Pagina 1 van 1

Nachttrein tussen Utrecht en Nijmegen nog niet rendabel

Geplaatst: za 02 nov 2019, 00:56
door michiel71
Nachttrein tussen Utrecht en Nijmegen nog niet rendabel: meer passagiers nodig

Het aantal passagiers in de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen is de afgelopen jaren iets gestegen, maar nog niet genoeg voor een rendabel nachtnet.

Op vrijdag zaten er in 2018 gemiddeld opgeteld 162 passagiers in de drie nachttreinen, op zaterdag 226.Dat is op vrijdag een stijging van ruim 10 procent en op zaterdag 20 procent, vergeleken met twee jaar eerder.

Lees hier verder: https://www.gelderlander.nl/arnhem/nach ... ~a1d4a61d/

Re: Nachttrein tussen Utrecht en Nijmegen nog niet rendabel

Geplaatst: za 02 nov 2019, 01:01
door Aking
michiel71 schreef:Bij het begin in 2015 zei NS dat gemiddeld minimaal zo’n 300 passagiers per dag nodig zijn om de kosten voor materieel en personeel te kunnen dekken. Zolang die aantallen niet gehaald worden betalen provincie en gemeenten een exploitatievergoeding (125.000 euro)
Interessant, bij 299 mensen per rit krijgen ze dus nog steeds 125k? :')

Re: Nachttrein tussen Utrecht en Nijmegen nog niet rendabel

Geplaatst: za 02 nov 2019, 01:10
door michiel71
Wekelijks ontvangt de NS voor het rijden van 6 nachttreinen van en naar de provincie Gelderland een exploitatievergoeding van €2400 ofwel €400 per treinrit, zolang de gemiddelde bezetting per rit onder de 100 passagiers blijft. De werkelijke bezetting is momenteel zo'n 2/3 van de benodigde bezetting, namelijk 388 ipv 600 passagiers. De exploitatievergoeding bedraagt momenteel dus nog ruim €6 per passagier.

Re: Nachttrein tussen Utrecht en Nijmegen nog niet rendabel

Geplaatst: za 02 nov 2019, 01:27
door michiel71
De geschiedenis herhaalt zich... Blijkbaar was de reclame in 2018 onvoldoende om extra reizigers te trekken.

Uit de Meerjaren Investeringsagenda Mobiliteit/Begroting 2018 (MIAM/BGR2018) (pagina 24)
21 september 2017

"Nachtnet tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen: onderzoeken verlenging pilot
Vanaf de dienstregeling van 2015 zet de NS op het verzoek van ons en de gemeenten Arnhem en Nijmegen een aantal nachttreinen in om in het weekend reizigers langer de mogelijkheid te geven om tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen te reizen. We hebben toen afgesproken om deze pilot na drie jaar te evalueren en afspraken te maken over een eventueel vervolg. We zien nu dat de extra treinen tegemoet komen aan de behoefte van reizigers. Tegelijk zijn de aantallen reizigers lager dan we hadden gehoopt, waardoor de NS van ons en beide gemeenten een tegemoetkoming vraagt in de exploitatiekosten van in totaal € 0,125 miljoen per jaar. We denken er aan om samen met gemeenten Arnhem en Nijmegen de pilot te verlengen en extra reclame te maken voor deze treinen. Eind dit jaar nemen we hierover samen met de NS en de gemeenten een besluit in het Bestuurlijk Overleg Mobiliteit. Ons deel van de kosten voor de mogelijke verlenging van de pilot betalen we uit onze structurele middelen voor openbaar vervoer (voormalige Decentralisatie Uitkering). "