Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MichOV
Berichten: 348
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Ja maar Daniel dat Keolis daarin niet transparant in is geweest omdat ze nu achteraf blijkt daar vorig jaar mei 2021 al vanaf wisten maar er niks mee deden dan ben je lijkt mij als vervoerder in gebreke. Het gaat wel om gezondheid van chauffeurs en passagiers he ongeacht welke zooi er naar binnenkwam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Als het van buiten de bus in waait, waarom is Keolis dan in gebreke? Als die reiziger langs dezelfde route als de bus rijdt zou gaan fietsen ademt 'ie hetzelfde in, dan is het toch ook niet de schuld van Keolis?

Als er iets is waar Keolis in gebreke blijft dan is het eerder het onjuist functioneren van de chipkaartlezers waardoor reizigers niet kunnen uitchecken in de RRReis bussen. Dat het een algemeen probleem is moest ik via de klantenservice vernemen. Maar ze communiceren dat helemaal nergens expliciet. En da's iets wat ondertussen al geruime tijd voortduurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

tripel7 schreef: vr 28 jan 2022, 01:14 Nee, de BYD's die daar rijden zijn wel goed, zoals de ong 16.000 die in Shenzhen rondrijden, dit lijkt meer met de europese productielijn te maken hebben.
In China heb je geen vakbonden die opkomen voor personeel dat klaagt over koude bussen…..
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

Het stomme is dat dat probleem blijkbaar niet speelt bij de BYD's in Utrecht en Almere, anders was dat al wel eerder bekend geweest. Blijkbaar hebben ze dan toch wat veranderd in die bussen wat bepaald niet ten goede is...
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Statler Rail »

Weer een nieuwe aflevering in deze soap:

'Om fraude ontslagen Keolis-medewerkers helpen concurrent bij aanbesteding busvervoer'

RTV Oost:
Personen die betrokken waren bij het onrechtmatig handelen door Keolis - en daarvoor zijn ontslagen, werken nu voor Qbuzz. Volgens diverse bronnen proberen ze namens dat vervoersbedrijf het busvervoer in de regio IJssel-Vecht in de wacht te slepen. Qbuzz ontkent dit niet. Bedrijfsethicus Wim Dubbink noemt het 'schaamteloos'.
Zie verder link.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

dennistd schreef: za 29 jan 2022, 13:56 Het stomme is dat dat probleem blijkbaar niet speelt bij de BYD's in Utrecht en Almere, anders was dat al wel eerder bekend geweest. Blijkbaar hebben ze dan toch wat veranderd in die bussen wat bepaald niet ten goede is...
Daar gaat het om kleine aantallen en niet een volledig wagenpark. Ook de inzet zonder snel laden is daar anders en minder intensief.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

Ja, maar zaken als de plaatsing van de stoel tov het stuur, de verwarming, de tocht en het zwarte stof hebben toch bijzonder weinig te doen met de manier van laden zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door marvinkok »

Die busjes hebben gewoon een webasto met een dieseltank. Maar dat mocht allemaal niet van de provincie voor YV...
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Durashift »

Statler Rail schreef: za 29 jan 2022, 17:20 Weer een nieuwe aflevering in deze soap:

'Om fraude ontslagen Keolis-medewerkers helpen concurrent bij aanbesteding busvervoer'
(..)
Nou nou, de journalistiek is weer wat op het spoor hoor.. :roll:
Is niks nieuws toch?
Die mensen moeten ook de hypotheek betalen... Overstappen binnen dezelfde bedrijfstak met specifieke kennis is niet ongebruikelijk. Zoals Qbuzz ook schrijft.

Bovendien.. wát nu echt de fraude behelsde is (mij) nooit helemaal duidelijk geworden.. Ja, afspraken over geen garantie / boetes etc.. Maar, wáárom e.e.a zo ingestoken was.. is toch nooit opgehelderd?
Zal vast te maken hebben gehad met de al genoemde tijdsdruk bij het leveren van zo'n immense pluk bussen in korte tijd.

(..)Reactie provincie

Wat de provincie Overijssel ervan vindt als medewerkers die bij de fraude door Keolis betrokken waren, nu mogelijk namens een andere partij betrokken zijn bij de concessie, is onduidelijk. Een woordvoerder van gedeputeerde Bert Boerman laat weten dat sprake is van een 'vertrouwelijk' proces. "Tijdens dit proces beantwoorden we daarom geen vragen die hier direct of indirect mee te maken hebben of op van toepassing zijn." Ook de vraag of in de procedure op dit punt wordt getoetst, blijft om die reden onbeantwoord.(..)
Volgens mij kan de journalist dit laatste punt wel terugvinden in de gepubliceerde aanbestedingsdocumenten. Hierin worden (standaard) waarborgen van het bedrijf (financiële én juridische details) gevraagd.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MichOV schreef: za 29 jan 2022, 12:32 (..) Het gaat wel om gezondheid van chauffeurs en passagiers hè ongeacht welke zooi er naar binnenkwam.
Ik zie het probleem niet: passagiers (en sommige chauffeurs) dragen toch al een mondmasker...

(en komen daar niet vanaf, vrees ik.. :N )

Is zo'n stelling niet ook een beetje té veel doordraven aan de kant van de gebruikers?
Ja, deuren zullen niet goed afsluiten.. en dan kán er lucht van buiten naar binnen komen..
Zo wat? Dat doet het ook met het ventilatiesysteem dat standaard in een auto/bus zit.
Ja, mét een interieurfilter ervoor.. maar dát zal heus niet alle slechte stoffen tegenhouden, in geen enkele auto.

Vroeger man.. bij zo'n standaard stadsbus.. was er ook weleens een stuk tochtstrip afgebroken aan de achterdeur.. keek ik tijdens het rijden gewoon naar de straat.. :D
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Wat betreft de BYD's in IJssel-Vecht: Je krijgt waarvoor je betaald. Ik denk dat naast het ontbreken van de garantie er ook afspraken zijn gemaakt over andere onderdelen aan de bus, of het juist ontbreken daarvan.
Zo zijn er bijvoorbeeld ook regels m.b.t. onderhoud aan apparatuur: Een Heveac airco (in de Citea) heeft een capaciteit van 5 kg koelmiddel, maar tot 3,5 kg afgevuld mag er iedere jan-boeren-lul aan zitten voor onderhoud, boven de 3,5 kg moet er een gecertificeerde monteur aan werken. Mag 3x raden hoeveel de Citea's in Twente waren afgevuld (en daardoor capaciteit te kort kwam in de zomermaanden).

Wat betreft de overstap naar Qbuzz, ook hier geldt dat dit niet nieuw is. Sterker nog Qbuzz is opgezet met een vertrekpremie van Connexxion.
Gek genoeg is het wel zo dat managers zonder concurrentiebeding mogen overstappen naar een andere vervoerder (ook dat hebben we gezien bij Qbuzz en Veolia in Limburg) of naar een aanbestedende overheidsinstantie (een Keolis concessiemanager is beleidsadviseur openbaar vervoer bij de provincie Overijssel, oftewel de slager die zijn eigen vlees keurt).
When you're tired of London, you're tired of life
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Durashift »

^^^ Dat laatste kan in de praktijk zo zijn, ook al dat 'de slager adviseert welk vlees er voor in de winkel moet liggen'.. ;)
Op papier gaat zo iemand van een leidinggevende functie naar een adviserende functie. Is heel wat anders en dus geldt dan vaak een concurrentiebeding. Want zo'n beding mag niet onredelijk zijn voor de werknemer om een volgende baan te kunnen krijgen.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Inmiddels vernomen dat op 12 april duidelijk zal worden wie deze concessie mag gaan rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Wie waren nog maar in de running?
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Selivio »

Keolis, Qbuzz en EBS geloof ik.
Grt. Stefan
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

In ieder geval alle drie bedrijven die ik het gun, geen idee waarom trouwens…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Als Keolis dan wint komen ze wel erg goed weg met de fraude die ze initieel gepleegd hebben. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Ik hoop (ook vanwege de fraude) dat Qbuzz of EBS ermee aan de haal gaan. Ben benieuwd welke plannen ze hebben voor deze concessie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

Dab eh ik toch liever EBS als je het mij vraagt, ik gun het hun wel als “nieuwkomer”.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

ArrivaBas schreef: ma 04 apr 2022, 09:32 Als Keolis dan wint komen ze wel erg goed weg met de fraude die ze initieel gepleegd hebben. :X
Nou ja, goed weg? Keolis heeft volgens mij al heel wat boetes en/of vergoedingen moeten betalen in deze concessie...
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Lijn 45 schreef: ma 04 apr 2022, 13:12 Ik hoop (ook vanwege de fraude) dat Qbuzz of EBS ermee aan de haal gaan. Ben benieuwd welke plannen ze hebben voor deze concessie.
Waarschijnlijk worden die plannen vooral schrappen? Want door de Corona zijn de reizigersaantallen nu een stuk lager en onzekerder dan in de vorige aanbesteding.
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door aj80 »

Ben benieuwd wie t wordt :geek:
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Bartjk »

En het is......
EBS!
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

En is er al iets bekend over wat ze qua vervoer gaan doen?
Hetzelfde materieel, evenveel of minder DRU's, en wellicht welke HOV-lijnen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Hierbij de bevestiging van de Provincie Gelderland:
https://www.gelderland.nl/nieuws/ebs-ni ... ssel-vecht
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door PHS »

Uit het persbericht wat Meltrain aanhaalt:
EBS zet een groot deel van de huidige elektrische bussen in.
Een deel van de bussen dus niet? Gold er niet een overnameverplichting voor alle bussen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten