D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Het is weer verkiezingstijd, tijd dus weer voor allerlei proefballonnen voor peperdure projecten:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ad-airport

Edit: laten we deze proefballon daar dan ook maar aan koppelen:
https://www.destentor.nl/lelystad/pleid ... ~ae9416ed/
Dan ontstaat er tenminste een doorgaande spoorlijn Harderwijk - Lelystad - Hoorn - Alkmaar.
Laatst gewijzigd door Abus op vr 25 jan 2019, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Nitein-Repart »

Lelystad Airport lijkt mij de ideale luchthaven voor prijsvechters als Ryanair, EasyJet, Vueling, Norwegian, Wizzair en Transavia. Lelystad Airport ligt een stuk gunstiger bij Nederlandse grote steden ten opzichte Eindhoven en Lelystad Airport ligt in de polders, dus genoeg ruimte voor uitbreiding ten opzichte van Amsterdam Airport. Een spooraansluiting voor Lelystad Airport zou helemaal mooi zijn, 4x/uur een IC naar Almere en Amsterdam Centraal (de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Almere Centrum2600[/serie] en daarbij kwartiersverdichting) en 2x/uur een snelle sprinter naar Almere, Hilversum en Utrecht (de huidige [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie]).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Cas »

Genoeg ruimte voor uitbreiding, behalve dat er nauwelijks vluchtpaden beschikbaar zijn zonder veel overlast omdat ze alsnog onder schiphol's paden moeten blijven.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door en-es »

Wanneer gaat die luchthaven dan open? Ik meen dat de terminal allang af is?
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

De luchthaven zelf is blijkbaar in onderhandeling met luchtvaartmaatschappijen over start in april 2020:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... l-haalbaar
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door dylanwild94 »

Tot dat de EU hun zegje hebben gedaan over het plan om lijnvluchten naar Lelystad airport te realiseren. Want die hebben daar een stokje voor gestoken.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

De EU wil juist dat er zonder belemmeringen door alle maatschappijen naar alle bestemmingen gevlogen kan worden. De Nederlandse politiek - althans een deel - doet juist moeilijk over nieuwkomers op Lelystad Airport. De minister doet een nieuwe poging voor een compromis:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... n-lelystad

Overigens is het luchthavenbesluit al jaren terug genomen, en is nu een kleine herziening in procedure. Dit luchthavenbesluit bepaalt over er wel of niet gevlogen kan worden.
https://www.lelystad.nl/4/Lelystad/Nieu ... nuari.html
Zonder luchtverkeersverdeling mag iedere maatschappij op Lelystad Airport vliegen op basis van het luchthavenbesluit.
Laatst gewijzigd door Abus op vr 25 jan 2019, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

en-es schreef:Wanneer gaat die luchthaven dan open? Ik meen dat de terminal allang af is?
De terminal is in ruwbouw af, en wordt nu ingericht. Ik neem aan dat 1 april dit jaar alles gereed is, want dat was de - ook al uitgestelde - openingsdatum. Zie:
https://www.uitbreidinglelystadairport. ... n/terminal
en:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ad-airport
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Suus »

Dat vliegveld kunnen we met het huidige politieke klimaat volgens mij wel vergeten. Beetje jammer van die hal die er straks nutteloos staat te staan, maar misschien dat ze die in Berlijn nog wel willen hebben. ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:Het is weer verkiezingstijd, tijd dus weer voor allerlei proefballonnen voor peperdure projecten:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ad-airport
Als er al een spoorlijn komt, dan zie ik die eerder vanaf Almere af/aantakken.
Abus schreef:Edit: laten we deze proefballon daar dan ook maar aan koppelen:
https://www.destentor.nl/lelystad/pleid ... ~ae9416ed/
Dan ontstaat er tenminste een doorgaande spoorlijn Harderwijk - Lelystad - Hoorn - Alkmaar.
Lijkt me kansloos, zeker aangezien er niet eens een fatsoenlijke buslijn rijdt. Laat men maar inzetten op een reguliere snelbuslijn Station Enkhuizen - Bataviastad - Station Lelystad Centrum - Lelystad Airport (alleen die haltes, evt. doorgekoppeld ri. Harderwijk).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

SuperGhost, ik ben het helemaal met je eens dat er eerst maar eens een fatsoenlijke snelbuslijn Enkhuizen - Batavia Stad - Lelystad Centrum - Lelystad Airport moet komen, en bij voorkeur dan zelfs door naar Harderwijk - Apeldoorn.
D66 kan zich in de provincie beter daarvoor inzetten. Die kans hadden ze ook bij het opstellen van het PvE IJssel-Vecht. Die belachelijk megagrote concessie biedt zelfs ruimte voor een bus van (Emmeloord - Urk -) Lelystad C - Lelystad Airport via Nijkerk naar Amersfoort, een van de belangrijkste OV-knooppunten in Nederland. Daarmee zou de megaomvang van de concessie wel zijn voordeel kunnen bewijzen, al kan zo'n lijnennet natuurlijk ook in een aparte Qliner-comcessie. Maar helaas, bij vaststelling van het PvE IJssel-Vecht geen enkel initiatief van D66 of enige andere partij in de provincie voor welke buslijn rond Lelystad Airport dan ook. En dan nu wel voor de verkiezingen proberen te scoren met een plan waar geen geld voor is...

Daarnaast is een buslijn Amsterdam CS - Almere 't Oor - Lelystad Airport ook zeker kansrijk, zeker met de komst van grote bedrijven als Inditex naast het vliegveld, maar die buslijn past beter in de concessie Almere lijkt me.
Laatst gewijzigd door Abus op za 26 jan 2019, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Een buslijn naar Nijkerk-Amersfoort lijkt me niet logisch. Het is dan vanaf Amersfoort sneller om per trein naar Harderwijk te gaan en daar op een bus op te stappen.
Daarnaast is de bestaande buslijn (Harderwijk-)Nijkerk-Amersfoort juist onlangs ingekort vanaf Amersfoort CS naar Amersfoort Schothorst (al hoop ik nu 2 v/d 4 ritten van stadslijn 5 ook tot Schothorst ingekort zijn en daar aansluiten op die lijn 101, dat die lijnen tot één doorgaande lijn gekoppeld zouden kunnen worden).

Ik denk dat het handigst is als Vliegveld Lelystad goed gaat lopen om de intercity's Schiphol/Den Haag <-> Amersfoort Schothorst door te trekken naar Harderwijk (als IC), met daar een goede aansluiting op een snelbuslijn naar het vliegveld. Die overstap is immers vooral belangrijk vanaf Amersfoort/Utrecht. Vanaf Zwolle kun je immers beter via Lelystad zelf, dus is een stop van de doorgaande IC niet per se noodzakelijk als je die kerende IC zou kunnen doortrekken.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Als er vanuit Amersfoort een goede snelle trein naar Harderwijk zou komen, dan is een bus vanuit Amersfoort inderdaad niet nodig. De boemel die nu tussen Amersfoort en Harderwijk rijdt is echter niet uitnodigend, zeker niet als je dan ook nog een overstap in Harderwijk moet maken. Een bus biedt natuurlijk ook Zeewolde een goede ontsluiting naar Amersfoort en Lelystad (Airport). Ik ging zelf uit van het opwaarderen en verlengen van de bestaande bus tussen Zeewolde en Nijkerk.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door waldo79 »

Op een onzinnig voorstel komt gelijk een fantasierijke discussie _O-

Gezien de relatief marginale hoeveelheid vluchten die het vliegveld potentieel kan herbergen en de weerstand die het vliegveld heeft... dat rechtvaardigt hooguit het uitbreiden van de huidige buslijn. In die zin is het wel tekenend dat geen enkele partij ervoor pleit het vliegveld te betrekken in het lokale busnet van Lelystad.
(want dat zijn in mijn simpele hersenpan de enige OV-verbindingen die enigszins kansrijk zijn)

Mocht ik ongelijk hebben en het vliegveld blijkt alsnog vervoersvraag te genereren, dan staan er vanzelf commerciële partijen op die bijvoorbeeld pendelbussen gaan opzetten vanuit Utrecht en Amsterdam. Hup, tientje per persoon vragen en de belastingbetaler hoeft er ook niet voor op te draaien *O*
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door SuperGhost »

Abus schreef:Als er vanuit Amersfoort een goede snelle trein naar Harderwijk zou komen, dan is een bus vanuit Amersfoort inderdaad niet nodig. De boemel die nu tussen Amersfoort en Harderwijk rijdt is echter niet uitnodigend, zeker niet als je dan ook nog een overstap in Harderwijk moet maken. Een bus biedt natuurlijk ook Zeewolde een goede ontsluiting naar Amersfoort en Lelystad (Airport). Ik ging zelf uit van het opwaarderen en verlengen van de bestaande bus tussen Zeewolde en Nijkerk.
Oh, ik ben wel voor het aanpassen van de buslijn Zeewolde-Nijkerk. Ik vind lijn 101 nogal onzinnig tussen Ermelo en Nijkerk. Hij rijdt daar gewoon parallel aan het spoor en lijn 205 en dus onnodig. Tegelijk is de overstap in Nijkerk tussen lijn 101 en de bus uit Zeewolde niet al te best (gaat vaak mis), wat ook voor de scholieren uit Zeewolde die naar de school in Corlaer moeten vervelend is.
Ik zou die bus dus het liefst gewijzigd zien worden in Amersfoort CS - Schothorst - Hooglanderveen - Nijkerk - Zeewolde (vervangt tussen Amersfoort CS en Schothorst dan de korte ritten van lijn 5 en vormt dan dus een binnen Amersfoort een kwartiersdienst samen met de resterende ritten van stadslijn 5).
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Het bedrijventerrein naast Lelystad Airport is volop in ontwikkeling. Daar komen duizenden arbeidsplaatsen in de logistiek en distributiecentra. Niet al te best betalende banen, dus daar hebben stads- en streeklijnen echt wel potentie. De reactie van de gemeente Lelystad op de concessie IJssel-Vecht gaat dan ook wel degelijk in op verbetering van de buslijnen.

De luchthaven zelf, daar komt het ook wel goed mee. Het luchthavenbesluit is al vastgesteld, nu zijn enkele kleine wijzigingen in procedure. Tot 2023 maximaal 10.000 vliegbewegingen (dat is 1,5 tot 2 miljoen passagiers), daarna maximaal 45.000 vliegbewegingen. De Tweede Kamer heeft gewoon ingestemd met dit luchthavenbesluit, en er was geen meerderheid voor uitstel van de opening van de luchthaven. CU, D66 en CDA zijn vooral wat ritueel aan het dansen ivm de statenverkiezingen, maar zijn toch ook gewoon gebonden aan het regeerakkoord waarin de opening van Lelystad Airport staat.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door waldo79 »

Kijk, dat biedt mij wat meer helderheid dan irreële voorstellen waarin Amersfoort wordt betrokken.

Die bedrijventerreinen bieden iets meer houvast voor een uitbreiding van de huidige busdienst.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

Inditex heeft zoveel personeel nodig, dat ze een banenwinkel op Lelystad Airport begonnen zijn:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ns-station
Zodra de tweede bouwfase ook gereed is, is het het grootste gebouw van Nederland. Groter dan Bol.com.
https://www.google.nl/maps/@52.4731029, ... a=!3m1!1e3
De tweede bouwfase komt aan de westkant van wat er nu in aanbouw is (het grote grijze vlak).
Aan de Kelvinweg zie je de strijkcentrale van Inditex in aanbouw, waar ook honderden mensen komen te werken.

En het volgende grote distributiecentrum komt eraan. Niet 51 ha zoals Inditex, maar toch ook niet klein:
https://www.destentor.nl/lelystad/nog-e ... ~a339f285/

Dat personeel zal uit de wijde regio moeten komen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door waldo79 »

Dat begrijp ik, maar als het distributielocaties zijn zal er meer in ploegendiensten gewerkt worden wat dan 24/7 vervoer verlangt. Ik weet niet in hoeverre busdiensten daarin kunnen voorzien.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door regenmaker »

In Duitsland wordt voor dit soort instellingen alleen rond dienstwisselingen vervoer aangeboden (bijv. rond 00:00 uur, 8:00 uur en 16:00 uur), zoiets zou hier ook kunnen gebeuren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door trolly »

Cas schreef:Genoeg ruimte voor uitbreiding, behalve dat er nauwelijks vluchtpaden beschikbaar zijn zonder veel overlast omdat ze alsnog onder schiphol's paden moeten blijven.
In eerste instantie gaat het over maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn 27 starts en landingen per dag. Best vervelend, maar niet te vergelijken met de overlast waar elke willekeurige randstedeling dagelijks aan bloot staat — simpelweg omdat de aanvliegroutes van Schiphol ook op een beperkte hoogte liggen.

Overigens lijkt het mij helemaal niet gek tenminste na te denken over een spoorverbinding met Lelystad Airport. Hoewel de passagiersaantallen in eerste instantie niet heel indrukwekkend zullen zijn biedt je daarmee een betrouwbare en comfortabele verbinding met Schiphol en de randstad. Je kan ook aanklungelen met bussen, wat betekent dat passagiers eerder voor de auto zullen kiezen.

Zelfs in een uiterst optimistisch scenario kan het zomaar een decennium duren voor er daadwerkelijk spoor ligt. Vanaf 2023 zouden vanaf Lelystad na een herindeling van het luchtruim meer vluchten kunnen worden uitgevoerd, waardoor de bussiness case van zo'n spoorlijn iets minder beroerd is. En tot die tijd zullen we het sowieso met bussen moeten doen. Of de auto, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door Abus »

regenmaker schreef:In Duitsland wordt voor dit soort instellingen alleen rond dienstwisselingen vervoer aangeboden (bijv. rond 00:00 uur, 8:00 uur en 16:00 uur), zoiets zou hier ook kunnen gebeuren.
Wat ík gehoord heb, is dat Inditex gaat wisselen om 7, 15 en 23 uur (7 dagen per week). Een deel van de leidinggevenden gaat vanwege de overdracht juist steeds halverwege wisselen, dus ook diep in de nacht, maar leiddinggevenden zijn al minder snel de OV-doelgroep.
McCain Foods in Lelystad wisselt ook om 7, 15 en 23 uur, dus het lijkt mij dat dat in Nederland vrij normale tijden zijn voor ploegendiensten.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Dat vliegveld kunnen we met het huidige politieke klimaat volgens mij wel vergeten. Beetje jammer van die hal die er straks nutteloos staat te staan, maar misschien dat ze die in Berlijn nog wel willen hebben. ;-)
Dan kan D’66 in de tweede kamer beter eerst een beetje meewerken aan ekonomisch gezond gebruik van de luchthaven.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door en-es »

Ploegentijden zijn overal verschillend. Bij mij op het werk is het 6,15 en 24 uur. Bij vorige werkgevers weer andere tijden.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Bericht door The Greyhound »

Suus schreef:Dat vliegveld kunnen we met het huidige politieke klimaat volgens mij wel vergeten. Beetje jammer van die hal die er straks nutteloos staat te staan, maar misschien dat ze die in Berlijn nog wel willen hebben. ;-)
Dat het vliegveld nog niet open is, is mede te danken aan de houding van D’66 in de tweede kamer. Ga dat eerst eens oplossen voordat je over een denk ik niet heel levensvatbare spoorlijn begint.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten