Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Dennenboom »

Nooit doorgereden naar Arnhem? Laat Maarten van Rossem het niet horen!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Hainje »

MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22
Hainje schreef: wo 15 feb 2023, 18:00
Doorrijden naar Arnhem acht ik een stuk realistischer dan verbussen.
Deze trein heeft nooit doorgereden naar Arnhem, waarom zou dat nu opeens de oplossing zijn?
Daarbij is de infrastructuur er ook niet naar. Terug naar Arnhem moet je tot Wolfheze linkerspoor rijden terwijl met de huidigde dienstregeling de stopper kruist tussen Ede en Wolfheze.
Doorrijden naar Arnhem is een beetje een inside joke hier. Het was ook zeker niet als serieuze optie bedoeld. :p
🍉
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door sirvinniei »

DE SPITSTREIN UIT TIEL KAN OOK DOORRIJDEN NAAR ARNHEM, WAAROM DE STOPTREIN UIT AMERSFOORT DAN NIET !!!11!!

gr. Gerda
Ik heb geen onderschrift
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Staatslijn K »

MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22
Hainje schreef: wo 15 feb 2023, 18:00
Doorrijden naar Arnhem acht ik een stuk realistischer dan verbussen.
Deze trein heeft nooit doorgereden naar Arnhem, waarom zou dat nu opeens de oplossing zijn?
Daarbij is de infrastructuur er ook niet naar. Terug naar Arnhem moet je tot Wolfheze linkerspoor rijden terwijl met de huidigde dienstregeling de stopper kruist tussen Ede en Wolfheze.
Omdat je 4 perronsporen hebt in Ede-Wageningen en slechts 2 nodig hebt richting Utrecht, zou het mogelijk kunnen zijn. Wel krijg je asymmetrische tijden omdat je anders in Barneveld in de problemen komt.

De huidige sprinter moet 3 minuten later uit Arnhem vertrekken, de stoptrein uit Amersfoort moet 5 minuten blijven wachten (anders zit de 3000 in de weg), en vertrekt 9 minuten later uit Ede-Wageningen. Gezien de huidige keertijd in Arnhem 10 minuten is, zou dat 4 worden in deze structuur. Dat is erg kort, maar aan de andere kant kan dat ook in Oldenzaal en volgend jaar de 2600 in Almere. Wel zou je in deze structuur een omloop besparen als NS, wat natuurlijk een prima argument is om deze verandering alsnog door te voeren (de verandering is immers in het voordeel van de reizigers, ook Oosterbeek-Utrecht)
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door en-es »

MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22 Deze trein heeft nooit doorgereden naar Arnhem
In NS-tijden wel. Al ging het vooral om spitstreinen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22
Hainje schreef: wo 15 feb 2023, 18:00
Doorrijden naar Arnhem acht ik een stuk realistischer dan verbussen.
Deze trein heeft nooit doorgereden naar Arnhem, waarom zou dat nu opeens de oplossing zijn?
Dat de trein tussen Amersfoort en Ede nooit heeft doorgereden naar Arnhem klopt niet. Tot en met 1990 reed de Valleilijn (toen nog Kippenlijntje genoemd) in de spits door van/naar Arnhem, met zelfs enkele ritten van/naar Utrecht.
MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22 Daarbij is de infrastructuur er ook niet naar. Terug naar Arnhem moet je tot Wolfheze linkerspoor rijden terwijl met de huidigde dienstregeling de stopper kruist tussen Ede en Wolfheze.
Bij Ede-Wageningen heb je gewoon wissel 197-199 waarbij je naar het rechterspoor kan ;-)
Deze wissel is ook nodig voor het afhandelen van een intercity Ede-Nijmegen als er een stremming is tussen Ede en Utrecht.
Was er daarnaast ook niet nog een goederenpad vanaf de fabriek bij Barneveld Centrum ri. Arnhem? Of gebruikt dat bedrijf geen goederenpaden meer?

Uiteraard zou het bij een Valleilijn naar Arnhem praktischer (bijna een vereiste wellicht?) zijn om vanaf Amersfoort ook op spoor 4 van Ede-Wageningen te kunnen aankomen/vertrekken (getrapt kunnen invoegen ri. Arnhem + mogelijkheid voor de Valleilijn om te kunnen kruisen op Ede-Wageningen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef: do 16 feb 2023, 22:10Was er daarnaast ook niet nog een goederenpad vanaf de fabriek bij Barneveld Centrum ri. Arnhem? Of gebruikt dat bedrijf geen goederenpaden meer
Dat goederenemplacement is echter juist richting Amersfoort aangesloten op het kippenlijntje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Nouwja, spoor 3 heeft zowel naar Amersfoort als Ede geen verbinding. Je moet eerst kopmaken om op spoor 2 te komen. Aldaar kun je inderdaad wel rechtstreeks naar Amersfoort, maar kun je met kopmaken natuurlijk ook alsnog naar Ede. En er is ook natuurlijk geen ruimte om andersom dat kopmaken te doen, aangezien het trafohuisje daar al staat.
Maar ik dacht dat er altijd ook een goederenpad per week ri. Arnhem was?
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Gebruikersnaam »

De graantreinen van en naar Agruniek rijden (als ze dat überhaupt nog doen) voor zover ik weet altijd via Amersfoort in de avond/nacht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Oke, dan had ik me daar dus vergist ;-)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Zugführer »

De posts over een spoorverbinding naar Wageningen afgesplitst naar een topic in Ideeën over OV :D
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef: do 16 feb 2023, 22:10Bij Ede-Wageningen heb je gewoon wissel 197-199 waarbij je naar het rechterspoor kan ;-)
Die wissels liggen alleen niet op het emplacement van Ede-Wageningen zelf maar zo'n 1,5 kilometer verderop, dus je moet wel degelijk een stukje links rijden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Maar dat is dus niet bij Wolfheze, zoals werd beweerd ;-)

Waarom ze dat ding zo ver buiten het station hebben gelegd is me wel een raadsel, want volgens mij is dat een nieuw wissel en lag dat wissel (om naar het rechterspoor te komen vanaf Ede ri. Arnhem) eerst wel bij het station zelf.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Bemined »

Er lag inderdaad een wissel bij het station zelf, maar dat was een Engels wissel en die mogen bij nieuwbouw niet meer toegepast worden bij snelheden boven de 80km/u. De nieuwe norm is gewone wissels van minimaal 1:12 bij 140km/u en 1:15 bij 160km/u, maar dat neemt meer ruimte in. Dus ik vermoed dat er wisselstraat te lang zou worden als deze overloop ook hier aangelegd zou worden en daarmee in de knel zou komen met de optimale seinplaatsing.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Plutona »

In Duitsland heb je wel eens van die gekke trajecten (bij mijn weten bijv. bij Stolberg, voor de overstromingen) waar de trein halteerde, vervolgens een stukje doorreed, daarna pas kopmaakte om vervolgens doodleuk bij het perron aan de andere kant te eindigen. Zijn zulke manoeuvres op het Nederlandse spoornet niet toegestaan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Z2N »

Dat zou wel mogen, de trein naar het spoorwegmuseum doet dat bijvoorbeeld ook bij Blauwkapel. De vraag is of je dat moet willen: zo'n handeling kost je al snel 10 minuten, dat is langer dan de gemiddelde overstaptijd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door MaartenD »

Doet die dat tegenwoordig weer op de vrije baan? Er was een tijd dat dit in Bilthoven gedaan werd.
Ik denk dat in Nederland de belangrijkste hinder is dat NS niet zou willen dat een machinist door de ballast naar de andere kant loopt. Dus je bent dan beperkt tot één stel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Z2N »

De museumpendel keert inderdaad op de vrije baan, ter hoogte van het viaduct van de A27 is een platform neergezet om tussen treinstellen te kunnen wisselen. Niet dat dat nodig is, de museumpendel heeft meer dan genoeg capaciteit met een los stelletje SNG.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Bemined »

Dat is overigens geen vrij baan, maar we dwalen af.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door dennistd »

Ik las dat Connexxion en Keolis hebben ingeschreven op deze concessie.

(geen openbare bron voor te vinden)
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door sirvinniei »

Er is tenminste concurrentie
Ik heb geen onderschrift
teun
Berichten: 1504
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door teun »

Het valt me op dat we de NS niet zien; verder, betreft het formeel Connexxion of is het hier ook TRRRansdev?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Ik dacht dat de NS door haar aandeelhouder (de overheid) niet meer toegestaan werd om in te schrijven voor regionale concessies?
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door cassie127 »

NS heeft weldegelijk interesse getoond om zich in te schrijven en een bod uit te brengen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
iamthedutchdude
Berichten: 978
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door iamthedutchdude »

SuperGhost schreef: di 28 feb 2023, 20:26 Ik dacht dat de NS door haar aandeelhouder (de overheid) niet meer toegestaan werd om in te schrijven voor regionale concessies?
Voor zover ik kan herinneren, betrof dat enkel buitenlandse concessies.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten