Pagina 24 van 136

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 19:08
door JothamvW
Dat vind ik zeer weinig voor een stadsdienst. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld lijn 7 in Arnhem in z'n eentje daar al mee concurreert.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 20:49
door regenmaker
Er zijn een aantal redenen voor de wat lagere reizigersaantallen:
  • De inwoners van Apeldoorn hebben een hoger gemiddeld inkomen dan bijvoorbeeld Arnhem, waardoor het autobezit per huishouden gemiddeld ook hoger ligt.
  • Het centrum van de stad ligt precies in het midden, waardoor het eigenlijk vanuit alle (buiten)wijken maximaal zo'n 10 à 20 minuten fietsen is.
  • De stadsdienst van Apeldoorn is zeer efficiënt opgezet, dit is ook naar voren gekomen uit onderzoek. Waardoor ook de exploitatie kosten laag liggen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 21:24
door cassie127
Abus schreef:17 miljoen reizigers per jaar, ofwel 50.000 per dag. Dat zijn er toch best wel erg weinig voor zo'n grote regio met anderhalf miljoen inwoners. Jammer dat er nog steeds niet staat wat de HOV-lijnen worden, want die zullen samen met de stadsdiensten toch de bulk van die 50.000 reizigers per dag moeten trekken.
50.000 per dag haal je echt niet op een zaterdag en zondag... Zeker als je ziet dat er op zondag in Midden Overijssel slechts 18 lijnen rijden waarvan er 4 streeklijnen zijn

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 22:09
door sirvinniei
Vraagafhankelijke ritten tellen ook mee. Zou me kunnen voorstellen dat dit goedkoop scoren is in dunbevolkte gebieden: weinig kosten, omdat er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt en veel DRU baten (0.3 DRU per "vraagafhankelijke DRU")

Verklaart alleen niet volledig de 300 aangeschafte bussen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 06:43
door ArrivaBas
Met een bijna volledig elektrische vloot heb je een grotere reserve nodig dan met een diesel- en/of CNG-vloot om de dienstuitvoering betrouwbaar te laten verlopen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 11:37
door Maxim
Bron? (A)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 11:43
door marvinkok
Is dat niet gewoon afhankelijk van het type elektrische bus dat je neemt?
Ga je voor alleen laden op de stalling kan het je meer voertuigen kosten omdat je ze moet wisselen als de actieradius niet toereikend is voor een hele dag.
Ga je voor "opportunity cahrging" kun je op eindpunten, stations etc. tussendoor via de snellader (vaak met stroomafnemer op het dak) bijladen zodat je wel de hele dag met een voertuig kan doen.
In Apeldoorn is het toch de bedoeling de remenergie van de treinen aldaar te gebruiken voor het bijladen van de bussen? Dat zou inhouden dat je altijd op het station kunt laden, dus kun je het met de "normale hoeveelheid" bussen af.
Maar die info is natuurlijk nog niet openbaar (intern vermoed ik ook niet verder dan "Deventer" ;) ) dus dat is even afwachten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 13:04
door Maxim
De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 13:05
door isadora
Gewoon switchen naar het backup-systeem.........toch? (A)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 14:08
door marvinkok
Maxim schreef:De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.
Hebben we de KeoBike voor toch?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 14:59
door Lijn 45
En bakfietsen! *O*

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: do 07 nov 2019, 15:04
door Post
Maxim schreef:De grootste vraag qua betrouwbaarheid in héél NL voor de komende jaren is: wat doe je bij een stroomstoring? Want met wat pech rijdt dan geen enkel voertuig meer over 25 jaar. Maar dat is niet specifiek dit contract natuurlijk.
Want de dieselpompen werken wel zonder stroom? En de trein is natuurlijk ook niet betrouwbaar.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 13:23
door Maxim
Een dieselpomp kun je in theorie nog laten draaien op generatorstroom, als het echt moet. Plus, meestal kan een bus een stukje verder rijden op 1 lading diesel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 15:43
door gkw1969
Een elektrische bus kun je ook opladen via een dieselgenerator :P

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 16:54
door Bastiaan
Dat past niet zo goed binnen het plaatje duurzaam en klimaatneutraal, dus geen enkele vervoerder die dat in zijn hoofd haalt :)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 17:30
door Daniel
Kan me vergissen, maar volgens mij heeft U-OV dat gedaan tijdens de eerste testritten met hun Ebusco's omdat de laadvoorzieningen toen nog niet klaar waren.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 08 nov 2019, 18:12
door Tom98
De POD-wagens in Bunnik zijn ook een hele tijd opgeladen middels een dieselaggregaat...... :X

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 09 nov 2019, 18:36
door waldo79
Als back-up is diesel toch bruikbaar, dus in geval geen andere energiebronnen beschikbaar zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: zo 10 nov 2019, 01:04
door Durashift
Ook dat kan je tegenwoordig 'vergroenen'.. voor wat het waard is.

http://www.aggregaat.info/aggregaat/gro ... ne-stroom/

Maar.. over 25 jaar hebben we toch wel een actief netwerk van smartgrids?
Overtollige energie van al die draaiende windmolens.. is dan opgeslagen en zou bij een stroomstoring aangesproken kunnen worden.. mits die smartgrids dan separaat zijn uitgevoerd... zodat het omgeleid kan worden van de netten waarop de storing plaatsvind?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 16:12
door HOV38
De provincie Overijssel heeft laten weten dat de 300 e-bussen uit China afkomstig zullen zijn, en niet worden gemaakt door VDL en Ebusco.

Bron:
https://www.destentor.nl/zwolle/keolis- ... ~afa66fcc/

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 16:19
door Daniel
Dat zullen dus wel BYDs worden.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 17:03
door Mdk
Op basis van dat artikel kan je niet uitsluiten dat er geen VDL's of ebusco's tussen zitten.
Ze beweren een mix van verschillende bussen van onder andere chinese fabrikanten te hebben.


Maargoed de chinese bussen zullen vast en zeker BYD's zijn. De andere chinese elektrische merken lopen volgensmij qua kwaliteit en europees (dealer)netwerk nog ver achter.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: vr 29 nov 2019, 19:30
door ovVeluwe
Waarschijnlijk bedoelen ze de verschillende type bussen, dus ik gok dat ze gaan voor de K9, K7U en de K11. Had ergens gelezen dat de BYDs ook met opportunity charging te krijgen zijn.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 30 nov 2019, 01:15
door Abus
"Mix van voertuigen": natuurlijk, er rijden ook nog buurtbussen. Voor de hele zwakke lijnen ook taxibussen of bussen met maximaal 15 zitplaatsen. Daarnaast zullen de scholierenlijnen wel deels bij onderaannemers ondergebracht worden, die verschillende bussen hebben. En naar het Deltion gewoon de huidige Capacity's.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)

Geplaatst: za 30 nov 2019, 17:54
door The Greyhound
HOV38 schreef:De provincie Overijssel heeft laten weten dat de 300 e-bussen uit China afkomstig zullen zijn, en niet worden gemaakt door VDL en Ebusco.

Bron:
https://www.destentor.nl/zwolle/keolis- ... ~afa66fcc/
De Ebusco 2.2. is ook afkomstig uit China.....