Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

... Hooguit wat studentjes uit Loenen en Eerbeek. Het grootste deel zal niet over Dieren heenreizen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Valt nog best tegen, zijn nog redelijk wat doorgaande reizigers. Alhoewel ik er persoonlijk voor zou kiezen om een doorgaande lijn Doetinchem - Apeldoorn van de lijnen 26, 27 en 43 te maken. Zeker richting Zwolle kan via Dieren een stuk sneller zijn voor reizigers vanuit Doetinchem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Nadeel van een doorgaande lijn Apeldoorn - Dieren - Doetinchem is dat je dan in Dieren niet goed op de IC's kunt aansluiten. Vanuit Eerbeek wil je een goede aansluiting naar Arnhem bieden; vanuit Doesburg wil je een goede aansluiting naar Deventer bieden.
Ik heb weleens zitten puzzelen met de buslijnen rond Doesburg (26, 27, 29), maar met de gewenste aansluitingen en rechtstreekse verbindingen kon ik er niet veel beters van maken dan de huidige dienstregeling.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Als je lijnen Doetinchem-Doesburg-Arnhem zou schrappen voor zo'n nieuwe lijn Doetinchem-Apeldoorn, dan is voor die lijn ook een overstap ri. Arnhem van belang. Immers: Laag-Keppel, Hoog-Keppel en Voor-Drempt willen ook naar Arnhem kunnen (blijven) reizen. En ik denk dat het voor Doesburg ook een snellere reis naar Arnhem zou kunnen zijn afhankelijk van de precieze overstap.

Maar wie zegt bovendien dat je voor Doesburg moet kiezen? Lijn 26 kun immers blijven rijden. Doesburg kan daardoor 3-4 verbindingen per uur krijgen met station Dieren. Immers: het hele stuk Doesburg-Arnhem van lijn 29 schrap je dan voor een stukje Dieren-Doesburg wat veel korter is. Met minder DRU bereik je dan meer. Qua tijden krijg je dan ongeveer:
- lijn 26 Arnhem - Giesbeek - Doesburg - Dieren
aankomst Dieren om .13/.43. Overstap van 5 minuten op SPR-Wijchen en 10 minuten op IC-Zwolle
vertrek Dieren om .19/.49. Overstap van 4 minuten vanaf SPR uit Wijchen en van 10 minuten vanaf IC uit Zwolle

- lijn 27 Doetinchem - Doesburg - Dieren - Apeldoorn
doorkomst Dieren om .00/.30. Overstap van 9 minuten op IC-Roosendaal en 7 minuten vanaf IC uit Roosendaal

*hierbij heb ik lijnnummer 27 naar Apeldoorn-Doetinchem gegeven en 43 voor het reststuk Arnhem-Dieren behouden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

Wat is feit en wat is fantasie? Ik ben de draad kwijt :roll:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Welke eisen in de nieuwe IJV-concessie is anders dan de oude concessie?
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door JothamvW »

Laten we dan even de proef op de som nemen:

Iemand die vanuit Doesburg (laten we Kraakselaan nemen, daar komen alle Doesburgse bussen) naar [Helicon/Larenstein/Hoe het tegenwoordig ook mag heten] moet, die kan daar met lijn 29 nu in een half uur zijn (25 minuten naar halte Nordlaan, ca. 5 minuten lopen.

In de nieuwe situatie zou je dan eerst een kwartier naar Dieren moeten, daar 5 minuten wachten op de trein, 9 minuten naar Velp en vanaf daar een kwartier lopen.

De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Rikkel »

Er is al een direct bus Doetinchem - Apeldoorn. Lijn 656 😉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door waldo79 »

De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Ik wil niet zeuren, maar zijn er dan plannen om lijn 29 op te doeken? Of bestaat dat alleen in de hoofden van de forummers hier?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door nvdw »

Het schijnt mij toe dat er driftig oplossingen worden bedacht voor nog niet bestaande problemen ;)

Om terug te gaan naar het onderwerp: het zal mij vooral benieuwen wat er voor een andere vervoerder dan Keolis te halen valt. Het risico blijft gezien corona en de omvang van de concessie enorm, en dan moet je ook nog die hele riedel aan bussen overnemen, waarvan de eigenaar (de zittend vervoerder) ook niet slechter wil worden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Even een andere vraag: bij de vorige aanbesteding IJssel-Vecht had je die percentages DRU's per provincie.
Zitten die er nog steeds in, of komt er nu meer vrijheid voor de vervoerder?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef: wo 24 mar 2021, 15:21 Het schijnt mij toe dat er driftig oplossingen worden bedacht voor nog niet bestaande problemen ;)

Om terug te gaan naar het onderwerp: het zal mij vooral benieuwen wat er voor een andere vervoerder dan Keolis te halen valt. Het risico blijft gezien corona en de omvang van de concessie enorm, en dan moet je ook nog die hele riedel aan bussen overnemen, waarvan de eigenaar (de zittend vervoerder) ook niet slechter wil worden.
Overname kan best wel eens op boekwaarde worden gedaan. Daarnaast kan je ervoor kiezen om in daluren of weekend minder materieel in te zetten en zo te besparen. Ik kan in mijn gepuzzel bijvoorbeeld de C-Dedemsvaart in spitsuren kwartiersdienst en daarbuiten halfuursdienst gedaan om niet te duur te worden. Eventueel kan je in daluren een kwartiersdienst behouden door de lijndelen als volgt te maken: Nunspeet - Zwolle Industrie en Zwolle Station - Dedemsvaart. In spitsuren ga je dan wel door op de hele route.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Michael »

https://www.destentor.nl/zwolle/keolis- ... e=facebook (Premium artikel)

Volgens dit artikel moet de nieuwe vervoerder 90% van de vloot overnemen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Oftewel alle BYD bussen. Die overige 10 procent zijn de CNG bussen rondom Ede en de buurtbussen. Die moeten volgens het PVE vervangen worden/of gaan naar Rijn-Waal
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Dus als er 10% minder gereden zou worden in de nieuwe concessie, zit de nieuwe vervoerder opgescheept met 10% teveel bussen in RRR-stijl?
Die hij met een beetje geluk wellicht nog in andere concessies kan inzetten...
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door teun »

Daar komt natuurlijk wel bij dat één jaar na het ingaan van de concessie het gebied flink groeit, en dat Keolis hun vloot volgens mij behoorlijk efficiënt inzet in de huidige dienstregeling. 10% minder DRU betekent niet automatisch 10% minder bussen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Zoals Teun zegt ja, voor het moment dat IJsselmond erbij komt, zijn er niet genoeg bussen. Ja enkele lijnen met BYD inzet rondom Ede en Apeldoorn gaan naar Rijn-Waal maar dat zijn zover ik weet lang niet genoeg bussen om heel IJsselmond mee te kunnen rijden, aangezien een groot deel van de bussen rondom Ede nog op CNG rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef: wo 24 mar 2021, 15:09
De 29 rijdt echt niet voor niets hoor...
En laten we ook niet vergeten dat het daarnaast nog versterking voor de 1 en de dorpslijn van Rheden is.
Ik wil niet zeuren, maar zijn er dan plannen om lijn 29 op te doeken? Of bestaat dat alleen in de hoofden van de forummers hier?
Er is wel eens geopperd om lijn 29 af te laten buigen naar station Dieren en dus te schrappen op het deel Doesburg-Arnhem. Ik weet niet meer of dat van Arriva kwam of van de provincie, maar vooralsnog is het er (nog) niet van gekomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Ik weet niet of het oud nieuws is, maar Keolis mag gewoon meedoen aan de aanbesteding van deze concessie.

Bron: De Stentor Premium
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Volgens mij was dat al ergens besproken ja
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Aanbesteding regionaal OV schuift mogelijk een jaar op door coronacrisis

https://www.destentor.nl/regio/aanbeste ... ~adde7ad1/ PREMIUM

Viel te verwachten dat de aanbesteding nog verder opgeschoven zal worden. Er wordt gesproken over minimaal een jaar.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Suus »

Het is een motie, geen besluit. Of het gaat gebeuren is zeer bedenkelijk, want je komt in de knoei met Europese regels over de maximale lengte van noodconcessies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Kan een noodconcessie worden gevolgd met een noodconcessie?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

De Rocov's Gelderland en Overijssel hebben advies uitgebracht over de ontwikkelruimte op A-lijnen, onderdeel van het Programma van Eisen voor de nieuwe concessie IJssel-Vecht. Zie:
https://www.rocovgelderland.nl/adviesaanvragen
Laatst gewijzigd door Roeland op do 01 jul 2021, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

ik zit naar deze wijzigingen te lezen.

De Valleiwijzigingen 201-204, klinken wel interessant. Ik dacht aan de oude situatie, waarbij de 201 en 204 overdag zoveel mogelijk een kwartiersdienst rijden. ik heb dan wel een nieuwe 202 ontwikkeld. tussen Vaassen en Zwolle. Tussen Vaassen en Heerde via Epe en dan via de A50 snel naar Zwolle.

De Urk-wijziging is een vreemde voor mij. In hoeverre is er vraag om vanuit Urk naar Lelystad te gaan? Ik heb de 140 al doorgetrokken naar Nageleweg A7 met fors minder stilstand in Emmeloord hiervoor. Wellicht kun je de haltes zo plaatsen dat een overstap redelijk snel kan plaatsvinden. De 140 moet dan wel een kwartier klappen, maar komt heel goed uit in aansluiting op de 71.

Ik denk dat de 148 ook haltes moet krijgen langs de huidige Arriva 7 route. Het idee van Keolis tot een kwartiersdienst komt dan ook beter tot zijn recht voor deze lijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten