Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 2289
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

MichOV schreef: vr 25 apr 2025, 16:53 Wat is er aan de hand met die display's of hoe die dingen ook heten van sommige bussen? Die tekst van waar de bus naartoe gaat en lijnnummer staat of op zwart of de tekst beweegd helemaal van linkd naar rechts ipv stilstaand? Is dat een defect of zijn ze wat aan het uitvogelen bij Hermes?
Dat is dan de 5863 geweest. Daar is wat mee gebeurd tussen AML en terugkomst in VZ
Sommige mensen zijn net wolken: als ze weggaan wordt het een mooie dag.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Nee juist de 5852 is teruggekomen vanuit AML naar VZ maar die staat sinds een paar dagen na een paar diensten in VZ in de stalling dus die kan het niet zijn geweest.

Zou het dus gewoon een storing zijn in die filmbak bij die 5853 of de 5863(als het die bus was die op de buffer in Apeldoorn stond)? Want op de vooruit stond 302 met een 'papiertje' om het enigszins voor de passagiers duidelijk te maken welke lijn deze bus zou gaan rijden. Kon het helaas niet zo snel zien vanuit de BYD waarin ik zat. :D
Heel_Holland_Spot
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Jurre schreef: do 08 mei 2025, 16:27 Uiteindelijk komen er 16 in Zeeland te rijden en gaan er 7 naar Veluwe Zuid. De rest blijft in Brabant.
Ik lees dit in Zeeland: alledaagse gebeurtenissen, over VDL Citea SLE-129-bussen uit Zuid-Oost Brabant. Ten koste van welke bussen zal dit gaan?

Het lijkt mij in ieder geval geen aanvulling, dus misschien de VDL en Volvo? Of juist de Citaro's?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Ik vermoed de Volvo's en Citea's. Hoe oud zijn die Citaro's dan?
Laatst gewijzigd door MichOV op do 08 mei 2025, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5793
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Ik weet niet in hoeverre de Citaro's nog rijden omdat ze een grote capateit hebben die nodig is, maar als ze alleen rijden omdat er geen andere wagens beschikbaar waren zie ik ze eerder verdwijnen dan de VDL's.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

gkw1969 schreef: di 21 mei 2024, 12:10 Wat ik begrepen heb wordt er eerst afscheid genomen van de Citaro's, helaas. Deze zijn wat ouder dan de Citea's en geleed is op de meeste lijnen enigszins overbodig
Dit berichtje over de Haarlemse Crossways suggereert wat anders. Ik denk dat de Citea's uit Zuidoost-Brabant een soort vervanging zijn van de Crossways uit Haarlem-IJmond.

Dit berichtje is al even oud, dus het kan ook best zijn dat de staat van de Citea's en Volvo's harder achteruit is gegaan dan die van de Citaro's en die dus nu beter behouden kunnen worden, maar dat lijkt me niet.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Denk dat iemand van de technische dienst van VZ of iemand die er nauw mee in contact is deze vraag hier over de staat van huidige materieel ongetwijfeld kan beantwoorden cq bevestigen. :Y
Jurre
Berichten: 1062
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Jurre »

Het zit nog weer anders. De zeven 13m Crossways worden doorgeschoven naar de Academy.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

De achtste neem ik aan ook?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Heeft die Academy er dan zoveel te kort of zit het 'm meer in dat er de komende tijd veel aankomende nieuwe buschaffeurs gaan worden opgeleid?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5793
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Lijn 45 »

Heel_Holland_Spot schreef: do 08 mei 2025, 19:21 De achtste neem ik aan ook?
Het gaat over de zeven uit H-IJ, niet de acht van VZ. ;)
Heel_Holland_Spot
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dus we weten nu toch niet wat er in Veluwe-Zuid uit gaat?

Edit: in Haarlem-IJmond zijn toch maar zes Crossways? Dus dan kunnen er ook geen zeven naar de Academy.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Jurre
Berichten: 1062
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Jurre »

Haarlem-IJmond heeft hier niks mee te maken. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte. Er komen zes Citea's 13m voor zes Crossways 13m.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dus er blijven dan wel twee Crossways van 13 meter in Veluwe-Zuid?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
maurits-07
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door maurits-07 »

MichOV schreef: do 08 mei 2025, 20:04 Heeft die Academy er dan zoveel te kort of zit het 'm meer in dat er de komende tijd veel aankomende nieuwe buschaffeurs gaan worden opgeleid?
Ik denk een mix van beide. Transdev maakt op dit moment ook gebruik van externe partijen voor de opleiding.

Met het oog op de nieuwe concessie Utrecht Binnen en het vergrote aanbod ligt het denk ik in de lijn der verwachting dat er daar komende periode (en waarschijnlijk nu ook al) veel chauffeur opgeleid worden. Ik zie op mijn Instagram tijdlijn ook veel wervingsadvertenties van transdev voor U-OV voorbijkomen.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
gkw1969
Berichten: 2289
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe. Ze hebben betere zitpositie voor de chauffeur, vlottere deuren en voor mijn gevoel iets wendbaarder dan de Iveco's. Hierdoor zullen ze naar verwachting prettiger rijden op de stadsdienst in Ede.
Sommige mensen zijn net wolken: als ze weggaan wordt het een mooie dag.
Philip
Berichten: 537
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Philip »

Voor mij als passagier zijn die Iveco's wel comfortabel, zolang je niet teveel bagage bij je hebt tenminste, want de gangpaden zijn nauw.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

gkw1969 schreef: vr 09 mei 2025, 12:39 Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe. Ze hebben betere zitpositie voor de chauffeur, vlottere deuren en voor mijn gevoel iets wendbaarder dan de Iveco's. Hierdoor zullen ze naar verwachting prettiger rijden op de stadsdienst in Ede.
Ergonomisch zijn die VDL's doorgaans vrij goed ontwikkelt voor de chauffeur want die moet er dag in dag uit mee rijden dus snap dat zeker dus ja zeker heel erg belangrijk dat het dan ook echt comfortabel is.
MichOV
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door MichOV »

Philip schreef: vr 09 mei 2025, 13:36 Voor mij als passagier zijn die Iveco's wel comfortabel, zolang je niet teveel bagage bij je hebt tenminste, want de gangpaden zijn nauw.
Nadeel bij die Iveco's is dat passagiers sneller en makkelijker hun hoofd stoten tegen aan die stangen aan de zijkanten van de voetpaden vooral als iemand een beetje lang is qua lengte dat is wel iets waar ze bij die bussen beter over na hadden kunnen denken toen ze werden ontworpen.
gkw1969
Berichten: 2289
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door gkw1969 »

Italianen zijn kleiner dan Nederlanders. Nederlanders zijn statistische gezien de langste mensen
Sommige mensen zijn net wolken: als ze weggaan wordt het een mooie dag.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3802
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Tom024 »

gkw1969 schreef: vr 09 mei 2025, 12:39 Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe.
Populairder dan de Iveco´s is ook niet zo ingewikkeld. :mrgreen:
maurits-07
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door maurits-07 »

Ik denk dat de passagiers het ook niet verkeerd vinden. In rijrichting links achteraan kunnen de stoelen in de VDL SLE’s zowat in ligstand. En de stoelen zelf zijn ook goed comfortabel

Als dagelijks gebruiker van de bus in en rond Eindhoven is het mijn favoriete type van alles wat er hier rijdt. Jammer dat er een derde van die wagens naar Zeeland /VZ verdwijnen

De crossways in ZOB die zijn deels vergelijkbaar en deels helemaal gelijk aan de crossways op de Veluwe en die zijn zeker ook niet oncomfortabel maar de smalle gangpaden en de slome deuren kan ik beamen.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
maurits-07
Berichten: 126
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door maurits-07 »

MichOV schreef: vr 09 mei 2025, 13:46 Ergonomisch zijn die VDL's doorgaans vrij goed ontwikkelt voor de chauffeur want die moet er dag in dag uit mee rijden dus snap dat zeker dus ja zeker heel erg belangrijk dat het dan ook echt comfortabel is.
Moet een chauffeur dat niet met pak ‘m beet een Citaro of een crossway? Of bedoel je dat niet
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Tom98
Berichten: 680
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door Tom98 »

Nee juist dat VDL een fantastische bus is voor de chauffeur qua zithouding en dergelijke, zo lees ik het. En ik kan dat ook beamen uit eigen ervaring. Prachtig spul is het!
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
omaylie
Berichten: 788
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Bericht door omaylie »

maurits-07 schreef: vr 09 mei 2025, 18:49 Ik denk dat de passagiers het ook niet verkeerd vinden. In rijrichting links achteraan kunnen de stoelen in de VDL SLE’s zowat in ligstand. En de stoelen zelf zijn ook goed comfortabel

Als dagelijks gebruiker van de bus in en rond Eindhoven is het mijn favoriete type van alles wat er hier rijdt. Jammer dat er een derde van die wagens naar Zeeland /VZ verdwijnen

De crossways in ZOB die zijn deels vergelijkbaar en deels helemaal gelijk aan de crossways op de Veluwe en die zijn zeker ook niet oncomfortabel maar de smalle gangpaden en de slome deuren kan ik beamen.
Dat een deel van de ZOB Crossway's helemaal gelijk aan die in VZ komt dus omdat al die Crossway's oorspronkelijk in IJsselmond werden ingezet. Daarna ging de ene helft van de 39 bussen naar ZOB en de andere helft naar VZ.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast