Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Werd er bij de gunning niet geschreven dat "het vierde bod niet aan de eisen voldeed"?
Dan zou Arriva dus een bod hebben gedaan dat niet conform de eisen was en zijn ze daarom ook niet gevraagd om hun bod gestand te doen.
Dan zou Arriva dus een bod hebben gedaan dat niet conform de eisen was en zijn ze daarom ook niet gevraagd om hun bod gestand te doen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De PVV Overijssel heeft opnieuw vragen gesteld aan de gedeputeerde, nu omdat de BYD-bussen alsnog in dienst lijken te komen terwijl door Provinciale Staten een motie was aangenomen dat bij een nieuwe concessie geen Chinese bussen meer ingezet zouden worden...
In Flevoland worden alleen op donderdag de stukken van PS online gezet. Ik verwacht dat er morgen in de loop van de dag ook daar een brief zal zijn.
In Flevoland worden alleen op donderdag de stukken van PS online gezet. Ik verwacht dat er morgen in de loop van de dag ook daar een brief zal zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Tja, we weten ook niet waar EBS mee zou gaan rijden.
Ik moet ook nog maar zien of zo'n eis het in de nieuwe aanbesteding redt. Bovendien kunnen de BYD's dan ook uit Frankrijk of Hongarije komen.
Ik moet ook nog maar zien of zo'n eis het in de nieuwe aanbesteding redt. Bovendien kunnen de BYD's dan ook uit Frankrijk of Hongarije komen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dus de Provincie denkt dat ze boven de aanbestedingswet staan?Suus schreef:terwijl door Provinciale Staten een motie was aangenomen dat bij een nieuwe concessie geen Chinese bussen meer ingezet zouden worden...
Ik heb geen onderschrift
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Niets dwingt de provincie om overname van deze bussen onderdeel te laten zijn van de nieuwe aanbesteding. Als je in de nieuwe aanbesteding eisen stelt aan de arbeidsomstandigheden (zoals bijvoorbeeld de vrijheid om een vakbond op te richten en stakingsrecht) valt China als land van levering snel af.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 02 sep 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Nee, de provincie heeft een contract met de vervoerder en niet de busbouwer.
Ga er overigens maar vanuit dat elke elektronische bus (of eigenlijk bijna elk stuk electronica) deels uit China komt.
Ga er overigens maar vanuit dat elke elektronische bus (of eigenlijk bijna elk stuk electronica) deels uit China komt.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Een provincie kan er voor kiezen om zelf de bussen te kopen of te leasen als ze zoveel invloed wil. Maar in het PvE eisen stellen aan het materieel kan natuurlijk ook gewoon, ook over de arbeidsomstandigheden.
Het opnemen van een merknaam of bepaalde herkomst mag niet.
Arbeidsomstandigheden:
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-5
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... keurmerken
Herkomst of merk:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/ju ... ecificeren
Ik heb ook mijn twijfels welke fabrikanten je zo allemaal zou treffen, want volgens mij komen de accu's van vrijwel alle busbouwers uit China. Ook van VDL.
Alleen eisen stellen aan de fabricage van het chassis zou nogal hypocriet zijn.
Volgens een hoogleraar kun je wel producten weren die voor meer dan de helft uit een derde land (ik neem aan buiten de EU) afkomstig zijn. Maar aangezien de accu's zo ongeveer het duurste deel van de bus zijn, vraag ik me af of VDL daar wel aan voldoet.
https://www.ed.nl/economie/chinese-conc ... google.nl/
Het opnemen van een merknaam of bepaalde herkomst mag niet.
Arbeidsomstandigheden:
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-5
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... keurmerken
Herkomst of merk:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/ju ... ecificeren
Ik heb ook mijn twijfels welke fabrikanten je zo allemaal zou treffen, want volgens mij komen de accu's van vrijwel alle busbouwers uit China. Ook van VDL.
Alleen eisen stellen aan de fabricage van het chassis zou nogal hypocriet zijn.
Volgens een hoogleraar kun je wel producten weren die voor meer dan de helft uit een derde land (ik neem aan buiten de EU) afkomstig zijn. Maar aangezien de accu's zo ongeveer het duurste deel van de bus zijn, vraag ik me af of VDL daar wel aan voldoet.
https://www.ed.nl/economie/chinese-conc ... google.nl/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Als EBS inderdaad met VDL's ingeschreven heeft, en zoals we weten bereid was zijn bod gestand te doen en de noodconcessie te rijden, en een bod gedaan had dat in ieder geval aantrekkelijk genoeg was om de vraag te krijgen tot gestanddoening, dan heeft Boerman heel wat uit te leggen aan Provinciale Staten. Hij heeft dan willens en wetens een motie genegeerd. Het blijft toch ook de vraag waarom hij weer bij Keolis op schoot kruipt terwijl er andere mogelijkheden waren.Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
Voor EBS is dit natuurlijk wel een kans: maak bekend wat je inschrijving was, en start een procedure tegen het besluit tot gunning van de noodconcessie aan Keolis en tegen het besluit tot hernieuwde aanbesteding. In de bezwaarprocedure zal de provincie de besluiten dan in ieder geval nogmaals moeten overwegen en moeten motiveren. Dat geeft ook Provinciale Staten de kans om druk uit te oefenen als ze het materieel echt zo belangrijk vinden (belangrijker dan vervoeraanbod?)
De productielocatie van materieel was en is natuurlijk geen beoordelingscriterium, maar het zou wel een toevallige bijkomstigheid kunnen zijn van gunning aan EBS. Als het waar is dat EBS met VDL-bussen zou rijden.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De verbinding Volendam - Amsterdam moest geleed electrisch worden gemaakt. Zover ik weet is alleen VDL een leverancier van geleed electrisch materieel.Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Vergeet niet de midi Citea's in de Haaglanden.
Was zelf wel benieuwd naar het aanbod van EBS, hoe ze het hebben aangepakt in de MRDH ben ik nog best tevreden over.
Was zelf wel benieuwd naar het aanbod van EBS, hoe ze het hebben aangepakt in de MRDH ben ik nog best tevreden over.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik denk dat ik maar alvast een leuke Amba als aandenken ga reserveren voor ze straks in december allen uit dienst gaan.
Dan zou ik kiezen voor de 4146/5112/5117/5118/5130/5135/5139/5143 of de 5149. Daarvan klinkt die voith tenminste fatsoenlijk als de chauffeur hem flink op zn staart trapt en lekker hoge toeren maakt als die een heuvelachtige weg op moet. (A)
Dan zou ik kiezen voor de 4146/5112/5117/5118/5130/5135/5139/5143 of de 5149. Daarvan klinkt die voith tenminste fatsoenlijk als de chauffeur hem flink op zn staart trapt en lekker hoge toeren maakt als die een heuvelachtige weg op moet. (A)
Laatst gewijzigd door MichOV op do 06 aug 2020, 18:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Sowieso blijven er een aantal voor TVV van Blauwnet. Daarnaast denk ik dat er wel wat op reserve blijven eerst.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ja dat was in Arnhem destijds ook het geval toen ze daar over gingen op die Man bussen bleven er een x aantal Amba's voor de spitsuren of in geval er weer eens een trolley uitviel. Reserve bussen houden is altijd verstandig want je weet maar nooit he.ovVeluwe schreef:Sowieso blijven er een aantal voor TVV van Blauwnet. Daarnaast denk ik dat er wel wat op reserve blijven eerst.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Daarnaast hangt het ook af welke vervoerder er dus komt. EBS heeft volgens mij nog wel wat Scania's reserve staan. Hoop dat ze EBS nog een kans kunnen geven.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Hoe zien die Scania's eruit dan? Iemand foto ergens?
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De elektrische versie van de Solaris Urbino is ook als gelede bus leverbaar. In Brussel rijdt er een serie van.CamilleKreemers schreef:De verbinding Volendam - Amsterdam moest geleed electrisch worden gemaakt. Zover ik weet is alleen VDL een leverancier van geleed electrisch materieel.Lijn 45 schreef:EBS heeft aan elektrische bussen alleen Citea's rijden. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze daarmee ook in IJssel-Vecht hebben ingeschreven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Heuliez leverde toen ook al Electrische gelede bussen.
Ik blub in het Drecht.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Rijn-Waal wordt 2022-2037, een 15-jarige concessie net als Berkel-Dinkel van 2023-2038Rikkel schreef:Het blijft spannend zo, maar zou de concessie dan 2022-2032 worden net als Rijn Waal?
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik vraag me wel af hoe de bussen het 15 jaar vol moeten gaan houden...
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ik verwacht eerder dat na 8 jaar het wagenpark wordt vervangen, danwel ergens tussen 8 tot 12 jaar met overname garantie.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Zoals ik al zei heeft BYD geen overeenkomst met de provincie. De provincie besteed busvervoer aan, niet bussen. De eisen worden aan de vervoerder gesteld. Alle eisen die nu al gesteld worden hebben betrekking op de uitvoering door de vervoerder: zij moeten vanaf het begin van de concessie kunnen rijden (en daar dus een garantie voor leveren) en in de uitvoering van het busvervoer geen CO2 uitstoten. Bij de artikelen waar jij naar linkt gaat het over de arbeidsomstandigheden waarin een product dat specifiek wordt aanbesteed is gemaakt.Abus schreef:Een provincie kan er voor kiezen om zelf de bussen te kopen of te leasen als ze zoveel invloed wil. Maar in het PvE eisen stellen aan het materieel kan natuurlijk ook gewoon, ook over de arbeidsomstandigheden.
Het opnemen van een merknaam of bepaalde herkomst mag niet.
Arbeidsomstandigheden:
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-5
https://www.pianoo.nl/nl/inkoopproces/f ... keurmerken
Herkomst of merk:
https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/ju ... ecificeren
Anders kan je hele rare situaties krijgen, bijvoorbeeld: een bouwcontract waarin eisen worden gesteld aan de productie van de drilboor die op het bouwterein wordt gebruikt. Waarschijnlijk is dat geeneens te achterhalen.
Neemt natuurlijk niet weg dat de provincie ook zelf bussen kan inkopen, zoals in Duitsland soms het geval is.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland leasen of kopen sommige provincies het materieel (Utrecht bijvoorbeeld een leasecontract voor bussen en eigendom van trams). Bij de eisen die PS van Overijssel wil stellen gaat het om de nieuwe concessie, en niet de afgelopen mislukte aanbesteding. Natuurlijk kan de provincie eisen aan dat materieel stellen, ook voor de noodconcessie. Zoals je kunt eisen dat ze ZE zijn, of minstens 15 zitplaatsen hebben en een rolstoelplaats, zo kun je ook eisen stellen aan de wijze van produceren van de bussen. Niets nieuws. Overheden stellen dat soort eisen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij de vleet in allerlei aanbestedingen. Alleen is er voor bussen nog geen Max Havelaar keurmerk o.i.d. Dat maakt het wat lastiger controleerbaar.
Bij projecten voor wegaanleg of wegonderhoud worden er overigens soms ook wel eisen gesteld aan het materieel dat gebruikt mag worden. Overheden bepalen zelf welke eisen ze stellen in een aanbesteding, en dat kan over de hele productieketen gaan, zo lang het maar niet strijdig is met de aanbestedingswet en de EU-regels.
Hier wat meer over eisen aan de keten. Ben benieuwd welke verklaring Keolis afgelegd heeft over het sociaal recht en arbeidsrecht in de keten... Juist Guangdong, waar ook BYD gevestigd is, is berucht.
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-4
Bij projecten voor wegaanleg of wegonderhoud worden er overigens soms ook wel eisen gesteld aan het materieel dat gebruikt mag worden. Overheden bepalen zelf welke eisen ze stellen in een aanbesteding, en dat kan over de hele productieketen gaan, zo lang het maar niet strijdig is met de aanbestedingswet en de EU-regels.
Hier wat meer over eisen aan de keten. Ben benieuwd welke verklaring Keolis afgelegd heeft over het sociaal recht en arbeidsrecht in de keten... Juist Guangdong, waar ook BYD gevestigd is, is berucht.
https://www.pianoo.nl/nl/themas/maatsch ... -sociale-4
Laatst gewijzigd door Abus op vr 07 aug 2020, 00:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten