Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Als je denkt dat het niet erger kon komt op station Harderwijk tot grote ergernis van veel passagiers tot 2x toe achter elkaar lijn 147 naar Barneveld niet opdagen. Lang leve de nieuwe dienstregeling _O_ _O-
Laatst gewijzigd door MichOV op wo 20 dec 2023, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Philip op wo 20 dec 2023, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Ik heb vanmorgen ook vergeefs zitten wachten op de chauffeur van lijn 147. Na een kwartier maar lijn 142 gepakt.

En de stadsdienst Harderwijk is zo krap gepland dat de chauffeur na onderweg negen minuten vertraging op te hebben gelopen, maar direct is teruggekeerd naar het station. Helaas stond ik bij een van de haltes die werden overgeslagen, maar op zich een terechte keuze. Ik ga wel een klacht indienen bij het ROCOV over de dienstregeling.

Vervolgens zet de NS in de spits een SLT-4 in tussen Zwolle en Utrecht, waardoor ik de aansluiting op Utrecht ook nog miste. De trein was zo vol dat de vertraging bij elk station groter werd.

Een uur vertraging vanmiddag - en volkomen onnodig.
Laatst gewijzigd door Philip op wo 20 dec 2023, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
NintendoC
Berichten: 425
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door NintendoC »

Los van de personeelsproblemen zit er ook best een aantal hiaten in de dienstregeling. Neem bijvoorbeeld de 215 Urk-Kampen. Die zou volgens dienstregeling vanaf halte Nijverheidsstraat binnen 3 minuut 40 op station Kampen moeten staan. Dat is godsonmogelijk zelfs als er geen verkeer op de weg is. Daar moet absoluut 5 minuten bijkomen.

EBS heeft huiswerk deze kerstvakantie. Uitval ligt ook veel te hoog. Deze hele week is de Stadsbus Kampen tussen 7:30 en 8:30 uitgevallen. Dan zie je ineens een volle 510 die wel gewoon op tijd rijdt. Daarnaast ook veel uitval in het voormalige IJsselmond-deel. Ben heel benieuwd wanneer ze de personeelsproblemen opgelost hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Gezien ik niet de indruk krijg dat OV Regio IJsselmond een vergelijkbare uitval had, heb ik sterk het vermoeden dat Transdev personeel heeft overtuigd voor zijn eigen toko te blijven werken en EBS nu te maken heeft gehad met veel uitstroom daardoor.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Of Arriva personeel dat geen zin had om streekdiensten te gaan rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
VIRM
Berichten: 7637
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Nou, sinds gisteren zie ik in OVinfo een waarschuwing voor rituitval door personeelstekort. Vaak staat het al bij de ritten in de app. Maar Vaak genoeg staat er ook 'status is onbekend', wat betekent dat de bus +10 heeft of gewoon is uitgevallen. Welke van de twee het is mag je als reiziger zelf maar achter komen.
baszwl schreef: di 19 dec 2023, 08:29 Het ergste vind ik nog wel dat EBS nu een verhoogde niet geplande rituitval combineert met structureel geschrapte ritten vanwege het personeelstekort, dat laatste juist om ongeplande uitval tegen te gaan. Het feit dat EBS die geplande rituitval stilletjes heeft doorgevoerd, geen rekening houdend met reizigersstromen maakt het ov nu echt wel een hordeloop. Zo is er in Zwolle een complete materieelomloop op de stadsdienst uitgegooid, waardoor er nu tweeuurlijks op de lijnen 2, 4, 6, 8, 10 en 13 een rit niet meer wordt gereden en er dus een gat van een uur in één richting valt. Saillant detail is dat dit alleen gebeurt tussen 06.30 en 18.30 uur en dus ook volop in de spits, maar daarna en in het weekend niet. Combineer dat met wat rituitval rondom die geschrapte ritten en flinke vertragingen bij dat wat nog wel rijdt en het resultaat is dat wijken vaak meer dan een uur zonder verbinding zitten terwijl aansluitingen over een nog langere tijd verloren gaan.
Kan EBS bijvoorbeeld niet het grootste deel van de 11 er uitgooien? Volgens mij scheelt dat ook weer personeel, en voor Breekamp kun je misschien iets creatiefs met de 1 doen.
ArrivaBas schreef: wo 20 dec 2023, 19:14 Gezien ik niet de indruk krijg dat OV Regio IJsselmond een vergelijkbare uitval had, heb ik sterk het vermoeden dat Transdev personeel heeft overtuigd voor zijn eigen toko te blijven werken en EBS nu te maken heeft gehad met veel uitstroom daardoor.
Is er dan ergens een Transdev-concessie in de buurt om in te rijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/

(https://archive.is/n7bE9)
baszwl
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door baszwl »

Ik heb ook al zitten kijken naar hoe je nou het beste meer voorspelbaarheid in de uitval zou kunnen brengen zonder bestaande reizigersstromen te veel te verstoren. Ik dacht ook al aan de Zwolse lijn 11, want deels nieuwe verbinding. Probleem is echter dat bij het schrappen van die lijn je een hele wijk tijdelijk structureel helemaal niet meer bedient. Natuurlijk komt lijn 1 in de buurt en zou een tijdelijke omlegging kunnen helpen, maar creativiteit vindt EBS lastig, want dat vergt al snel aanpassingen in rijtijden en dus in DRU’s en de materieelomlopen, laadcycli et cetera. Aan de andere kant, de huidige opeenstapeling van verstorende factoren door de hele concessie heen legt wel een structureel probleem van deze concessie en/of vervoerder bloot waarvan je de rekening eigenlijk onmogelijk simpelweg bij de reiziger kan blijven neerleggen. Met dat in het achterhoofd zou het tijdelijk niet rijden of uitbesteden van lijn 11, mogelijk met als vervanger een dagdekkende ReserveerRRReisversie van lijn 11 voor het deel Breecamp toch een oplossing kunnen zijn (scheelt 2-3 materieeldiensten en meer bijbehorend personeel). Of verdichtingsritten schrappen of uitbesteden, zoals de tussenslagen van lijn 301 in Zwolle (scheelt tussen de spitsen 2 omlopen), de ritten op lijn 6 en 8 die niet de belangrijkste reisrelatie bedienen (’s morgens de ritten startend als lijn 6 op het station en in de middag juist de ritten die als lijn 8 starten) en/of lijn 1 buiten de spits tijdelijk afschalen (scheelt 1 tot 3 materieeldiensten), of lijn 217 buiten de spits schrappen (301 is goed alternatief). Lastige is alleen dat de concessie zo groot is en zo’n divers lijnenstelsel kent met veel uursfrequenties en relatief weinig parallelliteit dat planmatig tijdelijk schrappen wel ingewikkeld is. Bovendien helpt schrappen in Zwolle of Apeldoorn nauwelijks voor ritten in Lelystad, Harderwijk, achter Emmeloord of in Deventer. Aan de andere kant als bedrijf weet je dat deze concessie complex is en dat is een bedrijfsrisico en geen reizigersrisico, wat er nu wel van wordt gemaakt door de vervoerder en opdrachtgevers. Kennelijk is onvoorspelbaar schrappen economisch aantrekkelijker dan ritten uitbesteden, de dienstregeling tijdelijk structureel aanpassen et cetera.
De tekorten in IJsselmond en Lelystad kan ik ook niet zo goed verklaren. Arriva en Transdev hebben allebei geen concessies in de buurt uitgezonderd misschien Het Gooi en Arriva Friesland, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat personeel massaal bij die vervoerders is gebleven zoals bij Keolis Blauwnet. EBS besteedt bovendien bijvoorbeeld de hele lijn 641 uit waar Transdev die nog zelf reed, dus het zal dan toch moeten komen door andere uitbreidingen in de dienstregeling en door het concessiebreed rijden van het personeel en dus importeren van de problemen uit MO/Veluwe in het nieuwe gebied.
VIRM
Berichten: 7637
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Philip schreef: do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/

(https://archive.is/n7bE9)
De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).
baszwl schreef: do 21 dec 2023, 10:05 Ik heb ook al zitten kijken naar hoe je nou het beste meer voorspelbaarheid in de uitval zou kunnen brengen zonder bestaande reizigersstromen te veel te verstoren. Ik dacht ook al aan de Zwolse lijn 11, want deels nieuwe verbinding. Probleem is echter dat bij het schrappen van die lijn je een hele wijk tijdelijk structureel helemaal niet meer bedient. Natuurlijk komt lijn 1 in de buurt en zou een tijdelijke omlegging kunnen helpen, maar creativiteit vindt EBS lastig, want dat vergt al snel aanpassingen in rijtijden en dus in DRU’s en de materieelomlopen, laadcycli et cetera. Aan de andere kant, de huidige opeenstapeling van verstorende factoren door de hele concessie heen legt wel een structureel probleem van deze concessie en/of vervoerder bloot waarvan je de rekening eigenlijk onmogelijk simpelweg bij de reiziger kan blijven neerleggen. Met dat in het achterhoofd zou het tijdelijk niet rijden of uitbesteden van lijn 11, mogelijk met als vervanger een dagdekkende ReserveerRRReisversie van lijn 11 voor het deel Breecamp toch een oplossing kunnen zijn (scheelt 2-3 materieeldiensten en meer bijbehorend personeel).
Lijn 1 rijdt overdag (behalve zondag) elk kwartier. Kun je dat niet makkelijk opsplitsen, dat er tweemaal per uur het rondje Stadshagen wordt gereden en tweemaal per uur naar Breekamp?
Beul van de blindegeleidelijn
gkw1969
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Leuk die ideeën om het probleem van EBS op te lossen, maar dit probleem is niet zo snel op te lossen. Waarom niet? Omdat de basis de rem is die vervoerders hebben gezet op het aannemen van personeel. Want "oh, we zullen eens moeten bezuinigen en dan hebben we misschien wel een paar chauffeurs teveel". Even vergetende dat in de periode tussen 2019 en 2024 er een mega uitstroom van gepensioneerden is. Ze hebben totaal niet voorgesorteerd op 1-op-1 aannemen van personeel. Simpel uitgelegd. Vervoerders weten vanaf het moment dat iemand wordt aangenomen wanneer deze met pensioen gaat. Dus weten ze in januari 2023 dat er in heel 2023, bijvoorbeeld, 25 mensen met pensioen gaan. Dus wat moet je dan doen? Dan neem je voor de vakantiepiek 25 mensen aan, na de zomer zijn de gepensioneerden weg en je hebt geen tekort. Maar omdat vervoerders altijd de angst in hun achterhoofd hebben dat er misschien wel bezuinigd moet gaan worden wachten ze september af, wanneer de opdrachtgever de dienstregeling goedkeurt. En ja, dan heb je bij ingang van de nieuwe dienstregeling een tekort omdat het opleiden van 25 nieuwe mensen niet een paar weken gedaan is.
Het aannamebeleid bij de vervoerders moet zich richten op het aantal pesnionado's in een jaar en zorgen dat die mensen aangenomen zijn en kunnen beginnen voor de zomerpiek. En het werk aantrekkelijk maken door NIET via een uitzendbureau te laten beginnen maar gewoon zelf in dienst nemen met een fatsoenlijk contract van 35 of 40 uur.
When you're tired of London, you're tired of life
baszwl
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door baszwl »

Aan de chauffeurs ligt het meestal niet inderdaad. Wat ik wel merk is dat chauffeurs erg vrij lijken te worden gelaten in het wel/niet opheffen van ritten bij vertraging. Soms weigeren chauffeurs een rit al met 5 minuten vertraging te rijden, terwijl soms ook stug wordt doorgereden met meer dan 15 minuten vertraging. Dat levert op perrons weleens extra ergernis op. Lijn 1 om en om de routevariant Breecamp en de rest van de wijk laten rijden zou best wel een goede tijdelijke oplossing kunnen zijn inderdaad. Je spaart daarmee verschillende materieelomlopen en heel wat personeelsuren uit. Die lijn slurpt heel wat uren op doordat aflossingen niet op een centrale plek kunnen plaatsvinden en er dus veel lege kilometers en minuten worden gemaakt. Die wijziging komt zelfs qua rijtijden redelijk hetzelfde uit, ik kan alleen niet overzien of dat qua reizigersaantallen een te verdedigen tijdelijke wijziging is. Die rijtijden maken bovendien wel ingrijpende keuzes over aansluitingen op het station noodzakelijk. Niet alle wijkdelen kunnen in dat geval in beide richtingen op vlotte aansluitingen op het station rekenen, maar goed, voor de vervoerder lijkt dat geen rol te spelen, gezien het aansluitingenpatroon van lijnen die andere stadsdelen bedienen en de manier waarop daar in wordt gesneden en gewijzigd. Overigens ervaar ik persoonlijk met dezelfde en vermoedelijk even zichtbare beperking dat chauffeurs mij meestal wel op plotselinge haltewijzigingen wijzen. Misschien speelt mee dat de haltes die ik doorgaans gebruik centraler op het busstation liggen. Maar: servicemedewerkers stationeren op overstapknopen zoals Zwolle en Apeldoorn zolang het zo’n chaos is zou niet verkeerd zijn.

Ik ben heel benieuwd waarmee EBS komt. Getuige de media-aandacht, klagende reizigers, morrende vakbonden, oplopende ziektecijfers en toenemende politieke aandacht en de erkenning van die problemen door EBS zullen er binnenkort wel maatregelen worden genomen. Het is te hopen dat die zoveel mogelijk op reizigersbehoeften worden afgestemd en niet toevallig vooral de eigen economische bedrijfsvoering dienen. Ik vrees voorlopig nog wel een beetje voor het laatste en dat vind ik jammer als reiziger, maar ook als liefhebber die al jarenlang de afkalving ziet plaatsvinden. Ik hoop dat de opdrachtgever daar meer bovenop gaat zitten en zich ook actiever gaat bemoeien met het personeelsbeleid. Want de terughoudendheid bij de personeelswerving is, naast de onrealistische dienstregeling, inderdaad het grootste probleem en het argument “krappe arbeidsmarkt” lijken vervoerders te hebben omarmd als gemakkelijk excuus om minder te leveren dan toegezegd en economisch zo efficient mogelijk te plannen.
berend31
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 28 feb 2020, 17:15

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door berend31 »

Ik hoop maar niet dat EBS lijn 217 gaat schrappen om het 'personeelstekort' gaan oplossen. Want dat deed Keolis en ben er nog steeds boos om. Zelf ben er ik nog steeds 1000x meer tevreden met EBS dan Keolis en dat lijn 217 of 301 zo nu en dan eens uitvalt is stukken minder erg dan de hele lijn 217 schrappen zodat iedereen richting Dedemsvaart altijd de slome omslachtige matige filerijdende stadslijn 301 moet nemen die toevallig doorrijdt naar Dedemsvaart.
TommyBoy
Berichten: 9
Lid geworden op: do 21 okt 2021, 11:38

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door TommyBoy »

Hele tekst getypt, drukt op 'voorbeeld', moet opnieuw inloggen, tekst kwijt :')
Poging 2:
VIRM schreef: do 21 dec 2023, 10:36
Philip schreef: do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/

(https://archive.is/n7bE9)
De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).
Paar keer gebeurd dat ik een blinde man heb geholpen bij halte A0, doordat de bus naast de geparkeerde bus halteerde (midden op de weg). Dit terwijl meerdere medewerkers stonden te kijken en niks deden. Laten we maar uitgaan dat ze het niet gezien hebben. Wellicht wel goed om duidelijk te maken waar bussen nu daadwerkelijk vertrekken.

Daarnaast zijn de haltes A5, A6 en A7 op het moment niet te gebruiken door werkzaamheden, waardoor deze bussen op andere plekken staan, maar geen informatie over waar dan wel precies. 9292 en de Rrreis website hebben het nog steeds over perron A7 waar lijn 1 zou moeten vertrekken.

Twee andere punten waar ik mij over verbaas. Lijn 13 rijdt doordeweeks in een 1, 2 patroon. Op de even uren wordt 2x per uur gereden en op de oneven uren wordt 1x per uur gereden, terwijl op zaterdag netjes 2x per uur wordt gereden overdag.
Daarnaast merk ik de laatste tijd een willekeur tussen chauffeurs op de lijn 301. Het is mij nu al meerdere keren overkomen dat ik, komende uit Dedemsvaart, aan de B1 zijde moest uitchecken en uitstappen om vervolgens 5 minuten later, op de A1 halte (ri Nunspeet), in dezelfde bus weer in te checken bij een andere chauffeur. Eén chauffeur gaf aan dat niemand in de bus mag blijven zitten wanneer de chauffeurswissel plaatsvindt en de andere chauffeur nog niet klaarstaat. Beetje onhandig voor een doorgekoppelde lijn en alles behalve fijn voor de passagiers.

Edit: mocht iemand van EBS meelezen, het haltebord bij Isala had het een paar weken geleden nog over lijn C1 ipv 301
Leest mee, maar reageert zelden
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ovVeluwe »

Dat laatste gebeurt om te voorkomen dat wanneer de rit uitvalt omdat de bus niet wordt overgenomen, de bus nog vol zit. Tijdens buswissels moet de bus ook altijd dichtblijven. Als de rit uitvalt zal de bus later op de "buffer" gezet als reservebus.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
baszwl
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 18:13

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door baszwl »

Dat gekke patroon van lijn 13 haalde ik hierboven ook al aan. Komt niet alleen voor bij lijn 13, maar ook bij de lijnen 2, 4, 6, 8 en 10, fijn dat ik niet de enige ben die dat is opgevallen. Het is precies de uitval conform het patroon van één materieeldienst, wat vanuit logistieke zin vast heel logisch en efficiënt is, maar voor de dienstregeling en reizigers echt bizar. Dat laatste niet alleen vanwege het patroon dat ook tijdens spitsuren en op belangrijke aansluitmomenten doorloopt, maar inderdaad ook doordat die ritten op zaterdag, als er minder vervoersvraag is, wel rijden. Volgens de provincie, ik heb het daar nagevraagd, is dit een tijdelijke maatregel om meer voorspelbaarheid te bieden in rituitval vanwege de personeelstekorten en oorspronkelijk verwachtte materieeltekorten door de vertraagde levering van de Ebusco’s en zou deze maatregel op meer plekken in de concessie worden toegepast. De praktijk laat zien dat de ongeplande uitval desondanks aanhoudt waardoor de situatie voor reizigers nog ongelukkiger is geworden: nu is er een opeenstapeling van geplande en ongeplande rituitval. Het feit dat de betreffende ritten echter letterlijk uit de dienstregeling zijn geschrapt en dat de ritten ook niet meer in personeelsdiensten voorkomen was de provincie onbekend en dat was naar ik begreep ook niet de bedoeling.
De omgang met de werkzaamheden rondom de haltes a5, a6 en a7 op het Zwolse busstation hangt vermoedelijk samen met de aanleg van de Passerelle en die aanleg duurt nog wel even, met als finale een tijdelijke nooddienstregeling komend voorjaar, als het vervoersplan op dat punt althans klopt. Gek dat wel op die nooddienstregeling wordt voorgesorteerd, maar niet op een gewijzigd perrongebruik op het busstation.
VIRM
Berichten: 7637
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Volgens OVinfo vertrekken er nooit bussen van A5 en A6.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7637
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

gkw1969 schreef: do 21 dec 2023, 10:55 Leuk die ideeën om het probleem van EBS op te lossen, maar dit probleem is niet zo snel op te lossen. Waarom niet? Omdat de basis de rem is die vervoerders hebben gezet op het aannemen van personeel. Want "oh, we zullen eens moeten bezuinigen en dan hebben we misschien wel een paar chauffeurs teveel". Even vergetende dat in de periode tussen 2019 en 2024 er een mega uitstroom van gepensioneerden is. Ze hebben totaal niet voorgesorteerd op 1-op-1 aannemen van personeel. Simpel uitgelegd. Vervoerders weten vanaf het moment dat iemand wordt aangenomen wanneer deze met pensioen gaat. Dus weten ze in januari 2023 dat er in heel 2023, bijvoorbeeld, 25 mensen met pensioen gaan. Dus wat moet je dan doen? Dan neem je voor de vakantiepiek 25 mensen aan, na de zomer zijn de gepensioneerden weg en je hebt geen tekort. Maar omdat vervoerders altijd de angst in hun achterhoofd hebben dat er misschien wel bezuinigd moet gaan worden wachten ze september af, wanneer de opdrachtgever de dienstregeling goedkeurt. En ja, dan heb je bij ingang van de nieuwe dienstregeling een tekort omdat het opleiden van 25 nieuwe mensen niet een paar weken gedaan is.
Het aannamebeleid bij de vervoerders moet zich richten op het aantal pesnionado's in een jaar en zorgen dat die mensen aangenomen zijn en kunnen beginnen voor de zomerpiek. En het werk aantrekkelijk maken door NIET via een uitzendbureau te laten beginnen maar gewoon zelf in dienst nemen met een fatsoenlijk contract van 35 of 40 uur.
En daar heb je wel een punt natuurlijk. Vóór Corona verbaasde ik mij over de hoeveelheid advertenties om buschauffeur te worden via een uitzendbureau. Dat werkt allemaal natuurlijk als er genoeg werkzoekenden zijn en iedereen heel hard roept dat de arbeidsmarkt voor jongeren vooral 'flexibel' is en moet zijn en moet blijven. Ik neem aan dat de OV-bedrijven tijdens Corona de flexibele krachten en vast personeel dat tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanzat hebben geloosd. Als je dat samen neemt met de demografische ontwikkelingen (babyboomers gaan met pensioen, we worden allemaal ouder, enz.), dan is het niet heel verbazingwekkend dat OV-bedrijven in de huidige situatie zitten. Meer vast personeel had denk ik wel geholpen. Al vraag ik mij af of er op een gegeven ogenblik toch geen personeelstekort zou zijn geweest door de demografische ontwikkelingen, al misschien pas over enkele jaren en minder heftig dan nu het geval is.
Beul van de blindegeleidelijn
MichOV
Berichten: 351
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Hoge werkdruk maar ook hoe bepaalde bedrijven omgaat met zijn personeel speelt ook een grote rol.waardoor er werknemers uitvallen dan wel niet langdurig en ook dat maakt het er voor potentiële nieuwe mensen niet aantrekkelijker op om te gaan solliciteren.
VIRM
Berichten: 7637
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

TommyBoy schreef: vr 22 dec 2023, 14:49 Hele tekst getypt, drukt op 'voorbeeld', moet opnieuw inloggen, tekst kwijt :')
Poging 2:
VIRM schreef: do 21 dec 2023, 10:36
Philip schreef: do 21 dec 2023, 09:53 De chauffeurs zijn er blijkbaar ook helemaal klaar mee: https://www.destentor.nl/zwolle/noodkre ... ~ad8302f6/

(https://archive.is/n7bE9)
De chauffeurs doen over het algemeen echt hun best. Enige wat ik zou willen is zekerheid dat iemand mij waarschuwt op het busstation als mijn bus ineens van een ander perron vertrekt (iets met een zichtbare handicap...).
Paar keer gebeurd dat ik een blinde man heb geholpen bij halte A0, doordat de bus naast de geparkeerde bus halteerde (midden op de weg). Dit terwijl meerdere medewerkers stonden te kijken en niks deden. Laten we maar uitgaan dat ze het niet gezien hebben. Wellicht wel goed om duidelijk te maken waar bussen nu daadwerkelijk vertrekken.

Daarnaast zijn de haltes A5, A6 en A7 op het moment niet te gebruiken door werkzaamheden, waardoor deze bussen op andere plekken staan, maar geen informatie over waar dan wel precies. 9292 en de Rrreis website hebben het nog steeds over perron A7 waar lijn 1 zou moeten vertrekken.

Twee andere punten waar ik mij over verbaas. Lijn 13 rijdt doordeweeks in een 1, 2 patroon. Op de even uren wordt 2x per uur gereden en op de oneven uren wordt 1x per uur gereden, terwijl op zaterdag netjes 2x per uur wordt gereden overdag.
Daarnaast merk ik de laatste tijd een willekeur tussen chauffeurs op de lijn 301. Het is mij nu al meerdere keren overkomen dat ik, komende uit Dedemsvaart, aan de B1 zijde moest uitchecken en uitstappen om vervolgens 5 minuten later, op de A1 halte (ri Nunspeet), in dezelfde bus weer in te checken bij een andere chauffeur. Eén chauffeur gaf aan dat niemand in de bus mag blijven zitten wanneer de chauffeurswissel plaatsvindt en de andere chauffeur nog niet klaarstaat. Beetje onhandig voor een doorgekoppelde lijn en alles behalve fijn voor de passagiers.

Edit: mocht iemand van EBS meelezen, het haltebord bij Isala had het een paar weken geleden nog over lijn C1 ipv 301
Over die werkzaamheden staat pas sinds gisteren een nieuwsbericht op de site van Rrreis.
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MetroRET »

Voor de geïnteresseerde, een omlopenoverzicht voor dit jaar:
http://metroret.ovposities.nl/omlopen/B ... _2024.html
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door teun »

Gaan andere concessies er wellicht ook weer opkomen?
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MetroRET »

Moet ik nog naar kijken.
De databeschikbaarheid van andere vervoerders zijn helaas niet zo toegankelijk als die van EBS in dit geval.

Dit dus puur vanwege het snelle verkrijgen van een passend overzicht van alle ritten en bijbehorende begin- & eindtijden.

Tips zijn dus welkom (maar wellicht niet voor dit topic :mrgreen: ).
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Ik heb de veel te vroeg rijdende buschauffeur weer gespot: dit keer alleen online. Lijn 147, vertrek 7:12 vanaf Voorthuizen, De Punt. 5 minuten te vroeg vertrokken, vervolgens met -9 dreigen aan te komen en dan op de voorlaatste halte in Barneveld tijd af staan te wachten. Terug richting Harderwijk ook weer doorgereden bij De Punt, dit keer zonder al teveel voor te gaan lopen op de dienstregeling.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Hoe doet de nieuwe snelbus 206 (Harderwijk - Apeldoorn) het qua reizigersaantallen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten