Pagina 61 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:24
door Milco
Als de concessie dus deductief niet naar keolis zou gaan, wat is dan de mogelijke verwachting wat er gaat gebeuren met de BYD bussen die al onderweg zijn? Kunnen deze dan automatisch naar de “tweede inschrijver”?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:26
door Daelea
Thom69 schreef:Volgens RTV Oost is vanmiddag de gunning aan Keolis ingetrokken.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/332921/Ke ... -vals-spel
Net toegevoegd aan het artikel op RTV Oost:

"Eind juli wordt definitief besloten of de gunning wordt ingetrokken. Keolis heeft de kans om een zienswijze in te dienen tegen het besluit."

100% zeker is het dus pas over een paar weken.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:30
door HOV38
De Stentor:
Twee concurrerende vervoersbedrijven zijn gevraagd om een noodconcessie te organiseren vanaf december
Ben benieuwd welke..

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:39
door ovVeluwe
Transdev of Arriva misschien?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:50
door Suus
Ik heb de brief van de provincie gelezen, deze staat hier: https://api.notubiz.nl/documents/898146 ... ser&token=

De inschrijvingen van de nummers 2 en 3 van IJssel-Vecht voldeden aan de PvE, deze vervoerders worden gevraagd of ze hun aanbod nog gestand willen laten komen. Dezelfde vervoerders zullen worden gevraagd of ze ook noodconcessies willen aangaan voor Midden-Overijssel en Veluwe. Indien ze dat niet willen kunnen de provincies Overijssel en Gelderland genoodzaakt worden een vervoerder te verplichten het OV te verzorgen.

In het geval dat een van de twee andere vervoerders ja zegt op IJssel-Vecht kan deze concessie alsnog in december 2021 ingaan. Zeggen beide vervoerders nee op IJssel-Vecht, dan worden de noodconcessies voor twee jaar van toepassing maar wordt de concessie IJssel-Vecht bijna geheel zoals oorspronkelijk bedoeld ook weer in de markt gezet voor een startdatum in december 2022.

Keolis heeft na dagtekening nog twee weken om bezwaar in te dienen. Indien ze dat doen, en het vervolgens nog steeds niet eens zijn met de provincie, dan kunnen ze naar het College van Beroep voor het Bedrijfsleven stappen en ook om een schorsing van het intrekkingsbesluit vragen. Indien dat wordt toegekend kan Keolis doorgaan met de implementatie, maar de gunning wordt pas weer definitief als het College het intrekkingsbesluit van tafel veegt. Omdat er hoe dan ook OV moet worden aangeboden na half december, gaan de provincies Overijssel en Gelderland deze besluiten niet afwachten en alvast aan de slag met de noodconcessies.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 16:54
door PHS
Thom69 schreef:"Eind juli wordt definitief besloten of de gunning wordt ingetrokken. Keolis heeft de kans om een zienswijze in te dienen tegen het besluit."

100% zeker is het dus pas over een paar weken.
Even voor de (juridische) duidelijkheid: het lijkt te gaan om een voorgenomen besluit tot intrekking van de concessie. Zoals gebruikelijk is, wordt aan de betrokkene een zienswijze gevraagd, waarna het besluit wordt genomen. Dat de concessie wordt ingetrokken, staat dus nog niet vast; Keolis kan met argumenten komen waarom ze vinden dat ze alsnog de concessie moeten houden.
HOV38 schreef:De Stentor:
Twee concurrerende vervoersbedrijven zijn gevraagd om een noodconcessie te organiseren vanaf december
Ben benieuwd welke..
Er wordt niet uitgesloten dat er gesprekken zijn met Keolis voor een nooddienstregeling, iets dat tamelijk voor de hand ligt. Wat betreft die twee concurrerende vervoerbedrijven: ik neem aan Connexxion om IJsselmond voort te zetten, en Arriva voor Lelystad.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:00
door Lijn 45
Connexxion en Arriva blijven sowieso tot na december in IJsselmond en Lelystad rijden. Die gebieden zouden pas later bij IJssel-Vecht gaan horen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:01
door Suus
IJsselmond en Lelystad merken voorlopig niets van de gevolgen van het voornemen de gunning in te trekken, deze gebieden zouden pas later aan de concessie worden toegevoegd, de zittende vervoerders blijven daar gewoon rijden. Het probleem concentreert zich nu op de concessies Veluwe en Midden-Overijssel, die vervallen in december en de provincies willen daar ook niet meer verder met Keolis.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:27
door fred1954
Lopen die concessies Veluwe en Midden Overijssel a.s.december af of december 2021?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:33
door ArrivaBas
De concessies lopen aanstaande december al af.
Daarom lijken deze ontwikkelingen mij allemaal niet bepaald in het belang van de reiziger. Uiteraard is eerlijkheid ten opzichte van de concurrentie belangrijk (en valsheid in geschrifte kan een dure boete zijn!), maar om zo krap voor de ingangsdatum nog de concessie in te trekken heeft mogelijk verstrekkende gevolgen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:36
door CamilleKreemers
Ik vraag me af of door corona de vervoerders nog wel zitten te wachten op deze zeer ingewikkelde concessie. Ik kan me indenken dat een vervoerder daar niet op zit te wachten. Wel ben ik benieuwd naar de andere vervoerders.

Kan een overheid een vervoerder verplichten om de concessie uit te voeren? De provincie geeft dat aan als oplossing om Keolis weg te krijgen uit de huidige concessies.
Ook mogen alle kosten voor een heraanbesteding worden gedumpt bij Keolis?

Daarnaast, wat gaat dit voor gevolgen hebben bij komende aanbestedingen als Keolis daar inschrijft? Ze hebben het betreffende personeel al ontslagen EN een intern verbeterplan gemaakt om het te voorkomen (aldus Keolis).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:42
door fred1954
Zou me kunnen voorstellen dat één van de andere kandidaten toch wel geïnteresseerd is? Immers het is een concessie, waar in de komende jaren andere concessies aan toegevoegd zullen worden. Geen kleine jongen dus, uiteindelijk.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:46
door Suus
Als dit eerder was gebeurd misschien wel. Maar ik weet niet of je er iets van hebt meegekregen, maar er is sprake van een wereldwijde virusuitbraak met onbekende afloop waardoor (op dit moment) nog 40% van het dagelijkse aantal reizigers wegblijft.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 17:51
door Daniel
ArrivaBas schreef:maar om zo krap voor de ingangsdatum nog de concessie in te trekken heeft mogelijk verstrekkende gevolgen.
Dit is wel de laatst ingetrokken concessie ooit ja, al heeft Arriva ooit al laten zien dat in augustus een concessie (noodconcessie in dit geval) gunnen en in januari rijden kan. Maar met de omvang van IJssel-Vecht wordt materieel wel een grote uitdaging voor zo'n noodconcessie, voor een jaar ga je geen nieuwe vloot aanschaffen.
CamilleKreemers schreef:Daarnaast, wat gaat dit voor gevolgen hebben bij komende aanbestedingen als Keolis daar inschrijft? Ze hebben het betreffende personeel al ontslagen EN een intern verbeterplan gemaakt om het te voorkomen (aldus Keolis).
Op zich kunnen ze dan gewoon weer deelnemen, zie Qbuzz na de fraude in Limburg.
Mits ze niet failliet gaan doordat ze met onbruikbaar nieuw materieel zitten nu.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:04
door CamilleKreemers
Daniel schreef:
ArrivaBas schreef:maar om zo krap voor de ingangsdatum nog de concessie in te trekken heeft mogelijk verstrekkende gevolgen.
Dit is wel de laatst ingetrokken concessie ooit ja, al heeft Arriva ooit al laten zien dat in augustus een concessie (noodconcessie in dit geval) gunnen en in januari rijden kan. Maar met de omvang van IJssel-Vecht wordt materieel wel een grote uitdaging voor zo'n noodconcessie, voor een jaar ga je geen nieuwe vloot aanschaffen.
gebruik maken van een groep BYD-bussen die al gemaakt worden voor IJssel-Vecht?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:14
door Ruben
fred1954 schreef:Zou me kunnen voorstellen dat één van de andere kandidaten toch wel geïnteresseerd is? Immers het is een concessie, waar in de komende jaren andere concessies aan toegevoegd zullen worden. Geen kleine jongen dus, uiteindelijk.
Volgens dit artikel heeft de CEO van Connexxion er in ieder geval geen trek meer in.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:15
door The Greyhound
Milco schreef:Als de concessie dus deductief niet naar keolis zou gaan, wat is dan de mogelijke verwachting wat er gaat gebeuren met de BYD bussen die al onderweg zijn? Kunnen deze dan automatisch naar de “tweede inschrijver”?
Dat lijkt mij het probleem van Keolis. Misschien is er met een boete van de order af te komen. Anders kan Keolis ze wellicht ergens anders inzetten, Utrecht(?) of ergens in het buitenland.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:20
door fred1954
Ruben schreef:
Volgens dit artikel heeft de CEO van Connexxion er in ieder geval geen trek meer in.
Artikel zit helaas achter een betaalmuur.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:25
door Ruben
NRC schreef:De concessie aanbieden aan de nummer twee bij de aanbesteding is ook geen optie, zegt Pier Eringa, topman van Transdev (Connexxion). „In dat geval zeg ik: dank u, maar niet onder de voorwaarden van toen. Corona heeft alles veranderd.”

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:28
door Suus

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:32
door sirvinniei
De provincie wil nu opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning.
Lijkt me niet heel nuttig aangezien transdev al aangegeven heeft niet te willen rijden. Misschien wil de andere vervoerders nog?
De andere vervoerders hebben nu in ieder geval een ideale onderhandelingspositie aangezien er op een of andere manier toch vervoer moet komen vanaf december.

Edit: Woops heb wat berichten gemist. :')

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:45
door Milco
Ik ben heel erg benieuwd waar dit uiteindelijk naartoe gaat. Daarbij vraag ik mij dus af: komt er een noodconcessie voor één jaar of gaat de hele concessie naar een van de andere inschrijvers? Ik ga er vanuit dat de BYD-bussen dan niet meer ingezet gaan worden in IJssel-Vecht, maar als er een noodconcessie komt voor een jaar ga ik er wel vanuit dat de huidige vloot van Syntus tijdelijk wordt overgenomen? Anders scheep je de "tijdelijke" vervoerder alsnog op met de aanschaf van een serie bussen voor één jaar...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:47
door sirvinniei
Moet er dan per se elektrisch gereden worden in een noodconcessie?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:55
door Milco
Nee, daarom vraag ik mij ook af of de huidige Syntus-vloot dan overgenomen zou kunnen worden ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 07 jul 2020, 18:55
door gkw1969
Een noodconcessie wordt onderhands gegund met tijdelijke afspraken. Hier kan dus gekozen worden voor materieel wat niet conform bestekeis is. Doorrijden met het huidige materiaal is in Nederland niet gebruikelijk, maar zou natuurlijk wel kunnen.

Wanneer een overeenkomst wordt bereikt met een noodconcessie, dan zal er een nieuwe aanbesteding worden uitgeschreven met ingangsdatum december 2021. De opmerking van Pier Eringa hebben hier betrekking op. Hij wil een nieuwe aanbesteding en ik denk dat Anne Hettinga van Arriva dat ook wel, en waarom ook niet? De omzet blijft namelijk hetzelfde op 90 miljoen per jaar. Dus vervoerders gaan wat uitgekleder inschrijven zodat ze niet zoveel afhankelijk zijn van reizigersopbrengsten.

Afwachten wat er gaat gebeuren dus.