Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Syntus Utrecht doet het anders aardig goed en daar is met minder geld ook een DRU uitbreiding gekomen.
Het is vooral gericht investeren en daar is in deze concessie de ruimte voor: de meeste dunne lijnen hoeven alleen maar doordeweeks aangedaan te worden en mogen bovendien qua route aangepast worden. Kan je de rest van de DRUs in de groeilijnen of potentiële groeilijnen gooien.

Elektrische bussen zijn (zeker als de provincie de infra betaalt) alleen in aanschaf duur.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Utrecht doet het goed? Het geld gaat er met gelede bussen tegelijk uit terwijl het met een Rosrario binnen gebracht wordt. Met name aan schadereparaties, kosten rituitval en kosten Randstad voor het continu zoeken naar personeel.
Het is nog erger dan de Veluwe in het begin.

Even wat duidelijk maken:
A-lijnen zijn de grote sterke lijnen zoals we die nu vooral kennen als Veluwelijn.
B-lijnen zijn de lijnen die eigenlijk gewoon normale voorziening zijn.
(A- en B lijnen mogen geen wijzigingen aan route plaats vinden)
C-lijnen zijn ontwikkellijnen. De bedoeling, en dat zie je in Apeldoorn goed terug, is dat deze lijnen op een andere manier ingevuld mogen worden. Maar..... dit moet OV volgens een dienstregeling blijven en mag niet omgezet worden naar vraagafhankelijk.
In de aanvullende vragen op het bestek is gesteld dat alle buslijnen moeten blijven bestaan met een vaste dienstregeling zoals de definitie Openbaar Vervoer is.
Vraagafhankelijk vervoer zit niet in de 3 nieuwe concessies, dit wordt een aparte aanbesteding indien hier behoefte aan is.
(Buurtbus is normaal OV).
Ze mogen bij C-lijnen dus wel vervoersstromen samenvoegen door bijvoorbeeld een buurtbuslijn in de spits te voorzien van een rit door een scholierenlijn, let hierbij op de parallelliteit van die lijnen. Met dit verschil dat een C-lijn grote bus niet zonder meer omgezet mag worden naar een buurtbuslijn.
Met name in de Nota van Inlichtingen zijn daar vragen over gesteld en duidelijke antwoorden gegeven waardoor afbraak van vervoer niet echt een issue meer is. Hiervoor zijn wel duidelijke kaders gesteld.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

Schade is er in meerdere concessies, net zoals tekort aan personeel. zover ik weet heeft Syntus (int tegenstelling tot Connexxion) geen dure geledes meer in eigendom, maar laat dit aan Pouw over. In de vervoersplannen komt wel naar voren dat meerdere lijnen fors meer groeien dan verwacht (126, 17, 195, 50, uithoflijnen, nachtnet). Rustigere lijnen worden succesvol omgezet in flex opties of helemaal geschrapt (henschotermeerlijnen)

Enfin
(A- en B lijnen mogen geen wijzigingen aan route plaats vinden)
Incorrect
Voor de B-lijnen geldt het huidige Lijnennet als referentie voor het eerste jaar van de Concessie IJssel-Vecht. Dit betekent dat de Concessiehouder alle verbindingen tussen kernen/wijken die door één of meerdere B-lijnen geboden worden, moet blijven bieden, maar dat hij, met inachtneming van het bepaalde in paragraaf 4.1, deze verbindingen anders mag invullen (bijvoorbeeld combineren en/of koppelen van Lijnen, andere routes of andere locaties van Haltes) om beter aan te sluiten bij de vervoerbehoeften van Reizigers
De nota van inlichtingen is, zolang er niet direct wijzigingen worden gedaan aan de PvE, ondergeschikt aan de PvE.
Houd er overigens ook rekening mee dat spits DRUs meer waard zijn dan dal DRUs. C-lijnen, in de vorm van scholieren lijnen, leveren dus relatief veel op, terwijl deze vrij makkelijk uit te besteden zijn.
De enige complicerende factor is de beknellende percentages per gebied.
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door sirvinniei »

https://www.destentor.nl/zwolle/pvv-teg ... ~a28ce4ac/
PVV is tegen gunning want: Chinese bussen :lol:
Zullen wel byds worden
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5276
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

Ebusco produceert volgens mij ook in China.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door ArrivaBas »

De Ebusco 2.2 wordt (voorlopig) in China geproduceerd. Die composietbus gaan ze wel in Deurne bouwen vanaf 2020.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

Keolis heeft wel met de BYD-bussen proefgereden in o.a. Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:PVV is tegen gunning want: Chinese bussen :lol:
Provinciale Staten heeft toch zelf de eisen opgesteld? Hadden ze gewoon Nederlandse bussen moeten eisen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door JordiBrabant »

Dit, en natuurlijk weer enorm grote achterhaalde stemmingmakerij. Ze zouden ook van te voren 'het volk' kunnen beschermen voor de 'kaalslag' in het OV met de gebruikelijke bombarie.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Post »

Wubbo schreef:
sirvinniei schreef:PVV is tegen gunning want: Chinese bussen :lol:
Provinciale Staten heeft toch zelf de eisen opgesteld? Hadden ze gewoon Nederlandse bussen moeten eisen.
Ben bang dat een provincie dat niet kan eisen. Dan ben je al snel bezig met staatssteun, wat natuurlijk niet mag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Suus »

Hoewel de PVV alles behalve mijn partij is snap ik hun sentiment wel. Hoe lang belooft Ebusco trouwens al bussen in Nederland te bouwen, want het is niet de eerste keer dat ik hoor dat ze volgend jaar echt in Nederland gaan bouwen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5276
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Lijn 45 »

regenmaker schreef:Keolis heeft wel met de BYD-bussen proefgereden in o.a. Apeldoorn.
En ze hebben ook een Ebusco demo op proef gehad. :wink:
gkw1969
Berichten: 1773
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door gkw1969 »

Het zit ook wel een beetje in de beschikbaarheid. Ebusco heeft de order portefeuille wel aardig vol met GD en AML.
VDL Berkhof heeft wel capaciteit, maar hebben ze wel voldoende?

Er is wel een mogelijkheid om te voorkomen dat het BYD en dat is wanneer de COR in de investeringsaanvraag het advies gaat geven om geen buitenlands materiaal te gaan bestellen. Dit is ook in Zweden gebeurd: Keolis wilde Solaris bestellen, OR in Stockholm was tegen, er moest Volvo komen. En dat kwam er ook.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Hoewel de PVV alles behalve mijn partij is snap ik hun sentiment wel. Hoe lang belooft Ebusco trouwens al bussen in Nederland te bouwen, want het is niet de eerste keer dat ik hoor dat ze volgend jaar echt in Nederland gaan bouwen...
Er zouden volgend jaar 2 prototypes van de 3.0 geleverd worden aan München. Bij het opzetten van een echte productielijn komt wel een en ander kijken. Zou wel eens 2021 kunnen worden voordat EBUSCO echt in Nederland bussen gaat bouwen.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Wannes »

sirvinniei schreef:https://www.destentor.nl/zwolle/pvv-teg ... ~a28ce4ac/
PVV is tegen gunning want: Chinese bussen :lol:
Zullen wel byds worden
Wat een verschrikkelijke stemmingmakerij. Ze doen het voorkomen alsof die bussen zo ongeveer op AliExpress worden besteld. :N Dat terwijl BYD gewoon een gerenommeerde Chinese autofabrikant is.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door The Greyhound »

Vergeet niet dat China geen markt economie heeft zoals wij in het westen. Daardoor is dumping onder de kostprijs aan de orde van de dag, zijn de arbeidsomstandigheden op zijn minst twijfelachtig en kan VDL niet zomaar een fabriek in China neerzetten zonder dat een Chinees bedrijf daar mede-eigenaar van is.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 27 okt 2019, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

Lijn65 schreef:https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/k ... echt-en-in

Keolis wint de aanbesteding IJssel-Vecht. Keolis gaat in deze concessie met 300 elektrische bussen rijden.
Gunning is nu dus zes weken terug. Al bekend of er bezwaar of een rechtszaak aangespannen is? Of gaat deze gunning een keer zonder juridisch gedonder gepaard?
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Bewaartermijn loopt tot (en met?) 6 november.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door cassie127 »

Nee die termijn is vandaag rond 15:30 uur afgelopen.
gaat een bezwaartermijn van 6 weken lopen, tot 5 november 2019.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... dRpbUJkF8U
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2980192333

Laatste pagina: "6 november 2019: einde bezwaartermijn "
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Geen bezwaren ingediend tegen de gunning: https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/n ... -naar-keol
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door marvinkok »

Zozo, had ik niet gedacht gezien alle ophef over een naam op een trein :')
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door dennistd »

Waarschijnlijk omdat de andere vervoerders wel zo verstandig zijn dat los van elkaar te zien, in tegenstelling tot sommige politici :lol:
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door Abus »

17 miljoen reizigers per jaar, ofwel 50.000 per dag. Dat zijn er toch best wel erg weinig voor zo'n grote regio met anderhalf miljoen inwoners. Jammer dat er nog steeds niet staat wat de HOV-lijnen worden, want die zullen samen met de stadsdiensten toch de bulk van die 50.000 reizigers per dag moeten trekken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Bericht door regenmaker »

De stadsdienst Apeldoorn heeft zo'n 7.000 reizigers per dag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten