Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Staat toch gewoon in het artikel
Gedeputeerde Boerman van de provincie Overijssel: ,,Wat ik kan zeggen is dat Qbuzz bezwaar aantekent omdat het aanbod van EBS ‘niet rendabel kan zijn’. Dit betekent dat EBS meer ritten biedt dan economisch mogelijk is, is mijn interpretatie van het bezwaar van QBuzz.”
Vind het maar een raar bezwaar. Dat is toch EBS zijn probleem, als ze onrendabel inschrijven? Maar zal wel een of andere juridische grond achter zitten. Om monopolieposities tegen te gaan of zo.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

De verwachte rendabiliteit van een concessie hangt mede af van:
* de verwachte vervoersgroei
* de verwachte kosten
* de verwachte risico's (in dit geval o.a. de kwaliteit van de BYD's)
Blijkbaar schat Qbuzz dat minder optimistisch in dan EBS?

In dat geval kan Qbuzz beter redeneren, dat zij nu gelukkig niet met die discutabele BYD-vloot zitten opgescheept? En dat risico gewoon lekker bij EBS laten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

@sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

Ik betwijfel of het punt van Qbuzz wel zo legitiem is, omdat de verwachte rentabiliteit nogal aan perceptie onderhevig kan zijn. Behalve dat Qbuzz zichzelf bij een gegrond bezwaar opzadelt met kwalitatief discutabele BYD's (waarvan er volgens Busposities één al meer dan een jaar stilstaat, waarvan een half jaar uit de APK), verschilt het per vervoerder/vervoerkundige vanaf welk niveau zij denken de continuïteit van het regionale OV kunnen waarborgen zonder grootscheepse bezuinigingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door nvdw »

Op OVPro:
OVPro schreef:Qbuzz bevestigt die lezing in een interne mededeling aan het personeel, die de vervoerder heeft gedeeld met OVPro. Daarin zegt het bedrijf verbaasd te zijn over het enorme verschil in dienstregelingsuren waarmee EBS de aanbesteding gewonnen heeft vergeleken met dat van Qbuzz. “Omdat bijna 100 procent van de subsidie en reizigersopbrengsten gefixeerd zijn door provincies en ook de kosten grotendeels vaststaan.”

(...) Ook wilde de vervoerder zich ervan vergewissen dat “de spelregels van deze bieding door de partijen zijn gevolgd”. Zo zou het volgens Qbuzz niet toegestaan zijn om een onrealistisch bod te doen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: wo 25 mei 2022, 14:34 @sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar ;)
Bij Qbuzz in DMG was dat vanaf dag 1 het geval.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

Ik betwijfel of Qbuzz meegenomen heeft dat hun eigen overheadkosten hoger zullen zijn dan bij EBS (welke erom bekend staat dat e.e.a. niet in "dure" kantoorpanden maar in de stallingen plaatsvindt). Dat is mijns inziens juist de kracht van EBS.

Echter lijkt het mij wel nuttig om te controleren of het bod inderdaad rendabel is; EBS heeft in het verleden al eens eerder verlieslatend ingeschreven. En zoals al eerder genoemd, is dat uiteindelijk negatief voor de reizigers. Als Qbuzz daaraan twijfelt, lijkt het mij terecht om daar een vorm aan toetsing op plaats te laten vinden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

The Greyhound schreef: wo 25 mei 2022, 15:41
Daniel schreef: wo 25 mei 2022, 14:34 @sirvinnei: Over het algemeen is onrendabel inschrijven het probleem van de reiziger na het eerste jaar ;)
Bij Qbuzz in DMG was dat vanaf dag 1 het geval.
Is dat zo? Ik kan me niet ontduiken in DMG dat files en complete reparatie van Treinstellen dat in de miljoenen liep niet waren verwacht binnen de eisen van de Provincie. Ik las ergens dat puur repareren va Treinstellen al tegen de 10 miljoen liep, wat geloof ik al bijna 20 tot 25% van de jaarlijkse kosten zijn voor die concessie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

iamthedutchdude schreef: wo 25 mei 2022, 15:54 Ik betwijfel of Qbuzz meegenomen heeft dat hun eigen overheadkosten hoger zullen zijn dan bij EBS (welke erom bekend staat dat e.e.a. niet in "dure" kantoorpanden maar in de stallingen plaatsvindt). Dat is mijns inziens juist de kracht van EBS.

Echter lijkt het mij wel nuttig om te controleren of het bod inderdaad rendabel is; EBS heeft in het verleden al eens eerder verlieslatend ingeschreven. En zoals al eerder genoemd, is dat uiteindelijk negatief voor de reizigers. Als Qbuzz daaraan twijfelt, lijkt het mij terecht om daar een vorm aan toetsing op plaats te laten vinden.
Dat was toch alleen op hun eerste concessie door een CAO interpretatiefout?
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

Ze hebben in Waterland een flinke schuiver gemaakt. Daarna heeft men in Zuid Holland twee keurige implementaties gedaan. EBS is in tegenstelling tot Qbuzz een commerciële organisatie met aandeelhouders. Die kunnen het zich niet permitteren om verliesgevend in te schrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Milco »

EBS heeft in het begin inderdaad een te scherpe inschrijving gedaan in Waterland, maar als je ziet hoe ze dat hebben opgelost en dat (volgens de jaarlijkse OV-barometer) de klanttevredenheid bij hun bedrijf alsnog zeer hoog is (ondanks die grote misser), dan zegt dat naar mijn mening genoeg over hoe EBS op een goede manier aan de reiziger denkt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door iamthedutchdude »

EBS heeft die zaken inderdaad zeer goed opgelost, maar dan nog mag er zeer kritisch gekeken worden naar een bod. Qbuzz betwijfelt blijkbaar of het bod wel rendabel is, dus sowieso goed onderzoeken (gezien de omvang kan er makkelijk een foutje inglippen).

Ik hoop trouwens dat de gunning aan EBS blijft staan, ik ben wel benieuwd hoe zij gaan presteren op hun eerste concessie van deze omvang.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DrechtBlub »

Wanneer weten we wat de uitkomst van het bezwaar is eigenlijk?
Ik blub in het Drecht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... hogeschool
Dronten krijgt twee buurtbuslijnen ter vervanging van de stadsdienst. Opvallend genoeg gaan deze lijnen ook in het weekend en 's avonds rijden.
Dit lijkt me toch een primeur: een buurtbus met zo'n grote bedieningsperiode. In ieder geval een grote verbetering voor de inwoners van Dronten.

Hier is nog een kaartje met de routes te vinden: https://www.dedrontenaar.nl/nieuws/alge ... n-vergeten
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

TwentsFlex in Rijssen en Holten rijdt ook ma-vr 7.30-22.00 en za 8.30-22.00. Dit is ook een buurtbus maar dan zonder vaste route. https://www.twents.nl/twentsflex/over-twentsflex
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Statler Rail »

iamthedutchdude schreef: wo 25 mei 2022, 19:29 EBS heeft die zaken inderdaad zeer goed opgelost, maar dan nog mag er zeer kritisch gekeken worden naar een bod. Qbuzz betwijfelt blijkbaar of het bod wel rendabel is, dus sowieso goed onderzoeken (gezien de omvang kan er makkelijk een foutje inglippen).
Inderdaad, volgens Qbuzz zou het bod van EBS onrealistisch zijn. Maar het lastige is dat Qbuzz dat bod niet kent, ze hebben als het goed is als terugkoppeling alleen hun relatieve positie te horen gekregen. De verliezende vervoerders horen op welke aspecten zij minder scoorden of juist misschien wel beter scoorden, en waarom de winnende vervoerder gewonnen heeft.

Volgens het artikel op OV Pro die verwijst naar een interne mailing verbaast Qbuzz zich vooral over het aantal geboden dienstregelingsuren die EBS heeft geboden. Daaruit kunnen we afleiden dat Qbuzz om financiele redenen minder uren had geboden. Qbuzz vraagt zich nu kennelijk af hoe dat kan en of de spelregels gevolgd zijn. Ze hebben daarover geprobeerd duidelijkheid te krijgen van de provincies, maar dat is kennelijk niet gelukt. Vandaar dat ze nu een bezwaar hebben ingediend. De provincies zijn dan waarschijnlijk genoodzaakt om op bepaalde argumenten van Qbuzz nader in te gaan.

Ik vraag me af of er uiteindelijk duidelijkheid zal komen, want grote kans dat beide vervoerders gewoon verschillende aannames hebben gedaan over bepaalde kosten en opbrengsten. Misschien heeft EBS slimme dingen in haar business case waar Qbuzz niet aan gedacht had? Of is Qbuzz juist ergens te negatief over? Misschien horen we er nog wat over...
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

In Twente speelde een gelijkwaardig iets tussen CXX en Syntus. Het verschil zat hem er destijds o.a. In dat Syntus met bestaande treinen bleef rijden en CXX nieuw moest aanschaffen.

Dat soort dingen zijn altijd per bedrijf verschillend. Evenals overhead kosten en kosten voor huisvesting.
When you're tired of London, you're tired of life
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Selivio »

Maar dat speelt hier dus eigenlijk allemaal vrijwel niet, aangezien zo'n beetje alle kosten al bekend zijn. In de nieuwe concessie moest het materieel, personeel, gebouwen/huisvesting en alles wat daar bij komt kijken mee over. Ook de inkomsten waren zo goed als bekend al (voornamelijk subsidies plus wellicht nog hier en daar een bonus/malus regeling voor geleverde prestaties). En ja, waarschijnlijk had Qbuzz iets lager ingezet om wat meer winst over te houden om hun eigen overhead te kunnen financieren (want bijvoorbeeld het hoofdkantoor wordt niet rechtstreeks gefinancierd uit concessieinkomsten van een bepaalde concessie, maar van de winst die uiteindelijk over blijft van alle concessies), maar blijkbaar vinden ze het verschil te groot. Dan is een bezwaar op zich geen onlogische stap.
Grt. Stefan
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

De risico's in materieel en reizigersgroei kan wel verschillen.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

https://www.destentor.nl/regio/bod-ebs- ... &fs=e&s=cl

De reactie van de opdrachtgever op het bezwaar van QBuzz
Laatst gewijzigd door gkw1969 op do 02 jun 2022, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door marvinkok »

Het bezwaar van Qbuzz op het bod van EBS bedoel je neem ik aan (A)
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

Klopt. Inmiddels aangepast
When you're tired of London, you're tired of life
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Roeland »

Is er al iets bekend over het vervoerplan van EBS?
Komen er nieuwe lijnen, of worden er lijnen gewijzigd of geschrapt?
Of wachten ze daarmee totdat het bezwaar van Qbuzz formeel helemaal is afgehandeld?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht dat ze wachten tot het bezwaar is opgelost.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Dieselbussen lijken vanaf december 2022 terug te keren op de Veluwe. Is het met de huidige vloot elektrische bussen dan echt zo'n drama nog dat dit wordt overwogen? Benieuwd dan waar men dat materieel dan vandaan gaat halen.

https://www.gelderlander.nl/arnhem/dies ... ~ab7b2649/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten