Pagina 3 van 37

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 12:32
door Suus
Gedeeltelijke elektrificatie met accutreinen zou ik dan niet uitsluiten. Waterstoftreinen lijken mij gezien de aanwezigheid van een bovenleiding in Zutphen en op Hengelo - Oldenzaal duurder dan noodzakelijk. Hebben we eigenlijk al een topic voor die treindienst?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 12:32
door Suus
Gedeeltelijke elektrificatie met accutreinen zou ik dan niet uitsluiten. Waterstoftreinen lijken mij gezien de aanwezigheid van een bovenleiding in Zutphen en op Hengelo - Oldenzaal duurder dan noodzakelijk. Hebben we eigenlijk al een topic voor die treindienst?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 13:01
door marvinkok
Volgens mij niet...
Het zou bij Berkel-dinkel komen, maar nu toch niet. Er is ook sprake van het bij Vechtdallijnen te voegen als ook Almelo-Marienberg onder de draad komt.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 13:03
door teun
Voor de nieuwe concessies nog niet zozeer, maar er bestaat op dit forum wel al een verwant topic, "Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel": viewtopic.php?t=14315

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 15:37
door Durashift
Suus schreef: zo 20 sep 2020, 10:48Eerlijk gezegd denk ik dat het niet lang meer duurt voordat een provincie bij Den Haag gaat lobbyen om een eigen vervoerder op te zetten zodat ze mogen inbesteden. (..)
Zou best eens kunnen. Metropool regio Arnhem-Nijmegen kan goed natuurlijk. Is qua woningbouw aanwijsgebied vanuit het rijk ook weer op de kaart gezet.. kan goed in elkaars verlengde liggen dan.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 18:49
door bartjemestrom
Hoeveel kilometer is Zutphen - Hengelo? Stadler heeft een AKKU FLIRT die tenminste 80km op accu kan rijden. Gezien Zutphen en Hengelo-Oldenzaal onder de draad zijn kan daar mooi (rijdend) opgeladen worden.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: zo 20 sep 2020, 20:19
door KL577
Ik dacht dat er wel in beginsel door PS in Overijssel al gekozen is voor elektrificatie, de nog lopende onderzoeken zijn primair voor de verdere uitwerking:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/326525/Pr ... Hardenberg

Overigens lopen er ook in Gelderland onderzoeken naar vergroeningsopties van baanvakken in de Achterhoek, Rivierenland en Zutphen-Apeldoorn. Deze onderzoeken zouden in de loop van dit najaar afgerond moeten zijn. Wat Gelderland besluit voor Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk is natuurlijk van belang voor de concessie Berkel-Dinkel. En wat zou het mooi zijn als de dames en heren bestuurders daarmee proberen in te zetten op zo veel mogelijk schaal-economieën (laagste operationele kosten -> brede inzetbaarheid materieel) voor het treindeel van deze nieuwe concessie.

Maar ja, Gelderland en KAN bedachten ooit twee vervoerders tussen Arnhem en Doetinchem. Dus 2x overhead betalen aan verschillende vervoerders ... kosten spelen niet altijd een rol :roll: .

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2032)

Geplaatst: ma 21 sep 2020, 04:19
door dennistd
Het begint wat offtopic te gaan, maar ik heb krijg zo langzamerhand indruk dat de Provincie hoopt dat het rijk de lijn aan gaat wijzen als noordtak Betuweroute en daarmee de portemonnee trekt voor verdubbeling en elektrificatie. Veel tempo lijkt er niet in te zitten namelijk...

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 14:33
door MichOV
Is er iets bekend wat er na deze concessie die op 10/12/2022 afloopt wat er gaat gebeuren? Is het plan dat er daarna ook in Arnhem/Nijmegen op electrische bussen over wordt gegaan? Iemand enig idee?

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 14:42
door teun
Ja, er komt een tweejarige overbruggingsconcessie die men op het moment aan het voorbereiden is.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 14:43
door Lijn 45
Vast wel, want in 2025 moet alles elektrisch zijn. :Y

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 15:33
door MichOV
Zeer benieuwd waar ze hun bussen tzt gaan bestellen. :Y We gaan het over een tijdje vast zien. :pos:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 16:56
door dennistd
'Ze'. Je weet nog niet eens welk bedrijf de concessie die nog uitgeschreven moet worden gaat winnen. :roll:

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 17:25
door MichOV
In elk geval lijkt het niet slim als ze een bedrijf de concessie tegen die tijd zouden gaan gunnen wat 'gefraudeerd' heeft indien deze zich wil inschrijven. :')

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: za 26 dec 2020, 17:54
door Suus
Lijn 45 schreef:Vast wel, want in 2025 moet alles elektrisch zijn. :Y
Vanaf 2025 mogen alleen nog maar emissievrije voertuigen instromen, maar de inzet van diesel- en aardgasbussen is toegestaan tot en met 2029.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 09:11
door koekje
m.a.w.:

de huidige vloot CNG en trolleybussen zal in die 2 jaar door blijven rijden.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 09:35
door Lijn 45
Inclusief de Premiers? *bus*

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 09:35
door regenmaker
Ze zullen toch iets van elektrisch vervoer moeten gaan verzorgen op de lijnen naar Apeldoorn en rondom Ede. Ik ben benieuwd of een deel van de BYDs mee over gaat naar Rijn-Waal.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 10:00
door marvinkok
Als ik het goed heb begrepen blijven de YV BYD's bij Keolis, en rijden daarom nu nog de CNG's in onder andere Ede. De vervoerder van Rijn-Waal zal dan weer nieuwe bussen gaan bestellen.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 11:54
door regenmaker
Maar dan moeten ze dus ook voor de noodconcessie nieuwe bussen bestellen? Of gaan ze dan 2 jaar met wat zooi rijden naar Apeldoorn en rondom Ede? Keolis houdt dan behoorlijk wat 12 en 13m BYDs over aangezien naast de lijnen rondom Ede ook de lijnen C2, 43 105, 107, 108, 110, 231 en 293 naar Rijn-Waal gaan. Zeker omdat het nog tot december 2023 duurt totdat IJsselmond erbij komt. Of is het nu zo dat het gedeelte wat naar Rijn-Waal gaat nog 2 jaar langer bij IJssel-Vecht blijft? Dus tot december 2024.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 11:56
door marvinkok
Owja, er komt nog zo'n corona concessie... Wat ik schreef was hoe het bedacht was voor dat z'n intrede deed...

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 12:09
door regenmaker
Ik heb enkele berichten uit het Arnhem-Nijmegen topic even naar het Rijn-Waal topic verplaatst, zodat beide discussies gescheiden blijven.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 12:25
door Pim-AllianceB95
regenmaker schreef: ma 28 dec 2020, 11:54 Maar dan moeten ze dus ook voor de noodconcessie nieuwe bussen bestellen? Of gaan ze dan 2 jaar met wat zooi rijden naar Apeldoorn en rondom Ede? Keolis houdt dan behoorlijk wat 12 en 13m BYDs over aangezien naast de lijnen rondom Ede ook de lijnen C2, 43 105, 107, 108, 110, 231 en 293 naar Rijn-Waal gaan. Zeker omdat het nog tot december 2023 duurt totdat IJsselmond erbij komt. Of is het nu zo dat het gedeelte wat naar Rijn-Waal gaat nog 2 jaar langer bij IJssel-Vecht blijft? Dus tot december 2024.
De noodconcessie Rijn-Waal start toch op het moment dat Ijssel-Vecht eindigt? Op dat moment houdt Keolis nog wel meer BYD's over.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 12:39
door teun
Nee hoor, de bussen worden namelijk verplicht overgenomen door de nieuwe vervoerder.

Re: Concessie Rijn-Waal (2022-2024)

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 13:37
door cassie127
Nee? De bussen die nu in het deel rijden wat naar Rijn-Waal gaat zijn straks weer nodig in IJsselmond (na de noodconcessie IJssel-Vecht)

Voor Rijn-Waal zal dus een complete nieuwe (elektrische) vloot moeten komen