Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

Jurre schreef: do 03 nov 2022, 13:25
Meltrain schreef: wo 02 nov 2022, 13:43 Waarom wordt er niet voor gekozen om lijn C3 te splitsen in lijn 303 en 313, zodat elke variant zijn eigen lijnnummer heeft?
Dat lijkt me duidelijker voor de reizigers.
In deze korte implementatieperiode kiezen we ervoor om zoveel mogelijk de huidige situatie te behouden. In Vervoerplan 2024 is er meer ruimte voor verbeteringen.
Als je het vervoerplan voor 2023 de huidige situatie zoveel mogelijk behouden noemt, dan klopt daar niet zoveel van. Er wordt op bijna elke lijn gesneden in de frequentie. Dan is het vervoerplan van EBS een stuk rooskleuriger.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Bijna elke lijn? Ik kwam alleen frequentieverlagingen tegen op 106 op zondag, 108 in het weekend, 302 's avonds en zondag en 303 in dal en avonduren. Met de twee opgeheven lijnen erbij gaat slechts eenderde van de lijnen minder rijden waarvan de meesten alleen op de rustigste dagen.

En ja, lijn 1 in Ede gaat 's avonds ook minder rijden maar lijn 2 op hetzelfde moment juist vaker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

Dan heb je toch al bijna de helft van de streekdiensten in het gebied te pakken. De 6 en 89 worden volledig geschrapt, dus er wordt best wat DRU afgeschaaft. De rest van de lijnen rijdt op zondag en in de avonduren al beperkt dus daar vanaf schaven kon niet. En ik zie die extra ritten op lijn 2 in Ede niet, die gaat ook van 2 naar 1x/uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Hmm, ik zag gisteren iets anders in OVinfo en bij Keolis dan vandaag :s
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

Daarnaast blijven de afschalingen die Keolis onder het mom van tijdelijke uitgedunde dienstregeling heeft gedaan, bestaan. Zo verdwijnt de frequentie van 4x/uur op de lijn 85 permanent. Verdwijnen de extra ritten op de 107 en 303 in de spits en verdwijnt de 293 compleet. De 679 zie ik ook niet terug, gaat deze lijn wel mee?

De enige echte verbetering die ik kan bespeuren is dat de 107 in de avonduren weer de volledige route gaat rijden als reguliere bus, maarja dat is een dunne lijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

679 staat helemaal onderaan het lijstje lijnen in OVinfo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Roeland »

Keolis heeft bij de eerste aanbesteding IJssel-Vecht veel onrendabele DRU's toegevoegd in deze regio, zoals de nieuwe 89 en 110, de hogere frequentie voor lijn 105 (die sinds 2 jaar niet meer door Harskamp, maar een grotendeels halteloze route over de N801 rijdt) en de hogere frequentie van de 108 in avond/weekend. De afgelopen 2 jaar is gebleken in hoeverre deze toegevoegde ritten door reizigers zijn gebruikt.

Regelmatig zie ik (bijna) lege bussen op lijn 89, 105 en 110 rondrijden. Dan is het eigenlijk wel logisch dat de 89 nu weer vervalt en dat lijn 108 in de rustigste uren weer teruggaat van 2x naar 1x.
Overigens zou ik wel wat andere keuzes hebben gemaakt (de rustigste ritten van lijn 105 en 110 schrappen, en daarmee de A50-lijnen tussen Apeldoorn en Arnhem vaker rijden, in ieder geval ook 's avonds minimaal 2x/uur)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door waldo79 »

En zolang er geen geldboom in de tuin staat bij Hermes zullen ze vervelende keuzes moeten maken :X
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef: vr 04 nov 2022, 07:19 Daarnaast blijven de afschalingen die Keolis onder het mom van tijdelijke uitgedunde dienstregeling heeft gedaan, bestaan. Zo verdwijnt de frequentie van 4x/uur op de lijn 85 permanent. Verdwijnen de extra ritten op de 107 en 303 in de spits en verdwijnt de 293 compleet. De 679 zie ik ook niet terug, gaat deze lijn wel mee?

De enige echte verbetering die ik kan bespeuren is dat de 107 in de avonduren weer de volledige route gaat rijden als reguliere bus, maarja dat is een dunne lijn.
Dan mogen ze wel geleed gaan rijden op de 85. Die kwartiersdienst was de keren dat ik hem genomen had echt sardientjesvervoer, tot het niveau dat mensen niet achter de chauffeurslijn konden blijven. Ze hebben daar zelfs een paar jaar elke tien minuten een bus gereden, wat vermoedelijk niet werkte omdat mensen allemaal op dezelfde tijd op school moeten zijn.
Apart dat de enige busverbinding tussen Veenendaal en Ede uitgekleed wordt in plaats van versterkt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Lijn 45 »

Misschien dat de gelede Citaro's voor de 85 zijn?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

Nouja Keolis rijdt nu ook al een tijdje 2x/uur op de 85.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Jurre »

regenmaker schreef: do 03 nov 2022, 19:10 Als je het vervoerplan voor 2023 de huidige situatie zoveel mogelijk behouden noemt, dan klopt daar niet zoveel van. Er wordt op bijna elke lijn gesneden in de frequentie. Dan is het vervoerplan van EBS een stuk rooskleuriger.
Er zit een verschil tussen noodzakelijk afschalen en mogelijke verbeteringen. Zoals de reactie hieronder ook al aangeeft, we moeten nou eenmaal keuzes maken waarbij het waarborgen van de dienstverlening voorop staat. Dus zo min mogelijk unieke haltes schrappen (alleen lijn 6) en algeheel op elk dagdeel de bedieningsperiode overeind houden.
waldo79 schreef: vr 04 nov 2022, 09:25 En zolang er geen geldboom in de tuin staat bij Hermes zullen ze vervelende keuzes moeten maken :X
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

Je snijdt natuurlijk wel in een sociale voorziening en duwt mensen de auto in. Maar grondslag daaraan liggen vooral verkeerde politieke keuzes. Ik snap ook niet dat Gelderland ervoor heeft gekozen om de concessie onderhands aan Hermes te gunnen. Ze hadden veel beter het stukje Veluwe-Zuid in IJssel-Vecht kunnen laten totdat Rijn-Waal van start zou gaan. De provincie heeft nu een stukje in een noodconcessie gepropt waarbij de vervoerder de hoofdprijs heeft gevraagd voor een minimaal aantal DRU. Ze hadden het nog beter openbaar kunnen aanbesteden.

Daarnaast moet de overheid eens gaan investeren in wat echt belangrijk is. In Duitsland wordt juist vol ingezet op het verbeteren van het openbaar vervoer. Ook in landelijke gebieden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

De bereikbaarheid in Duitsland is ook niet zo geweldig. In Nederland zijn tweeuursdeinsten voor bussen en uursdiensten voor treinen bijvoorbeeld nog voor het grootste deel taboe.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

In Nederland wordt een busdienst geschrapt in plaats van dat er eenmaal per twee uur wordt gereden dat is het verschil. Een bus als de 110 kan prima 1x/2 uur in het weekend rijden. Beter dan geen bus en het kost je ook nog amper DRU als je vijf ritten per richting aanbied.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Roeland »

Wanneer je lijn 89 of 110 schrapt, duw je (bijna) niemand de auto in, omdat er bijna niemand gebruik maakt van deze lijnen (en omdat er nog een parallelle buurtbus Barneveld - Scherpenzeel is).
Wanneer twee nabijgelegen grote steden in de avond slechts 1x/uur met elkaar verbonden worden, is er natuurlijk wel sprake van een zorgwekkend OV-product (ongeacht of je toevallig een C of een 3 voor het lijnnummer zet).
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door gkw1969 »

regenmaker schreef: vr 04 nov 2022, 11:53 In Nederland wordt een busdienst geschrapt in plaats van dat er eenmaal per twee uur wordt gereden dat is het verschil. Een bus als de 110 kan prima 1x/2 uur in het weekend rijden. Beter dan geen bus en het kost je ook nog amper DRU als je vijf ritten per richting aanbied.
Lijn 110 blijft gewoon rijden en wordt gekoppeld aan de 105. Dus altijd een gegarandeerde aansluiting. Wat op zich dan weer een verbetering is.
When you're tired of London, you're tired of life
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Al langere tijd lees ik mee maar bij deze wil ik toch reageren. Zelf ben ik meerdere jaren werkzaam als buschauffeur op de Veluwe en ook ik ga mee naar Hermes/Veluwe Zuid. De 'oude' situatie heb ik ook meegemaakt vóór Corona, toen het nog door Syntus Gelderland uitgevoerd werd. Lijn 91 (nu C2) zat met name in de ochtend/avondspits overvol. Ook met gelede bussen stond de bus op sommige momenten in de gangpaden vol. Lijn 293 reed ook deels met gelede bussen, en ook daarin 's ochtends op de heenweg naar Arnhem staanplaatsen in de gelede bus. 's Middags terug naar Apeldoorn was het rustiger in de 293 maar zat er altijd nog wel redelijk wat volk in (scholieren van een school op de Geitenkamp en studenten van de CIOS). Hoe al die jeugd nu vanuit Apeldoorn naar school op de Geitenkamp komt, ik weet het niet...

Lijn 105 was, ook tussen Otterlo en Barneveld een goed gebruikte lijn, altijd zaten er mensen in de bus. Maar dat was toen de bus nog via Harskamp en Kootwijkerbroek reed. Ook veel schoolgaande jeugd van/naar de halte 'Praktijkschool Barneveld' die helemaal meegingen van/naar Arnhem.

Toen kwam de IJssel-Vecht concessie. Lijn 105 rijdt nu rechtstreeks tussen Otterlo en Barnveld en slaat alle vervoersvraag over. Bij de nieuw aangelegde bushaltes in Barneveld heb ik nog nooit hoeven stoppen. Alleen tussen Barneveld en Wekerom wilt nog wel eens wat schoolgaande jeugd meereizen. De goed gebruikte lijn 105 is hierdoor de nek omgedraaid. Ook heeft Kootwijkerbroek nu 's avonds en in het weekend geen bus meer, wat voorheen wel zo was.

Lijn 110 zit zo goed als nooit een enkeling in. Ook geen scholieren, wat hiervoor genoemd is. Scholieren in die regio pakken massaal de fiets, die fietsen in groepjes naar school en pakken niet de 110. Als ik twee slagen 110 heb mag ik al blij zijn als ik überhaupt 1 reiziger heb vervoerd (in de spits!). En dat lijkt me dan vaak ook nog een incidentele dagjesreiziger.

Lijn 89 daarentegen begint wel goed gebruikt te worden. Met name mensen die in Wageningen wonen en bij de DPD werken bij De Klomp hebben hierdoor een mooie, snelle verbinding. Het is zeker geen drukke lijn, maar op momenten zit er toch nog best wel wat volk in die bus. De rijtijden echter zijn erg vreemd (met name richting de Klomp zit er 10/15 minuten speling in...). En op de Klomp is er geen enkele snelle overstap. Dat deze lijn nu maar compleet verdwijnt i.p.v. bijv. een uursdienst, welke goed aansluit op bijv. de ploegendienst bij de DPD is niet handig.

Ik zie, naast eerder genoemde bezuinigingen, echter in OVinfo dat lijn 108 ook een halfuur eerder stopt met rijden in beide richtingen dan nu het geval is.

Lijn 85 is een drukke lijn, met name met scholieren. In de ochtendspits rijdt er momenteel daarom een extra bus (een gelede bus) als versterkingsrit richting Ede. Deze staat niet in de dienstregeling maar is zeker nodig om iedereen mee te krijgen. Persoonlijk vind ik dat de 85 erg vroeg stopt met rijden, ik denk dat er best potentie is om t.o.v. de huidige situatie nog een extra late slag te laten rijden.

Dat de C3 's avonds een kwartiersdienst gaat rijden i.p.v. een 10-minutendienst ervaar ik niet meer dan logisch. Eigenlijk zijn alleen de bussen die aansluiting geven op de treinen druk bezet. Overige bussen rijden maar zo goed als leeg rond 's avonds, dus dit vind ik een prima te verantwoorden keuze als er toch ergens bespaard moet worden.

Of de 107 in de late avonduren bezetting gaat krijgen ben ik erg benieuwd naar. Voor de huidige reserveerrreis zijn er 's avonds ook al bijna nooit aanmeldingen dus of een dure lijnbus daar effectief is, zullen we moeten afwachten.

Lijn 6 in Ede wordt ook nooit gebruikt, ik hoor van de chauffeurs dat ze soms dagen lege rondjes aan het rijden zijn. Dat die verdwijnt kan ik ook begrijpen.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door sirvinniei »

Dank voor het delen van deze ervaring.

Een ander idee voor 89 in plaats van de botte bijl is het vanaf Klp rijden via de route van de 85 en het dan het eventueel laten eindigen op de halte Ziekenhuis, in ieder geval op rustige momenten. Dat is ook veel makkelijker naar de stalling en je snijdt meer reizigerspotentie aan, mensen die bijvoorbeeld naar frankeneng moeten en uit het westen komen of mensen die vanuit rietkampen naar het westen willen.
In de toekomst zou je zelfs een constructie als de huidige lijn 5 kunnen inzetten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door regenmaker »

gkw1969 schreef: vr 04 nov 2022, 13:27
regenmaker schreef: vr 04 nov 2022, 11:53 In Nederland wordt een busdienst geschrapt in plaats van dat er eenmaal per twee uur wordt gereden dat is het verschil. Een bus als de 110 kan prima 1x/2 uur in het weekend rijden. Beter dan geen bus en het kost je ook nog amper DRU als je vijf ritten per richting aanbied.
Lijn 110 blijft gewoon rijden en wordt gekoppeld aan de 105. Dus altijd een gegarandeerde aansluiting. Wat op zich dan weer een verbetering is.
Ik bedoel hier niet mee dat de 110 geschrapt wordt. De eerste zin bedoelde ik mee dat lijnen vaak worden geschrapt als er minder vaak dan 1x/uur gereden moet worden. Er wordt nooit nagedacht over een frequentie van 1x/2 uur.
Sorry_geen_dienst schreef: vr 04 nov 2022, 13:33 Al langere tijd lees ik mee maar bij deze wil ik toch reageren. Zelf ben ik meerdere jaren werkzaam als buschauffeur op de Veluwe en ook ik ga mee naar Hermes/Veluwe Zuid. De 'oude' situatie heb ik ook meegemaakt vóór Corona, toen het nog door Syntus Gelderland uitgevoerd werd. Lijn 91 (nu C2) zat met name in de ochtend/avondspits overvol. Ook met gelede bussen stond de bus op sommige momenten in de gangpaden vol. Lijn 293 reed ook deels met gelede bussen, en ook daarin 's ochtends op de heenweg naar Arnhem staanplaatsen in de gelede bus. 's Middags terug naar Apeldoorn was het rustiger in de 293 maar zat er altijd nog wel redelijk wat volk in (scholieren van een school op de Geitenkamp en studenten van de CIOS). Hoe al die jeugd nu vanuit Apeldoorn naar school op de Geitenkamp komt, ik weet het niet...
Hoe is bezetting van de C2 en 231 nu?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

231/C2 heb ik de afgelopen twee jaar in de RRReis concessie helaas te weinig gereden om daar actuele, representatieve ervaringen over delen.
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op vr 04 nov 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Philip »

Sorry_geen_dienst schreef: vr 04 nov 2022, 13:33 Lijn 105 was, ook tussen Otterlo en Barneveld een goed gebruikte lijn, altijd zaten er mensen in de bus. Maar dat was toen de bus nog via Harskamp en Kootwijkerbroek reed. Ook veel schoolgaande jeugd van/naar de halte 'Praktijkschool Barneveld' die helemaal meegingen van/naar Arnhem.

Toen kwam de IJssel-Vecht concessie. Lijn 105 rijdt nu rechtstreeks tussen Otterlo en Barnveld en slaat alle vervoersvraag over. Bij de nieuw aangelegde bushaltes in Barneveld heb ik nog nooit hoeven stoppen. Alleen tussen Barneveld en Wekerom wilt nog wel eens wat schoolgaande jeugd meereizen. De goed gebruikte lijn 105 is hierdoor de nek omgedraaid. Ook heeft Kootwijkerbroek nu 's avonds en in het weekend geen bus meer, wat voorheen wel zo was.
Problematisch is ook het schrappen van de halte 'Kruispunt' in Wekerom. In het verleden was daar vanaf de Wittenberg (lijn 107) een goede aansluiting richting Arnhem.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Plutona »

Sorry_geen_dienst schreef: vr 04 nov 2022, 13:33

Lijn 6 in Ede wordt ook nooit gebruikt, ik hoor van de chauffeurs dat ze soms dagen lege rondjes aan het rijden zijn. Dat die verdwijnt kan ik ook begrijpen.
Eerlijk gezegd is het nut van deze lijn - voor zover het er al was - volgens mij opgeheven toen de spoorwegovergang afgesloten werd en de haltes in Oost vervielen. Het rondje dat hij nu maakt voelt compleet nutteloos, en net als bij lijn 89 is er veel te veel speling. Het zou mij niks verbazen als je met 1 busje hetzelfde rondje 2x per uur maken kunt.

Ik kan het nog sterker maken: Ik heb een aantal keer in lijn 6 gezeten. Er was geen apparatuur, ook geen handheld. Het enige vervoersbewijs was een los kaartje van 2,30 wat je met de pin moest betalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door Daniel »

Sorry_geen_dienst schreef: vr 04 nov 2022, 13:33Lijn 110 zit zo goed als nooit een enkeling in. Ook geen scholieren, wat hiervoor genoemd is. Scholieren in die regio pakken massaal de fiets, die fietsen in groepjes naar school en pakken niet de 110.
Er wordt veel gefietst inderdaad, maar zeker in het winterseizoen ook veel de bus gebruikt. Dat zag je op de 80 in hetzelfde gebied ook altijd duidelijk als het winterser werd.
Maar voor een lijn als 110 is een ingroeiperiode volledig in coronatijd natuurlijk niet echt representatief.
Lijn 89 daarentegen begint wel goed gebruikt te worden. Met name mensen die in Wageningen wonen en bij de DPD werken bij De Klomp hebben hierdoor een mooie, snelle verbinding.
Wanneer dan? Ik zie elke ochtend in de vroege spits groepjes DPD medewerkers langs fietsen na de nachtdienst terug naar huis, maar de 89 staat op hetzelfde moment leeg op De Klomp. Vanaf De Klomp is DPD nog wel even lopen overigens.
Ritten met meer dan 5 passagiers heb ik notabene in de spits nog nooit gezien.
En op de Klomp is er geen enkele snelle overstap.
Hij sluit strak aan op lijn 80 anders. En dus ook op de trein uit Utrecht.
Terug zit er inderdaad wat veel buffer in en komt 'ie vaak te vroeg aan, maar da's voor overstappers alleen maar prettig.
De 89 had wel een mooi alternatief geweest voor de reizigers naar de Kievitsmeent in Ede, maar die stop is in één richting al heel snel vervallen. (Hij biedt namelijk precies de aansluitingen die 5 niet meer biedt sinds december 2021)
Dat zou 'm nog wat extra klandizie opgeleverd hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Bericht door omaylie »

Weet iemand trouwens welke 8-persoonsbusjes er in Veluwe-Zuid wordt ingezet voor de rustige lijnen en de buurtbussen (en vooral uit welke regio's ze die vandaan halen)?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten