Pagina 4 van 6

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 11:20
door Suus
Bij de Maaslijn zijn er allemaal bijprojecten bij bedacht en zit ook nog eens Venlo in het verhaal, de treinen van de Maaslijn rijden daar nu namelijk een stukje onder 15 kV.

Gewoon de huidige lijn elektrificeren hoeft niet zoveel te kosten als op de Maaslijn. Palen en een paar onderstations neerkwakken, draadjes trekken en voila.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:10
door Z2N
Zwolle - Wierden is ook prima gegaan, deze projecten zijn daar beter mee te vergelijken.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:14
door Daniel
Nouja, tussen Almelo en Mariënberg liggen nogal wat plaatsen die eindigen op "veen". Een risico op problemen door de ondergrond zoals op Zwolle - Kampen optrad lijkt me dan ook niet geheel uit te sluiten.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:16
door cassie127
Zwolle - Wierden was ongeveer driekwart jaar lang op avonden na 20:30 uur treinvervangendvervoer en één keer een weekend dat er niets gereden heeft. Daarna was het project zonder verder hinder voor de reizigers afgerond

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:39
door Nitein-Repart
Is jullie verwachting dat Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk, Zevenaar-Winterswijk en Elst-Tiel binnen nu en 10 jaar ook onder de draad komt? De GTW-treinstellen kunnen nog wel verkocht worden aan het buitenland.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:47
door cassie127
Geen idee. Ik kan mij ook wel voorstellen dat deze lijnen uitermate geschikt zijn voor Accutreinen. Alleen zul je dan in Winterswijk en Doetinchem bovenleiding aan moeten leggen zodat de treinen daar tijdens het keren kunnen laden.

Zevenaar - Arnhem kan elektrisch gereden worden net als Arnhem - Elst (met in Tiel laadmogelijkheid) en de trein kan daar tijdens het rijden ook opladen.
En de trein Apeldoorn - Zutphen kan na 20 minuten rijden weer 10 minuten opladen.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:49
door Nitein-Repart
Is volledige electrificatie op lange termijn niet gewoon goedkoper dan accutreinen?

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 12:56
door trolly
Lijkt mij om meerdere redenen sowieso de betere keus. Wellicht is het op termijn zelfs inderdaad goedkoper.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: wo 17 apr 2024, 14:01
door Suus
Voor ZHO waren accutreinen inderdaad duurder dan bovenleidingstreinen en normale elektrische treinen, en ik verwacht dat de som ook in het voordeel voor elektrificatie zal uitvallen bij de Gelderse diesellijnen. Daar is wel minder haast, want de treinen zijn er meer dan 10 jaar jonger. De vraag is alleen of het oerconservatieve provinciebestuur in Gelderland er op tijd over gaat nadenken.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 18 apr 2024, 22:52
door Vinny
Bovenleiding ophangen is een no-brainer. In Nederland zijn er geen spoorlijnen meer die slechts enkele malen per dag worden bediend (hooguit deeltrajecten zoals naar de Eemshaven). Elektrificatie is beter voor het milieu en aan het eind van de levenscyclus goedkoper dan fossiele brandstof. Bovendien mag je op veel trajecten nog steeds met diesellocs rijden, dus vervoerders die (nog) niet hun materieel op orde hebben kunnen nog wel een tijdje 'dieselen onder de draad'.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: do 18 apr 2024, 23:21
door trolly
trolly is het daar enorm mee eens

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: vr 19 apr 2024, 08:05
door waldo79
Waldo79 ondersteunt het voorafgaande :trein:

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: vr 19 apr 2024, 09:04
door TomSteyl
Suus schreef: wo 17 apr 2024, 11:20 Bij de Maaslijn zijn er allemaal bijprojecten bij bedacht en zit ook nog eens Venlo in het verhaal, de treinen van de Maaslijn rijden daar nu namelijk een stukje onder 15 kV.

Gewoon de huidige lijn elektrificeren hoeft niet zoveel te kosten als op de Maaslijn. Palen en een paar onderstations neerkwakken, draadjes trekken en voila.
Toch speelt er iets mee wat ik eigenlijk nergens voorbij zie komen op de Maaslijn: de angst dat het project nog meer vertraging oploopt door een grote hoeveelheid niet-ontdekt oorlogstuig in het gebied tussen Nijmegen en Roermond. Bijna niemand lijkt zich te realiseren dat grote delen van Noord- en Midden-Limburg de zwaarst getroffen gebieden zijn in Nederland in WO2. Een niet-openbaar rapport heeft er zeker 10 jaar geleden al voor gewaarschuwd.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: vr 19 apr 2024, 11:31
door MaartenD
Als je met een beetje knappe metaaldetector in de buurt van het spoor (oh, ik zie het probleem al) gaat zoeken, zou je die bommen dan niet vinden?
Ofwel: begin nu eens met de voorbereidingen daarvoor, dan heb je over een paar jaar als ze echt beginnen daar geen probleem meer mee.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 17:57
door TomSteyl
Het lijkt me sowieso niet slim om met een metaaldetector te gaan zoeken naar bommen. Het gaat zich niet om wat rotjes hé. Bijvoorbeeld het gebied tussen Venlo en Blerick is helemaal platgebombardeerd en daar zijn ze altijd heel erg voorzichtig met graven.

Er bestaan namelijk in veel gemeenten kaarten van vlak na de oorlog waar ze in kaart hebben gebracht waar wat gevallen is en niet gevonden. Dus veel vooronderzoek vóór het graven.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 19:12
door trolly
TomSteyl schreef: ma 22 apr 2024, 17:57 Het lijkt me sowieso niet slim om met een metaaldetector te gaan zoeken naar bommen. Het gaat zich niet om wat rotjes hé.
Rotjes vindt je niet met een metaaldetector. Bommen (soms) wel. Voor zover ik weet was de mobiele metaaldetector in de eerste jaren na de tweede wereldoorlog nog niet voorhanden, dus het lijkt me sterk dat die onderzoeksmethode destijds is toegepast. Het detecteren van metaal — en dus mogelijk bommen — is uiteraard niet hetzelfde als het opgraven ervan. Het spreekt vanzelf dat dat laatste met de nodige omzichtigheid dient te gebeuren, aannemend dat de graver niet suïcidaal is.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 19:33
door cassie127
Alleen zolang er een spoorstaaf in de buurt ligt heeft zoeken met een metaaldetactor niet zoveel zin....

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 19:38
door trolly
Klopt. Die moet je dan even weghalen natuurlijk.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: ma 22 apr 2024, 23:30
door erjeebee
TomSteyl schreef: ma 22 apr 2024, 17:57 Er bestaan namelijk in veel gemeenten kaarten van vlak na de oorlog waar ze in kaart hebben gebracht waar wat gevallen is en niet gevonden. Dus veel vooronderzoek vóór het graven.
Eh....
[staart enigzins verward in de verte]

Hoe werkt dat?
Hoe kun je in kaart brengen (=precies aangeven waar wat ligt) als je het niet gevonden hebt?

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 08:03
door JordiBrabant
[Aanname]
Men heeft bijgehouden hoeveel bommen en granaten overal terecht gekomen zijn.
Bij artillerie zal door voor de afstemming van tevoren al zijn vastgelegd én kan vrij precies. Bij vliegtuigbommen is dat lastiger, maar is ook boek gehouden hoeveel in elk (groot) gebied terecht kwam.
[/Aanname]
Als je wat ooit gevonden is van het totaal afhaalt weet je wat er nog in de grond zou moeten zitten.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 08:17
door waldo79
En er zijn bedrijven die zich juist bezighouden met het opsporen van onontplofte munitie, meestal in opdracht van overheden.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 08:30
door TomSteyl
Je aanname klopt, JordiBrabant :D
Vanuit de bevolking en de Luchtbeschermingsdienst werden meldingen van inslag centraal verzameld bij veelal gemeenten, wat uiteraard vaak bebouwd gebied betrof. Maar bijvoorbeeld in niet-bebouwd gebied, de Maas of in de natuur zijn oorlogstuig terecht gekomen, die nu nog steeds af en toe boven water komt bij de bouw van nieuwe wijken, baggerwerkzaamheden enz.

Nederland is bijvoorbeeld in tegenstelling tot België vrij aardig geregistreerd, want in de Westhoek daar komt om de paar jaar iemand om het leven omdat de grond amper gesaneerd is en niet geregistreerd. En dan komt bij de aardappeloogst of werkzaamheden iemand om het leven. https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140319_01032128

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 09:06
door Cas
Nou is er in België ook een stuk meer afgeschoten en achtergelaten, dankzij de stagnerende frontlinies van de Eerste Wereldoorlog.
Dat is op een schaal waar Nederland nergens ook maar in de buurt komt, al helemaal als je het vergelijkt met de Westhoek.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 09:52
door TomSteyl
De Westhoek is zeker een "bijzonder" geval, maar we moeten de risico's in Nederland (en dan met name Noord-Limburg) niet onderschatten. In 2021 werden er bijvoorbeeld Brabant 26.000 niet ontplofte oorlogstuig gevonden, explosieven die steeds onstabieler worden. Alles wat veilig eruit gehaald kan worden is meegenomen.

Terug naar Overijssel/Gelderland: ook rondom Zutphen, Goor en Hengelo is niet ongeschonden. Op https://www.explosievenkaart.nl/ kun je heel Nederland overigens zien.

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2024, 11:33
door JordiBrabant
TomSteyl schreef: di 23 apr 2024, 08:30 Je aanname klopt, JordiBrabant :D
Hoera
[Speculaas]
Misschien werd in Vlaamse Velden minder boek gehouden, of daarvan het belang nog niet gezien. Met voortschrijdend inzicht kon men het dan de volgende Wereldoorlog wél goed doen.
[/Speculaas]
Hadden de strijdende partijen eind 1918 ook niet een heleboel achtergelaten zonder te verschieten?