Er is namelijk alleen gevraagd aan Keolis de noodconcessie te rijden, daar is nog geen antwoord op gegeven.
Men gaat komende week kijken wat ze gaan doen.
Nou scheelt het dat er grofweg maar twee systemen zijn: pantograaf op de bus of pantograaf aan de paal.Abus schreef:Alleen de investering in de laadpalen is nu voor een korte periode, want of de vervoerder vanaf december 2022 hetzelfde systeem gebruikt, weet niemand.
Keolis stelt zelf, zonder enig voorbehoud, de noodconcessie te gaan rijden: https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/g ... ct-ijs-(1)marvinkok schreef:Misschien handig ook even de reactie Keolis af te wachten
Er is namelijk alleen gevraagd aan Keolis de noodconcessie te rijden, daar is nog geen antwoord op gegeven.
Men gaat komende week kijken wat ze gaan doen.
GS heeft tevens besloten om de noodconcessie door Keolis te laten rijden. Bij het inrichten van de noodconcessie hebben de provincies aangegeven dat zij zoveel mogelijk willen aansluiten bij de dienstregeling die voor de nieuwe concessie al in voorbereiding was, met daarbij de inzet van de nieuwe zero-emissie bussen. De provincies geven aan hierdoor verantwoord om te gaan met de belangen van het personeel en duurzaam om te gaan met het materieel. Naar verwachting gaat de nieuwe concessie in december 2022 van start.
Je hebt te maken met verschillende leveranciers van de palen, met eigen software, en ook met wisselende laadvermogens. Daarnaast kan er ook nog met de stekker geladen worden.Daniel schreef: Nou scheelt het dat er grofweg maar twee systemen zijn: pantograaf op de bus of pantograaf aan de paal.
De locaties van de palen kunnen een grotere uitdaging opleveren, want waar de vervoerder zijn stallingen inricht hangt deels ook van hun netwerkopzet af. En laadpalen op andere locaties dan stations moet je ook maar net langskomen.
Zijn de palen hier trouwens überhaupt van de vervoerder, of stelt de concessie verlener ze ter beschikking. In het laatste geval kan die natuurlijk prima een ermee compatibele bus voorschrijven.
.marvinkok schreef:Er staat alleen het besluit van de provincie...
Er staat nergens "we gaan rijden"
Zoals geschreven kijken ze komende week naar alle voorwaarden en gevolgen en besluiten dan wat de vervolgstappen gaan worden.
Wat is het alternatief? Je kan niet binnen een paar maanden een aanbesteding opstellen, uitschrijven en implenteren, daar heb je minimaal een jaar voor nodig.Hainje schreef:Kan me bijna niet voorstellen dat de andere vervoerders dit zomaar laten gebeuren.
Er staat "GS heeft tevens besloten om de noodconcessie door Keolis te laten rijden". Deze tekst staat op de site van Keolis.marvinkok schreef:Er staat alleen het besluit van de provincie...
Er staat nergens "we gaan rijden"
Zoals geschreven kijken ze komende week naar alle voorwaarden en gevolgen en besluiten dan wat de vervolgstappen gaan worden.
Is dat wel zo? Het vorige fraudegeval was met Qbuzz / Abellio in Limburg. Die fraude kwam in 2015 aan het licht en binnen de vijf jaar daarna heeft Qbuzz notabene twee concessies gewonnen (dus kennelijk is er niet zoiets als vijf jaar uitsluiting).Statler Rail schreef:Na fraude mag Keolis toch sowieso vijf jaar lang niet meer meedoen? Ze mogen dus nu doorrijden, maar daarna gaan ze het gebied zeker verliezen en mogen ze ook niet meedoen aan andere aanbestedingen.
Dan moeten de provincies dat nu als eis naar Keolis meenemen bij de noodconcessie, en Keolis moet ermee instemmen dat hun bussen doorverkocht worden. Misschien wil Keolis dat wel helemaal niet, omdat ze een zeer goede deal met BYD gesloten hebben.Milco schreef:Dat hangt weer af van de eisen van de nieuwe concessie. Er kan vast geëist worden dat de bussen vanuit de noodconcessie overgenomen dienen te worden naar de volgende (definitieve) concessie, ongeacht welk bedrijf dan gaat bieden en rijden.
Suus schreef:(..)
EBS heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de noodconcessies en het aanbod voor de definitieve concessie IJssel-Vecht gestand te doen. Arriva is geagiteerd omdat zij niet gevraagd zijn. De provincies hebben echter besloten, gezien de lange gerechtelijke procedures die het direct overstappen naar EBS tot gevolg kunnen hebben, om de zittende vervoer te vragen voor de noodconcessie. (..)
Dat lijkt me toch ook een recept voor rechtszaken: een vervoerder vragen het bod gestand te doen, maar dan vervolgens toch niet gunnen aan EBS. EBS loopt de concessie nu dus mis door een twijfelachtige door populisme ingegeven keuze van de provincies (gepiep van de chauffeurs van Keolis in de media, en een rare brief van ROVER lonen dus). EBS heeft dus een aantoonbaar nadeel, en kan via de rechter proberen de nieuwe aanbesteding te stoppen en de concessie alsnog te krijgen.Suus schreef: EBS heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in de noodconcessies en het aanbod voor de definitieve concessie IJssel-Vecht gestand te doen. Arriva is geagiteerd omdat zij niet gevraagd zijn.
Op de website van Flevoland staat helemaal nog geen nieuwsbericht over de intrekking. Die provincie leunt voor veel dossiers tegenwoordig zwaar op andere provincies. Gebrek aan bestuurskracht?Suus schreef: Flevoland heeft nog geen brief gepubliceerd, dat is jammer want daar had ik graag iets willen lezen over een verlenging van de concessie Lelystad van Arriva. Bij Gelderland heb ik nog niet gekeken maar ik vermoed dat de strekking daar ongeveer gelijk zal zijn als Overijssel.
Suus schreef:Het lijkt erop dat de nadruk van Keolis op de verloren investeringskosten in de zienswijze toch enige indruk heeft gemaakt. Ik vermoed dat het ingehuurde advocatenbureau hier een jarenlange rechtszaak over deze kosten aannemelijk leek. Definitief gunnen aan Keolis was ook uitgesloten, dat zou weer lange processen met de andere vervoerders opleveren en doet niet recht aan de ernst van de zaak. Het lijkt mij dat er enigszins wordt gehoopt dat Keolis procedures nu achterwege zal laten door toch nog twee jaar werk aan te bieden. Dat er toch nog processen gevoerd gaan worden lijkt mij niet uitgesloten, want in de brief van de provincie Gelderland wordt aangegeven dat Keolis zal worden aangesproken voor de kosten van de huidige situatie en het opnieuw moeten aanbesteden van IJssel-Vecht.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten