Pagina 80 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 08:35
door regenmaker
De provincies willen de Chinese bussen houden voor de noodconcessie. Dit is tegen het zere been van de PVV in Overijssel. De bussen worden rijklaar gemaakt bij Eaton in Hengelo.

RTV Oost

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 08:51
door Dafdriver
Met de order van de BYD bussen was niks vreemds aan de hand dus daar weinig tegen in te brengen voor de inzet van die bussen de komende 2 jaar. Belangrijker is om zwart op wit vast te leggen wat er na de afloop met die bussen moet gebeuren. Een overnameplicht zou dan zeer in het voordeel zijn van Keolis en dat lijk me geen handige actie als je een vervoerder wilt bestraffen voor hun wandaden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 09:38
door teun
Lekker kop weer van de lokale omroep hoor...

Verder ook nogal weinig inhoud over mogelijke voorwaarden waaronder Keolis nu dan wel zou gaan rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 16:37
door sirvinniei
Dafdriver schreef: zo 06 sep 2020, 08:51 Met de order van de BYD bussen was niks vreemds aan de hand dus daar weinig tegen in te brengen voor de inzet van die bussen de komende 2 jaar. Belangrijker is om zwart op wit vast te leggen wat er na de afloop met die bussen moet gebeuren. Een overnameplicht zou dan zeer in het voordeel zijn van Keolis en dat lijk me geen handige actie als je een vervoerder wilt bestraffen voor hun wandaden.
Een overnameplicht tegen marktconforme prijs is juist voordelig voor de andere vervoerders. Keolis heeft al de bussen (die gedeeltelijk afgeschreven zijn) en kan ze makkelijk voor de nieuwe concessie inzetten (als ze niet uitgesloten worden).
Wanneer de bussen overgenomen moeten worden valt dat voordeel weg.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 17:35
door Suus
sirvinniei schreef:
Dafdriver schreef: zo 06 sep 2020, 08:51 Met de order van de BYD bussen was niks vreemds aan de hand dus daar weinig tegen in te brengen voor de inzet van die bussen de komende 2 jaar. Belangrijker is om zwart op wit vast te leggen wat er na de afloop met die bussen moet gebeuren. Een overnameplicht zou dan zeer in het voordeel zijn van Keolis en dat lijk me geen handige actie als je een vervoerder wilt bestraffen voor hun wandaden.
Een overnameplicht tegen marktconforme prijs is juist voordelig voor de andere vervoerders.
Nee, want Keolis gaat natuurlijk zichzelf geen prijs aanrekenen voor de bussen die ze al hebben. Als ze niet worden uitgesloten winnen ze dus de nieuwe concessie alsnog.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 17:50
door dennistd
Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de bussen via een leasemaatschappij aangeschaft zijn, en niet in eigendom van Keolis zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 18:59
door willie
regenmaker schreef: zo 06 sep 2020, 08:35 De provincies willen de Chinese bussen houden voor de noodconcessie. Dit is tegen het zere been van de PVV in Overijssel. De bussen worden rijklaar gemaakt bij Eaton in Hengelo.

RTV Oost
Gelukkig heeft de PVV in Overijssel niets te vertellen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 22:04
door Durashift
dennistd schreef: zo 06 sep 2020, 17:50 Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de bussen via een leasemaatschappij aangeschaft zijn, en niet in eigendom van Keolis zijn.
Dan zal Keolis na 2 jaar (indien zij niet de volgende aanbesteding winnen of uitgesloten zijn van inschrijving) moeten afrekenen met de leasemij. welke vervolgens een nieuw contract met de nieuwe vervoerder moet sluiten.

Dan is ook de leasevorm van belang: financial lease of volledig operationeel? Bij de eerste ligt het restwaarde risico bij Keolis. Een nieuwe vervoerder zal proberen de bussen zo voordelig mogelijk over te kopen.. dus dat is dan een lagere restwaarde voor Keolis (boekwaarde).
Daar is natuurlijk, op papier, wel mee te schuiven etc.

Zal ook afhangen welke financieringsmaatschappij de bussen aangekocht heeft en verhuurt aan Keolis NL.
Als dat via Frankrijk gaat en er een Franse bank daarbij in het spel is.. kan het misschien allemaal wel voordelig uitpakken als, bijvoorbeeld, Transdev de concessie over 2 jaar gaat rijden. Laat die Fransen op holding niveau maar ff schuiven met de 'Ecole vrienden' bij de bank, denk ik dan. :|

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 22:53
door Suus
Keolis is onderdeel van de SNCF, Transdev van het ontwikkelingsfonds van de Franse overheid. Je kan niet zomaar tussen die twee bedrijven schuiven, ondanks dat je vroeg of laat in het afpellen van de ui de Franse staat tegenkomt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 07:06
door SuperGhost
Suus schreef: zo 06 sep 2020, 17:35
sirvinniei schreef:
Dafdriver schreef: zo 06 sep 2020, 08:51 Met de order van de BYD bussen was niks vreemds aan de hand dus daar weinig tegen in te brengen voor de inzet van die bussen de komende 2 jaar. Belangrijker is om zwart op wit vast te leggen wat er na de afloop met die bussen moet gebeuren. Een overnameplicht zou dan zeer in het voordeel zijn van Keolis en dat lijk me geen handige actie als je een vervoerder wilt bestraffen voor hun wandaden.
Een overnameplicht tegen marktconforme prijs is juist voordelig voor de andere vervoerders.
Nee, want Keolis gaat natuurlijk zichzelf geen prijs aanrekenen voor de bussen die ze al hebben. Als ze niet worden uitgesloten winnen ze dus de nieuwe concessie alsnog.
Ligt eraan hoe het afgesproken wordt, als de afspraak is dat Keolis ze voor de restwaarde moet verkopen een de volgende concessie-winnaar, dan hebben ze geen voordeel lijkt me. Immers: de afboeking die Keolis dan moet doen als ze de concessie winnen is dan even groot als die van de concurrenten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 02:34
door dennistd
Woensdag kwam ik langs Eaton in Hengelo waar de nieuwe BYD's afgebouwd worden (zie dit premium-artikel)

Afbeelding

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 11:17
door MichOV
Zijn er eigenlijk destijds ook nog gelede bussen van BYD besteld of komen er geen verlengde varianten zoals we die nu kennen in het huidige wagenpark van Syntus?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 11:19
door Tom98
13 meter is het langste geloof ik.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 11:36
door Lijn 45
De enige geledes worden de CapaCity's rond Zwolle en de CNG'ers rond Ede.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 18 sep 2020, 12:53
door ovVeluwe
De gelede CNG's gaan ingezet worden op lijn C3 Ede-Wageningen, de CapaCity's op lijn 7 en 9 in Zwolle. Gok wel dat de MAN's (ex-Arriva) buiten dienst gaan(?) Zal het overschot aan Citaro's op andere lijnen worden ingezet waar nodig?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 22 sep 2020, 17:03
door marvinkok
Op ons intranet is een bericht geplaatst dat de onderhandelingen over de tweejarige noodconcessie IJssel-Vecht klaar zijn en Keolis het daadwerkelijk gaat uitvoeren volgens het vervoerplan en met de bussen zoals het ook bedoeld was vanaf december.
Zal vast een bericht in de regionale media over verschijnen vandaag.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 22 sep 2020, 17:23
door MichOV
Thnx voor de update marvinkok

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 22 sep 2020, 18:40
door marvinkok
Er is overigens nog een bezwaartermijn van 6 weken...
Ook wordt uitdrukkelijk gemeld dat het niet de bedoeling is dat Keolis winst maakt met deze noodconcessie.

Persbericht Provincie Gelderland

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 22 sep 2020, 19:20
door cassie127
Keolis mag noodconcessie IJssel-Vecht rijden

Op 22 september heeft Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel en Gelderland Keolis laten weten dat zij de tweejarige noodconcessie voor de provincies Overijssel en Gelderland per 13 december aanstaande mag rijden. Het besluit volgt nadat GS het IJssel-Vecht contract op 4 augustus heeft ingetrokken na de door Keolis gemelde onregelmatigheden die tijdens het aanbestedingsproces in 2019 zijn gepleegd.

Frank Janssen, CEO Keolis Nederland: “De onderhandelingen tussen de provincie en Keolis zijn constructief verlopen. Het belang van het continueren van de mobiliteit voor de inwoners van Overijssel en Gelderland heeft hierbij voorop gestaan.”

https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/k ... cht-rijden

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: di 22 sep 2020, 19:34
door cassie127
PREMIUM: Keolis verliest wel Lelystad. Die concessie mogen ze niet als noodconsessie gaan rijden.
Vervoerder Keolis gaat vanaf 13 december de noodconcessie voor het busvervoer in grote delen van Gelderland en Overijssel uitvoeren, maar niet in Flevoland. Arriva, dat het busvervoer in Lelystad nu verzorgt, krijgt eerste keuze.  

Arriva heeft nog de tijd. Lelystad maakt pas vanaf 4 september volgend jaar onderdeel uit van het nieuwe concessiegebied IJssel-Vecht, dat in etappes van kracht wordt. 

De noodconcessie geldt twee jaar. In de tussentijd wordt een nieuwe aanbesteding uitgeschreven.

Dat maakten de drie provincies vanmiddag bekend. Aanvankelijk leek het erop dat Keolis de noodconcessie ook voor Lelystad toebedeeld zou krijgen. Maar dat mag niet omdat Arriva nu al in Lelystad rijdt en daarom eerst de kans moet krijgen om er de dienstregeling tijdens de noodconcessie te verzorgen.

https://www.destentor.nl/zwolle/keolis- ... ~a8bebc37/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 03:50
door SuperGhost
Als ik het zo lees, dan blijven de huidige vervoerders dus gewoon hun huidige concessie iets langer rijden, alleen worden die van Gelderland en Overijssel (beiden in handen van Keolis) administratief bij elkaar gevoegd en moet Keolis daar als straf het voorgestelde aanbod voor die twee gebieden alsnog aanbieden zonder dat ze winst mogen maken?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 07:32
door Roeland
cassie127 schreef: di 22 sep 2020, 19:20 Keolis mag noodconcessie IJssel-Vecht rijden
Bijna iedereen blij...
cassie127 schreef: di 22 sep 2020, 19:34 PREMIUM: Keolis verliest wel Lelystad. Die concessie mogen ze niet als noodconsessie gaan rijden.
... en ook Abus blij?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 07:35
door regenmaker
Ligt eraan of Arriva instemt met anderhalf jaar langer doorrijden. Het overleg zou nog gaande zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 23 sep 2020, 11:04
door Abus
Ik zag het zojuist op Omroep Flevoland.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... met-keolis

Ik weet niet of ik er blij mee ben. Voor het personeel van Arriva is het wel prettig nieuws dat ze niet voor anderhalf jaar naar Keolis over moeten, maar bij hun huidige werkgever kunnen blijven. Qua vervoeraanbod blijft het vaag. Maar inderdaad is het ook maar de vraag of Arriva wil blijven rijden, en tegen welke voorwaarden. Het verrast me dat Overijssel en Gelderland er al uit zijn met Keolis, maar Flevoland "bekijkt eerst of Arriva vanaf volgend jaar het stadsvervoer kan blijven verzorgen". Zo loop je dus achter de feiten aan, en kan Arriva bij gebrek aan concurrentie ook van alles gaan eisen.

De uitgangssituatie daabij is niet goed. Ikzelf heb sinds de uitbraak van corona niet meer in het OV gezeten, en ik ben niet de enige. Het autoverkeer in Lelystad is de laatste tijd erg druk, de bussen hebben hooguit een handjevol reizigers, en bij het treinstation is het ook akelig stil. Ik betwijfel of Arriva op deze wijze zo maar door wil rijden, of dat de provincie uiteindelijk alsnog naar Keolis terug moet. Het zou me niets verbazen als het OV-aanbod in Lelystad er hoe dan ook alsnog op achteruitgaat. Laten we niet vergeten dat het het PvE IJssel-Vecht was dat de ruimte bood voor de inkrimping. Het zou me niets verbazen als de provincie dat nog steeds acceptabel vindt. Gelderland en Overijssel zijn een stuk transparanter over de ambities dan Flevoland.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:52
door Petert87
Het zou toch ook omslachtig zijn als Keolis ook een noodconcessie gaat rijden in Lelystad? Dan hebben ze als of winst in gebied bij verlies van de concessie. Daarnaast is het raar als Keolis wel in Lelystad gaat rijden terwijl het in theorie mogelijk is dat het over 2 jaar weer bij een andere vervoerder kan komen