Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door gkw1969 »

Je ziet dat Hermes hier dus wat sneller beweegt dan Syntus. Ik kan niet inschatten of dit kwalitatief goede voorstellen zijn omdat ik de reizigersstromen niet ken.
Wat ik wel weet is dat bij het vaststellen van de Rrreis dienstregeling in 2020 Keolis weinig oog heeft gehad voor aansluitingen (sterker nog dit was in Deventer en Apeldoorn het geval toen het nog 2 aparte concessies waren).
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Specifiek in deze situatie ging het in 2020 nog prima met de aansluitingen, maar liep het pas in dienstregeling 2022 mis en kon het toen zogenaamd niet beter. (Hoewel ik toen zelf op het tegendeel uit kwam).
Dat was toen zelfs een aandachtspunt in het Utrechtse advies terwijl de grote problemen qua aansluiting op de Gelderse lijnen zaten.

Dat Hermes hier sneller beweegt zal komen omdat er bij hen toch al een algehele wijziging in de dienstregeling voorbereid werd. Bij Syntus heeft de aanpassing echter ook effect op de rest van de concessie omdat chauffeurs op De Klomp ook van lijn wisselen. En in heel Utrecht de diensten aanpassen voor "het rondje" is natuurlijk meer werk.

En de situatie qua vervoerkundigen bij Syntus helpt ook niet met 5 wisselingen in 3 jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Roeland »

Zou het dan niet beter zijn om vanaf december 2023 lijn 5 los te koppelen van lijn 83-85?
Die doorkoppeling van 83-85 op Vndc is natuurlijk wel nuttig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Dat lost dus niks op als de aansluiting vanuit de 85 op Veenendaal Centrum ervoor zorgt dat 83 net te laat is om op De Klomp aansluiting te bieden. Terwijl die ligging voor lijn 5 juist mooi past om juist wel op de trein aan te sluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door SuperGhost »

En waarom kan de aansluiting van de 85 op Veenendaal Centrum dan niet net iets ruimer gemaakt worden, zodat de 83 wel op tijd op De Klomp aankomt? Aangezien je zegt dat de 83 er nu maar net te laat is, zou het geen grote verschuiving moeten zijn lijkt me.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Losknippen van lijn 5 lijkt mij wel een goed idee indien daarmee 83-85 en lijn 5 geoptimaliseerd kunnen worden omdat er dan geen onderlinge afhankelijkheden meer hoeven te zijn. Van lijn 5 op 83 v.v. zijn er in mijn ervaring heel erg weinig doorgaande reizigers (0 tot 1 per rit), terwijl die er veel meer zijn met de koppeling 85 op 83 v.v..

Keolis heeft er met de noodconcessie IJssel-Vecht destijds een mooi zooitje van gemaakt wat Hermes nu weer mag rechttrekken, wat Keolis in die 2 jaar niet eens geprobeerd heeft.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Jurre »

Wij stellen in samenspraak met Syntus de dienstregeling voor lijnen 5, 83 en 85 op. Hierbij is de aansluiting tussen lijn 5 en de trein van en naar Utrecht het meest relevant. De meeste reizigers op lijn 83 reizen verder met lijn 85 naar Ede.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door CamilleKreemers »

Past de 5 niet tussen de beide Station op de IC 's?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

Jurre schreef: do 13 apr 2023, 17:01 De meeste reizigers op lijn 83 reizen verder met lijn 85 naar Ede.
Boeiend, grote verschuiving dus sinds de concessiewisseling. In dat geval zou ik kijken of het mogelijk is om het hele rondje opnieuw vorm te geven:
- Lijn 85 Ede-Wageningen - Veenendaal West
- Lijn 5 Ede-Wageningen - Kernhem - Veenendaal de Klomp (-Veenendaal West spits)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Volgens mij was dit altijd al zo en daarmee één van de redenen dat het rondje ooit ontstaan is.
Het is natuurlijk ook met reden een rondje: de Syntus Utrecht chauffeurs moeten voor hun aflossing terug naar De Klomp en het moet met de verdeling van DRUs passen (1/3e Syntus, 2/3e Hermes). Dat wordt complexer als je een deel van de 83 alleen in de spits gaat rijden, naast dat je dan een flink stuk woonwijk in Veenendaal niet meer bediend in het dal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou je Veenendaal West de verbinding met station De Klomp ontnemen buiten de spits? Volgens mij is het logischer om gewoon de koppeling tussen de 83 en 5 te eindigen en de 83 en 85 samen te voegen tot één doorgaande lijn, wellicht zou je die ook een stadsnummer kunnen geven aangezien het eigenlijk een gezamenlijke stadslijn Ede-Veenendaal is. Als je dan de 87 ook nog een stadsnummer geeft, dan krijg je dat gezamenlijke stadsnet compleet.

Dan krijg je
1 Ringlijn Ede (tegen de klok in, Veluwe-Zuid)
2 Ringlijn Ede (met de klok mee, Veluwe-Zuid)
3 Ede-Wageningen - De Klomp via Veenendaal West (mix Veluwe-Zuid + Utrecht)
4 Veenendaal Centrum - De Klomp via Veenendaal-Oost (Utrecht)
5 Ede-Wageningen - De Klomp via Kernhem (Veluwe-Zuid)
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Roeland »

Als je kijkt naar wat de (potentiële) reiziger zou willen, zou je het wellicht nog mooier kunnen maken:
- lijn 5 wordt/blijft een zelfstandige lijn (zonder doorkoppeling, met goede treinaansluiting)
- lijn 85 (die evt. naar 3 kan worden omgenummerd) rijdt na Vndc een rondje in Veenendaal-west. Deze lijn wordt geheel vanuit de concessie Veluwe-zuid gereden
- lijn 83 rijdt voortaan: Veenendaal-west (lusroute) - Klomp - A12 - Wageningen, waarbij het deel Klomp - Wageningen alleen in de spits wordt gereden. Deze lijn wordt geheel vanuit de concessie Utrecht gereden

Dan valt iedere lijn onder één vervoerder.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: do 13 apr 2023, 17:49 Volgens mij was dit altijd al zo en daarmee één van de redenen dat het rondje ooit ontstaan is.
Het is natuurlijk ook met reden een rondje: de Syntus Utrecht chauffeurs moeten voor hun aflossing terug naar De Klomp en het moet met de verdeling van DRUs passen (1/3e Syntus, 2/3e Hermes). Dat wordt complexer als je een deel van de 83 alleen in de spits gaat rijden, naast dat je dan een flink stuk woonwijk in Veenendaal niet meer bediend in het dal.
Binnenkort is er een grote concessiewisseling en dat lijkt me bij uitstek het moment om eens goed te kijken naar de lijnvoering. Eigenlijk zou je gewoon beide stadsdiensten van Ede en Veenendaal in een concessie moeten plaatsen, omdat deze steden zo dicht op elkaar liggen.
Of je een stuk woonwijk van West niet bediend is afhankelijk van de route. Je kan ook een lus door west creëeren. Dan is de 83 eigenlijk alleen nog nodig voor de industrieterreinen in Noordwest Veenendaal.
Ik heb geen onderschrift
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Philip »

Het doel van lijn 83 is juist vooral de verbinding met De Klomp en Ede/Arnhem.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

Klopt, maar dan moet hij wel kunnen aansluiten op Klp en dat wordt steeds lastiger, dus dan heb je meer aan een verbinding met Ed waar de trein elk kwartier rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Philip »

Nee daarvoor is lijn 85 veel te traag. Dat kost veel te veel tijd. En vanaf De Klomp vertrekken ook nog andere bussen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: vr 14 apr 2023, 09:57Binnenkort is er een grote concessiewisseling en dat lijkt me bij uitstek het moment om eens goed te kijken naar de lijnvoering. Eigenlijk zou je gewoon beide stadsdiensten van Ede en Veenendaal in een concessie moeten plaatsen, omdat deze steden zo dicht op elkaar liggen.
Als je het hebt over de nieuwe concessie voor de provincie Utrecht, dan ben je te laat met dit punt. De uitgangspunten en bijbehorende lijnfiches zijn al vastgesteld en het PvE is elk moment te verwachten.
Philip schreef: vr 14 apr 2023, 10:14 Nee daarvoor is lijn 85 veel te traag. Dat kost veel te veel tijd. En vanaf De Klomp vertrekken ook nog andere bussen.
In het ETMET-patroon vertrekken de treinen op De Klomp echter niet vrijwel tegelijk, maar zit hier enige tijd tussen. Een 83 die net niet op de trein naar Arnhem aansluit biedt daarmee betere aansluitingen op de andere bussen (die op de trein uit Arnhem aansluiten bij vertrek), dan een 83 die zoals in de dienstregeling van vorig jaar een behoorlijk ruime overstap richting Arnhem bood (en dus bijna 25 minuten overstap op lijn 80, 50 en 87 terug Veenendaal in lijken geen logische aansluitingen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Afgelopen weekend zag ik trouwens een VDL Ambassador rijden op lijn 106 naar de Hoge Veluwe, normaal is dat een 8 persoons taxibusje. Volgens busposities was dat de 5812. Mooi dat men qua capaciteit opschaalt als dat nodig is.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door ovVeluwe »

Deze stond gisteren nog steeds bij Noot. Hij kwam toen net van een ritje 679 af.

Overigens werd het opschalen ook in de Syntus tijd gedaan. Toen had Noot nog een eigen Setra hiervoor. Later gebruikte ze materieel van Syntus.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Globetrotter »

Zou het misschien iets met kilometers te maken hebben dat ze om de zoveel weken een andere Amba naar Noot doorschuiven?
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door MichOV »

Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door dennistd »

Misschien een ZF-bak en een Voith-bak? ZF heeft 5 of 6 of versnellingen, Voith heeft er maar 4.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij hebben alle Amba's Voith, behalve sommige Connexxion 87xx/88xx.
gkw1969
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door gkw1969 »

MichOV schreef: zo 23 apr 2023, 00:41 Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
Welke Amba’s van Syntus bedoel je dan precies?
When you're tired of London, you're tired of life
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn 45 schreef: zo 23 apr 2023, 11:41 Volgens mij hebben alle Amba's Voith, behalve sommige Connexxion 87xx/88xx.
De ex-Brabantliners (een groot deel van de 58xx-serie) hebben ook ZF.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten