Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Er mogen best nog wel een aantal amba'tjes blijven hoor geen moeite mee.. uiteraard dan wel de meest in 'goede' staat verkerende daarvan maar goed op den duur komt aan alles sws wel keer een eind
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Er komen 19 Crossways (5500-5518) en 7 Urbino's vanuit IJsselmond naar Veluwe Zuid, aangevuld met 7 Crossways vanuit Haarlem-IJmond. Laatstgenoemde bussen zullen er niet al per 10 december zijn. Tot die tijd wordt dit met een deel van het huidige materieel opgevangen.Heel_Holland_Spot schreef: ↑zo 05 nov 2023, 18:53 Bij veel verschillende bronnen (o.a. Wikipedia, Busposities en OVNL-Wiki) vind ik dat in december de 5500-5516 naar Veluwe-Zuid komen. Alleen ik had verwacht dat de overige bussen (5517-5538) ook zouden komen, omdat anders niet alle Amba's, Volvo's en Citea's vervangen kunnen worden... Komt de rest ook uit IJsselmond over of blijft het bij de eerste 17 bussen uit deze serie?
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
- Locatie: Velserbroek
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Dan kom ik dus uit op een totaal van 33 bussen, terwijl er zo'n 40 vervangen moeten worden. Lijkt mij een beetje krap, of is het aantal bussen nu al dusdanig ruim dat er veel op de reserve staat?
Overigens lijkt mij dat die vier Citea's (5852, 5853, 5863 en 5889) nog wel kunnen blijven doorrijden gezien de leeftijd van die bussen, of zijn die elders hard nodig?
Overigens lijkt mij dat die vier Citea's (5852, 5853, 5863 en 5889) nog wel kunnen blijven doorrijden gezien de leeftijd van die bussen, of zijn die elders hard nodig?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Jurre schrijft:
Gewoon afwachten dus...
Oftewel een deel van de huidige vloot blijft nog even rijden.Tot die tijd wordt dit met een deel van het huidige materieel opgevangen.
Gewoon afwachten dus...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Van een chauffeur vernomen dat er inderdaad wat als reserve achterblijft, de Volvo's (5737+38) en de Citeas zouden ook blijven.
OT: Vanmiddag was het in Ede goed bal; op een gegeven moment werd op de 303 slechts elk half uur gereden en ook op andere lijnen diverse uitvallende ritten.
OT: Vanmiddag was het in Ede goed bal; op een gegeven moment werd op de 303 slechts elk half uur gereden en ook op andere lijnen diverse uitvallende ritten.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Komt die uitval nog altijd door personeeltekort of doordat bussen defect zijn.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Nog altijd personeelsgebrek. Momenteel zitten we midden in het griepseizoen en corona laait weer op. En als ik dan zie dat jonge chauffeurs die in Apeldoorn wonen in Arnhem gaan werken, dan vraag ik me af welk beleid EBS voert ten aanzien van opleiding en aanname. Bij Hermes worden uitzendkrachten in dienst genomen, na de verplichte aantal uren, met een vast contract. Nieuw opgeleid personeel krijgt een jaarcontract voor het aantal uren wat ze wensen, dat jaarcontract wordt dan uiteraard bij goed functioneren een vast contract.
Ik denk dat het zit in de belofte van fulltime uren en de eigen interne opleiding van 3 maand. Momenteel is Hermes nog steeds druk aan het werven, opleiden en aannemen van mensen, maar gezien de doorlooptijd van 3 maand is dat dweilen met de kraan open tijdens het griepseizoen.
Ik denk dat het zit in de belofte van fulltime uren en de eigen interne opleiding van 3 maand. Momenteel is Hermes nog steeds druk aan het werven, opleiden en aannemen van mensen, maar gezien de doorlooptijd van 3 maand is dat dweilen met de kraan open tijdens het griepseizoen.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Dat werven is natuurlijk niet bedoeld om de nood in het griepseizoen te lenigen, maar om structureel meer chauffeurs beschikbaar te hebben.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Uiteraard, maar als je op het juiste moment werft kun je de piek wel opvangen. Je weet immers wanneer mensen met pensioen gaan, en gemiddeld genomen gaan er per bedrijf per maand zo'n 20 tot 25 chauffeurs met pensioen. Dus ga je voor de pieken mensen aannemen. De focus voor aanname zal dus moeten zijn dat je voor de zomerperiode de mensen aanneemt en boven formatie gaat zitten. Dan vang je de vakantiepiek en de herfstpiek op, ondertussen zijn de nodige mensen met pensioen en zit je in januari op formatie.
Maar omdat alle vervoerders aanname maar continu vooruit schuiven en lapmiddelen als uitzendkrachten, gepensioneerden en uitbesteding gebruiken, komen ze nu dus in de problemen. Het enige wat ze moeten doen is over de periode van 3 tot 5 jaar kijken wie met pensioen gaan (en dat is met 1 druk op de knop uit de systemen te halen), dat leggen naast de piekmomenten en je weet hoeveel personeel je de komende jaren nodig hebt.
Vroeger, voordat er aanbestedingen waren, werd dit ook gedaan op deze manier. Er werd gekeken: in december gaan 4 mensen met pensioen, dan moet ik zorgen dat ik op 1 november 4 mensen aan heb genomen en die kunnen dan per 1 december op die plek in het rooster opgenomen worden die vrijvalt door een pensionado. En zolang je personeelstekort hebt hoef je niet bang te zijn dat je binnen een jaar wordt geconfronteerd met een personeelsoverschot. Er is na een aanbesteding nog nooit een personeelsoverschot geweest want vrijwel iedere nieuwe vervoerder biedt meer dan dat er momenteel rijdt.
Maar omdat alle vervoerders aanname maar continu vooruit schuiven en lapmiddelen als uitzendkrachten, gepensioneerden en uitbesteding gebruiken, komen ze nu dus in de problemen. Het enige wat ze moeten doen is over de periode van 3 tot 5 jaar kijken wie met pensioen gaan (en dat is met 1 druk op de knop uit de systemen te halen), dat leggen naast de piekmomenten en je weet hoeveel personeel je de komende jaren nodig hebt.
Vroeger, voordat er aanbestedingen waren, werd dit ook gedaan op deze manier. Er werd gekeken: in december gaan 4 mensen met pensioen, dan moet ik zorgen dat ik op 1 november 4 mensen aan heb genomen en die kunnen dan per 1 december op die plek in het rooster opgenomen worden die vrijvalt door een pensionado. En zolang je personeelstekort hebt hoef je niet bang te zijn dat je binnen een jaar wordt geconfronteerd met een personeelsoverschot. Er is na een aanbesteding nog nooit een personeelsoverschot geweest want vrijwel iedere nieuwe vervoerder biedt meer dan dat er momenteel rijdt.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik word platgegooid met advertenties voor buschauffeur vacatures. Je kunt wel werven, maar het is altijd de vraag hoeveel mensen er op afstappen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ja, nu wordt je plat gegooid, wanneer het te laat is. Afgelopen voorjaar zagen we die vacatures niet en dat was het moment dat je mensen aan zou moeten nemen om het vertrek van de pensionado's op te vangen en de vakantie- en griep piek op te vangen.
Overigens roepen vakbonden en personeel dit al zeker sinds 2006. Biedt nieuwe chauffeurs perspectief met een goed vast contract en laat ze niet eerst jaren aanmodderen met een uitzendcontract. Bestuurders in het OV zijn altijd zo bang geweest voor aanbestedingen, bang dat ze personeel te veel hebben.... maar dat is onterechte angst omdat AL het direct personeel wat aan een concessie is gekoppeld verplicht overgenomen moet worden door de nieuwe concessiehouder. En de praktijk elke keer weer uitwijst dat een nieuwe vervoerder de concessie begint met te weinig personeel.
Overigens roepen vakbonden en personeel dit al zeker sinds 2006. Biedt nieuwe chauffeurs perspectief met een goed vast contract en laat ze niet eerst jaren aanmodderen met een uitzendcontract. Bestuurders in het OV zijn altijd zo bang geweest voor aanbestedingen, bang dat ze personeel te veel hebben.... maar dat is onterechte angst omdat AL het direct personeel wat aan een concessie is gekoppeld verplicht overgenomen moet worden door de nieuwe concessiehouder. En de praktijk elke keer weer uitwijst dat een nieuwe vervoerder de concessie begint met te weinig personeel.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Geen enkel bedrijf gaat mensen vast in dienst nemen om een griep- of vakantiepiek op te vangen. Dan creëer je een personeelsoverschot waar niemand blij van wordt. Vandaar dat elk OV-bedrijf werkt met een zogenoemde flexibele schil. Personeel van intern of extern (meestal uitzendbureau) die dit soort pieken opvangen door niet in een vast rooster te zitten (en ook soms daar zelf tevreden over zijn voor hun moverende redenen). En daar is momenteel juist ook een tekort aan aangezien iedereen die een vast contract wilde, dat nu inmiddels ook wel heeft...
Grt. Stefan
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Een regionale golf dan? Ik hoorde gisteren dat de gepensioneerden in Twente komende week nog geen diensten hebben gekregen, dus blijkbaar chauffeurs genoeg nog hier.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Zeker.
Maar het is een schil.
En een schil zit ergens omheen.
En wel om de vaste kern.
En die vaste kern is te klein.
Het is hier down under precies hetzelfde.
De vaste kern is te klein maar zolang er geen ziekpiek of vakantiepiek is redden we het net met behulp de schil.
Zodra er een piek is: problemen en rituitval.
En in het ergste geval: uitgeklede dienstregeling voor een aantal maanden.
En wat veel bedrijven -waaronder het mijne- doen, is leven met de te kleine kern en dan als een idioot gaan werven als er een piek optreedt en "shit hits the fan".
Zo te lezen is het in Nederland niet veel anders.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Investeren in ontwikkeling van autome bussen zodat je in toekomst dit soort bussen kan inzetten dan heb je geen schil meer nodig. Sterker nog je neemt dan de grootste kostenpost voor bedrijven weg, zodat met name landelijke gebieden weer beter ontsloten kunnen worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Neuj, ik krijg al vrij lang advertenties van Connexxion en de GVB. Het enige verschil is dat ik de laatste tijd ook advertenties krijg van gebieden als Eindhoven.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Mee eens, maar die ontwikkeling gaat best wel traaaaaaaaaaaaag.
Begin deze eeuw riepen een hoop lieden dat we rond 2025 geen buschauffeurs meer nodig zouden hebben.
Nou is 2025 nog best wel ver weg (maar liefst 413 dagen), maar autonome bussen zijn nog veel en veel en veel verder weg.
Dus we zitten nog wel decenniaatje of 2 met het probleem dat we nu hebben.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
maar dat ding rijdt toch over zijn eigen baantje en niet over de openbare weg?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Was het plan niet om over de openbare weg naar de Waterbus halte te rijden? Misschien is hier uiteindelijk niks van gekomen.
Ik heb geen onderschrift
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Sterker nog, binnen het concessiegebied Veluwe-Zuid is een autonome ‘bus’ getest. Deze reed rondjes op de Campus in Wageningen en het was de bedoeling dat deze via een kruip-door-sluip-door route naar station Ede-Wageningen zou rijden.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Ik heb in de Rietkampen gewoond en ken de omgeving aardig goed.
Ik ben me niet bewust van veel "kruip door sluip door" mogelijkheden.
Ik neem althans aan dat ie niet over de landweggetjes door de Kraats gaat rijden.
Dan houd je de Dreeslaan en de Edeseweg in Bennekom over. Niet echt kdsd.
O ja, over de Halderbrink en de Bovenbuurtweg naar de Zandlaan, dat is een beetje kdsd.
Dat zal 'm wel zijn dan, hoewel de Bovenbuurtweg nou niet bepaald een weg is waar ik een bus over zou sturen.
Hoe dan ook, voordat het beroep van OV buschauffeur is uitgestorven zijn we wel een paar decennia verder.
Ik ben me niet bewust van veel "kruip door sluip door" mogelijkheden.
Ik neem althans aan dat ie niet over de landweggetjes door de Kraats gaat rijden.
Dan houd je de Dreeslaan en de Edeseweg in Bennekom over. Niet echt kdsd.
O ja, over de Halderbrink en de Bovenbuurtweg naar de Zandlaan, dat is een beetje kdsd.
Dat zal 'm wel zijn dan, hoewel de Bovenbuurtweg nou niet bepaald een weg is waar ik een bus over zou sturen.
Hoe dan ook, voordat het beroep van OV buschauffeur is uitgestorven zijn we wel een paar decennia verder.
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Dat was het WEPod-project. Heeft eigenlijk ook nooit op de campus gereden - althans, ben het wagentje nooit tegengekomen :
https://www.wur.nl/nl/nieuws/minister-s ... wepods.htm
Op de openbare weg was een aantal bruggen te ver, voornamelijk omdat ze niet recht konden rijden. De WEPods hadden een constante afwijking naar links, en daar konden de miljoenen van een rechtse provincie-bestuurder niets aan veranderen. Ze zouden nu op Weeze airport rijden:
https://nos.nl/artikel/2272916-zelfrijd ... grens-over
https://www.wur.nl/nl/nieuws/minister-s ... wepods.htm
Op de openbare weg was een aantal bruggen te ver, voornamelijk omdat ze niet recht konden rijden. De WEPods hadden een constante afwijking naar links, en daar konden de miljoenen van een rechtse provincie-bestuurder niets aan veranderen. Ze zouden nu op Weeze airport rijden:
https://nos.nl/artikel/2272916-zelfrijd ... grens-over
Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)
Aken en Vaals?
Enschede en Gronau?
Als Ede<->Wageningen al the lang is hoe willen ze dan Aachen-Vaals (ongeveer zelfde afstand als EW-Campus) en Enschede-Gronau (nog 4 km langer) gaan doen?
Interesting....
Enschede en Gronau?
Als Ede<->Wageningen al the lang is hoe willen ze dan Aachen-Vaals (ongeveer zelfde afstand als EW-Campus) en Enschede-Gronau (nog 4 km langer) gaan doen?
Interesting....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten