Pagina 123 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 21:40
door MichOV
Tsja goedkoop -> duurkoop, de BYD's voldoen simpelweg niet aan de verwachtingen.. dat blijkt helaas eens te meer.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 23:02
door sirvinniei
Ik ben eerlijk gezegd nog geen een electrische bus in Nederland tegenkomen die geen kuren heeft gehad.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 23:20
door CamilleKreemers
En nagaan dat verplicht alle bussen door de nieuwe concessiehouder MOET worden overgenomen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 15:14
door Ardan
Ik heb het niet helemaal gevolgd maar er zijn dus veel BYDs defect? Ik zag al een rode Twents-amba en twee blauwwitte Blauwnet-amba's hier in lijndienst rijden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 15:17
door Lijn 45
Ja, door die hoge defectenstand rijden er Blauwnet en Twents Amba's uit Deventer en Setra's uit Ede.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 16:21
door Milco
Er zijn natuurlijk 20 BYD’s tijdelijk aan de kant wegens schade nadat de schuimblussers zijn leeggespoten, dat is ook een aardig aantal bussen wat je mist.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 19:44
door waldo79
En elektrische voertuigen zijn ook minder in koud weer.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 19:45
door Wubbo
sirvinniei schreef: ma 20 dec 2021, 23:02 Ik ben eerlijk gezegd nog geen een electrische bus in Nederland tegenkomen die geen kuren heeft gehad.
Ik kan me van Schiermonnikoog geen negatieve verhalen herinneren?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 19:52
door CamilleKreemers
Schiermonnikoog rijdt toch maar 1 uur per 3 uur.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 19:58
door teun
En welke conclusie mag ik daar dan aan verbinden?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 20:02
door CamilleKreemers
de Schiermonnikoogbussen staan heel regelmatig stil, waardoor problemen sneller opgelost kunnen worden. Dan heb je wellicht ook minder klachten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 21:18
door Lijn 45
Kan me ook niet veel problemen herinneren bij de Citea's in AML.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 21:19
door Milco
Ik eigenlijk ook niet met de BYD’s in Almere, of ik moet het simpelweg gemist hebben?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 21:31
door regenmaker
Het gaat hier wel om de grootste vloot elektrische bussen in Europa waarbij ook lange landelijke streeklijnen volledig elektrisch worden uitgevoerd. Ik kan me voorstellen dat daardoor niet alles op rolletjes loopt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 21:50
door Milco
Ik vind het best gedurfd om in een keer 259 elektrische bussen in gebruik te nemen. Jammer van alle narigheid, maar stiekem heb ik wel respect voor een bedrijf (in dit geval Keolis) dat dit aandurft.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 23:19
door sirvinniei
Lijn 45 schreef: di 21 dec 2021, 21:18 Kan me ook niet veel problemen herinneren bij de Citea's in AML.
In eerste instantie wilden ze 300 opknippen omdat de bussen te weinig range hadden. Weet niet hoe ze dat onderhand hebben opgelost, maar het was duidelijk dat die bussen niet aan de concessie-eisen voldeden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 21 dec 2021, 23:22
door Statler Rail
Gedurfd? Mwah, ik zie het vooral als noodzaak. Zero-emissie is voor nieuwe bussen toch in feite nu al de norm geworden. Niemand gaat nu nog dieselbussen kopen. Het was op zich wel gedurfd om voor zo´n grote monsterconcessie op uitsluitend Chinese bussen van BYD te wedden.

Overigens verwacht Keolis dat de problemen met de niet-werkende verwarming in de zomer zijn opgelost. Niet dat ie dan wél werkt, maar dan is het niet meer een probleem.

Een meer structurele oplossing voor de verwarmingsproblemen van de BYD-bussen is export naar Cuba of de opwarming van de aarde.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 00:14
door Hainje
Bij opwarming van de aarde komt de golfstroom die ons dit kwakkelweer bezorgt stil te liggen. Het zou dan wel eens heel koud kunnen worden. Dus doe die bussen dan maar naar Cuba. :lol:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 08:39
door Milco
sirvinniei schreef: di 21 dec 2021, 23:19
Lijn 45 schreef: di 21 dec 2021, 21:18 Kan me ook niet veel problemen herinneren bij de Citea's in AML.
In eerste instantie wilden ze 300 opknippen omdat de bussen te weinig range hadden. Weet niet hoe ze dat onderhand hebben opgelost, maar het was duidelijk dat die bussen niet aan de concessie-eisen voldeden.
Dat is simpelweg opgelost door bussen aan te schaffen van een ander merk met een grotere range (dus door Ebusco te bestellen). Dat heeft niets met “problemen” te maken. ;)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 09:09
door The Greyhound
regenmaker schreef: di 21 dec 2021, 21:31 Het gaat hier wel om de grootste vloot elektrische bussen in Europa waarbij ook lange landelijke streeklijnen volledig elektrisch worden uitgevoerd. Ik kan me voorstellen dat daardoor niet alles op rolletjes loopt.
Problemen lijken niet zozeer met de range te maken te hebben maar met de kwaliteit van de bussen. Het was verstandiger geweest om bij verschillende fabrikanten bussen aan te schaffen. Dan heb je dit soort massale problemen niet.

Prijs zal ook een belangrijke drijfveer zijn geweest bij de aanschaf van de BYD bussen. In de VS zitten zitten ze tot 20% onder de prijs van andere leveranciers. Maar dan krijg je wel action kwaliteit.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 10:34
door sirvinniei
Ik vermoed dat je over het algemeen en schaalvoordeel krijgt bij een grote order. Daarom hebben de meeste vervoers maar 1 merk (nieuwe) bussen, met hooguit een ander merk dat een niche aanvult dat de fabrikant niet produceert, zoals midi- of buurtbussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 11:15
door The Greyhound
Bij grotere aantallen krijg je zeker schaal voordelen (maar 110 of 200 bussen zal niet veel uitmaken) maar ook schaal ellende zoals we nu bij Keolis zien.

De meeste bedrijven kopen elektrische bussen bij verschillende fabrikanten. Zo had je bijvoorbeeld de stadsbussen bij VDL kunnen bestellen (dan was de stadsdienst in ieder geval een stuk betrouwbaarder geweest!!) en de streekbussen bij een of twee andere fabrikanten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 11:34
door Meltrain
The Greyhound schreef: wo 22 dec 2021, 11:15 Zo had je bijvoorbeeld de stadsbussen bij VDL kunnen bestellen (dan was de stadsdienst in ieder geval een stuk betrouwbaarder geweest!!)
Of bij Volvo. :Y Over de stadsbussen in Leiden heb ik ook nog geen negatieve verhalen gehoord.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 12:46
door Lijn 45
Ik ook niet. De Van Hools die de eerste maanden als reserve stonden hebben toen maar een enkele keer gereden.

Er komt weer een probleemoplosactie aan de BYD's.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: do 23 dec 2021, 13:46
door Speedmaster
Meltrain schreef: wo 22 dec 2021, 11:34
The Greyhound schreef: wo 22 dec 2021, 11:15 Zo had je bijvoorbeeld de stadsbussen bij VDL kunnen bestellen (dan was de stadsdienst in ieder geval een stuk betrouwbaarder geweest!!)
Of bij Volvo. :Y Over de stadsbussen in Leiden heb ik ook nog geen negatieve verhalen gehoord.
Enige negatieve is dat de laadpalen soms in storing staan waardoor er niet altijd geladen kan worden.