Aking schreef:Sowieso ben ik tegen het afbreken van spoor als dat functioneert.
Je ziet nu al op redelijk wat plekken dat de nimby's zo'n spoorlijn nooit meer terug laten keren (Groesbeek-Kranenburg?, Maastricht - Hasselt, Weert - Hamont,
Dr Ijzeren rijn en wat nog meer) als ie eenmaal weg of in onbruik is. En dan zul je zien dat er over 10-20 jaar een spoorlijn nodig is daaro, en dan zit er de beschermde flierefluitkikker, en hebben demense al genoeg overlast van de Betuweroute en de hoogspanningsmasten, dus zo'n spoorlijn kan er nooit bij natuurlijk :N
Inderdaad, reactivering is tegenwoordig een heel gedoe, maar sowieso het aanleggen van nieuw spoor, zelfs al is er potentie voor tientallen duizenden reizigers per dag, is haast onmogelijk geworden door vooral politieke onwil en, wat je ook aanhaalt voor reactivatie, hardnekkig nimbyisme.
Daarnaast denk ik dat een aantal dorpen er uiteindelijk helemaal niet op vooruitgaan omdat, als je de busbaan daar hebt, je wel kán vertakken, maar je dat niet gaat doen voor ieder dorp, waardoor je alsnog ver mag lopen/fietsen en anders bijten parallelle lijnen elkaar. Een bus heeft, zo is bekend, een lagere status bij veel mensen en je haalt juist ook een stuk flexibiliteit weg: stel je voor dat het lijnennet op de schop gaat en men wil een rechtstreekse accutrein naar Utrecht, ben je mooi in de aap gelogeerd. Maar ook nu al: dan zal je óf altijd naar Arnhem moeten overstappen, óf je komt in het langzame stedelijke verkeer terecht, of je nou een A/N325 hebt of niet.
En dan heb je ook de kosten van het, slopen, aanleggen en onderhouden van de hele grap. De snelheid op de busbaan (80 is gewoon te langzaam, 100 nog steeds en ook dan splijt het de dorpen), en of er ook voldoende chauffeurs zijn die je een factor x verder kan uitknijpen dan machinisten om het kostenplaatje gelijk te houden (antwoord: in de huidige markt absoluut niet). En vast nog een hoop meer haken en ogen.