Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Voor de geïnteresseerden: op een terrein in het Brabantse Oosterhout zijn dertien mini-BYD’s gearriveerd die binnenkort in IJssel-Vecht gaan rijden op de lijnen 1 (Harderwijk), 104, 110 en 170. De bussen hebben de 24xx-nummering en gaan dus de Rosero’s vervangen die vermoedelijk terugkeren naar Utrecht.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
13 BYD's ter vervanging van 4 Rosero's en 2 Sprinters? Is dat niet wat overdaad? Of gaan de grote BYD's dan ook van lijn 1-104 af?
En blijft lijn 106 als enige streeklijn gereden worden met Sprinters?
En blijft lijn 106 als enige streeklijn gereden worden met Sprinters?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Oorspronkelijk was het materieel voor de Lelystadse stadsdienst volgens mij ook inbegrepen in de order van Keolis bij BYD, die rijden ze nu dus niet meer maar daar waren veel van deze midibussen wel voor bedoeld.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Er worden 7 Rošero's vervangen, niet 4.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Klopt het dat Keolis Amba's 2146 en 2148 voor IJssel-Vecht tijdelijk rijden?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Dat zijn die ex-Veolia Ambassadors toch? Die zijn naar mijn weten al jaren buiten dienst/terzijde/gesloopt/iets daarvan...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Dat is een fout in Busposities.
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
https://www.ovpro.nl/bus/2021/05/06/ext ... -afgerond/
Sinds afgelopen week zijn alle BYD's door de verbeterstraat geweest en zouden alle grote problemen opgelost moeten zijn. De diensten van de CNG MAN's zijn daarom ook al sinds enkele weken gestaakt (op drie busjes in Ede na). Deze staan nu bij elkaar op de oude stalling in Zwolle om ook richting Womy afgevoerd te worden.
Desondanks was er rond half zes vandaag nog een bijzonder tafereel op het busstation in Zwolle: er was toch nog een BYD gesneuveld en deze stond jammerlijk genoeg direct op het eerste perron aan de spoorzijde komende vanaf de busbrug. Voor het afslepen blokkeerde de takelwagen dientengevolge de volledige rijbaan, waardoor alle bussen die vanaf de busbrug kwamen noodgedwongen tegen het verkeer in rechtsom moesten. Bussen die aan de spoorzijde halteerden moesten vervolgens een heel stuk achteruitrijden naar hun eigen halte, hetgeen een bijzonder gezicht van een colonne achteruitrijdende bussen opleverde. Bij het wegrijden conflicteerde dit vervolgens ook aardig met de door de spits vele bussen die over de eveneens smalle rijbaan achteruit kwamen rijden. Mijn C1 kreeg zo +13 aan zijn broek.
Sinds afgelopen week zijn alle BYD's door de verbeterstraat geweest en zouden alle grote problemen opgelost moeten zijn. De diensten van de CNG MAN's zijn daarom ook al sinds enkele weken gestaakt (op drie busjes in Ede na). Deze staan nu bij elkaar op de oude stalling in Zwolle om ook richting Womy afgevoerd te worden.
Desondanks was er rond half zes vandaag nog een bijzonder tafereel op het busstation in Zwolle: er was toch nog een BYD gesneuveld en deze stond jammerlijk genoeg direct op het eerste perron aan de spoorzijde komende vanaf de busbrug. Voor het afslepen blokkeerde de takelwagen dientengevolge de volledige rijbaan, waardoor alle bussen die vanaf de busbrug kwamen noodgedwongen tegen het verkeer in rechtsom moesten. Bussen die aan de spoorzijde halteerden moesten vervolgens een heel stuk achteruitrijden naar hun eigen halte, hetgeen een bijzonder gezicht van een colonne achteruitrijdende bussen opleverde. Bij het wegrijden conflicteerde dit vervolgens ook aardig met de door de spits vele bussen die over de eveneens smalle rijbaan achteruit kwamen rijden. Mijn C1 kreeg zo +13 aan zijn broek.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Kwam vanmiddag een RRReis-BYD tegen op de Arnhemseweg in Leusden-Zuid in oostelijke richting rijdend. Doen ze soms ook bij de werkplaats in Amersfoort wat werk aan de bussen van IJssel-Vecht?
Enkele weken terug namelijk ook al eens een RRReis-Citaro CNG aangetroffen op de Bunschoterstraat in Amersfoort. Beide helaas te laten in de gaten gehad om er ook een foto van te hebben.
Enkele weken terug namelijk ook al eens een RRReis-Citaro CNG aangetroffen op de Bunschoterstraat in Amersfoort. Beide helaas te laten in de gaten gehad om er ook een foto van te hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Klopt; volgens mij worden sowiso de Citaro CNG G's in Amersfoort onderhouden.
Heb ik een andere vraag:
Sinds afgelopen maandag rijden de Rosero's op lijn 170 ('t Harde - Twello), maar die bussen rijden vaak maar 1 of 2 slagen heen en weer en gaan dan weer naar binnen en komen er pas later op de dag weer naar buiten. Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?
Heb ik een andere vraag:
Sinds afgelopen maandag rijden de Rosero's op lijn 170 ('t Harde - Twello), maar die bussen rijden vaak maar 1 of 2 slagen heen en weer en gaan dan weer naar binnen en komen er pas later op de dag weer naar buiten. Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Ik zie inderdaad net een foto van twee RRReis Citaro geledes bij Buspartners Amersfoort.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
De Citaro die ik tegenkwam was dan juist weer een 12-meter variant, dus dan heeft kennelijk alles daar onderhoud.
De situatie lijkt immers sterk op lijn 110 waar ook om de paar slagen de bus leeg naar stalling Ede gaat, terwijl je op zo'n Rosero ook gewoon alleen de chauffeur zou kunnen aflossen.
Zowel in 't Harde als Twello komen geen andere lijnen met normale bussen, dus ik neem aan dat het iets met de chauffeursdiensten te maken heeft die kennelijk al zijn afgestemd op elektrisch materieel (wat eens in de zoveel tijd naar de stalling zal moeten om even bij te laden)
De situatie lijkt immers sterk op lijn 110 waar ook om de paar slagen de bus leeg naar stalling Ede gaat, terwijl je op zo'n Rosero ook gewoon alleen de chauffeur zou kunnen aflossen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
In principe zou je er voor kunnen kiezen om lijn 170 te koppelen aan lijn 15 en vanuit Apeldoorn te laten rijden. Lijn 110 zou je aan lijn 104 kunnen koppelen en volledig vanuit Harderwijk kunnen exploiteren. Sowieso ben ik wel benieuwd hoe het netwerk en diensten eruit gaan zien als de lijnen rond Barneveld worden overgeheveld naar Rijn-Waal.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Lijn 110 en 104 is inderdaad wel een apart geval. Beide met hetzelfde materieel en gelijktijdig in Barneveld, maar ze rijden niet op elkaar door en mede daardoor zit je ook met die frequente uitwisselingen van bussen op de 110 (op welk moment ik ook uit het raam kijk op m'n werk, ik zie altijd wel een keer een Rosero over de A30 langskomen).
Al lijkt daarmee al rekening gehouden te zijn met de toekomstige concessiegrens waarin 104 bij IJssel-Vecht blijft en 110 naar Rijn-Waal zou gaan. (En op basis van het lijnenoverzicht in het concept-vervoerplan lijkt de koppeling 105-205 in Barneveld dan ook te vervallen)
Maarja, laat RRReis nu eerst maar eens bedenken waar lijn 110 nu eindigt... sinds deze week t/m de herfstvakantie staat die er nu in tot Scherpenzeel, Pluimenweg. Waar je dus niet kunt keren (want ligt net na een rotonde) en vervolgens dus alsnog langs halte De Molen rijdt, die ook nog gewoon fysiek aanwezig is
Al lijkt daarmee al rekening gehouden te zijn met de toekomstige concessiegrens waarin 104 bij IJssel-Vecht blijft en 110 naar Rijn-Waal zou gaan. (En op basis van het lijnenoverzicht in het concept-vervoerplan lijkt de koppeling 105-205 in Barneveld dan ook te vervallen)
Maarja, laat RRReis nu eerst maar eens bedenken waar lijn 110 nu eindigt... sinds deze week t/m de herfstvakantie staat die er nu in tot Scherpenzeel, Pluimenweg. Waar je dus niet kunt keren (want ligt net na een rotonde) en vervolgens dus alsnog langs halte De Molen rijdt, die ook nog gewoon fysiek aanwezig is
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Wel vreemd dan inderdaad dat ze met de concessiegrens wel rekening zouden houden met lijnen 104/110 maar niet met 105/205. Tegen die tijd zou je de 104 aan de 205 en de 105 aan de 110 kunnen koppelen. Zit je wel in verschil met materieelgrootte. Vraag is natuurlijk of de 110 wel blijft rijden of gewoon weer wordt opgeheven als deze overgaat naar een andere vervoerder. Kan me niet voorstellen dat het een reizigersmagneet is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Ik denk dat het te maken heeft met:
- de 105/205 was het voortzetten van een bestaande koppeling en dus alleen een kwestie was van wanneer je die koppeling schrapt, terwijl de 104/110 een nieuwe koppeling zou zijn en je mensen dan aan een doorkoppeling laat wennen die binnen een paar jaar al niet meer zou bestaan.
- de 110 nog slechts een proeflijn is volgens mij en bij falen het makkelijk te schrappen is als het een los lijntje is dan als het gekoppeld is aan een andere lijn (immers dan zou de vervoerder ook moeten rechtvaardigen waarom de verbinding vanuit Kootwijkerbroek en Stroe naar bijv. de scholen in Barneveld-Zuid zou vervallen)
Wat betreft de toekomst wanneer de koppeling van de 105/205 niet meer mogelijk zou zijn: het zou mij niets verbazen als de 105 dan zijn eindpunt bij halte Troelstralaan zou krijgen. Daar kun je immers keren én er is ook een belangrijke VO-school nabij.
- de 105/205 was het voortzetten van een bestaande koppeling en dus alleen een kwestie was van wanneer je die koppeling schrapt, terwijl de 104/110 een nieuwe koppeling zou zijn en je mensen dan aan een doorkoppeling laat wennen die binnen een paar jaar al niet meer zou bestaan.
- de 110 nog slechts een proeflijn is volgens mij en bij falen het makkelijk te schrappen is als het een los lijntje is dan als het gekoppeld is aan een andere lijn (immers dan zou de vervoerder ook moeten rechtvaardigen waarom de verbinding vanuit Kootwijkerbroek en Stroe naar bijv. de scholen in Barneveld-Zuid zou vervallen)
Wat betreft de toekomst wanneer de koppeling van de 105/205 niet meer mogelijk zou zijn: het zou mij niets verbazen als de 105 dan zijn eindpunt bij halte Troelstralaan zou krijgen. Daar kun je immers keren én er is ook een belangrijke VO-school nabij.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Dit zal zoals Daniël al aangaf inderdaad te maken hebben met de voorbereidingen voor de BYD's die onder andere op lijn 170 gaan rijden. Voor zover ik weet was het de bedoeling om de BYD K7U's per 9 mei in te zetten, dus hoogstwaarschijnlijk zijn per die datum dan ook de omlopen al aangepast aan het tussentijds opladen.Etienne schreef: ↑vr 14 mei 2021, 21:28 Heb ik een andere vraag:
Sinds afgelopen maandag rijden de Rosero's op lijn 170 ('t Harde - Twello), maar die bussen rijden vaak maar 1 of 2 slagen heen en weer en gaan dan weer naar binnen en komen er pas later op de dag weer naar buiten. Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
De bus wisselingen zijn alleen op station 't Harde. Momenteel rijden de bussen vanuit Vaassen (1808 en 1810), en af en toe wordt er een gewisseld (1809). De omlopen die ik heb gezien zijn 263 en 761 (zullen er vast wel meer zijn). Het laden van de bussen gaat straks gebeuren in Zwolle. De eerste 2 bussen rijden vanuit stalling Vaassen en de 2 laatste bussen zullen na dienst ook weer terug gaan naar Vaassen.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Is het jullie wel eens opgevallen hoe raar de dienstregeling van lijn 105 is opgezet?
Die bus komt regelmatig met +5 aan bij de Rotonde in Otterlo (toedeloe aansluiting) om vervolgens met -5 aan te komen bij station Barneveld.
Om maar een voorbeeld te geven: De bus wordt geacht in 1 minuut van het station in Arnhem naar de Sonsbeekzijde te rijden.
Die bus komt regelmatig met +5 aan bij de Rotonde in Otterlo (toedeloe aansluiting) om vervolgens met -5 aan te komen bij station Barneveld.
Om maar een voorbeeld te geven: De bus wordt geacht in 1 minuut van het station in Arnhem naar de Sonsbeekzijde te rijden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Komt waarschijnlijk doordat Otterlo - Barneveld dit jaar via een nieuwe route rijdt, waarvoor Syntus nog geen exacte rijtijden had, en daarom globaal rijtijden heeft geraamd, die nu dus wat ruim blijken te zijn?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Normaal gesproken wordt voor een nieuwe lijn altijd een rijtijdmeting gedaan, dus met de bus gewoon de route rijden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Keolis plant zijn rijtijden op de seconde nauwkeurig. Om zo min mogelijk ruis te krijgen bij een dergelijke nauwkeurigheid is plannen middels een algoritme niet bepaald verstandig, als er geen rekening gehouden kan worden met bijvoorbeeld verstoringen of grotere drukte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
Je kunt prima op de seconde plannen, als je maar een onzekerheidspercentage aanhoud. Veelal de 90% percentiel waarde (90% van de bussen haalt het binnen deze rijtijden, 10% van de bussen haalt het niet in de rijtijd).
Aangezien er tegenwoordig per rit wordt gepland, en je ongeveer van 3 maanden de realisatie (december-januari-februari) kent, kun je daar rekentechnisch steeds betere getallen van krijgen.
Er zit alleen een afgeleide in: als je het eerste jaar een minuut rijtijd afhaalt, krijg je een dubbele doorwerking: chauffeurs proberen immers zo goed mogelijk op tijd te rijden.
Daardoor proberen ze dus rekentechnisch die minuut te compenseren, waarbij het best mogelijk is dat je het jaar erop met een minuut minder rijtijd eenzelfde verdeling krijgt waarop je het jaar ervoor besloot dat er een minuut afkon. Dus kan het jaar erna weer een halve minuut eraf...
Data-analyse is een ding, het interpreteren van de data een tweede.
Aangezien er tegenwoordig per rit wordt gepland, en je ongeveer van 3 maanden de realisatie (december-januari-februari) kent, kun je daar rekentechnisch steeds betere getallen van krijgen.
Er zit alleen een afgeleide in: als je het eerste jaar een minuut rijtijd afhaalt, krijg je een dubbele doorwerking: chauffeurs proberen immers zo goed mogelijk op tijd te rijden.
Daardoor proberen ze dus rekentechnisch die minuut te compenseren, waarbij het best mogelijk is dat je het jaar erop met een minuut minder rijtijd eenzelfde verdeling krijgt waarop je het jaar ervoor besloot dat er een minuut afkon. Dus kan het jaar erna weer een halve minuut eraf...
Data-analyse is een ding, het interpreteren van de data een tweede.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
En daarnaast met de 105. Die heeft vanaf Arnhem centraal Station, via Willemsplein naar Centraal Sonsbeek 1 minuut reistijd.
Breng rekent met lijn 10 voor hetzelfde stuk 5 minuten.
Regelmatig moet ik met 105 mee richting Papendal, maar heb die bus nog nooit op tijd zien wegrijden bij Sonsbeek
Breng rekent met lijn 10 voor hetzelfde stuk 5 minuten.
Regelmatig moet ik met 105 mee richting Papendal, maar heb die bus nog nooit op tijd zien wegrijden bij Sonsbeek
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)
1 minuut red je gewoonweg niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten