Pagina 126 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 13:42
door VIRM
Dat die bussen zouden worden overgenomen door de nieuwe vervoerder was al bekend.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:23
door sirvinniei
Ja, maar dat betekent dus dat je ze niet zomaar terug kan laten sturen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 16:05
door The Greyhound
Een vraag is of er in de concessie contracten iets staat over de eisen waaraan de bussen moeten voldoen bij de overname. Je kan onmogelijk van de nieuwe vervoerder verwachten dat er als onderdeel van het nieuwe uniform standaard thermo ondergoed moet worden bijbesteld en dat er vanwege de vele defecten een x aantal bussen moeten worden bijbesteld om de dienstregeling te kunnen rijden.

Wellicht kan Keolis al eerder in gebreke worden gesteld en de concessie worden ontnomen. Ook in dat geval is het de vraag hoe het zit met de overname plicht.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 16:13
door gkw1969
In het bestek zijn er enkele paragrafen gewijd aan het materiaal en er staat in dat de klimaatregeling adequaat moet zijn. Adequaat is een heel breed begrip, maar de reiziger en chauffeur moet comfortabel zijn.
Overigens zijn er natuurlijk ook bedrijfsregels die aangeven waar de voertuigen aan moeten voldoen, maar bij Keolis staat daar hetzelfde.

Bij Connexxion is dat beter gespecificeerd dat er een gescheiden systeem voor chauffeurs en passagier moet zijn. Dus de chauffeur moet eigen kachel en airco hebben.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: za 15 jan 2022, 23:26
door Durashift
^^^ Kijk, dat is duidelijk. :pos:
Selivio schreef: vr 14 jan 2022, 12:31 Van dat hele stuk is in feite maar 1 ding echt relevant, en dat is dat meneer de hoogleraar niet de inhoud van de contracten kent. (..)
Nou, dat zegt de beste man toch ook?
(..) De provincies kunnen de concessie beëindigen. Dat kan allemaal, maar als je er juridisch naar kijkt zitten daar wel wat haken en ogen aan. De provincies moeten zich houden aan de kleine lettertjes die zij zelf opnamen in de overeenkomst met Keolis. En die ken ik niet. Daarin zou bijvoorbeeld kunnen staan dat de dienstregeling een bepaalde punctualiteit moet halen en dat problemen aan bussen binnen redelijke termijnen moeten zijn opgelost. En er kunnen mogelijke sancties in staan.’’ (..)
``````````````````````````````````````````````````````````````
Selivio schreef: vr 14 jan 2022, 12:31 (..)
Zolang je die niet inhoudelijk kent, weet je dus niet wat er precies is afgesproken, en dus ook niet wat eventueel de mogelijkheden zijn voor de betrokken partijen.. (..)
Klopt. Alleen, er zijn wel basale regels en contractvormen, zoals een leverancier in redelijkheid (zeker binnen een garantieperiode) de mogelijkheid te geven de onvolkomenheden te herstellen etc.. Is dat allemaal niet gelukt, kán men het traject van ingebrekestelling ingaan.`


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Het 'gemauw' van sommige chauffeurs vind ik ook wel stereotyperend, er zijn er nu eenmaal exemplaren bij die van nature flink kunnen zeuren, is mijn ervaring.

Dat Keolis thermo kleding beschikbaar stelt zullen ze ook niet uit luxe doen. Het is een bijdrage, in de verlichting van de klachten, richting de chauffeurs die Keolis in eigen regie heeft, lijkt mij. Het is actiegericht ipv voor de zoveelste keer te communiceren dat BYD de bussen gaat aanpakken.
Zo kan een chauffeur er ook naar kijken.. toch?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 01:38
door CamilleKreemers
gkw1969 schreef: vr 14 jan 2022, 16:13 In het bestek zijn er enkele paragrafen gewijd aan het materiaal en er staat in dat de klimaatregeling adequaat moet zijn. Adequaat is een heel breed begrip, maar de reiziger en chauffeur moet comfortabel zijn.
Overigens zijn er natuurlijk ook bedrijfsregels die aangeven waar de voertuigen aan moeten voldoen, maar bij Keolis staat daar hetzelfde.

Bij Connexxion is dat beter gespecificeerd dat er een gescheiden systeem voor chauffeurs en passagier moet zijn. Dus de chauffeur moet eigen kachel en airco hebben.
Ik vind het bestek met de zin "De Klimaatregeling moet adequaat zijn" al een heel vage omschrijving. Ook kan Keolis stellen dat chauffeurs met thermokleding comfortabel zijn werk kan uitvoeren. Dan heb je in theorie (of dat legaal ook zo werkt weet ik niet) toch al voldaan aan de eisen van de provincie?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: zo 16 jan 2022, 14:32
door The Greyhound
Ik neem aan dat de provincie bij adequate klimaatregeling ook vooral aan de passagiers denkt, of krijgen die ook allemaal thermo ondergoed.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 13:40
door VIRM
Nu te bestellen in de Rrreis webshop?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 14:04
door MichOV
Bij de webshop te koop, hoe dan!! Zoiets hoort men als service te geven ipv hier ook nog een slaatje uit te slaan.

Keolis dient er gewoon voor te zorgen dat of er fatsoenlijk materieel komt te rijden of dat de passagiers gecompenseerd worden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 14:49
door waldo79
Als incidentele reiziger zit ik niet te wachten op een compensatie. In de zomer heb ik niks gemerkt van niet functionerende bussen (A)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 18:21
door cassie127
BYD slaagt er niet in om 'voorbeeldbussen' Keolis door keuring te krijgen, deze week nieuwe poging

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2052309/B ... uwe-poging

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 19:57
door sirvinniei
De bussen mogen daarom niet meer op de snelweg als er geen vluchtstrook aanwezig is
Voor welke lijnen is dit van invloed?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:22
door Etienne
S201, S231 en C2.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 21:52
door dennistd
sirvinniei schreef: ma 17 jan 2022, 19:57
De bussen mogen daarom niet meer op de snelweg als er geen vluchtstrook aanwezig is
Voor welke lijnen is dit van invloed?
Geen enkele. Dit is een probleem van augustus dat al lang opgelost is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 22:38
door cassie127
Etienne schreef: ma 17 jan 2022, 20:22 S201, S231 en C2.
Het kan ook nog gevolgen hebben voor lijnen 83, 202, 203, 204,

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 23:59
door CamilleKreemers
Geldt dat alleen voor deze BYD? Of alle elektrische bussen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: di 18 jan 2022, 03:40
door dennistd
Er zijn door BYD aanpassingen gedaan om de bekende problemen te verhelpen. Dat is beoordeeld, en tijdens die 'keuring' is geoordeeld dat dit de problemen onvoldoende oplost.

Maar dit heeft 0,0 te maken met het probleem dat de bussen de snelweg niet op mochten in augustus: dat had te maken met een pomp die teveel vermogen vroeg waardoor de zekering eruit klapte en bepaalde componenten niet meer voldoende gekoeld werden. Daardoor ging de bus in noodloop met een hele lage maximumsnelheid. Dit probleem is in september al opgelost, simpelweg door de pompen een afzonderlijke ipv gezamenlijke voedingskabel te geven. https://www.ovpro.nl/bus/2021/09/14/keo ... dpr=accept

RTV Oost zit hier gewoon weer sensatie te schoppen door halve en deels zelfs onjuiste verhalen te vertellen :roll:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 13:47
door VIRM
RTV Oost bericht dat CNV wil dat de provincie gaat ingrijpen als het om de BYD-bussen gaat, en dat Overijssel en Gelderland overwegen Keolis een boete van 1,3 miljoen euro op te leggen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 20:07
door Lijn 45
Vraag me af waar ze de dieselbussen voor de time out vandaan zouden willen halen. :p

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 20:21
door ArrivaBas
Precies. Je hebt niet zomaar ruim tweehonderd rijvaardige bussen opgetrommeld binnen je eigen wagenpark. Onvermijdelijk komt er dan enige tijd een hoop tweedehands materieel in dienst.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 21:08
door Lijn 45
Ik heb net de sites van de tweedehands bushandelaren in Nederland afgezocht. Daar staan zo'n 170 lijnbussen op aangeboden, tot Den Oudstens aan toe. :p

Zelfs met een dertigtal eigen bussen (naast de Amba's en Setra's die nu al in het gebied rijden) kom je niet aan het benodigde aantal.

Edit: Pouw/TCR kan vast ook wel het een en ander ter beschikking stellen, al zou een deel daarvan vanaf maart voor de Keukenhof nodig kunnen zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 22:08
door sirvinniei
Het lukte Syntus in Utrecht om in hele korte termijn flink wat dieselbussen op te trommelen.
Er is natuurlijk nog wel een nieuwe schouw van BYD. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Een onafhankelijke technische keuring, zoals CNV voorstelt, lijkt me ook een uitstekend idee. Heb je meteen ook een sterkere juridische grond.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 22:18
door dennistd
Verschil daar is natuurlijk dat er in datzelfde jaar nog de concessie Limburg begon en het jaar ervoor twee nieuwe concessies in Brabant. Daar kwam natuurlijk flink wat van vrij. De afgelopen 1,5 jaar was dat een stuk minder.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 23:11
door Durashift
Voordat e.e.a rijvaardig ingezet kan worden.. (denk aan inbouw van de reisinfo etc.. ) is het al bijna eind februari.. wordt het lente en is de kou wel uit de lucht..

Daarnaast.. is het ARBO technisch nou zo verantwoord om chauffeurs op versleten stoelen de weg op te sturen?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2021-2022)

Geplaatst: wo 19 jan 2022, 23:20
door MichOV
Lijn 45 schreef: wo 19 jan 2022, 20:07 Vraag me af waar ze de dieselbussen voor de time out vandaan zouden willen halen. :p
Zouden ze bij VDL tijdelijk bussen kunnen leasen? Of heeft men daar niet meer voldoende beschikbaar?