Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Maxim »

ArrivaBas schreef: ma 17 mei 2021, 14:39 Keolis plant zijn rijtijden op de seconde nauwkeurig. Om zo min mogelijk ruis te krijgen bij een dergelijke nauwkeurigheid is plannen middels een algoritme niet bepaald verstandig, als er geen rekening gehouden kan worden met bijvoorbeeld verstoringen of grotere drukte.
Hoe kom je daarbij? Hier: https://ovinnederland.nl/viewtopic.php ... 28#p675728 heb ik uitgelegd hoe dat bij Keolis gaat, nouja in ieder geval ging toen ik er vorig jaar nog werkte.

Het bewuste voorbeeld heb ik overigens geen idee van, altijd 5 minuten te laat in Otterlo lijkt niet logisch, maar in theorie kan het zo zijn dat het specifiek één rit is waar dit steeds voor geldt. Dat aan het begin van de rit iets achter de tijd aan gereden wordt is niet zo gek; je wilt immers niet te vroeg langs haltes rijden. Maar idealiter ben je op een knooppunt dan wel weer op tijd natuurlijk :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

“Het OV op de Veluwe wordt uitgekleed”
Rover Gelderland kraakt de plannen voor de nieuwe dienstregeling voor de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis. In 2022 wordt het aantal dienstregelingsuren met acht procent verlaagd. Eventueel komt er daar in een ‘worst case scenario’ nog eens een daling van zeventien procent bovenop. “Er ontstaat op de Veluwe een enorme zwarte vlek: een gebied zonder openbaar vervoer”.

In de noodconcessie rijdt Keolis nog vijftien procent meer dienstregelingsuren. Maar door de pandemie en het verlies aan reizigersinkomsten wil de vervoerder fors schrappen in de nieuwe dienstregeling. In eerste instantie met acht procent.

Lees verder

De vervoerplannen en het behoorlijk kritische advies van het ROCOV Gelderland daarover zijn te vinden op de website van het ROCOV: https://www.rocovgelderland.nl/adviesaanvragen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Etienne »

Het schrappen van lijn 89 en 110 kan ik volledig begrijpen. Het afschalen van complete lijnen na 20:00 of 22:00 's avonds vind ik dan wel weer een hele forse stap. :s
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door PHS »

Zo te lezen wordt ook de 170 geschrapt. Alle nieuwe buslijnen verdwijnen dus al een jaar na de introductie, dat is toch geen serieus beleid :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Ik vind het voor Apeldoorn nog wel meevallen. In Deventer en Zwolle worden op veel lijnen de ritten na circa 22:00 uur geschrapt, in Apeldoorn lijkt dit in het reguliere vervoersplan niet te gebeuren. Daarnaast komt de oude lijn 8 weer terug in Apeldoorn op alle momenten van de week, erg goede stap.

@PHS: ja in het worst-case scenario.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind sommige wijzigingen weinig creatief.

Is er geen manier om de avondbediening bijvoorbeeld te behouden door creatiever qua lijnen te werken? oke, lijn 1, 2 en 11 hebben veel samenhang. Kun je die lijnen niet efficienter maken en toch besparen? Of de lijnen richting het zuiden efficienter inleggen voor de late uren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

PHS schreef: wo 26 mei 2021, 20:26 Zo te lezen wordt ook de 170 geschrapt. Alle nieuwe buslijnen verdwijnen dus al een jaar na de introductie, dat is toch geen serieus beleid :')
De 170 wordt alleen geschrapt in het zwaarste scenario.
Maar een echte serieuze visie is het inderdaad niet, dat geeft het ROCOV in de adviestabel ook al aan.

Wat lijn 110 betreft trouwens: daar was de input van Rover Amersfoort, waar Scherpenzeel en Barneveld ook onder vallen, dat 10 reizigers op een nieuwe buslijn in een periode waarin je alleen noodzakelijk mocht reizen en de scholen dicht waren (terwijl je het best voor een groot deel van scholieren zult moeten hebben) al een behoorlijk knappe prestatie is.
(Of nouja... dat was eigenlijk grotendeels mijn input overgenomen :p )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Dennenboom »

Ook lijn 101 en 111 gaan wat streekvervoer betreft verdwijnen. Best wel een stevige ingreep.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door PHS »

Vreemd, het opheffen van lijnen 101 en 111 lijkt een beetje te worden weggemoffeld in het vervoerplan.

Overigens, als deze plannen doorgaan, dan zou Hierden de Stiphout-bokaal overnemen voor grootste plaats zonder OV. De huidige houder van de Stiphout-bokaal is America (Limburg), met 2.030 inwoners, Hierden telt er net iets meer: 2.690.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door waldo79 »

Dennenboom schreef: wo 26 mei 2021, 21:57 Ook lijn 101 en 111 gaan wat streekvervoer betreft verdwijnen. Best wel een stevige ingreep.
Wat ik me afvraag: zijn dit zulke zieltogende lijnen of leeft het vervoer weer op na corona?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Het tijdstip van 20:00 gaat voor nu te ver. Zoals in de inleiding vermeldt is het streven van alle partijen om de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken. Rond 20:00 komt het nog regelmatig voor dat er 3 á 4 reizigers per lijn reizen. Vanaf circa 22:00 is dit echter in de meeste gevallen tussen de 0 en 2 reizigers per rit (pré-Corona).
Interessant. Kan je dan niet beter reserveerreis instellen na 20:00 in plaats van ze volledig te schrappen na 22:00?
Een 12m bus laten rondrijden met max 4 passagiers lijkt me kapitaalvernietiging.
Etienne schreef: wo 26 mei 2021, 20:21 Het schrappen van lijn 89 en 110 kan ik volledig begrijpen. Het afschalen van complete lijnen na 20:00 of 22:00 's avonds vind ik dan wel weer een hele forse stap. :s
Eens wat betreft 110, hoewel je dan wel de scholierenlijn moet herinvoeren.
Wat betreft lijn 89, die lijkt me juist een belangrijke toevoeging om Ed te ontlasten als het hoger onderwijs weer volledig opengaat. Vergelijkbaar met lijn 35 tussen Db rijdt en de Uithof. Misschien zou je voor wat extra reizigers nog een deel van het industrieterrein kunnen aandoen in Ede en/of Veenendaal.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Lijn 89 reed langs het industrieterrein in Ede (Kievitsmeent) maar deed dat door de treinaansluiting tegelijk met lijn 5. En nu stopt 'ie er in een richting al niet meer omdat de halte rechts ligt op een plek waar de bus linksaf de oprit van de A30 op moet.

Maar eens dat het raar is die lijn op te heffen na de eerste paar maanden dat er überhaupt reizigers op te verwachten zouden zijn. Het hoger onderwijs is immers nog maar net deels open...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door waldo79 »

Maar in hoeverre gaat lijn 89 een ontlasting vormen als het merendeel van het vervoer zich op de relatie Ede - Wageningen v.v. toespitst. En op Ed komen ook veel meer treinen (o.a. uit Amersfoort, de sprinter uit Arnhem en meer intercity's) dan op de Klomp.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Lijn 89 was vooral bedoeld als aansluitende verbinding vanuit de bussen uit de Gelderse vallei, zodat die reizigers niet via Ede-Wageningen hoeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door waldo79 »

Ah, dan moet je het nog even een kans geven. Op Wageningen Campus kan ik waarnemen dat er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van lijn 89.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door sirvinniei »

Bij lijn 35 rijden er op Ut ook veel meer treinen dan op Db. Reizigers kunnen vanuit Arnhem een halte eerder uitstappen en hebben een mooie aansluitende bus.
Zelfde met reizigers uit de richting Utrecht die naar de WUR moeten, die kunnen een station eerder uitstappen en hebben daar een mooie aansluiting op de bus. De dienstregeling is natuurlijk ook wel meteen heel dik opgezet. Die moet wel teruggebracht worden naar doordeweeks overdag of misschien zelf enkel in de spits.
Als je echt wil indikken zou je zelfs nog puur in aansluiting kunnen rijden op de collegetijden. Misschien zou je de lijn dan zelfs op Klp kunnen koppelen aan lijn 298, dan heb je vanuit Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude een directe verbinding met beide universiteitsterreinen.
Daniel schreef: do 27 mei 2021, 14:57 Lijn 89 reed langs het industrieterrein in Ede (Kievitsmeent) maar deed dat door de treinaansluiting tegelijk met lijn 5. En nu stopt 'ie er in een richting al niet meer omdat de halte rechts ligt op een plek waar de bus linksaf de oprit van de A30 op moet.
Ik zat specifieker bij Ede te denken aan Frakeneng, maar misschien scheelt dat teveel reistijd.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 27 mei 2021, 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht de bediening inperken tot Ma-Vr?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: do 27 mei 2021, 16:45 Misschien zou je de lijn dan zelfs op Klp kunnen koppelen aan lijn 298, dan heb je vanuit Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude een directe verbinding met beide universiteitsterreinen.
298 komt al bijna een half jaar niet meer op De Klomp.
Daniel schreef:Ik zat specifieker bij Ede te denken aan Frakeneng, maar misschien scheelt dat teveel reistijd.
Op zich een logisch idee, da's echt een geheel nieuwe verbinding. Al zie ik niet bepaald veel mensen nu vanaf De Klomp die kant op fietsen (naar het dichterbij gelegen Kievitsmeent ben ik al een van de weinige forensen).
Lastig inschatten hoeveel vraag daar zit. Het type bedrijven is volgens mij maar beperkt in het trekken van personeel van ver.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Gamma »

Weet iemand waar de lijnennetkaart van deze concessie te vinden is? De kaart is in ieder geval onmogelijk te vinden op rrreis.nl
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Philip »

waldo79 schreef: do 27 mei 2021, 12:44
Dennenboom schreef: wo 26 mei 2021, 21:57 Ook lijn 101 en 111 gaan wat streekvervoer betreft verdwijnen. Best wel een stevige ingreep.
Wat ik me afvraag: zijn dit zulke zieltogende lijnen of leeft het vervoer weer op na corona?
Dit is echt een bijzondere ingreep. Lijn 101 was nooit zeer sterk bezet, maar had in de spits toch ook afgelopen winter 10-15 reizigers. Lijn 111 een dergelijk aantal. Ook buiten de spits zijn er meestal enkele reizigers.

Sowieso lijkt er niet over nagedacht te zijn. Lijn 107 is op feestdagen een zeer populaire lijn (wandelaars, toeristen). Er zaten bijna 20 reizigers in de bus maandagavond om 19:30 bij station Putten. Hef dan de lijn alleen op zondagen op, als dat al nodig is.

En ze laten C1 elk kwartier rijden tussen Elburg en Zwolle. Als iets overbodig is, dan dit.

Rover heeft volkomen gelijk:
“Keolis maakt op geen enkele manier duidelijk hoe groot, ondanks de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid, het financiële verlies zou zijn. Ook is er geen inzicht in de precieze reizigersaantallen. Door zwakke lijnen niet meer te rijden, vloeit een groter deel van de subsidie als winst naar de grootaandeelhouders van Keolis in Parijs. De reizigers van het Gelderse openbaar vervoer hebben het nakijken. Dat is diep triest”

Voor mij zou dit plan het einde van het autoloze tijdperk betekenen. Ik ben afhankelijk van de lijn 107 en 111. Voor 111 is stadslijn 1 Harderwijk nu nog een alternatief voor mij, maar als er een zieltogende lijn is, dan lijn 1. Die blijft vreemd genoeg nog behouden, net als lijn 101 binnen de stadsgrenzen. Het aantal reizigers is minimaal, dan volgt de opheffing vanzelf.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had gedacht dat de 101, 104, 110 en 111 allemaal met 9m materieel zou gaan rijden. Alle lijnen lijken er rustig genoeg voor.

Ik had de C1 ook naar halfuursdienst verwacht voor tijdelijk, en organisch groeien tot weer 4x/uur. Echter HOV moet worden ontzien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Daniel »

Lijn 101 is feitelijk de nek omgedraaid door 'm op Amersfoort Vathorst te laten eindigen. Daardoor is het nu een lijn die gaat naar waar de reizigers niet willen zijn en kunnen ze net zo goed al in Nijkerk, Putten of Harderwijk naar het station lopen/fietsen in plaats van de bus te nemen.
In de trein komen ze immers toch wel uit op deze manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door Milco »

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de huidige 101 vroeger al niet heel erg druk was en soms vaak zeer rustig. Ik reisde, toen het nog lijn 103 was, geregeld vanuit Ermelo met deze lijn naar Nijkerk en later Hooglanderveen of soms naar Harderwijk. Veel reizigers hadden we nooit in de bus, ook niet met een Optare. Sommige drukken waren "wat" drukker, maar ik kan mij goed herinneren dat ik in de middagspits geregeld alleen in de bus zat na Nijkerk als deze richting Amersfoort reed. Het drukste was volgens mij nog rondom Putten. Dus hoe hard ook, ik snap wel de opheffing als de lijn in de afgelopen jaren niet is gegroeid.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Bericht door regenmaker »

Lijn 107 zit op zondag geen reiziger in de bus, hetzelfde geldt in de avonduren voor lijn 102 vanuit Apeldoorn. En als er dan een reiziger inzat dan was dat vaak eentje die binnen Apeldoorn reisde. Sowieso vertrekt de laatste rit vanuit Apeldoorn nu al rond 22:30 uur en die rijdt tot Wittenberg en de rit daarvoor rijdt tot Voorthuizen. De schade zal dus beperkt blijven. Ik had overigens liever gezien dat lijn 102 wordt opgeheven en lijn 103 de nieuwe hoofdlijn werd. Een buurtbus zou dan tussen Voorthuizen en Hoevelaken kunnen gaan rijden.

Ik vind alleen lijn 111 compleet schrappen wel ver gaan die vervult nog enige functie voor het industrieterrein van Harderwijk en de dorpen Hierden en Hulshorst. Lijn 101 kan ik nog begrijpen met uitzondering van het traject binnen Harderwijk dat werd altijd nog wel redelijk gebruikt. Vergeet niet dat tussen Harderwijk en Putten ook nog de 205 rijdt. Deze bedient wel een ander gebied maar beide lijnen hebben ook overlap.

Lijn C2 wordt niets op bezuinigd en volledig terecht ook, die frequentie had al veel eerder naar 4x/uur gemoeten die lijn is ook op zaterdag druk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten