Pagina 113 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 09 apr 2021, 09:30
door Milco
Voor de geïnteresseerden: op een terrein in het Brabantse Oosterhout zijn dertien mini-BYD’s gearriveerd die binnenkort in IJssel-Vecht gaan rijden op de lijnen 1 (Harderwijk), 104, 110 en 170. De bussen hebben de 24xx-nummering en gaan dus de Rosero’s vervangen die vermoedelijk terugkeren naar Utrecht.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 09 apr 2021, 13:59
door Plutona
13 BYD's ter vervanging van 4 Rosero's en 2 Sprinters? Is dat niet wat overdaad? :shock: Of gaan de grote BYD's dan ook van lijn 1-104 af?
En blijft lijn 106 als enige streeklijn gereden worden met Sprinters?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 09 apr 2021, 14:29
door teun
Oorspronkelijk was het materieel voor de Lelystadse stadsdienst volgens mij ook inbegrepen in de order van Keolis bij BYD, die rijden ze nu dus niet meer maar daar waren veel van deze midibussen wel voor bedoeld.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 09 apr 2021, 14:34
door Lijn 45
Er worden 7 Rošero's vervangen, niet 4. ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 17:51
door MichOV
Klopt het dat Keolis Amba's 2146 en 2148 voor IJssel-Vecht tijdelijk rijden?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 18:30
door Milco
Dat zijn die ex-Veolia Ambassadors toch? Die zijn naar mijn weten al jaren buiten dienst/terzijde/gesloopt/iets daarvan...

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 18:32
door Lijn 45
Dat is een fout in Busposities.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 20:44
door Maurice Hooikammer
https://www.ovpro.nl/bus/2021/05/06/ext ... -afgerond/

Sinds afgelopen week zijn alle BYD's door de verbeterstraat geweest en zouden alle grote problemen opgelost moeten zijn. De diensten van de CNG MAN's zijn daarom ook al sinds enkele weken gestaakt (op drie busjes in Ede na). Deze staan nu bij elkaar op de oude stalling in Zwolle om ook richting Womy afgevoerd te worden.

Desondanks was er rond half zes vandaag nog een bijzonder tafereel op het busstation in Zwolle: er was toch nog een BYD gesneuveld en deze stond jammerlijk genoeg direct op het eerste perron aan de spoorzijde komende vanaf de busbrug. Voor het afslepen blokkeerde de takelwagen dientengevolge de volledige rijbaan, waardoor alle bussen die vanaf de busbrug kwamen noodgedwongen tegen het verkeer in rechtsom moesten. Bussen die aan de spoorzijde halteerden moesten vervolgens een heel stuk achteruitrijden naar hun eigen halte, hetgeen een bijzonder gezicht van een colonne achteruitrijdende bussen opleverde. Bij het wegrijden conflicteerde dit vervolgens ook aardig met de door de spits vele bussen die over de eveneens smalle rijbaan achteruit kwamen rijden. Mijn C1 kreeg zo +13 aan zijn broek.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 20:53
door Daniel
Kwam vanmiddag een RRReis-BYD tegen op de Arnhemseweg in Leusden-Zuid in oostelijke richting rijdend. Doen ze soms ook bij de werkplaats in Amersfoort wat werk aan de bussen van IJssel-Vecht?
Enkele weken terug namelijk ook al eens een RRReis-Citaro CNG aangetroffen op de Bunschoterstraat in Amersfoort. Beide helaas te laten in de gaten gehad om er ook een foto van te hebben.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 21:28
door Etienne
Klopt; volgens mij worden sowiso de Citaro CNG G's in Amersfoort onderhouden.

Heb ik een andere vraag:
Sinds afgelopen maandag rijden de Rosero's op lijn 170 ('t Harde - Twello), maar die bussen rijden vaak maar 1 of 2 slagen heen en weer en gaan dan weer naar binnen en komen er pas later op de dag weer naar buiten. Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 21:42
door Lijn 45
Ik zie inderdaad net een foto van twee RRReis Citaro geledes bij Buspartners Amersfoort.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 21:47
door Daniel
De Citaro die ik tegenkwam was dan juist weer een 12-meter variant, dus dan heeft kennelijk alles daar onderhoud.
Etienne schreef: vr 14 mei 2021, 21:28Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?
Zowel in 't Harde als Twello komen geen andere lijnen met normale bussen, dus ik neem aan dat het iets met de chauffeursdiensten te maken heeft die kennelijk al zijn afgestemd op elektrisch materieel (wat eens in de zoveel tijd naar de stalling zal moeten om even bij te laden)
De situatie lijkt immers sterk op lijn 110 waar ook om de paar slagen de bus leeg naar stalling Ede gaat, terwijl je op zo'n Rosero ook gewoon alleen de chauffeur zou kunnen aflossen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 22:02
door regenmaker
In principe zou je er voor kunnen kiezen om lijn 170 te koppelen aan lijn 15 en vanuit Apeldoorn te laten rijden. Lijn 110 zou je aan lijn 104 kunnen koppelen en volledig vanuit Harderwijk kunnen exploiteren. Sowieso ben ik wel benieuwd hoe het netwerk en diensten eruit gaan zien als de lijnen rond Barneveld worden overgeheveld naar Rijn-Waal.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 mei 2021, 22:35
door Daniel
Lijn 110 en 104 is inderdaad wel een apart geval. Beide met hetzelfde materieel en gelijktijdig in Barneveld, maar ze rijden niet op elkaar door en mede daardoor zit je ook met die frequente uitwisselingen van bussen op de 110 (op welk moment ik ook uit het raam kijk op m'n werk, ik zie altijd wel een keer een Rosero over de A30 langskomen).
Al lijkt daarmee al rekening gehouden te zijn met de toekomstige concessiegrens waarin 104 bij IJssel-Vecht blijft en 110 naar Rijn-Waal zou gaan. (En op basis van het lijnenoverzicht in het concept-vervoerplan lijkt de koppeling 105-205 in Barneveld dan ook te vervallen)

Maarja, laat RRReis nu eerst maar eens bedenken waar lijn 110 nu eindigt... sinds deze week t/m de herfstvakantie staat die er nu in tot Scherpenzeel, Pluimenweg. Waar je dus niet kunt keren (want ligt net na een rotonde) en vervolgens dus alsnog langs halte De Molen rijdt, die ook nog gewoon fysiek aanwezig is :s

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: za 15 mei 2021, 08:04
door regenmaker
Wel vreemd dan inderdaad dat ze met de concessiegrens wel rekening zouden houden met lijnen 104/110 maar niet met 105/205. Tegen die tijd zou je de 104 aan de 205 en de 105 aan de 110 kunnen koppelen. Zit je wel in verschil met materieelgrootte. Vraag is natuurlijk of de 110 wel blijft rijden of gewoon weer wordt opgeheven als deze overgaat naar een andere vervoerder. Kan me niet voorstellen dat het een reizigersmagneet is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: za 15 mei 2021, 12:38
door SuperGhost
Ik denk dat het te maken heeft met:
- de 105/205 was het voortzetten van een bestaande koppeling en dus alleen een kwestie was van wanneer je die koppeling schrapt, terwijl de 104/110 een nieuwe koppeling zou zijn en je mensen dan aan een doorkoppeling laat wennen die binnen een paar jaar al niet meer zou bestaan.
- de 110 nog slechts een proeflijn is volgens mij en bij falen het makkelijk te schrappen is als het een los lijntje is dan als het gekoppeld is aan een andere lijn (immers dan zou de vervoerder ook moeten rechtvaardigen waarom de verbinding vanuit Kootwijkerbroek en Stroe naar bijv. de scholen in Barneveld-Zuid zou vervallen)

Wat betreft de toekomst wanneer de koppeling van de 105/205 niet meer mogelijk zou zijn: het zou mij niets verbazen als de 105 dan zijn eindpunt bij halte Troelstralaan zou krijgen. Daar kun je immers keren én er is ook een belangrijke VO-school nabij.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 12:02
door Milco
Etienne schreef: vr 14 mei 2021, 21:28 Heb ik een andere vraag:
Sinds afgelopen maandag rijden de Rosero's op lijn 170 ('t Harde - Twello), maar die bussen rijden vaak maar 1 of 2 slagen heen en weer en gaan dan weer naar binnen en komen er pas later op de dag weer naar buiten. Die wisseling lijkt vaak in Epe te gebeuren. Zit daar een bepaalde reden achter?
Dit zal zoals Daniël al aangaf inderdaad te maken hebben met de voorbereidingen voor de BYD's die onder andere op lijn 170 gaan rijden. Voor zover ik weet was het de bedoeling om de BYD K7U's per 9 mei in te zetten, dus hoogstwaarschijnlijk zijn per die datum dan ook de omlopen al aangepast aan het tussentijds opladen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 14:20
door ovVeluwe
De bus wisselingen zijn alleen op station 't Harde. Momenteel rijden de bussen vanuit Vaassen (1808 en 1810), en af en toe wordt er een gewisseld (1809). De omlopen die ik heb gezien zijn 263 en 761 (zullen er vast wel meer zijn). Het laden van de bussen gaat straks gebeuren in Zwolle. De eerste 2 bussen rijden vanuit stalling Vaassen en de 2 laatste bussen zullen na dienst ook weer terug gaan naar Vaassen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 09:55
door Plutona
Is het jullie wel eens opgevallen hoe raar de dienstregeling van lijn 105 is opgezet?
Die bus komt regelmatig met +5 aan bij de Rotonde in Otterlo (toedeloe aansluiting) om vervolgens met -5 aan te komen bij station Barneveld.
Om maar een voorbeeld te geven: De bus wordt geacht in 1 minuut van het station in Arnhem naar de Sonsbeekzijde te rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 10:52
door Roeland
Komt waarschijnlijk doordat Otterlo - Barneveld dit jaar via een nieuwe route rijdt, waarvoor Syntus nog geen exacte rijtijden had, en daarom globaal rijtijden heeft geraamd, die nu dus wat ruim blijken te zijn?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 11:32
door dennistd
Normaal gesproken wordt voor een nieuwe lijn altijd een rijtijdmeting gedaan, dus met de bus gewoon de route rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 14:39
door ArrivaBas
Keolis plant zijn rijtijden op de seconde nauwkeurig. Om zo min mogelijk ruis te krijgen bij een dergelijke nauwkeurigheid is plannen middels een algoritme niet bepaald verstandig, als er geen rekening gehouden kan worden met bijvoorbeeld verstoringen of grotere drukte.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 18:09
door MdJ
Je kunt prima op de seconde plannen, als je maar een onzekerheidspercentage aanhoud. Veelal de 90% percentiel waarde (90% van de bussen haalt het binnen deze rijtijden, 10% van de bussen haalt het niet in de rijtijd).

Aangezien er tegenwoordig per rit wordt gepland, en je ongeveer van 3 maanden de realisatie (december-januari-februari) kent, kun je daar rekentechnisch steeds betere getallen van krijgen.

Er zit alleen een afgeleide in: als je het eerste jaar een minuut rijtijd afhaalt, krijg je een dubbele doorwerking: chauffeurs proberen immers zo goed mogelijk op tijd te rijden.
Daardoor proberen ze dus rekentechnisch die minuut te compenseren, waarbij het best mogelijk is dat je het jaar erop met een minuut minder rijtijd eenzelfde verdeling krijgt waarop je het jaar ervoor besloot dat er een minuut afkon. Dus kan het jaar erna weer een halve minuut eraf...

Data-analyse is een ding, het interpreteren van de data een tweede.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 19:17
door Stijngeluk
En daarnaast met de 105. Die heeft vanaf Arnhem centraal Station, via Willemsplein naar Centraal Sonsbeek 1 minuut reistijd.
Breng rekent met lijn 10 voor hetzelfde stuk 5 minuten.
Regelmatig moet ik met 105 mee richting Papendal, maar heb die bus nog nooit op tijd zien wegrijden bij Sonsbeek

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 mei 2021, 22:56
door regenmaker
1 minuut red je gewoonweg niet.