Pagina 36 van 38

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: wo 14 feb 2024, 21:13
door Etienne
Op busstation Ede-Wageningen zijn alle bushaltes afgezakt met de aanduiding er op dat vanaf 23 februari, dus ná de treinvrije periode, het busstation is verplaatst naar de zuidkant van de spoorlijn bij de nieuwbouw.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 23:06
door Meltrain
Volgens de titel van dit artikel wordt het nieuwe busstation bij Ede-Wageningen op 23 januari geopend: https://www.rrreis.nl/opening-busstatio ... nuari-2023 _O-
Maar ik dacht trouwens dat er tegelijkertijd meerdere wijzigingen zouden plaatsvinden, zoals een opsplitsing van lijn 303 in 103 en 303. Is dat uitgesteld?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: do 15 feb 2024, 23:48
door Tjekken
Hermes heeft in het vervoerplan meermaals aangegeven dat ze grote voorkeur hadden om de omklap van het busstation pas in april te laten plaatsvinden samen met de oplevering van de parklaan. Voor de opsplitsing van de 303 naar 103/303 is de Parklaan namelijk nodig.

Kennelijk is er niet naar de wens van Hermes geluisterd, wat betekent dat er twee keer kort na elkaar wijzigingen plaats gaan vinden. De rijtijden moeten nu namelijk ook aangepast worden voor de omklap naar het andere busstation...

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 09:59
door Jurre
We hebben daardoor dit dienstregelingjaar inderdaad 3 wijzigingsmomenten. We verwachten op 14 juli, ingang zomerdienstregeling, met lijn 303 via de Hoekelumselaan (Parklaan) te kunnen rijden.
Meltrain schreef: do 15 feb 2024, 23:06 Volgens de titel van dit artikel wordt het nieuwe busstation bij Ede-Wageningen op 23 januari geopend: https://www.rrreis.nl/opening-busstatio ... nuari-2023 _O-
Scherp, gaan we aanpassen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: vr 16 feb 2024, 20:55
door SuperGhost
Ik neem aan dat perron B dan bedoeld is voor lijn 103?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 17 feb 2024, 12:59
door MichOV
Heeft iemand toevallig een foto van het busstation van hoe het binnenkort te openen nieuwe station bij station Ede-Wageningen eruit ziet? *bus*

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 17 feb 2024, 14:01
door regenmaker
Ja, ik was zelf ook benieuwd, dus dit gevonden:
https://irp.cdn-website.com/e091f198/dm ... tation.jpg

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 17 feb 2024, 14:34
door MichOV
Bedankt regenmaker :pos:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 17 feb 2024, 19:16
door SuperGhost
Ik vind het aan dramatisch busstation als dit zo blijft, aangezien je in de volle regen en wind mag wachten.... Als we het OV aantrekkelijker willen maken, laten we dan eens beginnen met drukke busstations (zeker bij treinstations waar je veel overstappers hebt) eens reizigers droog te laten wachten/overstappen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: za 17 feb 2024, 23:04
door gkw1969
Voor architecten is warm en droog wachten geen prioriteit. Kijk maar naar Amersfoort, Zwolle, Apeldoorn, Enschede, Nijmegen CS, Utrecht Jaarbeurszijde, Den Bosch, Nijmegen Dukenburg.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 10:28
door SuperGhost
Ik vrees dat dat niet zozeer met architecten te maken heeft, maar meer met politici. Architecten ontwerpen immers conform de eisen die politici stellen. Als politici dus niet eisen dat op busstations reizigers droog moeten kunnen wachten....

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 10:35
door Milco
Er zijn helaas wel meer nieuwe busstations zonder (voldoende) overdekte wachtruimtes in welke vorm dan ook. Kijk maar naar het Zuidplein in Rotterdam of het vernieuwde busstation in Sneek.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 13:00
door MichOV
Het is idd jammer dat vele stations niet fatsoenlijk overdekt zijn voor de passagiers die er dagelijks gebruik van maken. Van de politici hoef je het sws trouwens niet te hebben want die doen wat ze zelf willen met deels wat men door het fijne(sarcastisch bedoelt) EU wordt opgedragen. Zolang passagiers maar dik betalen voor het OV. Als je sommige busstations van vroeger vergelijkt met die van nu zijn die van heden niet bepaald beter geworden behalve mooi dan maar dat is het enige.

Trouwens Arnhem Centraal is ook niet bepaald goed gebouwd als je ziet wat daar aan mankementen is over de lekkages maar even te zwijgen bij die wachtruimtes en hal. Maar goed laten we nu verder maar on-topic blijven. :X

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 17:03
door Daniel
SuperGhost schreef: zo 18 feb 2024, 10:28 Ik vrees dat dat niet zozeer met architecten te maken heeft, maar meer met politici.
Ik herinner me een architect van een bushalte die bezwaar maakte tegen een geplaatste haltepaal anders :mrgreen: (Maar dat was ruim buiten Veluwe Zuid)

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 15:37
door KL577
MichOV schreef: zo 18 feb 2024, 13:00 Het is idd jammer dat vele stations niet fatsoenlijk overdekt zijn voor de passagiers die er dagelijks gebruik van maken. Van de politici hoef je het sws trouwens niet te hebben want die doen wat ze zelf willen met deels wat men door het fijne(sarcastisch bedoelt) EU wordt opgedragen. Zolang passagiers maar dik betalen voor het OV. Als je sommige busstations van vroeger vergelijkt met die van nu zijn die van heden niet bepaald beter geworden behalve mooi dan maar dat is het enige.
Het is dan weer wel consistent met het nieuwe treinstation - sta je ondanks het (of eigenlijk dankzij het enorm hoge) dak ook alles behalve droog. :|

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:29
door Daniel
Blijkbaar leverde een gewijzigde dienstregeling ook nieuwe bestemmingen op bij Transdev, maar of 't zo nu nuttig is...

Ik zag lijn 5 aankomen bij Veenendaal-De Klomp met de filmbak inmiddels versprongen naar "83 Station Centrum -> 85 Ede", maar tegen de tijd dat 'ie op de halte stond was dat al veranderd in "83 Station Centrum via West"

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 20:48
door Milco
Dat is wel voor het eerst dat ze bij Connexxion iets filmen wat pas op een volgende rit gaat gebeuren... iets wat EBS, Keolis en Qbuzz al een tijdje doen...

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 21:29
door Etienne
Daniel schreef: ma 19 feb 2024, 20:29 Blijkbaar leverde een gewijzigde dienstregeling ook nieuwe bestemmingen op bij Transdev, maar of 't zo nu nuttig is...

Ik zag lijn 5 aankomen bij Veenendaal-De Klomp met de filmbak inmiddels versprongen naar "83 Station Centrum -> 85 Ede", maar tegen de tijd dat 'ie op de halte stond was dat al veranderd in "83 Station Centrum via West"
Hetzelfde gebeurt ook voor de ritten van lijn 108 die tot Otterlo rijden en daar als lijn 105 verder rijden.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 21:40
door Daniel
Milco schreef: ma 19 feb 2024, 20:48 Dat is wel voor het eerst dat ze bij Connexxion iets filmen wat pas op een volgende rit gaat gebeuren... iets wat EBS, Keolis en Qbuzz al een tijdje doen...
Keolis doet het ook alleen nog maar in Almere anders, in Utrecht is het weer afgeschaft. Zodoende ook nooit meer op de Syntus-ritten op het rondje Ede-Veenendaal gezien.

De onhebbelijkheid dat Transdev de volledige dienstregeling naar de DRISsen stuurt en juist alleen Syntus z'n eigen ritten ook hebben ze nog niet verholpen. Dus als er een Syntus-bus op de 5/83/85 rijdt staat die rit twee keer op de DRIS waarvan er maar eentje actuele info uitzendt.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 21:57
door gkw1969
Daniel schreef: ma 19 feb 2024, 20:29 Blijkbaar leverde een gewijzigde dienstregeling ook nieuwe bestemmingen op bij Transdev, maar of 't zo nu nuttig is...

Ik zag lijn 5 aankomen bij Veenendaal-De Klomp met de filmbak inmiddels versprongen naar "83 Station Centrum -> 85 Ede", maar tegen de tijd dat 'ie op de halte stond was dat al veranderd in "83 Station Centrum via West"
Bij Transdev is het zo dat, voordat de volgende rit geactiveerd is, de definitieve eindbestemming op de bus komt. Na het activeren van de rit komt een eventuele via bestemming tevoorschijn.
Ik vraag me af of we dat nu ook op lijn 1-2 in Arnhem terug zien.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 07:24
door Durashift
Daniel schreef: ma 19 feb 2024, 21:40 (...) Dus als er een Syntus-bus op de 5/83/85 rijdt staat die rit twee keer op de DRIS waarvan er maar eentje actuele info uitzendt.

Aha, is dat de reden. Ik heb dit fenomeen afgelopen vrijdag waargenomen op de halte aan de Kerkewijk, nabij station Veenendaal. Overigens, nadat de Syntus bus vetrokken was kwam de volgende 83 op de Dris zonder actuele info bij beide '83' regels.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 07:43
door Daniel
Ja, toen alles Keolis was publiceerde Gelderland een dienstregeling zonder Utrechtse ritten en omgekeerd. Maar nu publiceert Transdev alles en Syntus Utrecht ook haar ritten.
Op zich niet heel raar allemaal, maar wel met onbedoelde gevolgen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 07:52
door regenmaker
Zelfde probleem in de concessie Arnhem-Nijmegen met alle lijnen die gezamenlijk worden geëxploiteerd met Hermes (Breng), zoals de 27, 83, 85 en 99.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 16:51
door Jurre
Etienne schreef: ma 19 feb 2024, 21:29
Daniel schreef: ma 19 feb 2024, 20:29 Blijkbaar leverde een gewijzigde dienstregeling ook nieuwe bestemmingen op bij Transdev, maar of 't zo nu nuttig is...

Ik zag lijn 5 aankomen bij Veenendaal-De Klomp met de filmbak inmiddels versprongen naar "83 Station Centrum -> 85 Ede", maar tegen de tijd dat 'ie op de halte stond was dat al veranderd in "83 Station Centrum via West"
Hetzelfde gebeurt ook voor de ritten van lijn 108 die tot Otterlo rijden en daar als lijn 105 verder rijden.
Milco schreef: ma 19 feb 2024, 20:48 Dat is wel voor het eerst dat ze bij Connexxion iets filmen wat pas op een volgende rit gaat gebeuren... iets wat EBS, Keolis en Qbuzz al een tijdje doen...
Dat hebben we op eigen initiatief gedaan door de eindbestemming voor bepaalde ''places'' in het betreffende systeem aan te passen. Nu gaat bijvoorbeeld elke rit van lijn 108 die bij Otterlo Rotonde eindigt daarna verder als lijn 105 naar Arnhem. Zodoende hebben we de eindbestemming ''Otterlo Rotonde'' aangepast naar ''Otterlo -> 105 Arnhem CS''. Net zoals elke rit van lijn 83 die Hermes rijdt daarna verder gaat als lijn 5 enerzijds of lijn 85 anderzijds. Mocht er dus een rit zijn die deze koppeling niet heeft, gaat het ook direct mis omdat er dan een koppeling vermeldt staat die op dat moment niet bestaat. Vandaar dat dit niet zomaar overal toegepast kan worden en dus ook de korte ritten van lijn 105 tot Otterlo overdag niet ''-> 108 Ede'' vermelden, omdat dagelijks de laatste 2 ritten tot Otterlo leeg naar de stalling gaan en die bestemming dus ook onterecht bij die ritten gefilmd zou worden.
Daniel schreef: ma 19 feb 2024, 21:40 De onhebbelijkheid dat Transdev de volledige dienstregeling naar de DRISsen stuurt en juist alleen Syntus z'n eigen ritten ook hebben ze nog niet verholpen. Dus als er een Syntus-bus op de 5/83/85 rijdt staat die rit twee keer op de DRIS waarvan er maar eentje actuele info uitzendt.
Wij zijn ons hiervan bewust en zetten de ritten die we niet rijden in de systemen ''uit''. Als de lijn echter een keer opnieuw geladen moet worden doordat er bijvoorbeeld een haltenummer wijzigt, moet het riedeltje telkens worden herhaald. Hier zit soms nog wel eens wat tijd tussen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2022-2026)

Geplaatst: di 20 feb 2024, 17:41
door gkw1969
Jurre schreef: di 20 feb 2024, 16:51 Dat hebben we op eigen initiatief gedaan door de eindbestemming voor bepaalde ''places'' in het betreffende systeem aan te passen. Nu gaat bijvoorbeeld elke rit van lijn 108 die bij Otterlo Rotonde eindigt daarna verder als lijn 105 naar Arnhem. Zodoende hebben we de eindbestemming ''Otterlo Rotonde'' aangepast naar ''Otterlo -> 105 Arnhem CS''. Net zoals elke rit van lijn 83 die Hermes rijdt daarna verder gaat als lijn 5 enerzijds of lijn 85 anderzijds. Mocht er dus een rit zijn die deze koppeling niet heeft, gaat het ook direct mis omdat er dan een koppeling vermeldt staat die op dat moment niet bestaat. Vandaar dat dit niet zomaar overal toegepast kan worden en dus ook de korte ritten van lijn 105 tot Otterlo overdag niet ''-> 108 Ede'' vermelden, omdat dagelijks de laatste 2 ritten tot Otterlo leeg naar de stalling gaan en die bestemming dus ook onterecht bij die ritten gefilmd zou worden
Dit werkt dus niet overal, dat is wel jammer. Het zou zo mooi zijn als dat gebeurt. Er zijn zoveel mogelijkheden, als je maar de juiste software en parameters gebruikt.