Pagina 1 van 37

Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 07 mei 2020, 21:10
door regenmaker
Daniel schreef:Overigens is bij de gemeente Wageningen te lezen dat deze maand ook het concept PvE voor de concessie Rijn-Waal gepubliceerd zou moeten gaan worden.
Laten voor de nieuwe concessie Rijn-Waal maar alvast een topic aanmaken dan. :)

Voor de leken onder ons, de concessie Rijn-Waal gaat bestaan uit:
  • Treindienst Arnhem - Tiel (per dec. 2025)
  • Treindienst Arnhem - Doetinchem - Winterswijk (per dec. 2025)
  • Concessie Arnhem-Nijmegen
  • Gemeenten Ede, Wageningen en Barneveld van de concessie Veluwe (eerst IJssel-Vecht).
  • Heel Rivierenland en de gemeenten Oude IJsselstreek, Doetinchem en Montferland vanuit de Achterhoek (per dec. 2025)
----
In september 2020 is besloten om een noodconcessie van twee jaar door te voeren vanwege corona.

OVPro

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: do 07 mei 2020, 21:48
door Durashift
Duss.. voor drie onderdelen van deze concessie dienen de inschrijvers minimaal 5 jaar vooruit te denken bij de inschrijving,.. :shock: :?:

In het licht van de huidige tijd.. een hachelijk avontuur, lijkt mij. Wat als er over 5 jaar nog geen werkend corona vaccin is?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 00:17
door CamilleKreemers
Als er over 5 jaar nog geen werkend vaccin is ontwikkeld, gaan alle toekomstige aanbestedingen en al het werk van de afgelopen jaren in het honderd.

Over deze concessie gesproken. Welke HOV-verbindingen verwachten we?
Ik kom op (nummer even door op de nummers van Keolis IJssel-Vecht)

C3: Ede-Wageningen - Wageningen - Arnhem CS
C4: Arnhem CS - Elst - Lent - Nijmegen CS
C5: Arnhem CS - Velp Zuid
C6: Nijmegen - Druten - Tiel
C7: Nijmegen - Druten - Hertogenbosch
C8: Nijmegen - Millingen
T1: Arnhem - Tiel
T2: Arnhem - Doetinchem - Winterswijk

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 01:27
door SuperGhost
Ik denk niet dat Nijmegen - 's-Hertogenbosch een wordt, want dan houdt je geen langzame bus meer over in dat stuk. Daarnaast denk ik dat Nijmegen-Tiel ook niet het stempel krijgt vanwege een te lage frequentie (ik zie daar geen kwartiersdienst komen, omdat dat niet rendabel is tussen Tiel en Druten). Daarnaast mis ik de eerste HOV-lijn die er was: de RijnWaalsprinter (de huidige 300). En komt Arnhem-Apeldoorn niet ook bij deze concessie?

Ik denk dat het wordt:
Arnhem CS - Beekbergen - Apeldoorn CS
Arnhem CS - Oosterbeek - Renkum - Wageningen - Ede-Wageningen
Arnhem CS - IJssellijn/HAN - Velp Zuid
Arnhem CS - Elst - Lent - Nijmegen CS
Arnhem CS - Huissen - Bemmel - Lent - Nijmegen CS- Heyendaal
Beuningen - Nijmegen CS - Groesbeek

Ik denk dat daarnaast de eerste 4 mogelijk over Arnhem CS doorgekoppeld worden om betere verbindingen te krijgen. Dan zou je wellicht kunnen krijgen:
C2: Apeldoorn CS - Beekbergen - Arnhem CS - Elst - Lent - Nijmegen CS
Deze zou wellicht doorgekoppeld kunnen worden om Apeldoorn een rechtstreekse verbinding te geven met de kantoren in Arnhem-Zuid.
C3: Ede-Wageningen - Universiteit - Wageningen - Renkum - Oosterbeek - Arnhem CS - IJssellaan/HAN - Velp Zuid
ik denk dat deze wellicht doorgekoppeld worden om Wageningen, Renkum en Oosterbeek een rechtstreekse verbinding te geven met het centrum en met de HAN-campus.
C4: Arnhem CS - Huissen - Bemmel - Lent - Nijmegen CS - Heyendaal
Ik denk dat lijn blijft zoals die is
C5: Beuningen - Nijmegen CS - Groesbeek

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 01:55
door CamilleKreemers
Ik vind die koppelingen heel interessant eigenlijk die je voorstelt. Het biedt ook veel meerwaarde lijkt het.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 07:18
door sirvinniei
Hebben we het nu al over eventuele hov lijnen van een nieuwe vervoerder, terwijl het concept PvE nog geen eens uit is?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 07:59
door Roeland
Kun je bij elektrisch rijden lange lijnen wel doorkoppelen, want je moet toch om de zoveel kilometer de accu weer opladen?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 08:40
door ArrivaBas
De range van elektrische bussen wordt steeds groter. Een Ebusco 2.2 of 3.0 zou een lange lijn als Nijmegen - 's-Hertogenbosch op zich zonder onderweg bijladen moeten kunnen rijden.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 09:03
door regenmaker
Wat ik vooral hoop is dat lijn 83 tussen Nijmegen en Gennep volledig aan Gelderland wordt overgedragen en lijn 99 volledig aan Brabant, zodat er meer duidelijkheid ontstaat over de tarieven.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 09:11
door SuperGhost
regenmaker schreef:Wat ik vooral hoop is dat lijn 83 tussen Nijmegen en Gennep volledig aan Gelderland wordt overgedragen en lijn 99 volledig aan Brabant, zodat er meer duidelijkheid ontstaat over de tarieven.
Ik vrees dat dat wishfull thinking is... Zeker aangezien de buurconcesies al vergeven zijn en daar voor die concessies geen afspraken zijn gemaakt. Ik denk niet dat Arriva (Limburg) bijvoorbeeld zonder morren het afstaan van de drukke 83 toestaat, terwijl daar geen enkele afspraak over gemaakt is.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 09:36
door Meltrain
regenmaker schreef:Wat ik vooral hoop is dat lijn 83 tussen Nijmegen en Gennep volledig aan Gelderland wordt overgedragen en lijn 99 volledig aan Brabant, zodat er meer duidelijkheid ontstaat over de tarieven.
Ik zou lijn 83 liever volledig onder verantwoordelijkheid van Limburg zien, aangezien hij een groter deel van de route in Limburg rijdt. De enige Gelderse plaats, buiten Nijmegen, die hij bedient is Malden.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 09:40
door regenmaker
Op zich zou dat wel kunnen. Gelderland zou met Arriva, Limburg en Brabant kunnen afspreken dat lijn 83 overgaat naar Limburg en lijn 99 naar Brabant. Andersom zou dat lastiger zijn.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 09:40
door nvdw
Is niet nodig als er goede afspraken worden gemaakt over wederzijds accepteren van elkaars reisproducten. Zelfs de wagenverkoop is met die pinapparaten een stuk eenvoudiger geworden; Arriva had het relevante Breng-aanbod voor lijn 99 gewoon in de kassa zitten.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 10:03
door SuperGhost
regenmaker schreef:Op zich zou dat wel kunnen. Gelderland zou met Arriva, Limburg en Brabant kunnen afspreken dat lijn 83 overgaat naar Limburg en lijn 99 naar Brabant. Andersom zou dat lastiger zijn.
Dat zou wel kunnen (alleen berekend dat voor de Limburgse en Brabantse vervoerder wel opeens meer DRU, dus dan zal Gelderland wat geld moeten overmaken lijkt me).

Ik snapte je originele opmerking wel, zeker gezien Gelderland eerst het plan had om HOV-lijn 300 (Arnhem-Nijmegen Heyendaal) te verlengen naar Grave en je dan lijn 83 zou moeten opheffen. Ik weet echter niet of die plannen nog bestaan. Maar dan had Gelderland natuurlijk ook eerder moeten afstemmen met Limburg hierover lijkt me.

Wat betreft de 99 wilde Gelderland volgens mij graag een HOV-bus Nijmegen-Uden-Eindhoven, maar dat zou sowieso eigenlijk alleen maar acceptabel kunnen zijn als onderdeel van de concessie in Brabant lijkt me. Maar wellicht dat je met het volledig overhevelen van lijn 99 naar Brabant nog wel kunt afspreken dat (enkele) ritten van lijn 9 doorgetrokken kunnen worden naar Uden als compensatie.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 10:40
door Meltrain
SuperGhost schreef: Ik snapte je originele opmerking wel, zeker gezien Gelderland eerst het plan had om HOV-lijn 300 (Arnhem-Nijmegen Heyendaal) te verlengen naar Grave en je dan lijn 83 zou moeten opheffen. Ik weet echter niet of die plannen nog bestaan. Maar dan had Gelderland natuurlijk ook eerder moeten afstemmen met Limburg hierover lijkt me.
Bedoel je niet Gennep? In Grave komt lijn 83 niet.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 10:54
door SuperGhost
Inderdaad, waar ik Grave zei bedoelde ik Gennep. Stop de tijd en ik wil 1 joker inzetten.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: vr 08 mei 2020, 12:04
door regenmaker
Misschien dat we hier al wat wijzer uit worden:

https://www.ovmagazine.nl/2019/12/regio ... -hov-1357/

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 10:26
door Meltrain
Gaat de huidige treindienst Arnhem - Doetinchem van Breng al wel per december 2022 over naar deze concessie?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 11:12
door sirvinniei
regenmaker schreef:Misschien dat we hier al wat wijzer uit worden:

https://www.ovmagazine.nl/2019/12/regio ... -hov-1357/
Interessante hov-lijnen
-Lijn 60 lijkt me totaal niet hov waardig. Misschien in combinatie met 61, 62 en 66, maar dan moet je wel een efficiënte eenduidige route bedenken waarmee je alles in redelijke mate bedient (mij lukt het niet)
-5 en 6 kunnen makkelijk gecombineerd worden.
Aan de oostkant zou je met trolley 2.0 een lus kunnen rijden door Presikhaaf (deel route 12 en 5) om dan door te rijden naar de HAN wanneer het nodig is.
Aan de zuidkant kan je gewoon de route van lijn 5 rijden naar Schuytgraaf. Ter vervanging van het vervallen deel van lijn 6 zou je lijn 2 kunnen doortrekken naar Arnhem zuid, zodat daar ook weer nieuwe trein aansluitingen ontstaan.
-85 heeft grote potentie voor hov. 89 en 12 minder, door hun bedieningsperiode.
-10 kan het best in 300 geïntegreerd worden.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 11:22
door BrengMe
Meltrain schreef:Gaat de huidige treindienst Arnhem - Doetinchem van Breng al wel per december 2022 over naar deze concessie?
Gezien die onder de huidige concessie Arnhem-Nijmegen valt, neem ik aan van wel.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 11:31
door sirvinniei
Dat wordt dan wel interessant met een treindienstregeling. Arnhem-doetinchem en arnhem-winterswijk goed in elkaar verweven wordt dan wel lastig.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 11:37
door Daniel
Hoezo wordt dat lastig? De treindiensten van Breng en die van Arriva zitten nu immers ook al in verschillende concessies, feitelijk verandert in december 2022 dan alleen de naam van een van die concessies.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 11:40
door BrengMe
sirvinniei schreef:
regenmaker schreef:Misschien dat we hier al wat wijzer uit worden:
https://www.ovmagazine.nl/2019/12/regio ... -hov-1357/
Interessante hov-lijnen
-Lijn 60 lijkt me totaal niet hov waardig. Misschien in combinatie met 61, 62 en 66, maar dan moet je wel een efficiënte eenduidige route bedenken waarmee je alles in redelijke mate bedient (mij lukt het niet)
-5 en 6 kunnen makkelijk gecombineerd worden.
Aan de oostkant zou je met trolley 2.0 een lus kunnen rijden door Presikhaaf (deel route 12 en 5) om dan door te rijden naar de HAN wanneer het nodig is.
Aan de zuidkant kan je gewoon de route van lijn 5 rijden naar Schuytgraaf. Ter vervanging van het vervallen deel van lijn 6 zou je lijn 2 kunnen doortrekken naar Arnhem zuid, zodat daar ook weer nieuwe trein aansluitingen ontstaan.
-85 heeft grote potentie voor hov. 89 en 12 minder, door hun bedieningsperiode.
-10 kan het best in 300 geïntegreerd worden.
- Lijn 60 is inderdaad niet HOV-waardig. De reizigersaantallen zijn laag door de paralleliteit met de trein en de afgelopen jaren is dienstregeling flink ingeperkt. Ik zie die lijn dan ook niet uitgroeien tot een HOV-lijn.

- Lijn 5 en 6 zou ik gewoon laten zoals ze zijn. De route die jij in Presikhaaf voorstelt loopt niet direct langs het winkelcentrum Presikhaaf, wat door zijn grootte niet alleen veel bezocht wordt door inwoners van Presikhaaf, maar ook voor omliggende wijken. Die reizigers moeten dan niet alleen een grotere afstand overbruggen tussen halte en winkelcentrum, maar zijn door de route in Presikhaaf ook nog langer onderweg. En lijn 6 naar De Laar West opheffen en lijn 2 doortrekken levert een langere reistijd (vanaf de Bredasingel al 7 minuten extra), of een extra overstap. En de nieuwe treinaansluiting die dan ontstaat, heeft jaren geleden ook al bestaan toen lijn 4 naar station Zuid reed, en daar werd niet veel gebruik van gemaakt.

- Eens met het feit dat lijn 85 het meeste potentie heeft voor omzetting in HOV. Is eigenlijk eenzelfde geval als met lijn 29 en 83 in Zwolle.

- Hoe zou je lijn 300 en 10 willen samenvoegen? Beide lijnen hebben dan wel exact dezelfde route, ik ben bang dat er veel verwarring gaat ontstaan onder reizigers, omdat de ene rit dan wel doorrijdt naar Arnhem, maar de ander weer niet. Het feit dat beide lijnen andere begin-/ eindpunten hebben, maakt het gebruik van verschillende lijnnummers een stuk duidelijker voor de reiziger.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 14:41
door regenmaker
BrengMe schreef: - Lijn 60 is inderdaad niet HOV-waardig. De reizigersaantallen zijn laag door de paralleliteit met de trein en de afgelopen jaren is dienstregeling flink ingeperkt. Ik zie die lijn dan ook niet uitgroeien tot een HOV-lijn.
Een HOV-lijn Arnhem CS - Westervoort Zuid zou misschien nog kunnen. Zeker in het zuiden van Westervoort is de afstand tot het station groot. Door naar Duiven en Zevenaar is de reistijd van de bus niet concurrerend met de trein.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 10 mei 2020, 14:43
door sirvinniei
BrengMe schreef: Lijn 5 en 6 zou ik gewoon laten zoals ze zijn. De route die jij in Presikhaaf voorstelt loopt niet direct langs het winkelcentrum Presikhaaf, wat door zijn grootte niet alleen veel bezocht wordt door inwoners van Presikhaaf, maar ook voor omliggende wijken.
Op de lijnennetkaart van Arnhem zag ik een halte ten hoogte van Kronenburg op Lange Water. Op google maps vind ik hem inderdaad niet terug, vreemd. Met een halte op Lange Water, het liefst dicht bij een van de twee stoplichten zal de bereikbaarheid van WKC Presikhaaf in ieder geval verbeteren. Meer reismogelijkheden.
Reizigers uit andere delen van Arnhem kunnen gebruik maken van de halte Lange Wal, of de 331 gebruiken.
- Hoe zou je lijn 300 en 10 willen samenvoegen? Beide lijnen hebben dan wel exact dezelfde route, ik ben bang dat er veel verwarring gaat ontstaan onder reizigers, omdat de ene rit dan wel doorrijdt naar Arnhem, maar de ander weer niet. Het feit dat beide lijnen andere begin-/ eindpunten hebben, maakt het gebruik van verschillende lijnnummers een stuk duidelijker voor de reiziger.
Eigenlijk moeten alleen reizigers van Heyendaal naar Lent/Huizen/Bemmel beter opletten. Voor reizigers tussen Heyendaal en Nijmegen wordt het juist makkelijker: een lijnnummer minder voor de verbinding richting de campus. Ik vind veel andere routevarianten van lijn 300 (zoals de oude 325) ongemakkelijker.
Qua materieel wordt het alleen wat problematischer, je kan lastig dubbelgelede bussen op de hele lijn inzetten.