Pagina 1 van 136

Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 15:50
door regenmaker
Gezien de ontwikkelingen van deze nieuwe concessie lijkt me een apart topic wel handig.

Nota van Uitgangspunten (NvU)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 17:05
door Roeland
Interessant om de kaartjes te zien in die notitie.
Gemeente Barneveld staat hierin bij de zuidelijke concessie Rijn-Waal. Blijkbaar vallen de lijnen 102, 105, 107 en 108 dan binnen de concessie Rijn-Waal.
En ze willen IJssel-Vecht al in 2020 gaan aanbesteden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 21 mar 2018, 17:16
door regenmaker
De 105 en 107 zullen vrijwel zeker naar de concessie Rijn-Waal gaan. Voor de 102 en 108 kunnen ze in principe nog bij beide concessies horen, aangezien de concessiegrens ergens halverwege ligt. Bij de 102 neem ik even een lijn Apeldoorn - Barneveld in gedachten. Het wachten is uiteindelijk op het concept PvE dat augustus 2018 wordt besproken.

Verder lijkt me logisch dat de concessie IJssel-Vecht al per 2020 wordt aanbesteed, aangezien de concessie Midden Overijssel op 26 augustus 2020 afloopt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 12:09
door cassie127
Stadsbussen Zwolle rijden in 2020 elektrisch
De stadsbussen in Zwolle zullen vanaf 2020 elektrisch gaan rijden. Op termijn moet dat voor het hele gebied IJssel-Vecht gaan gelden. De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland hebben dit als onderdeel van de nieuwe aanbesteding voor het openbaar vervoer in een zogenaamde Nota van Uitgangspunten vastgelegd.

Bron en verder lezen: https://www.destentor.nl/zwolle/stadsbu ... a36082dbb/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 13:03
door Suus
Komt er nog iets als een OV-Bureau die het beleid uitstippelt of gaat elke provincie zijn eigen deel doen?

Want dan worden volgens huidige opvattingen de bussen in Flevoland goedkoper dan elders en rijden er in Overijssel na twee jaar geen streekbussen meer.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 13:05
door regenmaker
Elk provincie gaat zijn eigen deel doen volgens het NvU. Ze willen geen OV bureau. Elke provincie heeft zijn een eigen kernnet opgesteld. Voor Midden Overijssel zijn dit alleen Zwolle - Dedemsvaart en Deventer - Raalte.

Overigens heb ik dat stukje reikwijdte zelf bedacht. Dat is hoogstwaarschijnlijk herschreven op basis van onze wiki. Zie [wiki]Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)[/wiki].

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:13
door Durashift
regenmaker schreef:Elk provincie gaat zijn eigen deel doen volgens het NvU. Ze willen geen OV bureau. (..)

Toch lees ik in de NvU dit:
(..) Ten slotte hebben ervaringen na de oprichting van het Cluster OV Oost geleerd dat samenwerking
bijdraagt aan grotere daadkracht en efficiëntie bij het beheer van concessies. Meer uniformiteit in
eisen en normen die aan vervoerders gesteld worden en een heldere afbakening van beslissingen die
op ambtelijk dan wel bestuurlijk niveau genomen kunnen worden dragen daar aan bij. (..)


Lijkt mij dat in een bepaalde cluster vorming (bureau?) samenwerking tot betere resultaten zal leiden.. dan dat iedere provincie gaat doen wat die denkt dat goed is.. Waarom zou je dan allerlei concessies gaan samenvoegen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:20
door flipje
Er gaat een soort integratie plaats vinden van de 3 OV afdelingen van de 3 provincies. Men wisselt dus kennis en ervaring met elkaar uit > zie het als een soort OV Bureau light.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:22
door regenmaker
De autonomie van provincies gehandhaafd blijft, zodat provincies ook bij de nieuwe concessie-indeling hun eigen mobiliteitsbeleid kunnen ontwikkelen en realiseren. Iedere provincie kan namelijk haar eigen beleids- en financiële kaders vaststellen, zolang deze kaders aansluiten bij de gezamenlijke Nota van Uitgangspunten. Dit betekent bijvoorbeeld dat een provincie zelf kan besluiten om een buslijn in haar deel van de concessie toe te voegen of te schrappen zonder dat andere provincies hiervan de (financiële) gevolgen ondervinden.
Alleen het beheer van de concessies wordt samen gedaan. Iedere provincie is nog steeds zelf (financieel) verantwoordelijk voor zijn eigen buslijn.

Verder lees ik nog wat interessants (is dit Blauwnet?):
Elk concessiegebied kan zijn eigen huisstijl krijgen die door de vervoerder ontwikkeld wordt.
Uitzondering is de huisstijl voor de hoofdassen (A-categorie) die samen met de treindiensten het
hoofdnetwerk in de provincies vormen. Deze huisstijl wordt onder regie van de provincies ontwikkeld
en is duidelijk herkenbaar voor reizigers omdat deze in alle concessies gelijk is. Omdat daarnaast de
ervaring leert dat er vaak veel tijd overheen gaat voordat een nieuwe huisstijl is ingeburgerd, is het
niet wenselijk dat na afloop van de concessie de nieuwe vervoerder de (merk)bekendheid weer van
nul af moet opbouwen. Om die reden komt het eigendom van alle gegevens, productformules,
merken en huisstijlen bij de provincies te liggen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 16:33
door cassie127
Dan verwacht ik dat in IJssel-Vecht de kans zeer groot is dat de (huidige) Overijssel/Blauwnet huisstijl zal worden ingevoerd, aangezien deze bij een groot deel van de bevolking binnen deze nieuwe concessie al bekend is

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:32
door ovVeluwe
Dus als ik het goed lees kunnen de bussen in Gelderland dan alsnog een andere huisstijl hebben dan die in Overijssel? Of lees ik ergens overheen. :?

Daarnaast, wat is de toekomst van de Veluwelijn/Valleilijn eigenlijk? Blijven deze wel behouden in hun huisstijl?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 18:39
door regenmaker
Ja zoals ik het lees kan het zo zijn dat in Rijn-Waal een andere huisstijl komt dan in IJssel-Vecht (de vervoerder beslist). Alleen de huisstijl voor het HOV-netwerk wordt bepaald door de provincies. Ik denk dat ook de Veluwe- en Valleilijn in de nieuwe HOV-huisstijl gaan rijden, maar om dit zeker te weten hebben we het PvE nodig.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:35
door Mdk
Ik meen laatst ergens gelezen te hebben dat de valleilijn huisstijl blijft zodat connexxion de treinen enzo ook niet aan hoefde te passen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:40
door SuperGhost
De Valleilijn zit dan ook niet in een van deze 3 concessies :wink:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:43
door dennistd
De trein niet inderdaad, de bussen wel. Al hebben die niet heel veel met de trein te maken...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:49
door cassie127
Behalve dat beide onderdelen van deze lijnen dezelfde huisstijl dragen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 19:57
door regenmaker
De Valleilijn wordt eind 2021 ook aanbesteed, maar dan als aparte lijnconcessie.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 20:13
door Meltrain
cassie127 schreef:Behalve dat beide onderdelen van deze lijnen dezelfde huisstijl dragen
Nu nog wel, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te blijven. :wink:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 21:28
door Mdk
Ik meen me te herinneren dat datzelfde bestand/pagina/wat dan ook beschreef dat de veilleilijn, zowel het bus als het treindeel gewoon blijft en de huidige huisstijl houdt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 05 apr 2018, 23:39
door ovVeluwe
Van de Veluwelijn is toch niks meer van over, daar kunnen ze van maken wat ze willen. :N

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 10 apr 2018, 09:42
door regenmaker
Wel positief is het feit dat de provincie Gelderland nog steeds 18 miljoen per jaar uitgeeft aan het ov in het Gelderse deel van de concessie IJssel-Vecht. Het huidige financiële niveau blijft dus gehandhaafd

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 10 apr 2018, 11:31
door dennistd
Nee: door de inflatie is die 18 miljoen straks minder waard. Je kunt er dus minder ritten van laten rijden, dus komt het uiteindelijk gewoon neer op een bezuiniging.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 10 apr 2018, 11:56
door regenmaker
De laatste tijd is er hier en daar al wat bezuinigd, maar geen grote wijzigingen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 02 mei 2018, 07:22
door regenmaker
De provincies gaan 100 miljoen per jaar besteden aan de drie nieuwe concessies. Verder wordt in het NvU opgenomen dat men een versneld traject naar zero emissie wil voor de nieuwe concessies.

Verder moeten vervoerders per provincie een financieel bod doen bij de inschrijving.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 15 mei 2018, 06:46
door regenmaker
Het stadsvervoer van Lelystad wordt na 2021 zeer waarschijnlijk wel opgenomen in de concessie IJssel Vecht. Het dagelijks bestuur van de gemeente Lelystad heeft eind april laten weten af te willen zien van de verantwoordelijk van het ov, maar eist wel dat het inspraak houdt op de invulling van het stadsnet.

Bron 1 en Bron 2