Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:
- Hoe zou je lijn 300 en 10 willen samenvoegen? Beide lijnen hebben dan wel exact dezelfde route, ik ben bang dat er veel verwarring gaat ontstaan onder reizigers, omdat de ene rit dan wel doorrijdt naar Arnhem, maar de ander weer niet. Het feit dat beide lijnen andere begin-/ eindpunten hebben, maakt het gebruik van verschillende lijnnummers een stuk duidelijker voor de reiziger.
Eigenlijk moeten alleen reizigers van Heyendaal naar Lent/Huizen/Bemmel beter opletten. Voor reizigers tussen Heyendaal en Nijmegen wordt het juist makkelijker: een lijnnummer minder voor de verbinding richting de campus. Ik vind veel andere routevarianten van lijn 300 (zoals de oude 325) ongemakkelijker.
Qua materieel wordt het alleen wat problematischer, je kan lastig dubbelgelede bussen op de hele lijn inzetten.
Reizigers die van Heyendaal naat Nijmegen moeten, zullen er echt geen probleem mee hebben dat de 10 en 300 aparte nummers hebben. Die stappen gewoon in de eerstvolgende bus die er langs komt. Ze gaan immers allemaal naar het CS.
Voor reizigers die verder willen wordt het echter wat lastiger, doordat op de DRIS door de vele aantal bussen niet altijd de eerstvolgende voorbij Nijmegen CS staat, waardoor ze dan op een vertrekstaat moeten kijken hoe lang het duurt. Als je dan tussen al die ritten moet gaan zoeken welke het correcte lettertje voor doorrijden heeft, wordt dat niet zo overzichtelijk. Helemaal niet voor mensen die wat mindere ogen hebben, omdat die lettertjes vaak erg klein erop staan en dus voor sommigen slecht leesbaar zijn. Laat het dus lekker aparte lijnen blijven.
Tel daarnaast overigens op dat lijn 10 eigenlijk geen vaste dienstregeling heeft in de ochtendspits, maar direct vertrekt zodra die vol is. Ook vertrekt die op een ander perron in Nijmegen CS om de reizigers meer te spreiden (vooral zodat die enorme stroom studenten niet voor alle bussen langs hoeft). Als je deze dan onder hetzelfde lijnnummer stopt, wordt het daar een chaos, omdat de ene 300 naar Heyendaal dan op het busstation stopt en de andere weer op die aparte bushalte langs de busbaan stopt. Dat is zeer onduidelijk...

Het enige wat ik zou veranderen is de doordeweekse avonddienstregeling. Nu rijdt 's avonds (tot 21:45) lijn 10 nog elk half uur, terwijl lijn 300 dan ingekort is tot Nijmegen CS. Ik zou die ritten van lijn 10 dan schrappen en in plaats daarvan lijn 300 doorsturen naar Heyendaal.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door sirvinniei »

CamilleKreemers schreef:Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.
Valt me ook op. Zeker met lijntjes als 1, 7 en 8 in Arnhem vraag ik me het bestaansrecht af. Volgens mij kunnen die veel efficiënter worden ingericht.
Extra persoonlijke irritatie: lijn 8 is veel sneller naar het openlucht museum dan de slingerende lijn 3, maar heeft een lagere frequentie. Volgens mij kan je juist veel keuzereizigers lokken met een snelle frequente verbinding naar het openlucht/burgers zoo.
Ik heb hier een proving gewaagd viewtopic.php?f=57&t=10948&start=750 .
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 12 mei 2020, 09:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door BrengMe »

Pim-AllianceB95 schreef:Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?
Vergeet niet dat lijn 300 niet alleen gebruikt wordt door reizigers naar Heyendaal, maar ook door reizigers vanuit Huissen, Bemmel en Lent. Deze zouden dan ook uit moeten stappen bij deze halte en tegen de stroom reizigers naar Heyendaal in de weg naar het station moeten nemen. Dat lijkt mij niet heel praktisch.
sirvinniei schreef:
CamilleKreemers schreef:Ik zit te kijken naar de stadsdienst Nijmegen en Arnhem. Ik vind het er nog al superontsluitend, maar relatief laagfrequent uitzien. Ik zou verwachten dat er veel versimpeling mogelijk is daar.
Valt me ook op. Zeker met lijntjes als 1, 7 en 8 in Arnhem vraag ik me het bestaansrecht af. Volgens mij kunnen die veel efficiënter worden ingericht.
Extra persoonlijke irritatie: lijn 8 is veel sneller naar het openlucht museum dan de slingerende lijn 3, maar heeft een lagere vakantie. Volgens mij kan je juist veel keuzereizigers lokken met een snelle frequente verbinding naar het openlucht/burgers zoo.
Ik heb hier een proving gewaagd viewtopic.php?f=57&t=10948&start=750 .
Ik ben benieuwd of jullie zijn met de omgeving, want zowel de stadsdienst van Arnhem als die van Nijmegen zijn al vrij sterk. Zeker in Arnhem zie ik niet hoe je die wilt versimpelen. De trolleylijnen vormen daar de ruggengraat en worden aangevuld met een aantal aanvullende lijnen die voor de fijnere ontsluiting zorgen. Het verbaast me niets als er in de aanvullende lijnen gesneden worden, want het gebruik daarvan is laag, maar de trolleylijnen doen het prima en kunnen beter ongewijzigd blijven. Ik zal later nog op jouw idee reageren in het betreffende topic sirvinniei, maar het komt op mij over als gewoon een paar leuke lijntjes op een kaart zonder duidelijke motivatie. Als je een nieuw netwerk wil ontwerpen, zou ik eerst de omgeving bestuderen en kijken welke reizigersstromen er zijn. En vervolgens proberen om daar een passend netwerk voor te bedenken.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door sirvinniei »

Het trolleynetwerk is inderdaad (op een paar puntjes na) heel efficiënt. Het onderliggende net daarentegen voelt heel onaantrekkelijk, inefficiënt en met veel te veel paralleliteit.
Ik denk dat trolley 2.0 veel mogelijkheden biedt om dit strak te trekken.
Ik heb overigens een jaar in Malburgen gewoond, dus ben bekend met het netwerk ;)
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door BrengMe »

Als je erkent dat het trolleybusnetwerk al heel efficiënt is, waarom stel je dan juist voor om deze te combineren met ontsluitende lijnen tot langere en ontaantrekkelijkere routes? Daarmee doe je juist de efficiëntie van het trolleynetwerk teniet. Als je de onaantrekkelijkheid van de ontsluitende lijnen een probleem vindt, zou ik juist manieren zoeken waarmee je die lijnen aantrekkelijker kunt maken en de trolleylijnen buiten schot houden. Want in het netwerk wat jij voorstelt gaat iedereen er op achteruit: de reiziger op de hoofdassen is langer onderweg, en de reiziger op de ontsluitende lijnen verliest zijn bushalte in de buurt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

BrengMe schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Als je de studentenstroom niet voor de andere bussen langs wilt hebben op Nijmegen CS, dan is het toch juist veel praktischer om 10 en 300 allebei, al dan niet onder hetzelfde lijnnummer, op de huidige halte van lijn 10 te zetten?
Vergeet niet dat lijn 300 niet alleen gebruikt wordt door reizigers naar Heyendaal, maar ook door reizigers vanuit Huissen, Bemmel en Lent. Deze zouden dan ook uit moeten stappen bij deze halte en tegen de stroom reizigers naar Heyendaal in de weg naar het station moeten nemen. Dat lijkt mij niet heel praktisch
Dan kan wellicht een aparte uitstaphalte uitkomst bieden, misschien ook al wel prettig bij de huidige aantallen wachtende studenten (al heb ik daar geen goed beeld bij, ik woon al vijf jaar niet meer in Nijmegen :P)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Ironisch, Ik zou aan het trolleynetwerk juist niks veranderen. Ik zou meer in de andere lijnen kijken hoe het sluwer kan, zodat je per route tot 4x/uur kan bieden. Ik denk dat een soort 6-4-2 na de ophoging van de IC's tot 6x/uur nog wel eens heel aantrekkelijk kan worden.

De vraag is alleen hoe je de precieze routes dan moet gaan maken.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door BrengMe »

Gelderland kiest vanwege corona voor overbruggingsconcessie Rijn-Waal

De provincie Gelderland zal de nieuwe concessie Rijn-Waal niet meteen voor tien jaar aan een vervoerder gunnen. In plaats daarvan komt er een overbruggingsconcessie voor de periode van 2022 tot 2024. Door de onzekerheid rondom de coronacrisis verwacht de provincie geen goede inschrijvingen te ontvangen om het trein- en busvervoer voor langere tijd te verzorgen. Lees verder

Ik ben benieuwd hoeveel vervoerders hier een bod voor gaan doen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Z2N »

Indien de provincie een kostencontract wil aangaan, waarbij alle risico's voor inkomsten bij de provincie zelf liggen, zal dat wel goed komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Dat kan een tijdelijke oplossing zijn voor de huidige situatie, totdat alles stabiliseert.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door regenmaker »

Ben benieuwd wat ze met IJssel-Vecht gaan doen die concessie loopt ook dec. 2022 af met de noodconcessie. Zou Keolis dan nog 2 jaar langer kunnen gaan rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Suus »

De noodconcessie IJssel-Vecht die nu aan Keolis is gegund mag niet verlengd worden, want dat is een directe gunning waar geen aanbesteding heeft plaatsgevonden. Maar daar gaat het probleem met de onaanbesteedbaarheid ervan binnenkort vast ook nog wel spelen, maar aangezien Overijssel daar de leiding heeft mogen ze daarvoor in Zwolle een oplossing gaan verzinnen (ik vrees het ergste...)

De situatie bij Rijn-Waal lijkt mij vooralsnog relatief eenvoudig op te lossen. De provincie Gelderland heeft de concessie Achterhoek-Rivierenland al eens verlengd tot eind 2025. Laat Arriva het vervoer in die concessie gewoon doorrijden tot je in 2024 alsnog Rijn-Waal in laat gaan. De concessie Arnhem-Nijmegen verleng je met twee jaar, zullen wel wat onderhandelingen met Connexxion/Breng voor nodig zijn, maar scheelt een keer aanbesteden. En het gebied rondom Ede en Wageningen toch weer in de nieuwe concessie IJssel-Vecht vanaf 2022 opnemen is natuurlijk ook nog een optie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door teun »

Ik ben wel benieuwd naar de hypothetische rampscenario’s voor IJssel-Vecht dan hoor :mrgreen:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door SuperGhost »

Alle bussen met de naam Boerman erop laten rijden... :lol:
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Stadsbus »

boeRRRman natuurlijk :P
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door SuperGhost »

En het zijn ook de concessies:
RRRijn-Waal
BeRRRkel-Dinkel
IJssel-Vecht, RRR (dat laatste deel moet je op een sexy toon uitspreken) :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: za 19 sep 2020, 21:26 De noodconcessie IJssel-Vecht die nu aan Keolis is gegund mag niet verlengd worden, want dat is een directe gunning waar geen aanbesteding heeft plaatsgevonden. Maar daar gaat het probleem met de onaanbesteedbaarheid ervan binnenkort vast ook nog wel spelen, maar aangezien Overijssel daar de leiding heeft mogen ze daarvoor in Zwolle een oplossing gaan verzinnen (ik vrees het ergste...)
Als ze openbaar gaan uitschrijven en Keolis zou weer mee mogen doen, dan is dat probleem opgelost. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Suus »

Ik lees op onze wiki dat de concessie Arnhem-Nijmegen theoretisch nog een verlengingsoptie voor 2 jaar heeft. Dan snap ik al helemaal niet waarom Gelderland zou lopen klungelen met een interimconcessie...
regenmaker schreef: zo 20 sep 2020, 08:19
Suus schreef: za 19 sep 2020, 21:26 De noodconcessie IJssel-Vecht die nu aan Keolis is gegund mag niet verlengd worden, want dat is een directe gunning waar geen aanbesteding heeft plaatsgevonden. Maar daar gaat het probleem met de onaanbesteedbaarheid ervan binnenkort vast ook nog wel spelen, maar aangezien Overijssel daar de leiding heeft mogen ze daarvoor in Zwolle een oplossing gaan verzinnen (ik vrees het ergste...)
Als ze openbaar gaan uitschrijven en Keolis zou weer mee mogen doen, dan is dat probleem opgelost. ;)
Ik heb de laatste maanden een beetje de indruk gekregen dat Overijssel en Gelderland niet helemaal op dezelfde beleidslijn zitten wat OV betreft, dus ik vermoed dat de samenwerking nog wel eens kan gaan klappen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door regenmaker »

Ach ze moeten ook Berkel-Dinkel nog samen aanbesteden. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door marvinkok »

En vergeet de Zutphen-Oldenzaal niet...
Daar wordt ook een overbruggingsaanbesteding voor (waarschijnlijk) 3 jaar gedaan vanaf 2023 vanwege de onduidelijkheden die er nog altijd zijn mbt de toekomst van die lijn. Elektrificatie, waterstof, accu, hybride?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ach ze moeten ook Berkel-Dinkel nog samen aanbesteden. :mrgreen:
Dat is een voornemen. We moeten nog maar zien of het er van komt. Eerlijk gezegd denk ik dat het niet lang meer duurt voordat een provincie bij Den Haag gaat lobbyen om een eigen vervoerder op te zetten zodat ze mogen inbesteden. Zeeland heeft dat feitelijk al gedaan met het veer over de Westerschelde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door teun »

Dat die elektrificatie er gaat komen staat volgens mij zo goed als vast hoor, de provincie laat bewust de andere alternatieven niet eens onderzoeken (en wat mij betreft hebben ze groot gelijk), en ze zullen na de LINTen niet nog een keer voor dertig jaar aan de diesel vast willen zitten.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Bericht door marvinkok »

Er is nog helemaal niks besloten voor wat betreft gehele of gedeeltelijke elektrificatie. Er zijn alleen weer opnieuw onderzoeken gefinancierd om te kijken wat haalbaar is, ook qua alternatieve aandrijvingen. Liever geen diesel, maar ook hybrides zijn niet uitgesloten.
Volgens mij had voor al die miljoenen aan onderzoek er onderhand al een draad kunnen hangen maar oké :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten