderweg bent in Amersfoort en afbuigen naar Vathorst ervoor zorgt dat het Amersfoortse industrieterrein De Wieken (en het woonwijkje daar) dan van OV verstoken gaat worden.

Al had Gelderland volgens mij wel een tijdje plannen om de 102 te schrappen tussen Amersfoort en Voorthuizen en te af te laten buigen naar Barneveld, maar ik denk dat sinds de komst van de 103 die plannen weg zijn?

Wat mij betreft zou het beter zijn als lijn 101 gewoon wordt ingekort tot station Nijkerk en stadslijn 5 wordt verlengd naar het station in Nijkerk (via huidige route lijn 101). Desnoods kan het ook lijn 3 zijn die je verlengd (uiteraard niet alle ritten), zodat er een verbinding Nijkerk<->Ziekenhuis ontstaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Dat idee is er al vaker geweest in het verleden inderdaad, om een Amersfoortse stadslijn door te trekken. Vooral ook omdat Vathorst en Corlaer bijna aan elkaar vast gegroeid zijn ondertussen.
In het verleden zijn er ook plannen voor een station Nijkerk Corlaer geweest, wat dan weer een mooi eindpunt voor die lijn had kunnen zijn.

Overigens zou koppelen aan lijn 7 wellicht nog logischer zijn, dan vervang je ook de verbinding van Nijkerk naar de scholen rond de Paladijnenweg immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door SuperGhost »

Die scholen liggen naast halte Koperhorst en daar komt lijn 7 niet, maar lijn 5. Vandaar dat ik die ook juist noemde ;)
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Jelmer »

worden de Citaro's geledes niet meer ingezet?
Sinds afgelopen zondag is er niet een meer op de dienst geweest volgens busposities.nl
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Tom98 »

Gisteren nog volop op de C3 zien rijden.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef: vr 15 jan 2021, 13:01 Keolis rijdt overigens al vrij lang met BYD bussen in Utrecht, (..)
Precies, wat is er nu dan zoveel anders? Technisch een geheel nieuw type bus ofzo? (buitenzijde is namelijk gelijk aan dat wat er in regio Utrecht rijdt).

Het duurt nog een week of vier om e.e.a op te lossen..
:roll:
(..)Vervoerder Keolis heeft de problemen met een aantal elektrische bussen nog niet verholpen. Half december begon het bedrijf met een spiksplinternieuwe elektrische vloot, maar in de eerste weken speelden softwareproblemen het bedrijf meteen parten. Die problemen bestaan nog steeds.

Keolis wijt de problemen aan de korte testfase die het bedrijf doormaakte. De vervoerder zegt inmiddels dichter bij de kern van de opstartproblemen te komen. "Er worden dagelijks stappen gezet en wij zien verbeteringen. Zowel in de operatie als aan de achterkant", aldus Keolis.

De elektrische bussen die op dit moment nog rijden, worden sinds donderdag dagelijks nagekeken en - indien nodig - verbeterd. Half februari moeten de verbeteringen zijn doorgevoerd in alle bussen.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... sche-vloot
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door marvinkok »

Van buiten lijken ze gelijk, maar onderhuids is het alweer een nieuwe generatie.
Ook worden de bussen in PU alleen met stekker opgeladen op de stalling en niet dmv laadpalen op stations etc.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Durashift »

^^^ maar, dat is toch allemaal niet nieuw voor de fabrikant?

Blijft toch gek.. fabrikant levert bussen af die eerst nog testkilometers moeten maken, lijkt het wel.
Ja, laadprotocollen e.d. kunnen roet in het eten gooien.. maar ondertussen zijn we een paar jaar verder met de techniek en zou ik verwachten dat het nu toch wel een beetje vanzelf werkt.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Jelmer »

Volgens de OV-Wiki zou er een serie BYD K7 komen, is hier al wat van bekend?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Lijn 45 »

Die komen volgend jaar pas. Ze waren bedoeld voor Lelystad.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door teun »

De huidige concessie zou eigenlijk toch maar tot Augustus lopen?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door dennistd »

De concessie Lelystad bedoel je? Daar heeft de gemeente ervoor gekozen om niet met de noodconcessie IJssel-Vecht mee te doen. Dat zal wel een aparte noodconcessie worden denk ik.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door ovVeluwe »

Ik denk dat die K7U dan gewoon ingezet gaat worden op de lijnen waar nu Sprinters en Rosero's rijden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Dafdriver »

sirvinniei schreef: za 16 jan 2021, 03:08 Iets anders, ik kwam dit artikel tegen: https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/verke ... kerkerveen
De gemeente Amersfoort wil dat bussen van buiten de gemeente richting Amersfoort stad of de provincie Utrecht niet meer op Amersfoort Centraal aankomen, maar op een eerder op een ander station worden opgevangen.
Waarom is de 101 dan wel ingekort en de 102 niet?
Hoe maak je dan het OV voor de reizigers oninteressant? Reizigers zijn gebaad bij een logische route met een logisch begin en eindpunt en dat is niet bij het bord bebouwde kom wat dan als het aan de betreffende ambtenaar ligt het begin of eindpunt moet zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten