Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Syntus Utrecht doet het anders aardig goed en daar is met minder geld ook een DRU uitbreiding gekomen.
Het is vooral gericht investeren en daar is in deze concessie de ruimte voor: de meeste dunne lijnen hoeven alleen maar doordeweeks aangedaan te worden en mogen bovendien qua route aangepast worden. Kan je de rest van de DRUs in de groeilijnen of potentiële groeilijnen gooien.
Elektrische bussen zijn (zeker als de provincie de infra betaalt) alleen in aanschaf duur.
Het is vooral gericht investeren en daar is in deze concessie de ruimte voor: de meeste dunne lijnen hoeven alleen maar doordeweeks aangedaan te worden en mogen bovendien qua route aangepast worden. Kan je de rest van de DRUs in de groeilijnen of potentiële groeilijnen gooien.
Elektrische bussen zijn (zeker als de provincie de infra betaalt) alleen in aanschaf duur.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Utrecht doet het goed? Het geld gaat er met gelede bussen tegelijk uit terwijl het met een Rosrario binnen gebracht wordt. Met name aan schadereparaties, kosten rituitval en kosten Randstad voor het continu zoeken naar personeel.
Het is nog erger dan de Veluwe in het begin.
Even wat duidelijk maken:
A-lijnen zijn de grote sterke lijnen zoals we die nu vooral kennen als Veluwelijn.
B-lijnen zijn de lijnen die eigenlijk gewoon normale voorziening zijn.
(A- en B lijnen mogen geen wijzigingen aan route plaats vinden)
C-lijnen zijn ontwikkellijnen. De bedoeling, en dat zie je in Apeldoorn goed terug, is dat deze lijnen op een andere manier ingevuld mogen worden. Maar..... dit moet OV volgens een dienstregeling blijven en mag niet omgezet worden naar vraagafhankelijk.
In de aanvullende vragen op het bestek is gesteld dat alle buslijnen moeten blijven bestaan met een vaste dienstregeling zoals de definitie Openbaar Vervoer is.
Vraagafhankelijk vervoer zit niet in de 3 nieuwe concessies, dit wordt een aparte aanbesteding indien hier behoefte aan is.
(Buurtbus is normaal OV).
Ze mogen bij C-lijnen dus wel vervoersstromen samenvoegen door bijvoorbeeld een buurtbuslijn in de spits te voorzien van een rit door een scholierenlijn, let hierbij op de parallelliteit van die lijnen. Met dit verschil dat een C-lijn grote bus niet zonder meer omgezet mag worden naar een buurtbuslijn.
Met name in de Nota van Inlichtingen zijn daar vragen over gesteld en duidelijke antwoorden gegeven waardoor afbraak van vervoer niet echt een issue meer is. Hiervoor zijn wel duidelijke kaders gesteld.
Het is nog erger dan de Veluwe in het begin.
Even wat duidelijk maken:
A-lijnen zijn de grote sterke lijnen zoals we die nu vooral kennen als Veluwelijn.
B-lijnen zijn de lijnen die eigenlijk gewoon normale voorziening zijn.
(A- en B lijnen mogen geen wijzigingen aan route plaats vinden)
C-lijnen zijn ontwikkellijnen. De bedoeling, en dat zie je in Apeldoorn goed terug, is dat deze lijnen op een andere manier ingevuld mogen worden. Maar..... dit moet OV volgens een dienstregeling blijven en mag niet omgezet worden naar vraagafhankelijk.
In de aanvullende vragen op het bestek is gesteld dat alle buslijnen moeten blijven bestaan met een vaste dienstregeling zoals de definitie Openbaar Vervoer is.
Vraagafhankelijk vervoer zit niet in de 3 nieuwe concessies, dit wordt een aparte aanbesteding indien hier behoefte aan is.
(Buurtbus is normaal OV).
Ze mogen bij C-lijnen dus wel vervoersstromen samenvoegen door bijvoorbeeld een buurtbuslijn in de spits te voorzien van een rit door een scholierenlijn, let hierbij op de parallelliteit van die lijnen. Met dit verschil dat een C-lijn grote bus niet zonder meer omgezet mag worden naar een buurtbuslijn.
Met name in de Nota van Inlichtingen zijn daar vragen over gesteld en duidelijke antwoorden gegeven waardoor afbraak van vervoer niet echt een issue meer is. Hiervoor zijn wel duidelijke kaders gesteld.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Schade is er in meerdere concessies, net zoals tekort aan personeel. zover ik weet heeft Syntus (int tegenstelling tot Connexxion) geen dure geledes meer in eigendom, maar laat dit aan Pouw over. In de vervoersplannen komt wel naar voren dat meerdere lijnen fors meer groeien dan verwacht (126, 17, 195, 50, uithoflijnen, nachtnet). Rustigere lijnen worden succesvol omgezet in flex opties of helemaal geschrapt (henschotermeerlijnen)
Enfin
Houd er overigens ook rekening mee dat spits DRUs meer waard zijn dan dal DRUs. C-lijnen, in de vorm van scholieren lijnen, leveren dus relatief veel op, terwijl deze vrij makkelijk uit te besteden zijn.
De enige complicerende factor is de beknellende percentages per gebied.
Enfin
Incorrect(A- en B lijnen mogen geen wijzigingen aan route plaats vinden)
De nota van inlichtingen is, zolang er niet direct wijzigingen worden gedaan aan de PvE, ondergeschikt aan de PvE.Voor de B-lijnen geldt het huidige Lijnennet als referentie voor het eerste jaar van de Concessie IJssel-Vecht. Dit betekent dat de Concessiehouder alle verbindingen tussen kernen/wijken die door één of meerdere B-lijnen geboden worden, moet blijven bieden, maar dat hij, met inachtneming van het bepaalde in paragraaf 4.1, deze verbindingen anders mag invullen (bijvoorbeeld combineren en/of koppelen van Lijnen, andere routes of andere locaties van Haltes) om beter aan te sluiten bij de vervoerbehoeften van Reizigers
Houd er overigens ook rekening mee dat spits DRUs meer waard zijn dan dal DRUs. C-lijnen, in de vorm van scholieren lijnen, leveren dus relatief veel op, terwijl deze vrij makkelijk uit te besteden zijn.
De enige complicerende factor is de beknellende percentages per gebied.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
https://www.destentor.nl/zwolle/pvv-teg ... ~a28ce4ac/
PVV is tegen gunning want: Chinese bussen
Zullen wel byds worden
PVV is tegen gunning want: Chinese bussen
Zullen wel byds worden
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ebusco produceert volgens mij ook in China.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De Ebusco 2.2 wordt (voorlopig) in China geproduceerd. Die composietbus gaan ze wel in Deurne bouwen vanaf 2020.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Keolis heeft wel met de BYD-bussen proefgereden in o.a. Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Provinciale Staten heeft toch zelf de eisen opgesteld? Hadden ze gewoon Nederlandse bussen moeten eisen.sirvinniei schreef:PVV is tegen gunning want: Chinese bussen
-
- Donateur
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Dit, en natuurlijk weer enorm grote achterhaalde stemmingmakerij. Ze zouden ook van te voren 'het volk' kunnen beschermen voor de 'kaalslag' in het OV met de gebruikelijke bombarie.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Ben bang dat een provincie dat niet kan eisen. Dan ben je al snel bezig met staatssteun, wat natuurlijk niet mag.Wubbo schreef:Provinciale Staten heeft toch zelf de eisen opgesteld? Hadden ze gewoon Nederlandse bussen moeten eisen.sirvinniei schreef:PVV is tegen gunning want: Chinese bussen
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Hoewel de PVV alles behalve mijn partij is snap ik hun sentiment wel. Hoe lang belooft Ebusco trouwens al bussen in Nederland te bouwen, want het is niet de eerste keer dat ik hoor dat ze volgend jaar echt in Nederland gaan bouwen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
En ze hebben ook een Ebusco demo op proef gehad.regenmaker schreef:Keolis heeft wel met de BYD-bussen proefgereden in o.a. Apeldoorn.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Het zit ook wel een beetje in de beschikbaarheid. Ebusco heeft de order portefeuille wel aardig vol met GD en AML.
VDL Berkhof heeft wel capaciteit, maar hebben ze wel voldoende?
Er is wel een mogelijkheid om te voorkomen dat het BYD en dat is wanneer de COR in de investeringsaanvraag het advies gaat geven om geen buitenlands materiaal te gaan bestellen. Dit is ook in Zweden gebeurd: Keolis wilde Solaris bestellen, OR in Stockholm was tegen, er moest Volvo komen. En dat kwam er ook.
VDL Berkhof heeft wel capaciteit, maar hebben ze wel voldoende?
Er is wel een mogelijkheid om te voorkomen dat het BYD en dat is wanneer de COR in de investeringsaanvraag het advies gaat geven om geen buitenlands materiaal te gaan bestellen. Dit is ook in Zweden gebeurd: Keolis wilde Solaris bestellen, OR in Stockholm was tegen, er moest Volvo komen. En dat kwam er ook.
When you're tired of London, you're tired of life
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Er zouden volgend jaar 2 prototypes van de 3.0 geleverd worden aan München. Bij het opzetten van een echte productielijn komt wel een en ander kijken. Zou wel eens 2021 kunnen worden voordat EBUSCO echt in Nederland bussen gaat bouwen.Suus schreef:Hoewel de PVV alles behalve mijn partij is snap ik hun sentiment wel. Hoe lang belooft Ebusco trouwens al bussen in Nederland te bouwen, want het is niet de eerste keer dat ik hoor dat ze volgend jaar echt in Nederland gaan bouwen...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Wat een verschrikkelijke stemmingmakerij. Ze doen het voorkomen alsof die bussen zo ongeveer op AliExpress worden besteld. :N Dat terwijl BYD gewoon een gerenommeerde Chinese autofabrikant is.sirvinniei schreef:https://www.destentor.nl/zwolle/pvv-teg ... ~a28ce4ac/
PVV is tegen gunning want: Chinese bussen
Zullen wel byds worden
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Vergeet niet dat China geen markt economie heeft zoals wij in het westen. Daardoor is dumping onder de kostprijs aan de orde van de dag, zijn de arbeidsomstandigheden op zijn minst twijfelachtig en kan VDL niet zomaar een fabriek in China neerzetten zonder dat een Chinees bedrijf daar mede-eigenaar van is.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Gunning is nu dus zes weken terug. Al bekend of er bezwaar of een rechtszaak aangespannen is? Of gaat deze gunning een keer zonder juridisch gedonder gepaard?Lijn65 schreef:https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/k ... echt-en-in
Keolis wint de aanbesteding IJssel-Vecht. Keolis gaat in deze concessie met 300 elektrische bussen rijden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Bewaartermijn loopt tot (en met?) 6 november.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Nee die termijn is vandaag rond 15:30 uur afgelopen.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... dRpbUJkF8Ugaat een bezwaartermijn van 6 weken lopen, tot 5 november 2019.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2980192333
Laatste pagina: "6 november 2019: einde bezwaartermijn "
Laatste pagina: "6 november 2019: einde bezwaartermijn "
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geen bezwaren ingediend tegen de gunning: https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/n ... -naar-keol
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Zozo, had ik niet gedacht gezien alle ophef over een naam op een trein :')
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Waarschijnlijk omdat de andere vervoerders wel zo verstandig zijn dat los van elkaar te zien, in tegenstelling tot sommige politici
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
17 miljoen reizigers per jaar, ofwel 50.000 per dag. Dat zijn er toch best wel erg weinig voor zo'n grote regio met anderhalf miljoen inwoners. Jammer dat er nog steeds niet staat wat de HOV-lijnen worden, want die zullen samen met de stadsdiensten toch de bulk van die 50.000 reizigers per dag moeten trekken.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
De stadsdienst Apeldoorn heeft zo'n 7.000 reizigers per dag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten