Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Roeland schreef: wo 13 apr 2022, 14:36 Het lijkt mij dat een lijn die nu niet meer rijdt, niet onder "alle stadsdiensten" valt? Maar ik ben inderdaad benieuwd naar hun vervoerplan.
Als ik kijk hoe creatief EBS recent de Purmerendse stadsdienst (die, in tegenstelling tot de R-netlijnen naar Amsterdam zeer matig was bezet) heeft verbeterd, dan ben ik wel (in positieve zin) benieuwd met welke oplossingen EBS komt!
De stadsdienst van Harderwijk rijdt nog steeds. Is dit een voorbode van de opheffing?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: wo 13 apr 2022, 14:37
Meltrain schreef: wo 13 apr 2022, 10:42
ovVeluwe schreef: wo 13 apr 2022, 08:41 Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
Die bussen zijn toch al uitgerust met EBS? :lol:
Alleen gebruikt EBS dan weer geen EBS (Init), maar iets dat lijkt op het systeem van CXX geloof ik? Wel een mooie kans om de bussen in Twente te moderniseren door ze daar te gebruiken denk ik.
Maar EBS koopt tegelijkertijd de verkeersleiding van verschillende gebieden in bij andere vervoerders.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

En dat laatste klopt niet. EBS heeft sinds eind 2021 een eigen verkeersleiding en maakt geen gebruik meer van RET en GVB.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Overigens, Keolis heeft veel dezelfde problemen qua ICT als hier over EBS genoemd worden. Dus of personeel/reizigers überhaupt een verschil gaan merken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Matt5154 »

dennistd schreef: wo 13 apr 2022, 14:37
Meltrain schreef: wo 13 apr 2022, 10:42
ovVeluwe schreef: wo 13 apr 2022, 08:41 Ik vraag me ook af of EBS de huidige apparatuur (boordcomputer, chipkaartlezers) overneemt of al die bussen moet aanpassen. Dat lijkt me een flinke klus.
Die bussen zijn toch al uitgerust met EBS? :lol:
Alleen gebruikt EBS dan weer geen EBS (Init), maar iets dat lijkt op het systeem van CXX geloof ik? Wel een mooie kans om de bussen in Twente te moderniseren door ze daar te gebruiken denk ik.
Ja klopt. IVU (bij Connexxion bekend als Viribus) heet dat. Wordt nu in Haaglanden en Voorne-Putten en Rozenburg gebruikt.
Petert87
Berichten: 36
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Petert87 »

Roeland schreef: wo 13 apr 2022, 13:33 https://www.rtvoost.nl/nieuws/2085690/d ... overijssel
"(...) Wilko Mol, ceo van EBS. Hij zegt dat er straks meer bussen rijden, dat er minder overstapmomenten zijn (...)".

Minder overstapmomenten, dat duidt blijkbaar op meer doorgaande lijnen? Dat betekent wellicht meer doorkoppelingen van (stads)lijnen op de stations van Zwolle, Apeldoorn en Deventer.
En wellicht ook op de streekdienst. Daar zijn wellicht doorkoppelingen mogelijk zoals:
* lijn 140 rijdt in Lelystad door als 148
* lijn 103 rijdt voortaan vaker naar Barneveld (niet meer overstappen in Voorthuizen)
* lijn 75/76 vaker rechtstreeks naar Emmeloord
* lijn 83 rijdt in Dedemsvaart door als lijn 129
De 140 maakt vaak eerst een slag 145 waarna hij doorgaat als 148. Terug wordt de 148 altijd 140. De tussenritten (vertrek in Emmeloord xx:28) in de spits gaat de 140 wel altijd verder als 148.
Meer ritten 75/76 vaker van en naar Emmeloord ben ik wel voor. 75 is sowieso maar 1 (tussen)rit die doorgaat maar Emmeloord.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Als ik zo het artikel van RTV oost lees dan vraag ik me af of EBS niet te goedkoop heeft ingeschreven.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door busfanNL »

Ik lees in dit topic erg veel negativiteit over EBS. Dat doet me wel wat, daarom voel ik me ook geroepen om te reageren en het even op te nemen voor mijn indirecte ex werkgever.

Ik heb via een onderaannemer een aantal maanden voor EBS gewerkt en ik heb dit als zeer prettig ervaren. Ja die lijnfilms blijven weleens hangen, dat was bij ons op de toentertijd ook zo, maar dat probleem is binnenkort verholpen omdat de kapsch apparatuur allemaal vervangen wordt door de IVU (zoals in Haaglanden) en die werkt perfect. Dit deed ook echt niks af aan hoe verbonden ik me voelde met het bedrijf, en wat ik van collega's weet zijn die ook best blij met EBS. De pinkassa heb ik echt geen problemen mee ervaren, dat is hetzelfde als bij b.v. Qbuzz.

Ik voelde me door EBS erg gezien, ook al was het op papier niet mijn werkgever en dat is best bijzonder want dat zegt veel over de persoonlijke sfeer. Het contact was goed en de communicatie gewoon professioneel, dus de term houwtje touwtje bedrijf snap ik niet helemaal. Ik gun het EBS enorm dat ze dit gewonnen hebben en ik heb er alle vertrouwen in dat ze er iets van gaan maken, ze hebben daar prima vervoerkundigen.

Ik kan best tegen alles wat er gezegd wordt hoor, ik ben zeker niet kleinzerig, maar ik wilde ook even de andere kant laten horen als ex medewerker omdat ik er persoonlijk een hele fijne tijd heb gehad. ;)
OVuser76
Berichten: 17
Lid geworden op: di 13 okt 2020, 21:18

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door OVuser76 »

Via Omroep Flevoland zijn dit de uitbreidingen in Flevoland bij EBS:
Volgens het provinciebestuur zijn onder meer rechtstreekse buslijnen van Emmeloord en Urk naar Lelystad gegarandeerd en komt er een busverbinding tussen Lelystad en Steenwijk. De gedeputeerde meldt dat de OV-visies van de deelnemende Flevolandse gemeenten worden overgenomen. Verder zijn er in het aanbod van EBS latere busdiensten in het weekeinde op de route Harderwijk - Zeewolde - Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Suus »

Ik weet dat er mensen zijn die anders over denken, maar ik gun EBS deze concessie van harte :)

EBS is een iets ander bedrijf dan de klassieke drie grote streekvervoerders Arriva, Connexxion en Keolis. Je merkt dat het bedrijf is opgericht door managers die voorheen werkzaam waren bij GVB. De lijntjes zijn korter, er zijn groeipijnen omdat het als een startup werkt en niet met 100+ jaar ervaring in de sector. Levert soms wat opstartproblemen op (zoals in eerste instantie haltenummers ipv namen in je transactieoverzicht) maar de lijntjes zijn kort en de servicegerichtheid hoog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DSJM »

@Suus: Wat een prietpraat. Ik zou graag van je willen weten wie dan de "GVB-managers" zijn die EBS hebben "opgericht" volgens jou. Er werken bij EBS in Waterland dan wel wat lagere teammanagers die bij het GVB vandaan komen, maar die hebben met de oprichting van het bedrijf niets van doen gehad. Zij hebben ook niet de kwaliteiten en kwalificaties daarvoor. Het bedrijf is in 2010 opgericht door moederbedrijf Egged, met medewerking/advies van HTM Consultancy -die met de corrupte en incompetente John Tjon a Ten in de hoofdrol- EBS al aan de rand van de afgrond wisten te krijgen nog voordat de beklimming van de Nederlandse OV-berg begonnen was. De directie werd in het begin gevormd door Maarten Post en Wim Kurver. Beiden hadden geen GVB-achtergrond. Post kwam mee van Waterlandse voorganger Arriva en Kurver had daarvoor iets bij Christian Salvesen en bij Veolia Transportation gedaan. Dus Suus, waar jouw bewering vandaan komt, is me een groot raadsel. Vertel!
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Matt5154 »

En ook de huidige directeur bij EBS is niet van het GVB afkomstig. Hij werkte vroeger bij het OV Bureau Groningen-Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Suus »

Dan heb ik dat verkeerd herinnerd van een interview afgegeven voor de start van de concessie Waterland. Of dat was met een tussenniveau waar die managers van GVB terecht waren gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Jef400 »

Uiteindelijk gaat het erom dat de chauffeurs goed hun werk kunnen doen. De bussen een goede dienstregeling rijden, schoon zijn en dat de passagiers goed worden geholpen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Misschien dat ik iets gemist heb, maar ik ben vooral benieuwd naar de plannen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door cassie127 »

Eerst nog 6 weken bezwaartermijn. Als je daarin de boel al prijs geeft sta je 1-0 achter als de aanbesteding opnieuw moet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door regenmaker »

Jef400 schreef: do 14 apr 2022, 18:36 Uiteindelijk gaat het erom dat de chauffeurs goed hun werk kunnen doen. De bussen een goede dienstregeling rijden, schoon zijn en dat de passagiers goed worden geholpen.
Maar het belangrijkste is dat de vervoerder financieel gezond is. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Statler Rail »

De gedeputeerden hebben bij de presentatie toch ook al best veel tipjes van de sluier opgelicht, zoals de Flevolandse gedeputeerde Jan de Reus aan het eind van dit filmpje:
Ook in andere nieuwsberichten zijn al diverse elementen onthuld. Maar het totaal zal vermoedelijk pas na de bezwaartermijn worden gepresenteerd.

Keolis zal geen bezwaar maken, want zij lieten weten mee te werken aan een soepele overdracht. Dan kan eigenlijk alleen nog Qbuzz bezwaar maken, maar dat zie ik niet gebeuren. Qbuzz is ook niet actief in dit concessiegebied en heeft totaal geen belang bij juridisch gedoe en onzekerheid. Een zittende concessiehouder heeft dat belang vaak wel, ook omdat er dan de kans is dat ze langer kunnen doorrijden. Maar hier speelt dat niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

ExpresRRReis? Was comfortRRReis dan geen voorgeschreven huisstijl?
Verder zie ik nog wel een heel ander groot risico voor de concessie. Stel de BYDs worden afgewezen, dan moeten daar nieuwe bussen voor in de plek komen. En laten die BYDs nou net de reden zijn dat Connexxion zich niet ingeschreven heeft.
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door DDietzen »

Met alle respect voor de beste man, de uitspraak "expresRRReis" komt van een gedeputeerde die lang niet fulltime met het OV bezig zal zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat 'ie eigenlijk "comfortRRReis" bedoelde.

Maar ook prima mogelijk is dat expresRRReis een nieuwe (al dan niet door EBS bekokstoofde) toevoeging aan het RRR-scala wordt, die sneller maar wellicht ook minder frequent dan comfortRRReis is. Wat ik me daarbij voorstel is snelbussen op assen waar een rendabele trein zou hebben gereden als er een spoorlijn lag, en waarbij de bus ook ongeveer het stoppatroon van een trein volgt. Dus: niet bij elke halte stoppen maar alleen op busstations en bij belangrijke centra (binnenstad, groot winkelcentrum etc.), en zoveel mogelijk gebruik maken van snel- en hoofdwegen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dan aan de 140/148, 70, 83 en 201. Die zijn snel, maar kon door frequentie geen ComfortRRReis zijn.

Beetje als de Snelbuzz in DMG?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door sirvinniei »

Klinkt wel plausibel, maar dan eerder als Qliner. Snelbuzz is ook gewoon een HOV-concept met minimale frequenties.
Ik heb geen onderschrift
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door gkw1969 »

EBS wil een extra snelle verbinding Zwolle-Apeldoorn hebben. De huidige verbindingen zijn niet helemaal rechtstreeks. Ik vermoed dat ExpresRRReis een snelwegverbinding is met 2 haltes: Zwolle Station en Apeldoorn Station en eenzelfde soort lijn, voorlopig, Zwolle-Emmeloord.
Dat zou ik doen: X1 en X2
Laatst gewijzigd door gkw1969 op vr 15 apr 2022, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
When you're tired of London, you're tired of life
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door diederickx »

ABS?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

Dat is die concessiewinnaar die niet van vierkante banden houdt ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten