Pagina 27 van 37

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: zo 23 apr 2023, 15:12
door MichOV
gkw1969 schreef: zo 23 apr 2023, 12:23
MichOV schreef: zo 23 apr 2023, 00:41 Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
Welke Amba’s van Syntus bedoel je dan precies?
Die van de 51xx serie destijds

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 08:07
door erjeebee
MichOV schreef: zo 23 apr 2023, 00:41 De chauffeur zelf
Al zou ik als chauffeur willen met hoge toeren te rijden, het gaat me niet lukken.
De bak schakelt door.

Uitzondering is als je steil bergop of bergaf rijdt, maar daar hebben we het hier niet over.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 08:56
door gkw1969
MichOV schreef: zo 23 apr 2023, 15:12
gkw1969 schreef: zo 23 apr 2023, 12:23
MichOV schreef: zo 23 apr 2023, 00:41 Gisteren weer eens na een tijd in een Amba gezeten. Deze maakte overigens hoge toeren zoals we die van de Syntus tijd nog kennen.. de meeste Amba's van deze concessie doen dat overigens niet. Waar heeft dat mee te maken? De chauffeur zelf of is er wat met die bussen gesleuteld waardoor merendeel van die bussen niet van die hoge toeren maken op lange rechte stukken?
Welke Amba’s van Syntus bedoel je dan precies?
Die van de 51xx serie destijds
In 2006 heeft men bij Connexxion de standaard overbrenging (de hoge toeren) laten wijziging in een overbrenging waarbij de bus wat sneller opschakelt en dus minder hoog in de toeren komt. Met name rond de 50 km/u leverde dit geluidsreductie op en verlaagde het verbruik. De Hermes wagens zijn destijds niet meegegaan in het wijzigen van de overbrenging. Deze instelling is handmatig aan te passen door de monteur.
Het kan dus zijn dat Syntus Veluwe een andere instelling gebruikte dan Hermes Eindhoven of Veolia Limburg (waar de 5800-en vandaan kwamen). Als dat dan niet aangepast wordt, of als bij onderhoud (of een slimme chauffeur) de schakelaar anders gezet wordt krijg je dus een afwijking.
Doordat je op Veluwe Zuid met Ambassadors van 3 verschillende bedrijven rijdt krijg je daarin verschil. Datzelfde geldt voor de MAN's in Arnhem-Nijmegen.
Amba's komen van:
42xx Connexxion
33xx Hermes
58xx Veolia (dit is deels Ambassador deels Citea en de Citea's rijden nog weer rustiger dan de Ambassadors)

Dus kan er verschil in overbrenging of rijgedrag zitten.

Bij de MAN's is het verschil nog duidelijker:
29xx ex-connexxion rijden totaal verschillend van hun, paar maanden jongere, zusjes 66xx/67xx van Veolia.

Ik denk dat als je op de cijfertjes gaat letten je ook de verschillen merkt tussen de verschillende bussen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 24 apr 2023, 09:09
door Nickipedia
gkw1969 schreef: ma 24 apr 2023, 08:56 Doordat je op Veluwe Zuid met Ambassadors van 3 verschillende bedrijven rijdt krijg je daarin verschil. Datzelfde geldt voor de MAN's in Arnhem-Nijmegen.
Amba's komen van:
42xx Connexxion
33xx Hermes
58xx Veolia (dit is deels Ambassador deels Citea en de Citea's rijden nog weer rustiger dan de Ambassadors)
De 42xx van Connexxion en 33xx van Hermes komen uit dezelfde order (net zoals de U-OV Ambassadors van Connexxion), deze zijn motorisch verder gelijk. Het grote verschil bij de 58xx zit hem in de oorspronkelijke Volans- en Brabantlinerwagens. Die laatste hebben een ZF-bak met 6 versnellingen, waardoor ze op topsnelheid minder toeren maken. Je kan het verschil aan de buitenkant zien aan de plaatsing van de stadslichten, de Brabantliner Ambassadors hadden fabriek af xenon verlichting en de stadslichten direct naast de dimlichten zitten. in plaats van in de bumper.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2024)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 20:29
door KL577
KL577 schreef: zo 18 dec 2022, 21:01
Ook bij tariefberekeningen lijken gekke foutjes in geslopen. Mijn eerdere uitspraak hierboven baseerde ik op dagelijkse rit van NS Ede-Wageningen naar Campus/Atlas. Ik betaalde daar deze week €1,50 voor (met Dal Voordeel Oost), dat was tot vorige week €1,37. En dus concludeerde ik een prijsstijging van 10%. Maar bij nadere bestudering van mijn chipkaart-gegevens blijk ik op de terugreis wel nog €1,38 (het oude tarief) te betalen...ra ra hoe kan dat...
We zijn inmiddels een maand of vijf verder en het lijkt dat Connexxion/Hermes inderdaad een fout heeft gemaakt bij de tariefstelling van lijn 303 richting Wageningen. Ergens in de afgelopen dagen is deze fout hersteld en de tarieven lijken nu (eindelijk) te kloppen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 21:52
door Daniel
Klopt, ik hoorde het toevallig net binnen Rover. Er zat inderdaad een fout in de tariefberekening (30 cent afwijking op vol tarief) en die is nu hersteld.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 22:06
door Durashift
Krijg je nu het teveel betaalde tarief terug?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 22:23
door KL577
Daar heb ik niets over gehoord. Het is voor mij belangrijker dat de honderden reizigers op lijn 303 nu eindelijk dagelijks het correcte tarief betalen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 22:24
door Daniel
Hoe het hersteld moet worden is nog onderwerp van discussie begreep ik.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 09 mei 2023, 23:46
door sirvinniei
Geld teruggeven is altijd lastig, omdat de reizigers die privacyregels niet te achterhalen zijn

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 14:03
door Etienne
Bij de grote brand in Ter Aar is de VDL Citea 5850 verloren gegaan, die aldaar in onderhoud was.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 12 jun 2023, 19:35
door termatenjohan
Mooi. Weer zo'n rammelbak minder :p

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: wo 14 jun 2023, 22:16
door MichOV
@termatenjohan, valt allemaal wel mee. Er zal er ongetwijfeld wel een vanuit Eindhoven voor in de plaats komen tenzij er genoeg materieel is waar men voorlopig mee vooruit kan. Geen idee welke bussen verder nog meer ergens in onderhoud staan. Wellicht weet iemand hier dat?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: wo 14 jun 2023, 22:42
door Lijn 45
In Amersfoort staan doorgaans 3 tot 6 bussen van Hermes in onderhoud.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 jun 2023, 00:25
door termatenjohan
MichOV schreef: wo 14 jun 2023, 22:16 @termatenjohan, valt allemaal wel mee. Er zal er ongetwijfeld wel een vanuit Eindhoven voor in de plaats komen tenzij er genoeg materieel is waar men voorlopig mee vooruit kan. Geen idee welke bussen verder nog meer ergens in onderhoud staan. Wellicht weet iemand hier dat?
Ik heb begrepen dat er voor de 5850 geen vervanging komt

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 11 jul 2023, 07:46
door Daniel
Op lijn 505 is een nieuwe Tribus Civitas op Crafter basis actief, de 7246. Via busposities zag ik dat er ook een nieuwe op 511 rijdt, maar die was ik nog niet tegen gekomen.
Daarmee rijden nu de eerste voertuigen in de echte RRReis-huisstijl in deze concessie rond.

Gisteren reed 'ie op 505 met blanco koersdisplays, vandaag met "Overberg" half buiten beeld. Er zit vooruitgang in zullen we maar zeggen ;)

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 22:32
door Sorry_geen_dienst
Zou ook een mooi busje zijn voor lijn 110 Barneveld-Scherpenzeel, en dan nog even uitbesteden aan een taxiboer (zoals lijn 106) en er wordt weer een schaarse buschauffeur vrijgespeeld voor belangrijker lijnen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 00:23
door MichOV
Gisteren een ritje met de amba 4215 gemaakt richting Apeldoorn met de 302.. als vanouds die geweldige kickdowns weer op die route richting de a50. *bus* Good old times! Die Voiths klinken imo zoveel beter dan die ZF bakken(wat volgens mij die 5830-5843 zijn) maar goed alle vdl amba's zullen vanaf december waarschijnlijk wel gaan verdwijnen zoals de planning is gok ik zo.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 28 aug 2023, 11:44
door Jurre
Alle Ambassadors, Citaro's, Citea's en Volvo's worden vervangen door 12 en 13 meter Crossway's en door 18 meter Urbino's.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 28 aug 2023, 16:45
door Heel_Holland_Spot
Er waren toch ook nog plannen om de Citea XLE's te laten komen voor de snelweg-diensten (231 en 302)?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 28 aug 2023, 20:37
door ambassadorsound
Ik zag vanmiddag een 18M solaris op het velperbroekcircuit.
Zijn dit testritten of komen (- een deel vd - ) solaris bussen al eerder in dienst?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 28 aug 2023, 21:01
door Lijn 45
Er is treinvervangend vervoer tussen Arnhem en Emmerich. Daar kunnen ook Solarissen op rijden . :)

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 28 aug 2023, 21:16
door ambassadorsound
Ah ja, dan zal dat het zijn geweest!
Zag niet of ie duits was.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: do 21 sep 2023, 18:06
door Jurre
Heel_Holland_Spot schreef: ma 28 aug 2023, 16:45 Er waren toch ook nog plannen om de Citea XLE's te laten komen voor de snelweg-diensten (231 en 302)?
Niet in te passen qua infra vanwege de dubbele achteras.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 23 sep 2023, 00:52
door flipje
Als het de 13.5 meters (de BYD's tijdens Keolis) de bochten lukt moet het met de Citea's XLE met meesturende achteras ook lukken.
Misschien dat de betrouwbaarheid meer een probleem is?