Pagina 4 van 5

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: di 19 mar 2019, 18:35
door Wubbo
Jammer voor Hoogeveen: dat gaat niet door. De lijn gaat wel via Juinen.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: di 19 mar 2019, 18:39
door trolly
Dat is niet meer dan terecht, lijkt me. Juinen is toevallig wel een van de grotere fictieve Nederlandse kernen die het zonder station moet stellen. Terwijl de verkeersdichtheid ondertussen die van Ede gepasseerd is.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 09:09
door reisthijs
Wat zullen de inwoners van Ter Weksel zich gepasseerd voelen als hun buurgemeente wel een station krijgt. :mrgreen:

Net als in Ede is één station in Juinen vast niet genoeg, laten we maar vast onderzoeken of IC-station Juinen-West graag gewenst is.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 11:12
door Mikos
Maar dan wel met een aansluitende kabelbaan naar Berghem Piekenhoef, uiteraard.

Waar ging dit ook alweer over? (A)

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 11:17
door welriekendepastinaak
Kijk, ik was offtopic met mijn idee, maar het ging nog steeds over de hypothetische spoorwegagenda van de provincie Flevoland. Dan wordt Hoogeveen erbij betrokken en dan zijn we nét iets te ver van huis. :lol:

En waar ligt Juinen :?:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 11:19
door Mikos
Pff, ken uw klassiekers, hoor. Google is je vriend!

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 12:43
door Durashift
Ik hoorde vanochtend de commissaris van de Koning van provincie Flevoland op radio 1 vertellen dat de grondonteigeningen voor die Zuiderzeelijn destijds gewoon uitgevoerd zijn. Ligt dus al een stuk belastinggeld onder het gras te wachten voor 'nop'.. :?

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 14:06
door trolly
welriekendepastinaak schreef:En waar ligt Juinen :?:
In de omgeving van Ter Weksel.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 14:12
door Statler Rail
Er liggen in Flevoland wel meer stroken grond te wachten op ooit geplande plannen. Wat te denken van deze strook voor de snelweg Lelystad - Kampen? Op het deel van Dronten naar het Drontermeer ligt inmiddels de Hanzelijn. Bij Kampen-Zuid is een mooie grote brug voor deze snelweg gebouwd, waarover nu een provinciale weg ligt.

Of dan dit tracé van de A30 Purmerend - Almere - Ede?

Tussen Harderwijk en Lelystad is volgens mij nooit iets qua OV gepland, behalve buslijn 148 die er nu rijdt en eventueel "Airport Shuttle" lijn 777 (haha), die in de toekomst naar Harderwijk doorgtrokken kan worden.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 15:01
door Abus
Die beoogde snelweg naar de Houtribsluis loopt ook nog verder in Lelystad (naast de Neushoorntocht). Een stuk is zelfs al ooit aangelegd, nog niet als snelweg overigens, en dat is de Binnenhavenweg in Lelystad (het oost-west-deel).
https://www.openstreetmap.org/#map=15/52.5273/5.5277

Dwars door Almere Buiten loopt nog een tracé waar ooit in een heel ver verleden over de A27 nagedacht werd.
https://www.openstreetmap.org/#map=13/52.3969/5.2782

En in de Flevolijn ligt al een heel mooi viaduct aan de rand van het Hollandse Hout waar ooit een 2x2 ringweg van Lelystad bedacht was. Spookstation Lelystad-Zuid ligt iets verderop.
https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.47661/5.45334

Buiten Flevoland komt het ook voor. Tussen De Afslag en Meijslootpad in Amstelveen ligt het tracé van de A3. Liep tot een aantal jaar terug zelfs helemaal door tot in Buitenveldert. In Buitenveldert en het noorden van Amstelveen inmiddels wel al bebouwd met nieuwe huizen.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.2905/4.8753

Nog eentje dan: de spoorboog Zaandam - Haarlem (nu een kromme waterpartij):
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.3909/4.8056

Maar weer on topic: een spoorlijn Lelystad - Harderwijk, nee, daar is geen reservering voor. Ook bij Lelystad Airport trouwens niet. Wordt nog lastig inpassen.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:16
door lijntaxi
Milco schreef:Voor de luchtvaart is de afstand tussen Lelystad en Almere zo kort dat het echt geen verschil uitmaakt waar men een luchthaven aanlegt.
Voor de vliegtuigen maakt het inderdaad niks uit. Maar wel voor de vervoersbewegingen van en naar het vliegveld. Almere ligt gewoon dichter bij het gebied waar nu eenmaal veel mensen wonen. Dat is ook een van de reden, dat Almere veel sneller is gegroeid qua inwonertal dan Almere.
Maar nu men Almere wil volbouwen wordt de aanleg van een vliegtuig in Almere een stuk lastiger.
Misschien is de Markerwaard npolderen een oplossing...

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:17
door Chrysa
Zo te zien ben ik niet de enige die drinkt vanavond. *O*

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:18
door Mikos
_O- Ik zat al te wachten...

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:20
door lijntaxi
Mikos schreef:Maar dan wel met een aansluitende kabelbaan naar Berghem Piekenhoef, uiteraard.

Waar ging dit ook alweer over? (A)
Als dat gerealiseerd zou kunnen worden zou echt geweldig zijn. Ik ben voor. Waar een wil is een weg.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:25
door Mikos
I call troll. :Y

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 00:42
door trolly
:shock:

Whut?!? Hoezo???

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 01:06
door Mikos
Mja, ik twijfel een beetje. Zijn uiterst goed onderbouwde argumenten staan in schril contrast met onze slappe tegenargumenten, voor zover we die al aanvoeren. Wellicht dat we de inpoldering van de Markerwaard alsnog kunnen onderzoeken?

Hoe goed deed D66 het trouwens bij de laatste verkiezingen in Lelystad en Harderwijk? Is er al een beetje kans dat het doorgaat, die spoorlijn?

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 19:36
door Abus
In Flevoland is D66 gezakt van 4 naar 2, in Gelderland van 7 naar 4 zetels. In Lelystad had D66 4,5% van de stemmen, en in Harderwijk 5,3%. In Lelystad meer dan een een halvering, in Harderwijk bijna gehalveerd. Met een spoorlijn-idee trek je geen stemmen. Het idee voor de Lelylijn (Zuiderzeelijn) heeft ook niet veel stemmen opgeleverd. De grote voorvechters D66 en CDA hebben ook in de Noordoostpolder verloren (D66 daar ruimschoots gehalveerd).

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: ma 01 apr 2019, 20:11
door Cas
Eerlijk gezegd denk ik dat de standpunten over een eventuele spoorlijn Lelystad-Harderwijk of ergens anders electoraal nou niet bijster veel invloed hebben gehad, positief of negatief. Zeker deze verkiezingen draaiden nou niet bepaald om het OV, en al helemaal niet om OV waar de provincie helemaal niks mee te maken heeft.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 00:57
door Durashift
Natuur en Milieu wil dat Lelystad Airport gesloten wordt voor burgerluchtvaart.
NOS.nl schreef:(..)
Het aantal vliegbewegingen en het aantal passagiers verdubbelt in dertig jaar, heeft CE Delft berekend. Zonder nieuw beleid neemt de uitstoot toe van 12 megaton in 2017 tot ruim 23 megaton in 2050. Voor Natuur & Milieu is dat reden om te pleiten voor extra maatregelen die leiden tot minder vluchten. Volgens de milieuorganisatie zou moeten worden besloten om vliegveld Lelystad niet open te stellen voor de burgerluchtvaart.(..)
Lees meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/2278632-impact-n ... k-toe.html

Duss, dan is zo'n spoorlijn ook niet nodig.

Nee, dat wordt gewoon de NZL doortrekken naar Schiphol. :wink:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 09:34
door en-es
Een vliegveld dat nog niet in gebruik genomen is moet gesloten worden? :shock:

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 10:29
door Wannes
Het is allang in gebruik genomen maar nog niet voor burgerluchtvaart.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 10:46
door Roeland
Nederland zou eindelijk eens een duidelijke keuze moeten maken inzake de luchtvaart.

Ofwel A: kiezen om luchtvaart hetzelfde te belasten als andere modaliteiten (BTW + accijnzen + gebruiksvergoeding / km-heffing / "wegen"belasting), i.c.m. meer en betere internationale trein- en busverbindingen. Dan zal de groei van de luchtvaart fors afnemen en kun je volstaan met Schiphol (+ Lelystad voor wat vakantievluchten).
Ofwel B: de vervuilende en loeiende heilige koe blijven ontzien, maar dan nu kiezen voor aanleg van een luchthaven in zee. En dan heb je die overloop op Lelystad niet meer nodig.

Nu ze in Den Haag met het klimaatakkoord bezig zijn, past deze keuze er prima in. Bij een keuze voor B, haal je de klimaatdoelstellingen niet (tenzij je buitensporig veel kosten gaat maken voor energiebesparing enz.). Bij keuze voor A haal je die klimaatdoelstellingen misschien net wel.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: wo 03 apr 2019, 17:41
door waldo79
De luchtvaart valt onder wereldwijde verdragen. Die moet je gericht aanpakken.

En je moet hen prikkelen echt werk te maken van verduurzaming.

Het terugkomen op eerdere besluitvorming om het vliegveld te openen maakt je als overheid onbetrouwbaar.

Re: D66 wil spoorlijn Lelystad - Lelystad Airport - Harderwijk

Geplaatst: za 06 apr 2019, 11:51
door Abus
Het terminalgebouw van de luchthaven is opgeleverd. De luchthaven is gereed voor gebruik:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... or-gebruik
Niet echt verrassend; de hele bouw was gericht op opening afgelopen 1 april (dat was al een jaar uitstel doordat de luchtverkeersleiding niet eerder gereed kon zijn).

Voor wie wel van een ongenuanceerde discussie houdt, zijn de reacties op het rapport van Natuur & Milieu op Omroep Flevoland ook wel aardig:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... 2-uitstoot

En Spaanse bedrijven zien het wel zitten in Lelystad:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... r-lelystad