Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Vraagje, heel wat jaren geleden reed er als ik mij goed herrinner nog een bus van Apeldoorn naar Deventer klopt dat? Zo ja.. zijn er plannen om die in de toekomst in de dienstregeling weer toe te voegen of is dat nooit meer aan de orde geweest?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Dat was lijn 111, die werd opgeheven nadat station Twello in gebruik werd genomen.
Lijn 15 rijdt nu tussen Twello en Apeldoorn want ze waren vergeten dat er ook nog mensen in Teuge wonen.
Maar er zijn geen plannen deze lijn terug te brengen.
Lijn 15 rijdt nu tussen Twello en Apeldoorn want ze waren vergeten dat er ook nog mensen in Teuge wonen.
Maar er zijn geen plannen deze lijn terug te brengen.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Sterker nog, destijds reed lijn 171 nog tussen Twello en Deventer. Deze is sinds enkele jaren ook vervallen door het lange aantal reizigers. De trein is ook vele malen sneller tussen Apeldoorn en Deventer.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Een tweede versie is zojuist toegepast, foutjes die nog aangetroffen worden, verneem ik uiteraard graag.MetroRET schreef: ↑do 11 jan 2024, 07:38Nieuw overzicht in de maak met nieuwere methode om de boel op de juiste volgorde te zetten (er zaten nog veel meer foutjes in).Milco schreef: ↑vr 05 jan 2024, 14:55 Dat klopt, maar de overzichten van MetroRET zijn van de reguliere dienstregelingen aangezien de lijnen 7 en 9 in Zwolle ook in de overzichten zitten. Zoals gezegd: een omloop waarbij de ene rit in Harderwijk arriveert en vijf minuten later uit Amersfoort Vathorst vertrekt klopt niet...
Voor nu ook een index: http://metroret.ovposities.nl/omlopen/B ... Index.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Kan het zijn dat Veluwe-Zuid er later nog aan toegevoegd wordt?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ongetwijfeld
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ik heb vandaag een kort wandelingetje (8 km) van Amersfoort Centraal naar station Hoevelaken gemaakt. Na aankomst op station Hoevelaken kwam er meteen een 102 aanrijden, dus niet het TVV afgewacht.
Het was mijn eerste keer met RRReis. Opzich een comfortabele bus, maar de kachel stond laag of uit, OVpay deed het niet en de chauffeur had zoiets van “is bekend”. De bus vertrok een minuut te laat bij station Hoevelaken, maar had bij de McDonald’s voordat we echt in Amersfoort waren al -4. De chauffeur wachtte drie minuten af, en had vervolgens bij de halte voor het station nogmaals -4. Voor een zondag lijkt de dienstregeling wel erg ruim genomen.
Het was mijn eerste keer met RRReis. Opzich een comfortabele bus, maar de kachel stond laag of uit, OVpay deed het niet en de chauffeur had zoiets van “is bekend”. De bus vertrok een minuut te laat bij station Hoevelaken, maar had bij de McDonald’s voordat we echt in Amersfoort waren al -4. De chauffeur wachtte drie minuten af, en had vervolgens bij de halte voor het station nogmaals -4. Voor een zondag lijkt de dienstregeling wel erg ruim genomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Klopt ja, die 102 zit op een zondag ruim in z'n jasje. Vorig weekend ook al gehad: 102 reed nog keurig op tijd toen ik thuis in OVinfo keek, eenmaal gearriveerd bij halte Amerena was ik maar net op tijd voor de bus die ook toen zo'n 4 minuten te vroeg reed.
Nou kan marge op de Stadsring in Amersfoort ook wel weer prettig zijn, want nog wat eerder dit jaar kon ik daar de 102 op de fiets bijhouden (en als de fietsverkeerslichten wat meer meegewerkt hadden zou ik zelfs sneller dan de bus geweest zijn)
Nou kan marge op de Stadsring in Amersfoort ook wel weer prettig zijn, want nog wat eerder dit jaar kon ik daar de 102 op de fiets bijhouden (en als de fietsverkeerslichten wat meer meegewerkt hadden zou ik zelfs sneller dan de bus geweest zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Wat betreft het TVV voor de Valleilijn is het aandoen van station Hoevelaken vrij vervelend voor doorgaande reizigers, aangezien je dan heen-en-weer reist tussen afslag Hoevelaken (A1) bij Amersfoort en het station in Hoevelaken. Al helemaal als je beseft dat voor Hoevelaken met lijn 102 eigenlijk al een uitstekend alternatief aanwezig is. Je zou dan alleen tijdelijk treinabbo's voor de Valleilijn ook geldig moeten maken in lijn 102. Voor de enkeling die Hoevelaken-Barneveld reist (aangezien er in Voorthuizen geen overstap is op die relatie) kan dan of in Voorthuizen een overstap gecreëerd worden (nu een net-niet overstap) of kan het TVV stoppen op halte Oude Lageweg (in Amersfoort bij de afrit Hoevelaken van de A1).
Dat zou voor doorgaande reizigers al snel 8-10 minuten schelen.
Wat betreft het TVV voor de Valleilijn is het aandoen van station Hoevelaken vrij vervelend voor doorgaande reizigers, aangezien je dan heen-en-weer reist tussen afslag Hoevelaken (A1) bij Amersfoort en het station in Hoevelaken. Al helemaal als je beseft dat voor Hoevelaken met lijn 102 eigenlijk al een uitstekend alternatief aanwezig is. Je zou dan alleen tijdelijk treinabbo's voor de Valleilijn ook geldig moeten maken in lijn 102. Voor de enkeling die Hoevelaken-Barneveld reist (aangezien er in Voorthuizen geen overstap is op die relatie) kan dan of in Voorthuizen een overstap gecreëerd worden (nu een net-niet overstap) of kan het TVV stoppen op halte Oude Lageweg (in Amersfoort bij de afrit Hoevelaken van de A1).
Dat zou voor doorgaande reizigers al snel 8-10 minuten schelen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ik zie in oostelijke richting al een prachtige haltekom liggen langs de A1. Nou ook nog eentje de andere kant op aanleggen, voetpad erheen en spitsstroken dichthouden bij TVV en je hebt een mooie oplossing.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Alleen rijdt 102 1x per uur wat dus een halvering tot zelfs 1/4 van de frequentie zou zijn (trein elk 15 min & vgm TVV stopper elke 30 min)
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
OVgek uit Grunn
Mijn naam is Anna.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Het TVV zou je kunnen splitsen in (Ede -) Barneveld - Amersfoort (non-stop) en daarnaast een pendeltje Amersfoort - Hoevelaken.SuperGhost schreef: ↑ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Wat betreft het TVV voor de Valleilijn is het aandoen van station Hoevelaken vrij vervelend voor doorgaande reizigers, aangezien je dan heen-en-weer reist tussen afslag Hoevelaken (A1) bij Amersfoort en het station in Hoevelaken. Al helemaal als je beseft dat voor Hoevelaken met lijn 102 eigenlijk al een uitstekend alternatief aanwezig is. Je zou dan alleen tijdelijk treinabbo's voor de Valleilijn ook geldig moeten maken in lijn 102. Voor de enkeling die Hoevelaken-Barneveld reist (aangezien er in Voorthuizen geen overstap is op die relatie) kan dan of in Voorthuizen een overstap gecreëerd worden (nu een net-niet overstap) of kan het TVV stoppen op halte Oude Lageweg (in Amersfoort bij de afrit Hoevelaken van de A1).
Dat zou voor doorgaande reizigers al snel 8-10 minuten schelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
En reizigers van Hoevelaken naar Ede dan via Amersfoort laten reizen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ja. Of die nemen de 102.
Voor veruit de meeste doorgaande reizigers is dat een mooie verbetering.
Voor veruit de meeste doorgaande reizigers is dat een mooie verbetering.
-
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Deze oplossing lijkt me helemaal niet verkeerd. Eventueel lijkt er zelfs wel ruimte te zijn voor deze constructie. Dat zou iets veiliger zijn gezien de scheiding met de hoofdweg. Daarmee zou zelfs de vluchtstrook "gewoon" open kunnen (evt. met 80km/h als snelheidsbeperking, wat er in de praktijk toch ongeveer gereden zal worden gezien het de meest rechter rijstrook is, waar dus veel vrachtwagens rijden).
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Dat heeft de gemeente Amersfoort begin van deze eeuw geprobeerd, dat was op z'n zachtst gezegd geen succesSuperGhost schreef: ↑ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ah, zo'n constructie als bij station Zoetermeer (waar de Qliners ook een eigen halte langs de snelweg hebben, inclusief rijbaanscheiding en dergelijke).iamthedutchdude schreef: ↑ma 22 jan 2024, 14:18Deze oplossing lijkt me helemaal niet verkeerd. Eventueel lijkt er zelfs wel ruimte te zijn voor deze constructie. Dat zou iets veiliger zijn gezien de scheiding met de hoofdweg. Daarmee zou zelfs de vluchtstrook "gewoon" open kunnen (evt. met 80km/h als snelheidsbeperking, wat er in de praktijk toch ongeveer gereden zal worden gezien het de meest rechter rijstrook is, waar dus veel vrachtwagens rijden).
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ik kan nergens iets vinden over een busbaan langs de stadsring. Ik geloof zelfs dat in het begin van deze eeuw de bussen (in ieder geval vanaf het CS naar de wijken) zelfs niet eens via de Stadsring gingen, maar via de Varkensmarkt.Nickipedia schreef: ↑ma 22 jan 2024, 14:24Dat heeft de gemeente Amersfoort begin van deze eeuw geprobeerd, dat was op z'n zachtst gezegd geen succesSuperGhost schreef: ↑ma 22 jan 2024, 08:55 De Amersfoortse Stadsring kan inderdaad enorm langzaam zijn voor de bussen. Eigenlijk zouden ze er een busbaan langs moeten leggen.
Maar aangezien er serieus geluiden gaan om de Stadsring smaller te maken (tot 1 rijstrook per richting, zelfs in sommige plannen tot een 30km/h-weg), zou dat juist ruimte kunnen opleveren voor een (vrijliggende) busbaan. Ik geloof dat er (voorlopig) geen plannen zijn voor een busbaan, maar het zou dan wel mogelijk zijn.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Een vrije busbaan zou mooi zijn, maar dan heb je nog geen oplossing voor alle verkeerslichten die je op de ring tegenkomt. Die zullen ook bij een herinrichting van de Stadsring nodig blijven. Waarschijnlijk werken de huidige installaties ook wel met KAR (verkeerslichtbeïnvloeding), maar absolute prioriteit geven aan alle bussen zal niet lukken zonder een 'waterbedeffect' elders waardoor een andere bus weer langer staat te wachten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Er zit inderdaad beïnvloeding op, maar zeker bij verkeerslichten direct na haltes kan natuurlijk pas voorrang aangevraagd worden zodra vertrokken wordt. Dat duurt dus altijd wel even.
Daarnaast zijn alle zijstraten waar die verkeerslichten staan m.u.v. eentje ook busroutes, dus daar kan je nooit altijd voorrang hebben omdat de bus uit/naar de zijstraat dat dan al heeft.
Daarnaast zijn alle zijstraten waar die verkeerslichten staan m.u.v. eentje ook busroutes, dus daar kan je nooit altijd voorrang hebben omdat de bus uit/naar de zijstraat dat dan al heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Zou een mooie plek zijn voor een busbaan zoals in Zwolle tussen het station en de halte Katwolderplein/Centrum, een busbaan in het midden. Prioriteit kan ook aangevraagd worden doordat de chauffeur de KAR-knop indrukt op de boordcomputer als dat zo ingesteld wordt, dus dan kan een chauffeur zelf daar al invloed op hebben.
- Nickipedia
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
In beide richtingen was de rechter rijstrook een busbaan tussen de Flierbeeksingel en destijds de Amsterdamseweg, hierdoor liep al het overige verkeer vast. Alleen de stadslijnen reden via de Varkensmarkt, de streeklijnen (77, 78, 79, 101, 102) via de Stadsring.SuperGhost schreef: ↑ma 22 jan 2024, 15:18 Ik kan nergens iets vinden over een busbaan langs de stadsring. Ik geloof zelfs dat in het begin van deze eeuw de bussen (in ieder geval vanaf het CS naar de wijken) zelfs niet eens via de Stadsring gingen, maar via de Varkensmarkt.
Maar aangezien er serieus geluiden gaan om de Stadsring smaller te maken (tot 1 rijstrook per richting, zelfs in sommige plannen tot een 30km/h-weg), zou dat juist ruimte kunnen opleveren voor een (vrijliggende) busbaan. Ik geloof dat er (voorlopig) geen plannen zijn voor een busbaan, maar het zou dan wel mogelijk zijn.
Op pagina 168 van dit document is er een klein stukje aan gewijd, het was zelfs april 1999.
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Oke, dank hiervoor. Ik kon er niets over vinden toen ik het googelde.
Voor zover ik het dan dus mee krijg betekende het dat de gehele stadsring binnen dat gebied 2 rijstroken per rijrichting had, waarbij de buitenste stroken alleen voor het busverkeer was en dat het slechts een proef was. Hierbij geen aparte voorsorteerstroken voor afslaand verkeer?
Dat lijkt me ook geen optimale opzet, aangezien het afslaand verkeer dan alsnog het busverkeer moet kruisen (het enige wat je daarmee voorkomt is dat bussen in de file aansluiten). Als je een busbaan daar wilt aanleggen, dan moet je het denk ik ook goed doen, namelijk door hem echt vrijliggend te laten zijn (dus eigenlijk 2 wegen direct naast elkaar: de stadsring voor autoverkeer en de busbaan), waarbij de busbaan dan aan de centrumzijde komt te liggen, zodat het wegverkeer (dat vooral vanaf de andere zijde de Stadsring oprijdt/verlaat) de busbaan zo min mogelijk kruist. Daarnaast zou je ook natuurlijk de huidige kruisingen moeten herzien of die efficienter kunnen, etc. Maar aangezien de gemeente juist inzet op minder verkeer, zeker op en binnen de Stadsring, zou zo'n busbaan natuurlijk wel weer op tafel kunnen komen bij een eventuele herinrichting.
Maargoed, dat is wellicht een andere discussie. Nogmaals bedankt voor de info.
Voor zover ik het dan dus mee krijg betekende het dat de gehele stadsring binnen dat gebied 2 rijstroken per rijrichting had, waarbij de buitenste stroken alleen voor het busverkeer was en dat het slechts een proef was. Hierbij geen aparte voorsorteerstroken voor afslaand verkeer?
Dat lijkt me ook geen optimale opzet, aangezien het afslaand verkeer dan alsnog het busverkeer moet kruisen (het enige wat je daarmee voorkomt is dat bussen in de file aansluiten). Als je een busbaan daar wilt aanleggen, dan moet je het denk ik ook goed doen, namelijk door hem echt vrijliggend te laten zijn (dus eigenlijk 2 wegen direct naast elkaar: de stadsring voor autoverkeer en de busbaan), waarbij de busbaan dan aan de centrumzijde komt te liggen, zodat het wegverkeer (dat vooral vanaf de andere zijde de Stadsring oprijdt/verlaat) de busbaan zo min mogelijk kruist. Daarnaast zou je ook natuurlijk de huidige kruisingen moeten herzien of die efficienter kunnen, etc. Maar aangezien de gemeente juist inzet op minder verkeer, zeker op en binnen de Stadsring, zou zo'n busbaan natuurlijk wel weer op tafel kunnen komen bij een eventuele herinrichting.
Maargoed, dat is wellicht een andere discussie. Nogmaals bedankt voor de info.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
IJssel-Vecht volgende concessie waar EBS dienstregeling afschaalt
EBS heeft in de concessie IJssel-Vecht grote problemen om de dienstregeling uit te voeren. De uitval is het grootst in Flevoland, waar 1 op 10 ritten niet zou rijden. EBS werkt inmiddels aan een afgeschaalde dienstregeling. De provincie noemt die maatregel “acceptabel”, maar alleen voor de korte termijn.
EBS heeft te kampen met personeelstekorten, met uitval van een fors aantal ritten tot gevolg. De vervoerder laat desgevraagd weten dat het over de hele concessie gaat om een uitval van 4 procent. Omroep Flevoland meldt dat het in het Flevolandse deel van het IJssel-Vechtgebied gaat om een rituitval van 10 procent. De woordvoerder van EBS plaatst vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dat cijfer, maar erkent wel dat het probleem in Flevoland urgent is.
De vervoerder is naar eigen zeggen “in druk overleg” met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, die samen concessieverlener zijn in de IJssel-Vecht, over het afschalen van de dienstregeling. Het is echter nog niet duidelijk wanneer reizigers een nieuwe dienstregeling kunnen verwachten, zo laat de woordvoerder weten. “We werken aan nieuwe roosters en diensten. Dat neemt normaalgesproken vier maanden in beslag, maar het moet nu sneller. Het is duidelijk dat dat het personeelstekort niet op korte termijn kan worden opgelost.”
Bron en meer: OVPro
EBS heeft in de concessie IJssel-Vecht grote problemen om de dienstregeling uit te voeren. De uitval is het grootst in Flevoland, waar 1 op 10 ritten niet zou rijden. EBS werkt inmiddels aan een afgeschaalde dienstregeling. De provincie noemt die maatregel “acceptabel”, maar alleen voor de korte termijn.
EBS heeft te kampen met personeelstekorten, met uitval van een fors aantal ritten tot gevolg. De vervoerder laat desgevraagd weten dat het over de hele concessie gaat om een uitval van 4 procent. Omroep Flevoland meldt dat het in het Flevolandse deel van het IJssel-Vechtgebied gaat om een rituitval van 10 procent. De woordvoerder van EBS plaatst vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dat cijfer, maar erkent wel dat het probleem in Flevoland urgent is.
De vervoerder is naar eigen zeggen “in druk overleg” met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, die samen concessieverlener zijn in de IJssel-Vecht, over het afschalen van de dienstregeling. Het is echter nog niet duidelijk wanneer reizigers een nieuwe dienstregeling kunnen verwachten, zo laat de woordvoerder weten. “We werken aan nieuwe roosters en diensten. Dat neemt normaalgesproken vier maanden in beslag, maar het moet nu sneller. Het is duidelijk dat dat het personeelstekort niet op korte termijn kan worden opgelost.”
Bron en meer: OVPro
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do 05 okt 2023, 10:37
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Ben benieuwd hoe ze de dienstregeling gaan afschalen. In Zwolle is juist sinds december 2023 de dienstregeling al structureel afgeschaald door om het uur een rit niet te rijden op de volgende lijnen 2, 4, 6, 8, 10 en 13. Dit is zeer onduidelijk voor de reiziger aangezien op sommige uren je 2x per uur een reismogelijkheid hebt en op sommige uren 1x per uur. Daarnaast is het vooral vervelend voor de vele forenzen in Zwolle Zuid. Tussen 7 en 8 uur rijdt lijn 6 maar 1x per uur en sluit niet goed aan op de treinknoop van 7.45 uur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten