Concessie Airport Shuttle Lelystad

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

Op blz. 17 een kort artikel over de Airport Express. Nog steeds een tekening en geen foto van de bus (wel van de bushalte).
https://issuu.com/typodynamo/docs/lelys ... s_2020_web
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door VIRM »

Stadsbus schreef:De nieuwe elektrische bussen voor deze lijn (dacht dat het VDL Citea SLFA was) gaan nu tijdelijk op andere plekken in het land rijden: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... vw45DCUGgk

Edit:
Het gaat waarschijnlijk Ameland worden, zie link hier boven.
Op Ameland hebben ze toch ook een vliegveld? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik blijf erbij dat deze verbinding ook onderdeel van de reguliere IJssel-Vecht concessie had moeten zijn.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door VIRM »

Yup, het slaat ook nergens op om een los lijntje te rijden en daar een aparte concessie voor in te stellen.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door sirvinniei »

Zeker omdat volgens het PvE Lelystad airport sowieso al aangedaan moet worden.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

Bedoel je het PvE IJssel-Vecht? Dan wordt Lelystad Airport juist niet aangedaan. Lijn 148 blijft over de Larserweg rijden, en lijn 7 wordt ingekort tot het bedrijventerrein Larserpoort. Althans: in de plannen van Keolis. Wat het nieuwe PvE voor IJssel-Vecht wordt, weet nog niemand.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Zeker omdat volgens het PvE Lelystad airport sowieso al aangedaan moet worden.
het Airport mocht NIET worden aangedaan, omdat er een aparte concessie voor kwam.

Ik had het logischer gevonden als de IJssel-Vecht concessie een verplichte opname tot deze sneldienst had gehad. Het personeel had je dan in de andere diensten kunnen stoppen en dus wellicht meer efficient kunnen werken.

Is omdat het materieel al is besteld EN de concessie nog niet begonnen is de vergoeding al wel gestart?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door sirvinniei »

Lijn 7 stond gewoon in huidige vorm (Airport-Kempenaar) het PvE opgenomen, terwijl lijnen als 247 wel andere eindpunten kregen.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

Lijn 7 was opgenomen als C-lijn, hoefde dus niet geboden te worden, en Keolis heeft dat ook niet gedaan. De gemeente heeft in haar brief juist kritiek op het feit dat C4/148 in de plannen van Keolis niet de terminal aandoet en ook lijn 7 ingekort wordt en daarmee de luchthaven niet meer bedient. Ik neem aan dat de gemeente dat niet verzonnen heeft, maar van Keolis of de provincie gehoord heeft.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

Ergens wel logisch dat de terminal niet wordt aangedaan. De provincie heeft er een aparte lijn voor gemaakt als non-stopdienst. Ik denk dat Keolis daardoor het nut niet inzag om ook naar de terminal te rijden. Ergens is het dus de schuld van de provincie, dat de bediening van het vliegveld niet meer werd afgedekt.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

Alleen gaat de Airport Express niet richting Harderwijk, en bedient die Airport Express ook niet de nieuwe bedrijventerreinen naast Lelystad Airport, waar ook voorzieningen als hotels komen. Zoals al eerder gezegd: die Airport Express had gewoon in dezelfde concessie gemoeten als de stadsdienst en lijn 148.

Lijn 148 mocht in IJssel-Vecht overigens niet van route wijzigen als A-lijn. En lijn 7 is waarschijnlijk het slachtoffer geworden van de verplichte verkeerde procentuele verdeling van de dienstregelinguren in IJssel-Vecht: er moest op de stadsdienst Lelystad bezuinigd worden, en dat Keolis dan voor de bezuinigingen voor de enige C-lijn moest kiezen, was vermoedelijk ook onontkoombaar. In dat opzicht heeft het PvE IJssel-Vecht al dan niet bewust de bediening van Lelystad Airport vanuit die concessie onmogelijk gemaakt. Al stond Lelystad Airport volgens mij wel bij de te bedienen knooppunten.

Maar inderdaad heeft de provincie hier prutswerk afgeleverd. Totaal niet aan de toekomstige ontwikkelingen gedacht.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door bartjemestrom »

Hoeveel bussen waren er eigenlijk besteld? Op de Wiki staat 12 stuks maar dat lijkt me wel erg veel. :?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

De hoeveelheid bussen ligt aan de gewenste frequenties.

Lelystad naar Airport is ongeveer 10 minuten. Laten we ruim rekenen dat een slag 25 minuten kost (inclusief laden).
stel dat een 10-minutendienst is geeist. Dan heb je 250 minuten bezet, dat ongeveer 4,2 bussen kost. Je hebt dus genoeg tijd om ook te laden met de bus.

Bij 12 bussen kun je dus tot 12x/uur bieden. :shock:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Wubbo »

Ik kan je rekensom niet volgen? Als een slag 25 minuten kost kun je met 2,5 bus (dus 3 bussen) een 10-minutendienst rijden. Binnen een half uur ben je immers terug, dus de bus die rit 1 rijdt kan ook rit 4 rijden.

Uitgaande van 30 minuten per slag kun je met 12 bussen een 2,5-minutendienst rijden. Dat lijkt me wat overdone.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

oh ja, ik maak een fout daar.

die 2,5 minutendienst is hoger dan de Heijendaal Express heeft. De aansluitende trein gaat maar 4x/uur.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

In 10 minuten van station naar luchthaven of omgekeerd red je niet, zeker niet in de spits. Ik denk dat je voor een slag dus zeker 30 minuten moet rekenen. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de Airport Express start met 4x/uur, aansluitend op de IC's van Amsterdam. Dat zou je dus moeten redden met twee bussen in dienst en nog een reservebus.

Edit: even googlen levert me toch andere informatie op dan ik net schreef. De bedoeling was dat de Airport Express dit jaar zou starten met 2x/uur, en dat dat doorontwikkelt naar 4x/uur en op drukke tijden 6x/uur.
https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... -OW01.html

En een artikel uit de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bfe0c599/

De rijtijd wordt een klein kwartier:
https://flevopost.nl/artikel/996118/air ... ogle.nl%2F

Om precies te zijn twaalf minuten volgens de voormalige wethouder van Lelystad:
https://uitbreidinglelystadairport.nl/d ... d-airport/
Anne Hettinga van Arriva heeft het hier over twee 18m-bussen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik blijf erbij dat deze 3 elektrische bussen (bij 6x/uur) best onder de reguliere IJssel-Vecht concessie had gepast. Je kan zelfs dan aangeven dat de DRU voor deze verbinding BUITEN de overige DRU's geld en in samenspraak wordt doorontwikkeld.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Abus »

Ja, natuurlijk was dat logischer. Maar deze lijn zou dus eigenlijk al eerder moeten gaan rijden dan IJssel-Vecht. Alhoewel lijn 7 en lijn 148 voor de eerste rustige jaren van de luchthaven ook een prima oplossing geweest zouden zijn. Bij Eindhoven is de integratie van de Airport in de stadslijnen ook heel efficiënt. 's Avonds laat heb je bijvoorbeeld bijna alleen reizigers van de luchthaven naar het station. De woonwijken van Eindhoven en Veldhoven hebben juist de omgekeerde stroom. Dat combineert dus prima.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door teun »

Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door Durashift »

Haal die luchtverkeersleiders ook maar terug naar Schiphol.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Airport Shuttle Lelystad

Bericht door en-es »

No planes but trains?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten